Permalänk

Värd Acer?

Hejsan!

Studerar och behöver en dator för plugg, surf och möjligtvis lite spelande typ LoL. 13,3" känns som det optimala skärmstorleken.

Vad tror ni om denna? http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=9852064&ref=firstpage

i3:a och dedikerat grafikminne med den skärmstorlek jag önskar, dessutom dvd-brännare som kan vara bra att ha... Värt köp?

Hemskt tacksam för lite snabb respons!

/Jonas

Permalänk
Medlem

Acer är det sämsta märket, därför är de så billiga, dessutom bara 1års garanti.
MSI, Asus, Toshiba har 2års garanti men lite dyrare.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av aaaaa:

Acer är det sämsta märket, därför är de så billiga, dessutom bara 1års garanti.
MSI, Asus, Toshiba har 2års garanti men lite dyrare.

Jag tycker min flera år gamla, välanvända Acer fungerar bra. Bra kvalitet, lite plastig, men är annars mycket nöjd. Jag skulle inte utesluta Acer om jag letade efter en ny bärbar.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Tycker den är prisvärd. Personligen gillar jag det tangentbordet + att den har Pageup och Pagedown till höger (perfekt när man surfar).

Kolla även http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1268175,1360823,1388998,...

Snodde länken härifrån: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

EDIT: HÄr verkar vara samma Acer fast utan dedikerad grafikkrets: http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-3750-2314G50M...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

Jag tycker min flera år gamla, välanvända Acer fungerar bra. Bra kvalitet, lite plastig, men är annars mycket nöjd. Jag skulle inte utesluta Acer om jag letade efter en ny bärbar.

Jag har testat nästan alla märken förutom Samsung och Medion på laptops och det är min egen erfarenhet.
T.ex. Har du bara haft en laptop så kanske du inte kan jämföra med andra, men sen kan man ha tur och köpa skit och den fungerar galant i många många år,.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av aaaaa:

Jag har testat nästan alla märken förutom Samsung och Medion på laptops och det är min egen erfarenhet.
T.ex. Har du bara haft en laptop så kanske du inte kan jämföra med andra, men sen kan man ha tur och köpa skit och den fungerar galant i många många år,.

Eller så kanske du fått ett måndagsexemplar?

Laptopen som OP länkade verkar vara bra. Hyffsad prestanda till ett lågt pris. Den klarar av spel som LoL utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Jag har testat nästan alla märken förutom Samsung och Medion på laptops och det är min egen erfarenhet.
T.ex. Har du bara haft en laptop så kanske du inte kan jämföra med andra, men sen kan man ha tur och köpa skit och den fungerar galant i många många år,.

Visst, men så är det med alla. Jag kan intyga att Basses Acer fungerar finfint, men jag har en polare som haft en del strul med sin. Å andra sidan har jag haft strul med min Vaio, precis som en annan polare, och jag vet flera som haft skräp från HP.

Ska du ha en garanterat bra laptop får man helt enkelt gå ifrån billigt konsumentskit som bara prispressas utan krav på kvalitet och istället rikta sig mot enterprise-versionerna för 20 papp, typ från Lenovo

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Tack så mycket för dom svaren!!

Står mellan Acern jag länkade (http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=9852064&ref=first...)
Nu verkar dom ha höjt priset 500 kr dessutom....
och
Asus (http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=U31SG-RX003V)

Är valet lätt nu när bara 500 kr skiljer dom åt? Ingen dvd-läsare i Asusen men behöver man verkligen det nowadays?
Bättre prestanda i asusen med..

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual_Gourmet:

Tack så mycket för dom svaren!!

Står mellan Acern jag länkade (http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=9852064&ref=first...)
Nu verkar dom ha höjt priset 500 kr dessutom....
och
Asus (http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=U31SG-RX003V)

Är valet lätt nu när bara 500 kr skiljer dom åt? Ingen dvd-läsare i Asusen men behöver man verkligen det nowadays?
Bättre prestanda i asusen med..

Tacksam för svar!

Om du behöver DVD-läsare kan du endast själv avgöra. På min förra dator gick den sönder för ett par år sedan och på min nya finns det inte alls. På den förra saknade jag det aldrig förutom när jag skulle installera Windows 7 då det inte gick (jag lyckades inte lista ut hur i alla fall) att installera det via USB på de gamla mac-datorerna. Så jag har behövt det en gång på två år. Skulle det visa sig att du verkligen behöver en dvd-läsare i framtiden kan du lika gärna köpa till en extern, det är inte alls dyrt.

Permalänk

Har du helt rätt i.
500 spänn känns väl som motiverade pengar att lägga för att få prestanda-ökningen i asusen jämfört med acern i vilket fall?

Permalänk
Medlem

tänk på att prestandan inte är så mycket högre i asusen dock. i princip samma grafikkort (610 bygger på samma chip som 520) och bara lite högre klockfrekvens på processorn (båda är tvåkärniga med hyperthreading i 2,3 resp 2,5ghz, i5 har dock turbo som klockar upp lite till). om det är värt 500kr plus avsaknaden av dvd är upp till dig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Jag tror att det är värt det, den blir lite lättare också utan dvdläsaren. Köper en billig extern senare om det behövs.
Dessutom 2 års garanti vad jag förstått istället för 1 år med Acer. Alla verkar tycka att Acer är skit jämfört med Asus också och alla kan ju inte ha helt fel Ta "alla" med en nypa salt...
Springer ner till Alina imorn och myser.

Tack svaren! Skönt att bolla lite tankar innan man gör ett (i studentmått mätt) stort köp!

/Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

Eller så kanske du fått ett måndagsexemplar?

Laptopen som OP länkade verkar vara bra. Hyffsad prestanda till ett lågt pris. Den klarar av spel som LoL utan problem.

Isåfall så har jag fått måndagsexemplar 3 av 4 gånger på mina acer datorer vilket inte heller låter bättre i mina ögon.

Jag skulle aldrig mera köpa en acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Acer är det sämsta märket, därför är de så billiga, dessutom bara 1års garanti.
MSI, Asus, Toshiba har 2års garanti men lite dyrare.

Så fel du har, köpte precis en Acer aspire v3 och det är den bästa laptopen jag någonsin haft och då har jag haft Asus,acer och andra. Plus att Acer skärpte till sig under 2011. Och deras bärbara datorer är i toppklass nu.

Och dom var inte dåliga förut heller. Sen garantin visst.. men man får sjukt bra saker för priset.

Permalänk

Och där lade jag märke till att Asusen i fråga inte hade USB 3.0 Aldrig får man vara nöjd!
Med mycket filer från och till datorn (pluggrejer, bilder, filmer, musik) känns det dumt att inte vara "rustad för framtiden" inte sant? Kommer ju ha den 3-5 år nu varje dag i skolan... Får väl avvakta tills nått vettigt dyker upp, 13" är perfekt och jag vill inte lägga mer än fetmax 6000:-

Permalänk
Inaktiv

Hade inte Acer lovat alldeles nyligen att inte tillverka "mer skit"?

Permalänk

Ser gärna att vi tar Acer-kriget i en annan tråd ; /

Permalänk
Medlem

acern är den enda du kan få under 6 tusen med både 13 tums skärm, geforce-grafik och usb 3.0... jag skulle säga att det är ganska mycket dator för pengarna iaf. alla andra datorer du har att välja på med dina kriterier kör intels grafik som är ännu sämre än det redan rätt kassa gt520

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Vill uppmana dig att, om möjligt, prova datorerna du överväger för att få en bättre känsla för byggkvaliteten. Något jag personligen tycker kan vara väldigt jobbigt på billiga laptops är skumpiga tangentbord, alltså att de flexar mer ju närmare mitten man kommer av tangentbordet. Hade själv detta problem med en "sketgammal" Acer (2004?) vilket gjorde att jag missade knapptryckningar när jag skrev eftersom tangenterna inte fick samma motstånd. Hoppas du hittar nåt som är skönt att använda!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Drog ner till Alina i Uppsala och provade Asusen i fråga ändå. Hur sexig som helst och kändes go som fasen att jobba med så köpte den efter några ytterligare % i studentrabatt
USB 3.0 steg mej åt huvudet märkte jag ^^ visst är det gött att föra över filer snabbt dom ytterst få gångerna jag faktiskt tankar över GBstora filer, men stör mig ju inte på det alls i nuläget så jag kan gott vänta någon/några minuter extra som vanligt inte som att jag märker någon skillnad med filer från plugget anyways.

Tack för inputs, hörs när vi råkas!

Permalänk

Härligt! Lycka till med plugget nu!

Skrivet av Visual_Gourmet:

Drog ner till Alina i Uppsala och provade Asusen i fråga ändå. Hur sexig som helst och kändes go som fasen att jobba med så köpte den efter några ytterligare % i studentrabatt
USB 3.0 steg mej åt huvudet märkte jag ^^ visst är det gött att föra över filer snabbt dom ytterst få gångerna jag faktiskt tankar över GBstora filer, men stör mig ju inte på det alls i nuläget så jag kan gott vänta någon/några minuter extra som vanligt inte som att jag märker någon skillnad med filer från plugget anyways.

Tack för inputs, hörs när vi råkas!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •