Fundering: Raspberry Pi som "NAS"?

Permalänk
Medlem

Fundering: Raspberry Pi som "NAS"?

Hej!

Jag är lite på jakt efter en billig och strömsnål NAS, med minst 4TB lagringsutrymme. En fundering jag hade var om det inte skulle gå att använda en Raspberry Pi och två stycken 2TB USB-hårddiskar för detta ändamål?

Ett stort problem jag ser är dock prestandan (eller snarare bristen på den). Behöver ingen superprestanda, men att kunna streama 1080p är ett krav ändå.

Skulle det fungera alls? Går det att på något sätt använda en RAID eller något annat för att få upp lagringsprestandan?

Bara en fundering som sagt.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Har du tänkt på hur du ska ansluta diskarna? Att dela på en USB port som samtidigt är delad med ethernet interfaces känns ju inte som någon höjdare direkt...

Du kan ju ta en titt här?

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=36&t=7327
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=63&t=9773
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=3313

Permalänk
Hedersmedlem

Processorn i Raspberry Pi (en 700 MHz ARM1176JZF-S) kommer förmodligen inte orka skicka data från två USB-anslutna diskar på 100 Mbit-nätverkskortet i en så värst stor hastigheter tyvärr. HD-video blir knepigt, minst sagt skulle jag säga. Bättre då att köpa någon liten färdig Atom-plattform för cirka 1000-1500 kr.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Jag hoppas att det går, hade tänkt ha min (när den nu kommer) som filserver...

Permalänk
Medlem

Problemet är ju inte CPUn utan att ethernet kortet oxå sitter på USB-bussen (som jag skrev ovan). Det är ju därför det inte är gigabit ethernet i den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Problemet är ju inte CPUn utan att ethernet kortet oxå sitter på USB-bussen (som jag skrev ovan). Det är ju därför det inte är gigabit ethernet i den.

Jag tror att processorn är så pass slö att den förmodligen inte skulle orka skicka i närheten av 12.5 MB/s i alla fall, speciellt inte över ett protokoll som SMB/CIFS som har mycket overhead.

Självklart kommer det fungera att ha Raspberry Pi som filserver, men prestandan kommer som sagt inte vara särskilt imponerande skulle jag tippa.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Cubieboard är troligtvis ett bättre alternativ till Raspberry Pi för att användas till NAS.
Cubieboard är nytt alternativ till Raspberry Pi

Men funktionen bör att få tillmed Raspberri Pi också om man inte bryr sig om usel prestanda.

Annars är det nog bättre att satsa på ett Mini ITX moderkort med Gigabit Ethernet och minst 2 SATA portar om man vill köra NAS och har några krav på prestandan. Behöver inte vara någon kraftfull CPU. Ett Mini ITX kort med Atom processor och SATA blir ändå mycket bättre prestanda än att köra allt över USB på Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem

Jag fick ut 2-3mb/s med samba till en nas via ftp. Som filserver skulle jag säga nja. Cpun arbeta i 100% hela tiden. Visst lite bättre är det nog utan X/ftp igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig. USB (både disk och nätverk), 256MB RAM och 700MHz prolle.
Med CIFS kan du kanske streama SD film.

En Raspberry klarar det mesta en server i hemmet kan tänkas göra förutom just filserver.

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ är ju att använda SATA över GPIO.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/15898-raspberry-pi-far-turbo...

Nu kommer den nog funka bättre? Någon som provat före och efter hastigheter etc :)?

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag tror att processorn är så pass slö att den förmodligen inte skulle orka skicka i närheten av 12.5 MB/s i alla fall, speciellt inte över ett protokoll som SMB/CIFS som har mycket overhead.

Självklart kommer det fungera att ha Raspberry Pi som filserver, men prestandan kommer som sagt inte vara särskilt imponerande skulle jag tippa.

testade precis att hämta och skicka till en USB-disk som är ansluten till en raspberry pi som jag har satt upp som ftp-server på ett externt nät (dvs inte samma som jag sitter på hemma).

10MBps kom jag upp till utan problem och det är ungefär vad jag brukar komma upp till på bredbandskollen (60-70 Mbps) så jag tror inte att man slår i taket på en raspberry pi med 12.5MBps. Vet dock inte hur det skalar med antal användare osv, har inte hunnit testa det än.

// DL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boomhowler:

testade precis att hämta och skicka till en USB-disk som är ansluten till en raspberry pi som jag har satt upp som ftp-server på ett externt nät (dvs inte samma som jag sitter på hemma).

10MBps kom jag upp till utan problem och det är ungefär vad jag brukar komma upp till på bredbandskollen (60-70 Mbps) så jag tror inte att man slår i taket på en raspberry pi med 12.5MBps. Vet dock inte hur det skalar med antal användare osv, har inte hunnit testa det än.

// DL

Japp, med "bra" protokoll kommer man nog upp i minst 100 Mbit. Men för ett fildelningsprotokoll med massa overhead som SMB/CIFS tror jag man inte når 100 Mbit, kanske 50-75% av vad den klarar av via FTP exempelvis. Det är dock spekulationer från min sida - har ännu inte fått min Raspberry.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Japp, med "bra" protokoll kommer man nog upp i minst 100 Mbit. Men för ett fildelningsprotokoll med massa overhead som SMB/CIFS tror jag man inte når 100 Mbit, kanske 50-75% av vad den klarar av via FTP exempelvis. Det är dock spekulationer från min sida - har ännu inte fått min Raspberry.

Ah det kan ju stämma, har tyvärr ingen möjlighet att testa smb eftersom det nätet som min R-Pi sitter på är hårt kontrollerat på vissa portar och tjänster (.. jobb). Men ftp/sftp funkar fin-fint.

// DL

Permalänk
Medlem

Hur tror ni det går med plus då?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Är ju samma sak, bara två usb portar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Är ju samma sak, bara två usb portar mer.

Ok jag tänkte om den inte delade dom portarna med ethernet...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att plus också delar USB med ethernet.
Har använt min Rpi som nas med raspbmc och usb hårddisk ett tag nu. Har la funkat ok att streama 720 men inte mer.
Problemet var att min samsung backup hdd troligen inte var gjort att köras 24/7 så skiten skiten sönder efter ca året (trots nedvarvning osv)

Sitter just nu o kollar på Zyxel NSA 325v2 istället, verkar vara ok prestanda men känns lite sådär att köpa någonting som t.o.m har NSA i produktnamnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Ok jag tänkte om den inte delade dom portarna med ethernet...

Jag har för mig att SoC kretsen bara har 1 USB port för anslutning till omvärlden.
Har för mig det var någon krets från någon äldre generations mobiltelefon, eller om den bara var baserad på det.
Normalt på en mobiltelefon räcker det med en USB port för att ladda telefonen och ansluta den till en dator.

Lite som en stationär dator, en vanlig i5:a eller i7:a (inte extreme) har PCI-Express X16 och ytterligare någon länk till styrkretsen där det kan finnas fler PCI-Express, Nätverk, SATA portar och dyl.
Istället för dessa länkar i exempelvis en Hashwell så har Raspberry Pi 1st USB 2.0 istället.
Så i stort sett all kommunikation utanför SoC går över 1st USB 2.0 länk...
(Grafiken går inte över USB. Tror inte GPIO gör det heller, men är inte säker).

Måste finnas någon anledning till att en Raspberry Pi är billigare än ett ATX moderkort + Core i5 + DDR3 minne.