Nu har jag fått skärmen och hunnit testa och pilla på det viktigaste. Det jag kommit fram till är att man inte kan få ALLT med denna skärm. Skärmen känns väldigt snabb, inte märkt någon ghosting förutom pga för överdriven "overdrive" på "enhanced" läget. På "standard" så ser jag inga fel, medans "off" var lite blurry och "enhanced" gav väldigt mycket negativ ghosting. Ingen preset kändes speciellt användbar, lyckligtvis har man 2st man kan ställa själv. När jag testade gamman mot lagom-lcd så såg det ut som 2.0 gav närmare 2.2 än vad 2.2 gjorde, inget att riktigt anmärka på. Testade sätta färgtempen på 6500k, men den preseten kändes väldigt grön (har ingen riktig referens att jämföra mot), dock går det att ställa RGB kanalerna själv, även så går det att ställa black-level, kontrast, mättnad, hue och ljusstyrka. Att ändra black-level gjorde antingen så att mörkt blev svart eller att svart blev grått, så tyckte den var bäst på default, då upplevde jag maximal svärta utan att mörka element blev svarta.
Iställningarna jag tyckte såg bra ut för vanlig använding var:
Kontrast: 74
Black-Level: 50
Gamma: 2.0
RGB: 66 66 59
Saturation: 0
Contrast Enhancer: off
Overdrive: standard
Game Insight: off
Smart Resolution: off
Game Insight och Smart Resolution känns som det bara är en kombo mellan skärpa, gamma och kontrast. Drar man upp de till max så ser bilden precis ut som om man kört med förmycket skärpa, kontrast och gamma, dvs utvattnat och med fina ringningar av skärpan. Moderat nivå tycker jag ändå är attraktivt för gaming då man lättare ser i mörka områden, dock så blir så mycket annat ren crap. Det hela beror väl lite på vad man har för preferenser, ifall man föredrar sämre bild men mer gaminganpassad eller tvärtom.
Svärtan var förvånansvärt bra, kom från en Benq EW2420 (VA-panel) som har väldigt bra svärta och tycker inte FS2333s svärta är HELT sug, sitter man som mig med belysning så kommer svärtan att kännas väldigt svart. Dock när jag släcker så ser man tydligt att den inte är helt svart och bleeding syns (lyser gult på mörkblått, kollat så att det inte är IPS-glow).
Inte märkt någon direkt input-lag på skärmen. Hade den inkopplad samtidigt som min BENQ och speglade bilden på skärmarna och försökte se någon skilnad, tyckte båda kändes lika responsiva.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna skärm än riktigt, mer än att jag har lite svårt att förstå vart den ska passa in. Vill man ha bra färger så finns det bättre, vill man ha bra svärta så finns det bättre, vill man ha en snabb skärm så finns det bättre. Kanske om man vill ha en riktig allroundskärm.
Kan inte säga att jag är 100% nöjd med skärmen iaf. Tycker vissa saker skulle kunna gjorts snyggare, te.x att man lätt skulle kunna switcha mellan te.x 2 "modes" på skärmen med en knapptryckning. Då skulle man kunna ha sin kalibrerade och fina preset och sin gamingoptimerade preset och snabbt switcha mellan. Fjärren har inte heller en speciellt bra precision, ibland så går det väldigt fort att ändra inställningen och ibland inte. Att man skulle kunna ha sänkt skärmen mer hade varit nice, också ifall de kunnat gjort baksidan av foten mindre djup.
Kommer ifall köra på denna skärm en stund nu och se hur jag trivs med den över en lägre period. Bortsett från svärtan och fjärren så känns den bättre än min ew2420 på samtliga punkter.
EDIT:
Ändrat inställningar.