Datorn Piper. Snälla HJÄLP!! kastar snart ut den!

Permalänk
Medlem

Datorn Piper. Snälla HJÄLP!! kastar snart ut den!

Tjena! har ett problem här hemma med datorn, detta har hänt förut och då har jag bara tagit ur grafikkortet och satt i det igen, sen rullar den prima. Men nu idag så gick jag ifrån datorn i 10 minuter sen kom jag tillbaka. Tänkte att datorn skulle gå i vänteläge o det gjorde den tydligen, men sen när jag skulle starta igång den igen (väcka den..) så startade den upp lite snabbt sen dog den, också tryckte jag på strömknappen för att få igång den men då började det pipa från moderkortet.... har inte en idé om vad felet kan vara, har testat med att ta ut grafikkortet och sen i med det igen men det funkade inte alls. Har också läst att man kan tyda pipen men har inte kunnat tyda dom ritkgit, det är 5 stycken ganska så långa pip och sen ett stort mellanrum.
Vad kan detta vara? har en "moddad" HP dator, har bytt chassi, processorkylare, köpt till en SSD disk och så har jag köpt ett nätagg.
Snälla snälla snälla, finns det någon där ute på sweclockers som kan hjälpa är jag förevigt tacksam!

MVH oscar!

Permalänk
Medlem

Ja, det går att tyda pipen. Vad är/var det för HP? Antar att du inte bytt moderkort?

Permalänk

Nätagget som inte levererar längre? Eller så är det kanske grafikkortet?

EDIT:

Jag sökte på HP 5 long beeps och fick llte träffar.

"From the xw8200 Service and Technical Reference Guide page 112:
Blinks RED 5 times, once per second, then 2 second pause,
5 beeps
Pre-video memory error.
1. Reseat memory modules.
2. Replace memory modules one at a time to find the faulty module.
3. Replace third-party modules with HP memory.
4. Replace system board.
"

Hela tråden finner du här:

http://h30499.www3.hp.com/t5/Workstations-z-series-xw-series/...

Pröva att byta ram minnena om du har möjlighet till det.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk

Testa att clera c-mos genom att ta bort batteriet som sitter på moderkortet samtidigt som sladden är utdragen(eller nätagget avstängt). Oem delar brukar strula när man ska byta hårdvara, brukar behöva cleara c-mos några gånger och starta om innan oem burkar funkar. Testa det annars måste du nog felsöka, ett av ram minnena kanske inte sitter i ordentligt eller processorns strömkontakt kanske glappat eller hoppat ur ?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Ja, det går att tyda pipen. Vad är/var det för HP? Antar att du inte bytt moderkort?

har letat efter "pip" manualer på Hp sidan men inte hittat nått direkt. Och nej, har inte bytt moderkort. Själva datorns modell är en HP Pavilion HPE h8-1055sc och moderkortet heter IPISB-CH2
Moderkortet: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&dlc=en&docn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Testa att clera c-mos genom att ta bort batteriet som sitter på moderkortet samtidigt som sladden är utdragen(eller nätagget avstängt). Oem delar brukar strula när man ska byta hårdvara, brukar behöva cleara c-mos några gånger och starta om innan oem burkar funkar. Testa det annars måste du nog felsöka, ett av ram minnena kanske inte sitter i ordentligt eller processorns strömkontakt kanske glappat eller hoppat ur ?

du menar det runda batteriet som sitter på moderkortet:)? (för att vara säker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nätagget som inte levererar längre? Eller så är det kanske grafikkortet?

EDIT:

Jag sökte på HP 5 long beeps och fick llte träffar.

"From the xw8200 Service and Technical Reference Guide page 112:
Blinks RED 5 times, once per second, then 2 second pause,
5 beeps
Pre-video memory error.
1. Reseat memory modules.
2. Replace memory modules one at a time to find the faulty module.
3. Replace third-party modules with HP memory.
4. Replace system board.
"

Hela tråden finner du här:

http://h30499.www3.hp.com/t5/Workstations-z-series-xw-series/...

Pröva att byta ram minnena om du har möjlighet till det.

hmm.... men där ser man ju inget med 5 beeps :O? för det är det datorn ger ut....
::glömde också säga, nätagget är HELT nytt förövrigt :)!

Permalänk
Skrivet av Flowball:

du menar det runda batteriet som sitter på moderkortet:)? (för att vara säker)

Ja, peta bara bort det när nätagget är urkopplat och vänta en liten stund, testa att sätta in det igen och starta. Av egen erfarenhet brukar det ofta fungera med oem datorer, fungerar det inte däremot borde du som sagt kolla så att alla sladdar är i, ram minnen sitter rätt osv. Gör de det så måste du nog testa med lite andra komponenter för att hitta problemet, men testa med batteriet först

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Flowball:

hmm.... men där ser man ju inget med 5 beeps :O? för det är det datorn ger ut....
::glömde också säga, nätagget är HELT nytt förövrigt :)!

Kolla då så att alla sladdar sitter i. 24 pinns kabeln till moderkortet samt 4-8 pinns kabeln som ska in nära cpu sockeln , om den inte är i kommer datorn inte att starta , ta ut dem och sätt i dem igen för att försäkra att det inte är glapp någonstans

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Ja, peta bara bort det när nätagget är urkopplat och vänta en liten stund, testa att sätta in det igen och starta. Av egen erfarenhet brukar det ofta fungera med oem datorer, fungerar det inte däremot borde du som sagt kolla så att alla sladdar är i, ram minnen sitter rätt osv. Gör de det så måste du nog testa med lite andra komponenter för att hitta problemet, men testa med batteriet först

jamen va gött, ska testa detta!:) Man tackar daniel!:) återkommer med resultaaaaat!!

Permalänk
Skrivet av Flowball:

jamen va gött, ska testa detta!:) Man tackar daniel!:) återkommer med resultaaaaat!!

Inga problem, hoppas det går bra. Vet hur jobbigt det är när ens dator inte fungerar :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Inga problem, hoppas det går bra. Vet hur jobbigt det är när ens dator inte fungerar :/

Amen shiiiet ! man tackar kompis!!!!!!!!!! Oändligt tacksam!! <3
Nu funkar den :)!
Jaa, det är ofta jag får känna så! får denna datorn är något av det mest problemfulla objektet i hela världen!! ångrade direkt från början att jag köpte mig en HP dator som man inte ens får röra utan att den ska krångla...;) men nuså! tack ännu en gång!! Puss på dej! hahah

Permalänk
Skrivet av Flowball:

Amen shiiiet ! man tackar kompis!!!!!!!!!! Oändligt tacksam!! <3
Nu funkar den :)!
Jaa, det är ofta jag får känna så! får denna datorn är något av det mest problemfulla objektet i hela världen!! ångrade direkt från början att jag köpte mig en HP dator som man inte ens får röra utan att den ska krångla...;) men nuså! tack ännu en gång!! Puss på dej! hahah

Inga problem gött att det fungerar nu, brukar va så med färdigköpta datorer, altså med märker som Dell, hoppas osv. Bättre att Köpa en dator på komplett som de bygger ihop åt en om man är osäker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig! Instämmer med daniel5908 - OEM-datorer brukar inte vara så fötjusta i ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Kul att det löste sig! Instämmer med daniel5908 - OEM-datorer brukar inte vara så fötjusta i ny hårdvara.

riktigt skönt!!
Man tackar för denna sjukt bra support på sweclockers forum! älskar den!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Inga problem gött att det fungerar nu, brukar va så med färdigköpta datorer, altså med märker som Dell, hoppas osv. Bättre att Köpa en dator på komplett som de bygger ihop åt en om man är osäker

Ja, färdig gjorda datorer får jag dåliga vibbar av men kunde tyvärr ENDAST köpa en färdig då jag köpte den, men moddade den direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

ah nu F*N har det hänt igen!! förstår INGET om den datrn!! ska jag köpa ett nytt moderkort tro ?! så ärdet ingen jä*la HP dator längre , HP dator som endast åstakommer problem......

Permalänk
Skrivet av Flowball:

ah nu F*N har det hänt igen!! förstår INGET om den datrn!! ska jag köpa ett nytt moderkort tro ?! så ärdet ingen jä*la HP dator längre , HP dator som endast åstakommer problem......

Hm, jobbigt. Du kan ju testa att koppla bort 24 pinns kontakten till moderkortet samt 4 pinnarn till cpun och koppla in dem igen så du inte har glapp i dem. Testa annars med ett ramminne i taget för att utesluta att det inte är ett av ramminnena som gått sönder. Testa i en port i taget med, nån port kanske gått sönder. Annars måste du nog använda andra delar för att felsöka :/

Visa signatur