Försäljningen av persondatorer minskar för första gången sedan millennieskiftet

Permalänk
Medlem

Domedagen är nära!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det har aldrig varit så billigt som nu, anser en köpare som handlat sedan senare delen av 1970-talet.

Inte varit med lika länge men sedan 2000 har det blivit väldigt billigt att bygga t.ex en gaming maskin.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Sällar mig till gänget som säger att dagens datorer är såpass bra. En dator med fem år på nacken klarar sig fortfarande för t.o.m spel, även integrerad grafik idag börjar bli tillräckligt bra.
Spelar man inte räcker det väl med någon gammal tvåkärnig processor och integrerad grafik.

Kanske dags å göra lite mer krävande spel?

Permalänk
Medlem

Någon gång måste kurvan vända nedåt. Det kan inte alltid peka uppåt som vissa vill...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Lycka till att skriva dokument på en liten 4-5"skärm. Det går inte att komma ifrån ett riktigt tangentbord när man ska skriva

Alla kanske inte har behovet av att skriva dokument i sin vardag!

Sedan måste vi såklart se sammanhanget, att en minskad försäljning av traditionella PCs betyder inte alls att kunderna slänger ut sina datorer genom fönstret, utan snarare att de inte köper en ny.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Martinus:

Alla kanske inte har behovet av att skriva dokument i sin vardag!

Lika lite som alla har behovet att lära sig bygga sina egna datorer istället för att köpa en färdig märkesdator billigare då de bara ska ha den i arbete eller surfa eller för studier

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Jag blir knappast förvånad. Den absolut största delan PC datorer som sålts de sista 5 åren fungerar fortfarande bra till sitt användningsområde. Skulle tippa på att företag fortfarande byter ut sina PCs så de fortfarande har support men varför skulle medel svenson här i världen byta ut sin 'gamla' dator när den fortfarande fungerar bra? Den stora massan PC köpare är inte entusiaster som vi är.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

Färdigbyggda av tillverkare*

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAAB340:

Jag blir knappast förvånad. Den absolut största delan PC datorer som sålts de sista 5 åren fungerar fortfarande bra till sitt användningsområde. Skulle tippa på att företag fortfarande byter ut sina PCs så de fortfarande har support men varför skulle medel svenson här i världen byta ut sin 'gamla' dator när den fortfarande fungerar bra? Den stora massan PC köpare är inte entusiaster som vi är.

Håller med till det mesta...förutom att alla här är inte entusiaster, entusiaster tycker om och är intreserade av allt nytt som kommer, det är det få som gör här då det till störsa delen består av haters & fanboys här oavsett vad det gäller, allt från Intel vs. AMD, nVIDIA vs. AMD, PC vs. Mac, Samsung vs. Apple...you name it

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Det har aldrig varit så billigt som nu, anser en köpare som handlat sedan senare delen av 1970-talet.

Så länge en för stor andel lever över sina tillgångar och lånar till konsumtion, både på stats- och individnivå, kommer det fortsätta. De mesta som gjorts är kortsiktiga stimulanser som bara förvärrar problemen på lång sikt. Många politiker pratar om stålbad, men jag har aldrig sett något sådant. Det hade behövts.

Ja men en dator som ska spela nya spel med höga inställningar går för en bit över 10 000, mycket pengar när man några år senare måste uppgradera för att hänga med i svängarna. Du ska inte leva i det förflutna MultiMan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chainzaw:

Ja men en dator som ska spela nya spel med höga inställningar går för en bit över 10 000, mycket pengar när man några år senare måste uppgradera för att hänga med i svängarna. Du ska inte leva i det förflutna MultiMan

På vilket sätt lever jag i det förflutna? Allting är mycket billigare nu än tidigare sett till prestanda (oftast även i absoluta tal) och även relativt genomsnittlig inkomst. Förklara gärna vad du menar.

Edit: Och vadå 10 000 för en hel dator? Första HDn jag köpte in kostade 60 000 i början av 1980-talet. Hur är det dyrare i dag? En P166 kostade 5000kr 1996. Ett bra ljudkort 2000kr.

Edit2: Om det är att leva i det förflutna att ta gamla exempel för att påpeka att datorer är skitbilliga idag, även relativt inkomsterna folk har, så gör jag väl det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

Ja men en dator som ska spela nya spel med höga inställningar går för en bit över 10 000, mycket pengar när man några år senare måste uppgradera för att hänga med i svängarna. Du ska inte leva i det förflutna MultiMan

Om du ser på hur många människor som har datorer i världen sen räknar bort den lilla klick människor som spelar av dem så är inte de många, så vad är din poäng? Spelare är ingen majoritet av datoranvändare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Man brukar köpa in Macbooks till eleverna, känns ju motiverat.
Men däremot så underlättar det absolut, vi säger att man ska skriva en uppsats om något.

Dels så är det lättare att hitta fakta, det går snabbare att skriva och det går mycket snabbare att redigera texten.
Man kan enkelt även klippa ut och in saker såsom bilder, och ha flera alternativa texter uppe samtidigt, något som skulle ta evigheter om du ska skriva en uppsats på 4-5 sidor på papper med penna.

Ja, självklart behöver man en dator i skolan idag, men frågan är om kommunen ska stå för denna kostnad, vilket jag inte anser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Man brukar köpa in Macbooks till eleverna, känns ju motiverat.
Men däremot så underlättar det absolut, vi säger att man ska skriva en uppsats om något.

Dels så är det lättare att hitta fakta, det går snabbare att skriva och det går mycket snabbare att redigera texten.
Man kan enkelt även klippa ut och in saker såsom bilder, och ha flera alternativa texter uppe samtidigt, något som skulle ta evigheter om du ska skriva en uppsats på 4-5 sidor på papper med penna.

Vilken skola/kommun har köpt just MacBook till sina elever?! Finns ingen kommun som skulle köpa det till dem, iPad och billiga laptops vet jag däremot att kommuner köpt in till skolor runtom i landet

Skrivet av Marquzz:

Ja, självklart behöver man en dator i skolan idag, men frågan är om kommunen ska stå för denna kostnad, vilket jag inte anser.

Varför inte?! På sikt blir det billigare än att köpa in böcker och ge dem och enklare för skolorna att se till att studiematerialet är uppdaterat och de spar in pengar på pappershantering etc. De köper inte direkt värstingdatorer till dem, bara så att de ska klara skolarbetet och de har volympriser på de billigaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Så om jag tolkar nyheten rätt så har försäljningen ökat i över 11 år och nu så är det en nergång ?
Jaha men om det ökat under så lång tid så kanske det inte är så konstigt att det någon gång blir en nergång. Någon gång måste det väl bli någon form av normalisering. Annars så måste folk köpa datorer oftare och oftare för att hålla ökningen uppe.
Visst ökningen kan också ske genom att det blir fler och fler datoranvändare. Vilket säkert stämmer, men med tanke på att det finns många fattiga i världen också som kanske hellre prioriterar mat för dagen än en ny alienware dator. Så blir det att de som har råd att köpa datorer göra det oftare för att kompensera för de som inte har råd.
Dessutom räknas väl inte komponenter med, utan bara färdiga datorer?
I så fall räknar man bort en stor del av de som lägger mest pengar på sina datorer.

Jag tror det har större inverkan att förtjänstmarginalerna per dator normalt sett inte är lika stora som för 20 år sen, än att försäljningen i antal inte ökar konstant.
Speciellt för de mindre aktörerna. På 90-talet fanns det lokala datorbutiker 'överallt'. Nu är det nästan bara postorder eller elgiganten och dyl. om man inte bor i Stockholm eller Göteborg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marquzz:

Ja, självklart behöver man en dator i skolan idag, men frågan är om kommunen ska stå för denna kostnad, vilket jag inte anser.

Nej det är en helt annan sak, men skolan kanske kan dra ner på t.ex böcker och pennor osv och istället fokusera på elektronisk undervisning?
(Böcker är dyrare än vad man tror)

Skrivet av Justbecause:

Vilken skola/kommun har köpt just MacBook till sina elever?! Finns ingen kommun som skulle köpa det till dem, iPad och billiga laptops vet jag däremot att kommuner köpt in till skolor runtom i landet

Varför inte?! På sikt blir det billigare än att köpa in böcker och ge dem och enklare för skolorna att se till att studiematerialet är uppdaterat och de spar in pengar på pappershantering etc. De köper inte direkt värstingdatorer till dem, bara så att de ska klara skolarbetet och de har volympriser på de billigaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Norrköpings kommun thinks otherwise.
Erlaskolan (friskola) samt Djäkneparksskolan (kommunal skola).
Finns fler, men har vänner som går i dessa så det vet jag säkert.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Nej det är en helt annan sak, men skolan kanske kan dra ner på t.ex böcker och pennor osv och istället fokusera på elektronisk undervisning?
(Böcker är dyrare än vad man tror)

Jaså? Norrköpings kommun thinks otherwise.
Erlaskolan (friskola) samt Djäkneparksskolan (kommunal skola).
Finns fler, men har vänner som går i dessa så det vet jag säkert.

Vad friskolor gör är upp till dem och bara för att en skola i en kommun av 290 har gjort annorlunda (om de nu gjort det, ska ta reda på det imorgon) så kan du inte generallisera alla, men du ska få svar imorgon på hur det ligger till med det, men har väldigt svårt att tro att det ligger till så då kommuner enligt lag MÅSTE lägga upp sånt på offentlig upphandling och de MÅSTE välja det billigaste alternativet i det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Det finns massor av skolor (även kommunala) som köper in macar till sina elever, oftast en per elev. Det är lätt att kringgå LOU, i en skola jag känner till (BCJF) så skrev man i kravspecen att datorerna skulla komma med MacOsX förinstallerat, samt exakt vilken CPU de skulle ha. Stort val av modeller att välja på då..

Inom branschen har det länge varit mycket snack om att Appleleverantörerna ligger precis på kanten av vad som är lagligt möjligt i sin marknadsföring till kommunala chefer, i sin marknadsbearbetning samt i hur man skriver sina upphandlingar.
http://upphandling24.idg.se/2.1062/1.315770/apples-skolframga...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Justbecause:

Vad friskolor gör är upp till dem och bara för att en skola i en kommun av 290 har gjort annorlunda (om de nu gjort det, ska ta reda på det imorgon) så kan du inte generallisera alla, men du ska få svar imorgon på hur det ligger till med det, men har väldigt svårt att tro att det ligger till så då kommuner enligt lag MÅSTE lägga upp sånt på offentlig upphandling och de MÅSTE välja det billigaste alternativet i det

Skickades från m.sweclockers.com

Jag generaliserade inte, sa bara att på de skolorna jag vet att man får datorer så har det varit macbooks som gällt.
Svar imorgon? Please, har till och med varit där och sett deras datorer.

Dessutom, se nedan

Skrivet av Oldskool:

Det finns massor av skolor (även kommunala) som köper in macar till sina elever, oftast en per elev. Det är lätt att kringgå LOU, i en skola jag känner till (BCJF) så skrev man i kravspecen att datorerna skulla komma med MacOsX förinstallerat, samt exakt vilken CPU de skulle ha. Stort val av modeller att välja på då..

Inom branschen har det länge varit mycket snack om att Appleleverantörerna ligger precis på kanten av vad som är lagligt möjligt i sin marknadsföring till kommunala chefer, i sin marknadsbearbetning samt i hur man skriver sina upphandlingar.
http://upphandling24.idg.se/2.1062/1.315770/apples-skolframga...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Det finns massor av skolor (även kommunala) som köper in macar till sina elever, oftast en per elev. Det är lätt att kringgå LOU, i en skola jag känner till (BCJF) så skrev man i kravspecen att datorerna skulla komma med MacOsX förinstallerat, samt exakt vilken CPU de skulle ha. Stort val av modeller att välja på då..

Inom branschen har det länge varit mycket snack om att Appleleverantörerna ligger precis på kanten av vad som är lagligt möjligt i sin marknadsföring till kommunala chefer, i sin marknadsbearbetning samt i hur man skriver sina upphandlingar.
http://upphandling24.idg.se/2.1062/1.315770/apples-skolframga...

Det är lika lätt för invånare i respektive kommun att aggera emot för dyra och orimliga kommunala inköp och få det granskat, visar det sig att de kunde fått det billigare för att eleven ska klara av skolgången så börjar massa hjul snurra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Om något så borde vi säga:
"Snälla dell, Hp etc. gör mer balanserade märkesdatorer. Sluta gör datorer med bästa processorn men med sämsta grafikkortet."

Fast i slutändan så ska de tjäna pengar och då tjänar de mer på att bygga datorer med dåliga grafikkort med mycket minne.

Skickades från m.sweclockers.com

För den okunniga massan räknades prestandan länge i form av megaherz på processorn och megabyte på grafikkortet.
Efter P4ans pensionering har megaherz minskat i prestandabetydelse, men megabyte på grafikkortet härskar fortfarande.
Närmast omöjligt att förklara att 1 GB grafikkort för 1200:- är betydligt bättre än 2 GB grafikkort för 995:-.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Pastejen

Skrivet av Hardware guy:

För den okunniga massan räknades prestandan länge i form av megaherz på processorn och megabyte på grafikkortet.
Efter P4ans pensionering har megaherz minskat i prestandabetydelse, men megabyte på grafikkortet härskar fortfarande.
Närmast omöjligt att förklara att 1 GB grafikkort för 1200:- är betydligt bättre än 2 GB grafikkort för 995:-.

HAHA ja det där känner man igen. Det var tider det. Så mkt facepalm så man va blå i pannan. Man tycker ju att dagens generationer borde va betydligt mer kunniga. Har det blivit bättre eller sämre? Alla mina bekanta är ju geeks som mekar med sina datorbyggen varje månad. Så jag har lite svårt att få en helhetsbild

Som vanligt hävdar jag att det är bö.. f'låt, konsolernas fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

För den okunniga massan räknades prestandan länge i form av megaherz på processorn och megabyte på grafikkortet.
Efter P4ans pensionering har megaherz minskat i prestandabetydelse, men megabyte på grafikkortet härskar fortfarande.
Närmast omöjligt att förklara att 1 GB grafikkort för 1200:- är betydligt bättre än 2 GB grafikkort för 995:-.

Är ju samma sak på mobilmarknaden idag, t.ex så stirrar folk sig blinda på att SGS3 har en QUAD på 1,4GHz eller HTC One X har en QUAD på 1,5GHz, men om den använder all den "kraft" eller inte skiter de i bara det är en hög siffra, finns inte någon app eller något i telefon som använder det och OS är inte ens bra optimerat för QUAD, så höga siffror säljer bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande inget fullständigt alternativ till datorn. Telefoner och plattor är ett komplement men inte ett substitut för vem på allvar vill betala räkningar, skriva texter, göra kalkyler, hålla på med bildbehandling, skapa musik, läsa längre texter och en massa annat på en telefon? Inte ens plattor med tangentbord är på samma nivå än och då har vi inte ens börjat tala om ergonomi. Tror PC branschen har ganska många år kvar innan man kan ersätta datorerna helt.

Det är bara att göra ett eget test under en vecka eller två där man uteslutande använder sin telefon eller platta så märker man vad som inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Det finns fortfarande inget fullständigt alternativ till datorn. Telefoner och plattor är ett komplement men inte ett substitut för vem på allvar vill betala räkningar, skriva texter, göra kalkyler, hålla på med bildbehandling, skapa musik, läsa längre texter och en massa annat på en telefon? Inte ens plattor med tangentbord är på samma nivå än och då har vi inte ens börjat tala om ergonomi. Tror PC branschen har ganska många år kvar innan man kan ersätta datorerna helt.

Det är bara att göra ett eget test under en vecka eller två där man uteslutande använder sin telefon eller platta så märker man vad som inte fungerar.

Och givetvis kör du själv då på en telefon med en processor på 1 Ghz max då du inte behöver mer? Lite lustigt att den här diskussionen ens äger rum på en sajt dedicerad för prestandalösningar. Swe(over)clockers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omitron:

Det finns fortfarande inget fullständigt alternativ till datorn. Telefoner och plattor är ett komplement men inte ett substitut för vem på allvar vill betala räkningar, skriva texter, göra kalkyler, hålla på med bildbehandling, skapa musik, läsa längre texter och en massa annat på en telefon? Inte ens plattor med tangentbord är på samma nivå än och då har vi inte ens börjat tala om ergonomi. Tror PC branschen har ganska många år kvar innan man kan ersätta datorerna helt.

Det är bara att göra ett eget test under en vecka eller två där man uteslutande använder sin telefon eller platta så märker man vad som inte fungerar.

Har inte använt min dator på 4 veckor nu och betalat mina räkningar, skrivit text, läst långa texter, enklare bildhantering med telefon, har även skapat musik, men det behöver jag varken dator eller telefon för, bara en gitarr, bas & trummor, har dock gjort vissa idéer med Garage Band i telefon för att se hur det låter med vissa stråkoålägg etc. så det går alldeles utmärkt at göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Spelar man inte så duger ju integrerad grafik, precis som ha skrev.

Problemet är väl att det köps in datorer till elever istället för att lägga pengar på riktig undervisning. Jag har inte hört många exempel på att datorer faktiskt tillför något i undervisningen, de används mest till spel och sociala nätverk och kostar massor med pengar för kommunen i underhåll. Tycker inte skattepengar ska finansiera datorer för elever idag. Du kan få en ny dator för runt 2500:- och en begagnad för 500-1000:- som räcker gott och väl till allt du behöver till skolarbete. Har du som förälder inte råd med detta så bör du prioritera om vad du lägger pengarna på. Klart att det kan finnas ensamstående föräldrar med lågbetalda jobb, men för denna minoritet så kan det väl finnas bidrag och stipendier som de kan söka.

Jag håller med dig...
Kan det visas på att datorerna verkligen ger ngt ja då stöttar jag att skattemedel går dit. Annars? Nej...

Skrivet av MSIOCGenie:

Man brukar köpa in Macbooks till eleverna, känns ju motiverat.
Men däremot så underlättar det absolut, vi säger att man ska skriva en uppsats om något.

Dels så är det lättare att hitta fakta, det går snabbare att skriva och det går mycket snabbare att redigera texten.
Man kan enkelt även klippa ut och in saker såsom bilder, och ha flera alternativa texter uppe samtidigt, något som skulle ta evigheter om du ska skriva en uppsats på 4-5 sidor på papper med penna.

Jasså? Det beror helt på vilket avtal kommunerna sluter.
Här i Lerums kommun så har det varierat vad de får för datorer. Fram till förra året var det Dell och HP...
I år fick de som går i fyran HP och Lenovo....
Jag undrar vad tösen får då hon börjar fyran...fast jag förstår inte VARFÖR det skall ges datorer till barnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Har inte använt min dator på 4 veckor nu och betalat mina räkningar, skrivit text, läst långa texter, enklare bildhantering med telefon, har även skapat musik, men det behöver jag varken dator eller telefon för, bara en gitarr, bas & trummor, har dock gjort vissa idéer med Garage Band i telefon för att se hur det låter med vissa stråkoålägg etc. så det går alldeles utmärkt at göra

Skickades från m.sweclockers.com

Går det tekniskt att göra? Ja, blir det bra? Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Jag generaliserade inte, sa bara att på de skolorna jag vet att man får datorer så har det varit macbooks som gällt.
Svar imorgon? Please, har till och med varit där och sett deras datorer.

Har tagit reda på lite ang dessa inköp av Macbook Pro på skolor i Norrköping och det är helt rätt, men det är inte ett helt smärtfritt inköp utan motstånd från både medborgare, elever och lärare.

Vårdcentraler
I februari 2011 beslutade de att lägga ner vårdcentralerna Väven och Kungsgatan vilket gäller 19000 personer. http://www.nt.se/norrkoping/default.aspx?articleid=6618761 pga konkurrens från privata Medicinskt centrum. Är det genomfört än? Väven drivs vidare privat, jag har iaf fått brev om att jag ska gå till Cityhälsan Centrum från och med nu. http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_norrkoping...

Skolor
Victoriaskolan läggs ner i höst pga av ”bristande elevunderlag”. Det blev ett chockbesked, helt utan förvarning från ingenting direkt till nedläggning. Extra sjukt är att skolan just köpt in nya Macbooks för 11000 kr styck http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=7181050 Flera demonstrationer och protester från elever och lärare http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=7237416 Eleverna ska förflyttas till Ektorp och Borgsmo. Utbildningsnämndens egna ord: http://www.norrkoping.se/barn-utbildning/nyheter/2011/fragor-...

På Mosstorpsskolan i Skärblacka ska fem lärare sparkas och en fritidspedagog, vilket motiveras med beräknade 21 färre elever nästa år...

http://www.nt.se/norrkoping/default.aspx?articleid=6802568
http://www.nt.se/norrkoping/default.aspx?articleid=6802938
http://www.nt.se/norrkoping/default.aspx?articleid=6804831

Ganska massivt motstånd med en genomförd elevstrejk, namnlistor, demonstrationer. http://www.nt.se/norrkoping/default.aspx?articleid=6804831

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omitron:

Går det tekniskt att göra? Ja, blir det bra? Nej.

Vad blir inte bra? Att betala räkningar? Att läsa eller skriva? Att utföra enklare bildhantering (som var det jag skrev)? Allt det går utmärkt att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!