SSD 120Gb vilken ska ja välja?

Permalänk

SSD 120Gb vilken ska ja välja?

Ja vilken ssd på 120Gb ska ja välja? Kollat lite själv men velar lite hit och dit... Ja vill ha den snabbaste och stabilaste disken för max 900kr.
Nån som har lite erfarenhet av ssd som kan hjälpa mig välja en?
/Jim

Permalänk
Moderator
Moderator
Permalänk
Medlem

svårt att säga men Samsung 830 tycker många om. Jag kör med sandforce2. Men vet man vad man leker med så.
ersättarna till 830 är på väg. Men den ända sanningen som finns i ssd värödenm är att telniken är ung. inga chipp gör vad man vill. And genaraly so do ppl love one or 2 chip manyfakturis. And it do take some time before you now if its a good chip. so i can still recomend 830. and i can still recomedn starforce2 on cheap disks. IF they are new models.
Sry for eng.
vilken ssd du än köper så är det första du ska kolla då du holler den i handen är om den kör senaste firmware. Om inte så updatara den innan du installer os mm på den. Får fixa grama och språk då jag är lite piggare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Intel 520 utan tvekan. Bland dom bästa läshasrigheter/laddningstider, pålitlig och ok pris.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Samsung 830.
Stabil, mer än tillräckligt snabb, billig (jag köpte en 128gb för mer än det dubbla för ett halvår sedan) och till skillnad från andra SSDs på marknaden, så kommer du att dö innan SSDn gör det.
Var vad det nu man var uppe i? 4 Petabyte, och den visade inga tendenser på att börja ge upp än?

Edit: Hittade tråden: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109652-samsung-ss...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Samsung 840?

Kommer i Oktober, kostar inte mycket mer än 830-modellen, och presterar sjuk bra. (om jag inte är ute och cyklar)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av robalm:

Samsung 840?

Kommer i Oktober, kostar inte mycket mer än 830-modellen, och presterar sjuk bra. (om jag inte är ute och cyklar)

840 Pro tänker du nog på tyvärr, som ser ut att åtminstone till en början kosta nästan det dubbla jämfört med 830.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Samsung inte haft några problem på ett halvår med min disk.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

kan också rekommendera samsung, körde den i en mac pro.
däremot valde jag plextor när jag gjorde mitt pc bygg för 2 veckor sen.

Permalänk

Det finns en vanlig 840 också, inta bara pro även pro kommer lanseras först. Vad ha du för system? laptop/desktop? Har du sata 2 eller sata 3 (ålder på dator kan avslöja detta)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Samsung 830 120gb verkar helt ok plus alla tester som man läser om den höjer den till skyarna..

kör på denna fortfarande och fortfarande going strong utan problem OCZ 120GB Vertex 2 E, knacka i trä... men aldrig haft ett enda problem med den.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Har själv och 830 och har aldrig haft några problem med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Håller med, bästa prestandan och jag har då inte haft några problem med min

För er som kommer kolla upp mina trådar och säger att jag har haft problem med min SSD. Så var det att porten ändrades till IDE efter en clear CMOS.

Dold text
Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Håller med, bästa prestandan och jag har då inte haft några problem med min

Samma här, höll dock på att tabba mig med firmware update ^^ Hade disken inkopplat till ett externt nätagg och när jag skulle reboota för att processen skulle slutföras tänkte jag inte på att disken inte gick igenom sin power cycle då det andra nätagget inte kopplades ifrån

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

samsung 830 128gb/256gb absolut vinnare, jäkla bra pris på dem nu å.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Jag hoppas jag kan får komma med en liknande fråga i samma ämne här om Samsung SSD Basic 830-Series 128GB som Inet har till ett bra pris (vad jag kan se). Passar den i en stationär dator? Kan inget om det här med SSD-diskar men har köpt en ny stationär dator, Acer Stationär dator Aspire X3 AX3995, och tänkte försöka sätta i en SSD-disk i den och den här får ju bra kritik överallt.
Eller är det nåt speciellt utförande man ska leta efter till en stationär dator?

Sen måste jag väl också försöka klura ut hur jag får över det förinstallerade Windows 7 m m dit om jag lyckas ta reda på vilken modell av SSD som kan passa.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av inze:

Jag hoppas jag kan får komma med en liknande fråga i samma ämne här om Samsung SSD Basic 830-Series 128GB som Inet har till ett bra pris (vad jag kan se). Passar den i en stationär dator? Kan inget om det här med SSD-diskar men har köpt en ny stationär dator, Acer Stationär dator Aspire X3 AX3995, och tänkte försöka sätta i en SSD-disk i den och den här får ju bra kritik överallt.
Eller är det nåt speciellt utförande man ska leta efter till en stationär dator?

Sen måste jag väl också försöka klura ut hur jag får över det förinstallerade Windows 7 m m dit om jag lyckas ta reda på vilken modell av SSD som kan passa.

Den passar fint, egentligen det enda man kan behöva se upp med är om man ska stoppa in den i en laptop då tjockleken kanske inte är optimal.
Med tanke på att din dator är en färdigbyggd Acer så är det möjligt att du kommer sakna extra kablage för SATA och strömtillförsel till denna, värt att kolla vad du har.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Den passar fint, egentligen det enda man kan behöva se upp med är om man ska stoppa in den i en laptop då tjockleken kanske inte är optimal.
Med tanke på att din dator är en färdigbyggd Acer så är det möjligt att du kommer sakna extra kablage för SATA och strömtillförsel till denna, värt att kolla vad du har.

Tack för snabbt svar. Kablar kan jag säker få fram om det bara är så att den passar i övrigt. På vanliga hårddiskar är det ju olika storlekar (2,5" resp 3,5") men ssd verkar inte ha den skillnaden. Tänkte då lite på hur man monterar den. Men det kanske jag förstår om jag skaffar en och öppnar chassit
Har du en aning om hur man bäst får in OS på den från ett sånt här färdigbygge? Men förhoppningsvis finns det ett sätt att skapa nåt recovery som man sen kanske kan använda till nya disken?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av inze:

Tack för snabbt svar. Kablar kan jag säker få fram om det bara är så att den passar i övrigt. På vanliga hårddiskar är det ju olika storlekar (2,5" resp 3,5") men ssd verkar inte ha den skillnaden. Tänkte då lite på hur man monterar den. Men det kanske jag förstår om jag skaffar en och öppnar chassit
Har du en aning om hur man bäst får in OS på den från ett sånt här färdigbygge? Men förhoppningsvis finns det ett sätt att skapa nåt recovery som man sen kanske kan använda till nya disken?

SSDer är i regel 2,5". Man kan montera den nästan lite hur man vill egentligen utan några större problem, det är inte helt ovanligt att bara ha den liggande eller tejpa fast den eller liknande. Det finns dock brackets för att montera in 2.5"-enheter i en 3.5"-vagga om man vill göra en ordentlig montering, vissa chassin har motsvarande lösningar från början men i ditt fall tvivlar jag på att Acer har med något sådant.

Exempel på adaptrar 3.5" <-> 2.5"
https://www.inet.se/produkt/6309055/adapterkit-2-5-till-3-5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=508089

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Andy Mcdee:

Det finns en vanlig 840 också, inta bara pro även pro kommer lanseras först. Vad ha du för system? laptop/desktop? Har du sata 2 eller sata 3 (ålder på dator kan avslöja detta)

Desktop. Har både sata 2 och 3.

Permalänk

Nu är frågan... Levererar OCZ Vertex 4 128GB lika bra som Vertex4 med mer GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmye1000:

Nu är frågan... Levererar OCZ Vertex 4 128GB lika bra som Vertex4 med mer GB?

Nej. Dessutom är det en massa fusk för att den ska verka snabbare när man inte har fyllt disken mer än till hälften.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Har en A-Data 120GB
http://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp9...
Riktigt bra och väldigt snabb.. startar windows på 6 sekunder.. och i desktop tar det cirka 2 sekunder och ladda alla filer.

Permalänk

Skulle ju kunna va nått. Kollat lite på denna nu. http://www.inet.se/produkt/5315275/corsair-ssd-neutron-gtx-120gb Den spräcker dock min budget. Kan den vara värd pengarna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimmye1000:

Skulle ju kunna va nått. Kollat lite på denna nu. http://www.inet.se/produkt/5315275/corsair-ssd-neutron-gtx-120gb Den spräcker dock min budget. Kan den vara värd pengarna?

Skulle säga nej. Den är helt otestad och ny.

Skickades från m.sweclockers.com