Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du är medveten att om man har en skärm som faktiskt kan visa svart så blir inte färgerna urtvättade när man har kalibrerat dem till perfektion? Min TV är kalibrerad till perfektion och den är allt annat än urtvättad i färgerna. Men då har den även en svartnivå på 0.006cm/m2 också, vilket du aldrig kommer ner i med annat än VA paneler till datorer.

Men som lideri säger så går det inte så bra att spela med VA paneler.

Du är medveten om att din TV inte är en TN-panel, om du nu inte sitter med en 24" monitor med inbyggd TV-mottagare.
LCD-TV är så gott som uteslutande IPS.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hardware guy:

Du är medveten om att din TV inte är en TN-panel, om du nu inte sitter med en 24" monitor med inbyggd TV-mottagare.

Vad har det med mitt påstående att göra? Svarade på hans fråga om att färger är urtvättade om man kalibrerat skärmen.

Och min TV har nog inte någon IPS panel då det är en plasma.

Det känns som jag trampar på många tår just nu... Men men..

Permalänk
Skrivet av huttala:

Ska du kolla på film ska du knappast ha en IPS panel. Kontrasterna är ju sämre på IPS än på en TN för tusan. En IPS är enbart bra på två saker och det korrekta färger samt betrakningsvinklar. Ska du kolla på film och spela har du ingen som helst nytta av IPS då det är sämre än TN på båda kontraster, responstider, input lag samt HZ..

Det är precis tvärtom. IPS har så gott som alltid med få undantag bättre kontrast än TN-paneler.
Oftast också skitdålig bild på TN skärmar så det går inte urskilja detaljer vilket man behöver tex. när man spelar spel som BF3. Man har alltid ett övertag med en IPS skärm när man kan snajpa från halva kartan utan att fienden ens kan se detta.

Permalänk
Medlem

Den är väldigt känd för att ha Ghosting. Dom flesta Eizo skärmarna har dem problemena.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ThePreToriaN:

Det är precis tvärtom. IPS har så gott som alltid med få undantag bättre kontrast än TN-paneler.
Oftast också skitdålig bild på TN skärmar så det går inte urskilja detaljer vilket man behöver tex. när man spelar spel som BF3. Man har alltid ett övertag med en IPS skärm när man kan snajpa från halva kartan utan att fienden ens kan se detta.

Källa på detta? Det enda jag kan hitta är att IPS är on par eller sämre än de TN paneler jag sett recenseras.
Och jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna se mer med en IPS när man spelar, men okej.

Permalänk
Medlem

Kika lite hpå Lagom.nl
Kontrast är inget värt om nyanser försvinner. Där TN i allmänhet ger en svart eller nästintill svart smet kan du fortfarande urskilja detaljer med en ordinär IPS.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått skärmen och hunnit testa och pilla på det viktigaste. Det jag kommit fram till är att man inte kan få ALLT med denna skärm. Skärmen känns väldigt snabb, inte märkt någon ghosting förutom pga för överdriven "overdrive" på "enhanced" läget. På "standard" så ser jag inga fel, medans "off" var lite blurry och "enhanced" gav väldigt mycket negativ ghosting. Ingen preset kändes speciellt användbar, lyckligtvis har man 2st man kan ställa själv. När jag testade gamman mot lagom-lcd så såg det ut som 2.0 gav närmare 2.2 än vad 2.2 gjorde, inget att riktigt anmärka på. Testade sätta färgtempen på 6500k, men den preseten kändes väldigt grön (har ingen riktig referens att jämföra mot), dock går det att ställa RGB kanalerna själv, även så går det att ställa black-level, kontrast, mättnad, hue och ljusstyrka. Att ändra black-level gjorde antingen så att mörkt blev svart eller att svart blev grått, så tyckte den var bäst på default, då upplevde jag maximal svärta utan att mörka element blev svarta.

Iställningarna jag tyckte såg bra ut för vanlig använding var:
Kontrast: 74
Black-Level: 50
Gamma: 2.0
RGB: 66 66 59
Saturation: 0
Contrast Enhancer: off
Overdrive: standard
Game Insight: off
Smart Resolution: off

Game Insight och Smart Resolution känns som det bara är en kombo mellan skärpa, gamma och kontrast. Drar man upp de till max så ser bilden precis ut som om man kört med förmycket skärpa, kontrast och gamma, dvs utvattnat och med fina ringningar av skärpan. Moderat nivå tycker jag ändå är attraktivt för gaming då man lättare ser i mörka områden, dock så blir så mycket annat ren crap. Det hela beror väl lite på vad man har för preferenser, ifall man föredrar sämre bild men mer gaminganpassad eller tvärtom.

Svärtan var förvånansvärt bra, kom från en Benq EW2420 (VA-panel) som har väldigt bra svärta och tycker inte FS2333s svärta är HELT sug, sitter man som mig med belysning så kommer svärtan att kännas väldigt svart. Dock när jag släcker så ser man tydligt att den inte är helt svart och bleeding syns (lyser gult på mörkblått, kollat så att det inte är IPS-glow).

Inte märkt någon direkt input-lag på skärmen. Hade den inkopplad samtidigt som min BENQ och speglade bilden på skärmarna och försökte se någon skilnad, tyckte båda kändes lika responsiva.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna skärm än riktigt, mer än att jag har lite svårt att förstå vart den ska passa in. Vill man ha bra färger så finns det bättre, vill man ha bra svärta så finns det bättre, vill man ha en snabb skärm så finns det bättre. Kanske om man vill ha en riktig allroundskärm.

Kan inte säga att jag är 100% nöjd med skärmen iaf. Tycker vissa saker skulle kunna gjorts snyggare, te.x att man lätt skulle kunna switcha mellan te.x 2 "modes" på skärmen med en knapptryckning. Då skulle man kunna ha sin kalibrerade och fina preset och sin gamingoptimerade preset och snabbt switcha mellan. Fjärren har inte heller en speciellt bra precision, ibland så går det väldigt fort att ändra inställningen och ibland inte. Att man skulle kunna ha sänkt skärmen mer hade varit nice, också ifall de kunnat gjort baksidan av foten mindre djup.

Kommer ifall köra på denna skärm en stund nu och se hur jag trivs med den över en lägre period. Bortsett från svärtan och fjärren så känns den bättre än min ew2420 på samtliga punkter.

EDIT:
Ändrat inställningar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hardware guy:

Kika lite hpå Lagom.nl
Kontrast är inget värt om nyanser försvinner. Där TN i allmänhet ger en svart eller nästintill svart smet kan du fortfarande urskilja detaljer med en ordinär IPS.

Åter igen så har det med kalibrering att göra. Jag ser alla rutor i det där lilla testet med både min VA och min TN panel, såg dem även med IPS skärmen.
Men visst är det skillnad på svartdetaljer, på TN kontra IPS, men vad ska du med svartdetaljer till när "svart" är grått? Man gråter ju i mörka scener med en IPS.

Permalänk
Medlem

Har nu hunnit pilla lite mer och testat lite mer. Tycker att bilden är riktigt bra på skärmen och märker fortfarande ingen ghosting eller seghet. Bra mellanväg för de som vill ha bra och snabb bild kanske?

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du är medveten att om man har en skärm som faktiskt kan visa svart så blir inte färgerna urtvättade när man har kalibrerat dem till perfektion?

Om den är ordäntligt kalibrerad, bör färg nyanserna följa begränsningarna i SRGB spektrumet - vilket har ganska låga maxvärlden jämfört med vad många skärmar klarar av. Specielt de med wide-gamut förmåga.

Permalänk
Medlem

Någon som har ett tips på hur man kan få en bra referens till vitt? Är det bara att konka ut skärmen i solljuset och jämföra mot ett a4 papper? eller finns det något annat trick. Sitter just nu och bara kör på "känn", vilket inte precis är lätt, spec inte med så varm belysning som jag har.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av eXale:

Om den är ordäntligt kalibrerad, bör färg nyanserna följa begränsningarna i SRGB spektrumet - vilket har ganska låga maxvärlden jämfört med vad många skärmar klarar av. Specielt de med wide-gamut förmåga.

Då får vi väl komma fram till att vi har olika syn på "grådassigt" då. Skärmarna jag har kalibrerat är allt annat än grådassiga, i alla fall de som faktiskt har någon svärta att tala om. Alla IPSer jag kalibrerat har blivit grådassiga och fått en verklig kontrast på 500~:1 medan CRT, VA och plasma skärmarna legat på 3-5000:1. 120hz TN panelen jag har ligger på dryga 1000:1.

Alla kalibrerade till 120cd/m2 ljusstyrka vid 100% vitt.

Skrivet av Breddas:

Någon som har ett tips på hur man kan få en bra referens till vitt? Är det bara att konka ut skärmen i solljuset och jämföra mot ett a4 papper? eller finns det något annat trick. Sitter just nu och bara kör på "känn", vilket inte precis är lätt, spec inte med så varm belysning som jag har.

Det enklaste är nog att köpa sig en kalibrator och köra efter den, då vet du att du får rätt gråskala. Det är lätt värt pengarna då man kan använda den till flera skärmar.

Fast det som för mig är viktigast är nog att få gamman och svartnivån rätt, och det är enkelt att kalibrera med ögat. AVSforums ska ha en tråd där man kan ladda ner videoklipp med "APL clipping" mm. som kan hjälpa dig med sånt.

Annars så går det bra att PMa mig så kan jag nog hjälpa dig med lite filer att kalibrera efter.

Permalänk
Medlem

Jo, klart det hade varit lättast och bäst med riktig utrustning, men dyraste lösningen också.

Testade att få samma temperatur som på min laptop, det är en lysrörsbelyst panel i den och de brukar ha rätt bra temp. Kunde inte få vitt att bli samma ton, men grått 220 220 220 kunde jag få samma. Så de verkar variera mycket i temperatur efter gråskalan. Det gör det inte heller lätt ifall den fluxar i temp utefter gråskala

Nu känns vitt känns vitt, och grått känns grått, och alla testera på lagom-lcd ser bra ut, så den borde vara HYFFSAT rätt iaf.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Ska vara i skärmforumet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Näe, det är en felaktig förenkling...
Många är även VA-baserade tex, och på vissa modeller är det ett panellotteri vilken panel man faktiskt får i slutändan.

Tex Panasonic kör rätt stenhårt med IPS, men Samsung använder en hel del VA i sina modeller. Sharp har åtminstone delvis sina egna paneler. LG kör mycket på IPS, men inte enbart. Osv osv.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken 30 tummare som jag använder mycket och båda har sina fördelar. Jag har en Samsung Syncmaster 305tplus i vardagsrumet som har en s-pva panel. Den skärmen ger en kristallklar bild med utmärkt svärta och den är väldigt snabb för spel. Sedan har jag en Dell U3011 som har en H-Ips panel, skärmen ger en kristallklar bild med väldigt bra färger och den fungerar också utmärkt i spel. U3011 ger bättre bild än 305tplus men båda skärmarna är väldigt bra för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Då får vi väl komma fram till att vi har olika syn på "grådassigt" då. Skärmarna jag har kalibrerat är allt annat än grådassiga, i alla fall de som faktiskt har någon svärta att tala om. Alla IPSer jag kalibrerat har blivit grådassiga och fått en verklig kontrast på 500~:1 medan CRT, VA och plasma skärmarna legat på 3-5000:1. 120hz TN panelen jag har ligger på dryga 1000:1.

Alla kalibrerade till 120cd/m2 ljusstyrka vid 100% vitt.

Det enklaste är nog att köpa sig en kalibrator och köra efter den, då vet du att du får rätt gråskala. Det är lätt värt pengarna då man kan använda den till flera skärmar.

Fast det som för mig är viktigast är nog att få gamman och svartnivån rätt, och det är enkelt att kalibrera med ögat. AVSforums ska ha en tråd där man kan ladda ner videoklipp med "APL clipping" mm. som kan hjälpa dig med sånt.

Annars så går det bra att PMa mig så kan jag nog hjälpa dig med lite filer att kalibrera efter.

Snackar du om? Överlag har IPS skärmar lika bra eller bättre svärta än TN och även bättre kontrast.
Vilken TN panel har du som ger 1000:1 kontrast?

Vill man ha bra svärta till gaming får man köra VA-Led

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite och frågar om Eizo Foris FS2333 som du inhandlat Breddas.

Skulle den skärmen fungera bra till spel som inte är fps? Främst dota 2 och starcraft 2?

Har läst runt en del nu och blir nästan snurrig tillslut. Om det flyter på bra med en IPS, tex Eizo FS2333 som verkar intressant för mig, så känner jag att det vore trevligt med bra och starka färger i framförallt strategi-spel.

Eller är det stor skillnad i flyt även i andra spel mellan 60hz IPS-panel och en 120hz TN-panel? Jag är ju van vid min halvtaskiga Acer-monitor med 1400 x 1050 jag sitter vid nu, då kanske man kan köra på en IPS..

Precis byggt ihop en ny dator så nu blev man ju sugen på ny skärm.

Sorry för de många frågorna, är så kluven

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat en 120Hz skärm så jag vet inte riktigt. Valde just Foris för att det verkade vara en skärm med bra bild som pallar gaming, och än så länge har jag inte märkt av nå problem. En kompis till mig bytte också till en Foris från en Benq TN och tycker också att Foris är bättre. Passar en skärm till FPS så kan jag inte förstå varför den inte skulle palla andra spel, finns väl inte många spel som är snabbare än te.x Quake. Oavsett vad 60 vs 120Hz innebär så kommer du uppleva ett rejält lyft ifrån din nuvarande skärm.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Det låter jäkligt bra det. Hittar inga recensioner direkt på nätet av skärmen men den verkar onekligen riktigt bra. Jag spelar ju inte direkt på någon topp-nivå om jag nu får för mig att spela fps.

Vad jag förstår så har EIZO en pixelgaranti på att det får inte vara fler än 2 döda pixlar. Det låter som en bra variant, vissa företag har ju >5.

Tror det får bli en sån! Tack för informationen!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Fissure:

Snackar du om? Överlag har IPS skärmar lika bra eller bättre svärta än TN och även bättre kontrast.
Vilken TN panel har du som ger 1000:1 kontrast?

Vill man ha bra svärta till gaming får man köra VA-Led

Det är ju precis det jag sagt, vill man ha svärta ska man ha en VA skärm.

TN panelen som jag fått 1000:1 med är en LG W2363D (120hz), men den används uteslutande till spelande. Annars är det en BenQ EW2430 som gäller när man surfar/kollar på serier/film/whatever.

Permalänk
Medlem

Haft min Eizo Foris FS2333 i några dagar nu och jäklar, vilken fin skärm det är!
Underbara färger, flyter på perfekt i dota2, diablo 3, darksiders 2. Underbart!

Ska testa den lite mer med Spec Ops The Line efter jag är färdig med Darksiders 2, se hur FPS fungerar på den