JEDEC publicerar specifikationen för DDR4

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland nyheterna märks först och främst överföringshastigheter på inledningsvis 1,6 GT/s, som ska kunna höjas till det dubbla (3,2 GT/s) eller möjligtvis ännu mer i takt med tekniska landvinningar inom området. Jämförelsevis klarar dagens DDR3 en bit över 1,6 GT/s som mest.

Vad står T'et i GT/s för?

Skulle kunna tänka mig att det ska stå GigaBit/s men när T'et är där så tvivlar jag på att det står för GigaTit/s

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Vad står T'et i GT/s för?

Skulle kunna tänka mig att det ska stå GigaBit/s men när T'et är där så tvivlar jag på att det står för GigaTit/s

GigaTexel misstänker jag

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

Med tanke på att LPDDR4 inte är klart ännu och som sagt telefonerna använder inte ens LPDDR3 i dagsläget så lär det dröja. Men som jag skrev så är det andra bättre lösningar för mobila enheter på väg så frågan är om de ens kommer börja använda LPDDR3.

På väg brukar ju tyvärr betyda flera år. Jag trodde att LP-standarderna ingick i DDR4.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Vad står T'et i GT/s för?

Skulle kunna tänka mig att det ska stå GigaBit/s men när T'et är där så tvivlar jag på att det står för GigaTit/s

GigaTransfers per second

http://en.wikipedia.org/wiki/Transfer_(computing)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

På väg brukar ju tyvärr betyda flera år. Jag trodde att LP-standarderna ingick i DDR4.

Nej LPDDR4 ingår inte i DDR4 standarden och det har inte ens tillsats någon grupp för att ens titta på en LPDDR4 standard ännu, frågan är not till och med om det kommer en. Tittar man på vad rykten inom mobilranchen så är även JEDEC ute efter helt ny standard för mobila enheter.

Jag vet att Samsung bland annat har tittat på F-RAM och är ju faktiskt något som redan finns så det behöver nödvändigtvis inte ta så lång tid innan mobilaenheter får nya typ av minnen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dentoid:

Vad står T'et i GT/s för?

Skulle kunna tänka mig att det ska stå GigaBit/s men när T'et är där så tvivlar jag på att det står för GigaTit/s

Skrivet av occe94:

GigaTexel misstänker jag

Lätt att tro, men det står för Transfer, alltså överföring. DarkOoze missade sista tecknet i sin länk, men han avsåg att länka hit.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tar man sedan transfers och multiplicerar med bitbredden får man fram den slutliga bandbredden. Då minnen är 32bits så betyder det att ddr4 överför upp till 34133MB/s per kanal att jämföra med 12800MB/s som dominerar idag. Det är överlag trevliga förändringar och jag ser med stor förhoppning på vad storleken blir på kretsarna. Det skulle inte vara fel med 3200MT 16BG stora stickor för ett par hundralappar. Inte minst om mjukvaran anpassar sig till att belasta minnet hårdare vilket jag tycker det inte riktigt gör idag.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

Tar man sedan transfers och multiplicerar med bitbredden får man fram den slutliga bandbredden. Då minnen är 32bits så betyder det att ddr4 överför upp till 34133MB/s per kanal att jämföra med 12800MB/s som dominerar idag. Det är överlag trevliga förändringar och jag ser med stor förhoppning på vad storleken blir på kretsarna. Det skulle inte vara fel med 3200MT 16BG stora stickor för ett par hundralappar. Inte minst om mjukvaran anpassar sig till att belasta minnet hårdare vilket jag tycker det inte riktigt gör idag.

En DDR minneskanal är på 64-bit.

Permalänk
Medlem

Kommer det bli någon som helst märkbar skillnad? Är det frekvens och spänning som ändras, och inget mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av zillio:

Kommer det bli någon som helst märkbar skillnad? Är det frekvens och spänning som ändras, och inget mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Hålen sitter annorlunda också.