Grafikkort, processor och moderkort, vad är bäst?

Permalänk
Medlem

Grafikkort, processor och moderkort, vad är bäst?

Tja

Hade tänkt att köpa lite nya komponenter till datorn och har lite undringar:

Jag har funderat på att köpa en i5 ett tag men min kompis fick mig att ändra mig lite och jag har nu funderat på att kanske köpa en AMD FX-8120 istället,
vilken är bäst? Och även så hade jag tänkt att köpa nytt grafikkort och då hade jag tänkt mig ett GeForce 670 eller 680, vilken känns värdast?
Och så moderkortet, vilket moderkort skulle passa till de här delarna?

Permalänk

Vilken är bäst båda är bra om man tänker vilket pris man ger så prismässigt amd prestanda intel...

Permalänk
Medlem

hade jag fått välja så hade jag valt i5:an (om det var 2500k eller 3570k du pratade om). FX-8120 har mindre prestanda och drar ganska mycket ström i förhållande till i5:an. däremot har den 8 kärnor (vilket kan komma till nytta om man sysslar med tunga beräkningar) och är lite billigare.

som grafikkort hade jag nog valt gtx 670 (inte referens, exempelvis Gigabyte gtx 670 windforce 3X) därför att den är mycket billigare dvs du får mer prestanda för pengarna och du har i princip samma prestanda som ett gtx 680 referens om du clocka lite.

moderkort kan jag föreslå ett ASRock Z77 Extreme 4, ATX. en polare köpte ett sånt och han är väldigt nöjd. om du inte tycker likadant så finns det ju alltid ASUS P8Z77-v serien som ska vara bra grejer enligt olika tester.

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! ska kika lite på moderkortet. Jag spelar mest spel på den men använder den också för andra saker som dock inte är så prestandakrävande.