Permalänk
Medlem

Problem! Datorn går inte att spela på.

Hejsan, jag har kunnat spela på min dator utan problem sen jag köpte den och byggt ihop den ( 7 jan 2012 skaffade jag denna ), men nu när jag skulle spela starcraft 2 idag som jag brukar spela så laggade det sönder. Det typ frys laggade och sånt som det aldrig gjort förut. Testade till och med att spela på lägsta grafik och det blev ingen skillnad. Så jag testade att ha resursövervakaren igång medans jag spelade och då var det grönt på hela rutan där det stod disk. Så jag testade att defragmentera hårddiskarna men inget hjälpte.. det laggar fortfarande.. Det verkar vara något med disken som strular. Hoppas någon här som kan hjälpa mig eftersom detta är något problem jag inte haft förut och inte kunde googla fram svar till.

Okej, här är mina delar säg till om det är något mer som ni måste veta.. vet inte riktigt vad jag ska skriva mer
Processor : AMD Phenom(tm) II X4 955 3.20 GHz ( inte överklockad )
Grafik kort : ASUS Radeon HD 7950 3GB GDDR5
Minne : 12GB
1920x1080 upplösning.

Det är absolut inte det bästa direkt men har fungerat jätte bra för spel som t.ex bf3 på ultra settings och så.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga något när du inte säger vad det är för dator/delar/skärmupplösning du har.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av djdegge:

Hejsan, jag har kunnat spela på min dator utan problem sen jag köpte den och byggt ihop den ( 7 jan 2012 skaffade jag denna ), men nu när jag skulle spela starcraft 2 idag som jag brukar spela så laggade det sönder. Det typ frys laggade och sånt som det aldrig gjort förut. Testade till och med att spela på lägsta grafik och det blev ingen skillnad. Så jag testade att ha resursövervakaren igång medans jag spelade och då var det grönt på hela rutan där det stod disk. Så jag testade att defragmentera hårddiskarna men inget hjälpte.. det laggar fortfarande.. Det verkar vara något med disken som strular. Hoppas någon här som kan hjälpa mig eftersom detta är något problem jag inte haft förut och inte kunde googla fram svar till.

Lite bakgrund skulle hjälpa..

Vad är det för disk?
hur ser resten av din dator ut?

Grafikkort? Processor? Ram?

Låter skumt att den plötsligt inte klarar spelet längre.. men utan mer information så är det inte lätt..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Är det möjligen så att du endast har en SSD?, isåfall kan det ju vara så att den har blivit lite väl fylld, efterhand.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Ja, jag har en ssd ( där bara mitt windows 7 ligger samt drivrutiner till grafikkortet och sånt. ) och en vanlig hårddisk på 500gb där resten av sakerna ligger alla spel och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdegge:

Ja, jag har en ssd ( där bara mitt windows 7 ligger samt drivrutiner till grafikkortet och sånt. ) och en vanlig hårddisk på 500gb där resten av sakerna ligger alla spel och så.

Lista alla delar i datorn alt. märke och modellnummer om du inte byggt själv.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ihop datorn själv, som jag tror att det står?

Permalänk
Medlem

cpu kylare är en ?

är det stock så är processorn nog för varm så den klockar ner sig (runt 60 grader brukar vara för varmt så dem klockar ner sig till 800 mhz)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Om du gör saker i windows, bara rent allmänt, startar lite många program samtidigt, vad händer då?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Skulle ju kunna ta en bild på resursövervakaren och lägga upp så kan ni se på allt som används, det borde väl inte vara någon "hemlig" information där heller ? så det är lugnt att ta en screen shot.

Permalänk
Medlem

Spelet slutar svara flera gånger under loading screenen så det tog cirka 8minuter för den att ladda klart :S Förstår inte riktigt problemet... Loading screenen brukade ju ta cirka 10-30sec max.

Permalänk
Medlem

Skulle hjälpa med lite mer info,, screenshot på resursövervakaren, ev temps på CPU och GPU och vilka grejer som sitter i datorn

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Eh, jag omformaterade bara datorn och nu fungerar den mycket bättre och är mycket snabbare. Så antar typ att hårddisken blev belastad eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdegge:

Eh, jag omformaterade bara datorn och nu fungerar den mycket bättre och är mycket snabbare. Så antar typ att hårddisken blev belastad eller något sådant.

Hoppas verkligen att hårddisken blev belastad annars är något riktigt fel.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

tänkte annars föreslå dig att kolla temperaturen på dina komponenter, men nu verkar det som om det hela har löst sig.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||: