Permalänk
Medlem

Blockera torrent klienter via routern

Hej Swec har letat runt lite men hittade ingen tråd som tog upp detta.
I denna tråd vill jag inte att det ska diskuteras om det är rätt eller Fel med fildelning.
Jag vill bara veta hur man spärrar torrent protokoll och service i routern.
Jag behöver bara hjälp med inställningarna.

Backgrund:
Anledning är att min nya lossar bror har flyttat in hos mig och han tycker om att tanka ner och ladda upp. (med dess alla negativa sidor som segt internet och hög pingtid osv.)
Jag har pratat med honom om det och han verkar inte bry sig ett piss. Eftersom det är jag som administrerar hemma nätverket men inte hostar det så kan jag inte spärra honom från nätet pga. min far som tvingar mig dela ut internet, men även han har tröttnat på segt internet och tycker det inte är ok att han ladda ner utan att själv stå för notan. (stå som ägare på abonnemanget)

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Bump , behöver också ett svar trött på att folk tankar fast man ber dom att inte tanka på ens bredband

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Vad har du för router till att börja med?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag har en netgear router WNR3500v2
Har kollat om det fins förprogrammerade profiler men det fins inga som har med torrents att göra
Har googlat ganska mkt på nätet och bara hittat följande info:
(infon innehöll följande information att jag skulle skriva in följande värden)
block service:

Protocoll: UDP
Starting Port: 1024 (1~65535)
Ending Port: 65534
Filter service fore:
All IP Adresser

(inställningen jag har nu)
Men det vill inte funka.
Har redan testat med de flesta torrent program. utorrent/ bitt torrent/ bit lord o onesvarm. (filen var en Ubuntu iso från deras hemsida) (ifa moderatorn undrar)

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Flasha in dd-wrt sen kan du använda access restriction och catch all p2p connections

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Testat att stänga av UPnP? UPnP fungerar som så att det automatiskt öppnar upp portar på förfrågan. När UPnP är avstängt kan man styra portarna helt manuellt.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Sätta begränsning på inkommande anslutningar lär väll fungera EN DEL i alla fall, och TESTA blockera NAT-PNP port mapping

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Man kan ju prioritera ned hans dator

Permalänk

Vet inte hur det fungerar i din router, men på min (asus någonting), så kan man enkelt sätta olika prioritet på olika enheter, eller begränsa hastigheten för någon.

Permalänk
Medlem

tackar för alla svar men jag vill inte begränsa uppkoplinen för ner/uppladning utan blocka den helt.
Sen ska han även hans uppdateringar av spel. WoW, LOL o BF3 funka.
har nämligen hittat en funktion som blockar allt förutom http osv. men då funkar inte uppdateringar av spel.

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Det svåra är ju att blockera just tex torrent-trafik, då krävs ju lite djupare analys av paketen. Inte säker att vanliga hem-routers klarar sån filtrering... Att blocka på port blir ju svårt, då det är lätt att låta torrent-trafiken gå i andra portar...

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Har löst problemet temporärt nu med att sätta hans trafik på lägsta prioritering.
Om man kolla vilka portar som torrent trafik går i så blir det svårt att blockera trafiken eftersom clienten väljer random portar som är öppna. enda möjligheten är att blockera programmet i hans brandvägg. men det kommer han troligen luska ut hur man tillåter programmet igen.

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt skaffa bättre saker än du har nu om din router inte har de inställningar som kvävs.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Flasha in DD-WRT på routern som jag skrev. Där kan du blocka P2P trafik helt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PCWin:

tackar för alla svar men jag vill inte begränsa uppkoplinen för ner/uppladning utan blocka den helt.
Sen ska han även hans uppdateringar av spel. WoW, LOL o BF3 funka.
har nämligen hittat en funktion som blockar allt förutom http osv. men då funkar inte uppdateringar av spel.

Det är tyvärr nackdelen! Men kan han inte hålla sig i skinnet och inte ladda ner (olagligt) så är väl det lämpligt straff.
BF3 tankar inte heller sina patchar via P2P, om det inte ändrats nyligen.

Förtydligande: Alltså då man blockerar P2P anslutningar, som många högskolor gör på sitt WLAN mot sunet, pain när man vill patcha SC2 på föreläsningen

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Du kan inte göra det du vill.
Och du har tänkt genom detta på fel sätt, istället för att blockera "torrent anslutningarna" så blockerar du bara hemsidorna han använder.
Då kan han aldrig ens påbörja att ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Flasha in DD-WRT på routern som jag skrev. Där kan du blocka P2P trafik helt

Skickades från m.sweclockers.com

Ser coolt ut. Men du får sälja in din idé lite bättre, man har ju ingen aning om vad den där bokstavskombinationen är för nått!

Skrivet av Tobblish:

Du kan inte göra det du vill.
Och du har tänkt genom detta på fel sätt, istället för att blockera "torrent anslutningarna" så blockerar du bara hemsidorna han använder.
Då kan han aldrig ens påbörja att ladda ner.

Alla torrents har ju massor av trackers, så det känns ju inte direkt hållbart att ge sig på att blockera allihopa!

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Kolla om din router har keyword blockning eller något liknande.
Lägg till torrent och kanske några andra ord som jämnt finns på torrentsidor, då kommer alla sidor som innehåller torrent i sin url, så gott som alla antar jag, och sen kanske på sidan så kommer han möta en vit sida.

Resultat, om min teori fungerar, han kommer inte kunna googla på torrents, han kommer inte kunna ta emot torrentfiler eller länkar från vänner, och även om han förstår att ordet torrent är det som blockas kommer han inte kunna googla på hur man fixar det om han använder ordet.

Nackdelar, han kommer inte kunna läsa till exempel den här tråden (fördel kanske?), eller bara allmänt surfa på vissa sidor, och om funktionen att det kan finnas på sidan också så kommer han inte kunna prata med kompisar på exempelvis facebook om de pratar om torrents.

Du kan annars googla på det och se om det finns något du kan flasha eller liknande.

ftp://downloads.netgear.com/files/WNR3500v2_UM_07MAY09.pdf
Chapter 3 Protecting your network - Blocking Access to Internet Services / Sites

EDIT: Förslag till mer keywords är distributörer, motsatsen till det (kan inte namnet), seeders, leechers, seeds, leechs, tracker och sånt!

Lycka till och hoppas mitt förslag löser ditt problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Ser coolt ut. Men du får sälja in din idé lite bättre, man har ju ingen aning om vad den där bokstavskombinationen är för nått!

http://www.dd-wrt.com/site/index

DD-wrt är en firmware som är Open source och linuxbaserad

ger fler möljigheter än Netgears mjukvara

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Bytte ut orginal-firmwaren i min wnr3500l till DD-WRT. Det är som natt och dag. Man får inställningsmöjligheter som man aldrig kunde drömma om med det värdelösa orginalet.
Det tar inte lång tid, man läser lite av deras wikis och tankar ner några små filer flashar in dem i den ordningen som det står(ett år sedan jag gjorde det på min, är lite ringrostig )

Dock ser jag att du har en V2, vet inte om det har kommit någon fungerande DD-WRT till den än?

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

DD-WRT och sedan IP filter

Permalänk

Men herre gud klart att ni som andra sa att han tar den nya versionen DD-WRT men sedan för att uppdatera LoL,wow och bf3 det går att stänga av P2P i launcherna... och till er som säger att det bara är att blockera hemsidor...NEJ det fungerar icke då det finns skype och en j*vla massa hemsidor med illegala Torrents

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Jag kommer att flasha om routern nu i helgen. Har inte varit hemma nu på en vecka så få se vad plastbroshan har hittat på igen. Jag spärrade iaf torrentklienten i hans brandvägg men det käns inte proffsig. (Men jag har iaf löst problemet temporärt på ett enkelt sätt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Det är bra att du har koll på de tekniska bitarna, men glöm inte:

1. Ha ett allvarligt samtal med din bror om konsekvenserna av hans spammiga nätverksanvändning för resten av familjen.

2. Ge honom duktigt med stryk tills han hittar motivationen att anpassa sig.
3. Upprepa punkt 2 tills det har önskad effekt.

Lycka till!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|