Microsoft Surface prissatt – börjar på 499 dollar

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag SplashTop 2 till nya iPad, startar min dator (win 7) från sängen med wake-on lan, har desktopen på retina skärmen, kan se filmer, surfa, köra program, köra spel. Zooma in och zooma ut, upplösningsoberoemde... Surface grejen från Microsoft såg rätt blek ut i jämförelse med det jag är van med...

Permalänk

För dyrt och för plastigt sorry microsoft.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Galet dyrt. Det måste ju vara ett sent aprilskämt med 1k extra för ett svampigt tangentbord.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Men då har Kindle Fire HD andra problem som en slö CPU och utan SDHC slot vilket gör plattan riktigt dyr om du ska köpa större varianter.

Kindle Fire HD 8.9 har en TI OMAP 4470 på 1.5GHz dual-core, Nexus 7 en Tegra 3 T30L (1.2GHz), Surface RT har en Tegra 3 T30 på 1.4GHz quad-core. Då Office RT inte har stöd för macros, VBA etc så det är inte som du kommer sitta där och pressa fyra kärnor i Word/Excel. Vill du ha en Android-tablet med mer eller lika mycket processorkraft kan du se på Galaxy Note 10.1 för ca 4990:- med 3G eller ca 4490:- utan 3G eller samma pris, fast med Wacomstöd. Då har du ju 3G också. Vill man nog inte ha Windows vill man nog iaf ha applikationer. En Windows 8 tablet med Z2760 väger inte mer än denna Surface RT med Windows RT och skiljer bara hundralappar i pris. De tävlar mot sig själva i samma formfaktor, pris, vikt, batteritid och användningsområde tyvärr.

Permalänk
Medlem

Pro är betydligt mer intressantare. Riktig dator med riktigt upplösning dessutom.

Permalänk
Medlem

Är nog precis vad jag väntat på för plugget. Portabel, basic och har tangentbord. funderade på en transformer men vill ha officepaketen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Billigare än 3e generations iPad med likt minnesutrymme...

ipad sitter på ett BRETT tredjepartsstöd. Vill microsoft in på marknaden i detta skede så är det här priset lite för mycket.

Skrivet av Hankoo:

Jag köper gärna en sån här platta för att testa lite, men eftersom jag har en iPad 3 nu så blir det svårt att gå från retina till grynig text igen (alá iPad 1).

Apple har väl inte direkt legat på framkant i att se till att texten ser bra ut på låg pixeltäthet (truetype, subpixel smoothing). Surface's skärm kallar ju Microsoft för "cleartype display" så jag antar att man lagt en del krut här för att faktiskt få fonter att se OK ut.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

För dyrt och för plastigt sorry microsoft.

För dyrt kan man tycka men plastigt?? Ett skal i aluminium/magnesium som är hur sexigt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

wow den får t o m ipad att framstå som billig, bra jobbat microsoft

Hur kan den göra det när en iPad kostar exakt likadant med samma mängd minne samt utan tangentbord, och när Microsofts version till och med är 100$ billigare om man inte väljer till tangentbordet?

Permalänk
Inaktiv

ouch, low-def skärm synd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

För dyrt och för plastigt sorry microsoft.

Plastig? Den är väll gjord i magnesium?

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Hade gärna förhandsbokat om den fanns tillgänglig i Sverige. Har varit riktigt sugen på surface rt ett bra tag.

Som många andra säger så hade man nog önskat lite högre upplösning på skärmen. Men annars gillar jag allt annat med den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Office och sharepoint blir nog de stora säljargumenten på företagssidan. För hemanvändare är jag tveksam att den kommer och slå, för smalt app utbud än och för lite lek-o-skoj.
Me det skulle vara intressant att läsa en swec recention av den.

På jobbet har vi förbokat Pro varianten för utvärdering. Den ska ju vara som en riktig laptop, kan bli väldigt intressant då det är mycket gnäll om leksaksplattor nu.

Permalänk
Avstängd

Windows RT är ju en kass version av Windows.

Dessutom finns det inga appar till Metro eller Windows på ARM.
Bättre med Androidplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Windows RT är ju en kass version av Windows.

Varför det?

Skrivet av rektor:

Dessutom finns det inga appar till Metro eller Windows på ARM.
Bättre med Androidplatta.

Rätt roligt att se att "androidmänniskor" slänger fram gamla iOSargument

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Martinus:

Varför det?

För på RT kan man ju inte knappt köra några appar.
På Pro kan man köra mycket fler.

Permalänk
Skrivet av rektor:

För på RT kan man ju inte knappt köra några appar.
På Pro kan man köra mycket fler.

Man kan köra alla appar även på RT. Dock så kan man inte köra gamla x86-program för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Apple har väl inte direkt legat på framkant i att se till att texten ser bra ut på låg pixeltäthet (truetype, subpixel smoothing). Surface's skärm kallar ju Microsoft för "cleartype display" så jag antar att man lagt en del krut här för att faktiskt få fonter att se OK ut.

Operativsystemet är inte utvecklat för Surface-enheterna. I Windows 8 skalar skrivbordet precis som förut, lika så alla äldre Windows program som inte kommer skrivas om från grunden. Metro-programmen skalar enligt en ny formella och är ett system som ett extra lager på det gamla så det handlar om två olika mekanismer/funktioner. Metro skalar 100%, 140% eller 180% (sistnämnda tänkt till typ tablets och ultrabooks på 2560x1440), skrivbordet och Win32 skalar fortfarande enligt de fördefinierade 100%, 125% och 150%. Eller Custom, med samma artefakter och tokigheter som förut. Windows 7 kunde gå sönder ganska mycket med DPI-skalning som på en MBP Retina http://images.anandtech.com/galleries/2116/200pct4.png Fungerar, men det är inte snyggt och inte koncist.

http://techreport.com/review/23631/how-windows-8-scaling-fail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Windows 7 kunde gå sönder ganska mycket med DPI-skalning som på en MBP Retina http://images.anandtech.com/galleries/2116/200pct4.png

Det där händer om man använder Windows XP skalning, och inte Windows Vista skalning.
http://i.imgur.com/xAyWa.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Office och sharepoint blir nog de stora säljargumenten på företagssidan. För hemanvändare är jag tveksam att den kommer och slå, för smalt app utbud än och för lite lek-o-skoj.
Me det skulle vara intressant att läsa en swec recention av den.

På jobbet har vi förbokat Pro varianten för utvärdering. Den ska ju vara som en riktig laptop, kan bli väldigt intressant då det är mycket gnäll om leksaksplattor nu.

Jag är osäker på om man ens får köra Office 2013 RT Home and Student. Äldre versioner är inte tillåtna till det. Dessutom har du bra tredjaparts-appar och i princip hela Officepaket som integrerar i Skydrive, Sharepoint (med extraprogram, men rätt kraftfullt), Dropbox och andra tjänster. Windows Mail är definitivt sämre än iOS integrerade och tom sämre än Android integrerade sedan version 2.3/3.0 där omkring, mycket sämre än tredjeparts som TouchDown och har inte säkerhetsfunktioner. Det är i praktiken tom sämre än Exchange för Symbian, WebOS, Blackberry Playbook/10, MeeGo osv. Så jag ser inte hur det skulle vara bra för företag och jag köper inte argumentet att Microsoft kan leverera Office, Sharepoint och Exchange till klienter bättre än tredje part som är fria att implementera vad de vill som de licensierar protokollen för av Microsoft.

På Android och iOS har du t ex Lync med videokonferens på Android och iOS, medan Lync på Windows Phone bara är en text-meddelandelösning och Skype inte körs i bakgrunden och multitaskar ordentligt ett år efter Microsoft köpt det, uppgraderat telefonerna till Mango/7.5 och möjligen har fixat det i 7.8 som de direkt överger för att de inte har något SDK till telefonekosystemet överhuvudtaget i dagsläget. WP8 har komplett inget SDK du kan utveckla med ännu. Preview-SDK släpps inte till alla. Ingen NDK/nativekod-utveckling med verktygen de släppt än så länge till allmänheten. Utvecklingsverktygen även om inte i slutgiltig version får gärna finnas ett tag innan en lansering. I preview-versionen så gömmer och blockerar de massor funktioner. För de har helt enkelt inte kommit så långt i utvecklingen och har själva inga verktyg att tala om när det gäller hur färdigt allt är, och verkar inte riktigt ha förstått det här med inkrementell utveckling - det ska vara allt på en gång samt lämna ute stora delar som kommer i senare klumpar istället för per feature och det man implementerat ska inte fungera ordentligt. Kompatibilitet och uppdateringar har varit hemskt. Inget som gynnat utvecklarna än så länge. De är helt ointresserade trotts att de har mobilappar för Apple och Google. Det är inte som C# utvecklare kan bry sig mindre om plattformen när det gäller den mobila delen. C#-utvecklare kommer fortsätta utveckla backend-applikationer till Windows Server 2012/8 av samma stuk som förut dessutom. Vänta helt enkelt inte på att Microsoft ska vara magiska här.

De kommer dessutom stödja andra mobila prylar än sina egna, för det är där användarna finns. Även om det finns tredjepartsprogram för Sharepoint, Skydrive, Onenote osv så har Microsoft även egna appar till andra mobila operativsystem. Att de kan bygga in det i WP har inte hjälpt, de har inte byggt systemet (7.x uttalar jag mig bara om) särskilt stabilt i sin helhet och de har färre funktioner mot sina egna serverprodukter. Nej Office 2013 RT har nog inte Sharepointstöd. Inget tyder på det.

Tillägg: Office RT för företag kommer att kosta, man måste uppgradera det med eller snarare inneha volymlicens, licens för Office 2013 Standard / Professional Plus eller via Office 365. http://www.zdnet.com/microsoft-office-for-windows-rt-how-to-m...

För andra kommer det vara förbjudet.

Det blir ingen riktig fördel för har du detta så får du köra den licensen på en x86-baserad Windows 8 slate/convertible. Officelicens ingår t ex i många av Office 365-planerna som ger dig rätt att använda Office 2013 RT kommersiellt, för företagsbruk. Kör du en plan/abonnemang som inte innehåller Office-licens på O365 har du nästan säkert licens på dina bärbara/stationära (klient) datorer för användarna som ger samma rätt. Blir väldigt svårt att dra någon fördel av det hela.

Permalänk
Medlem

såg ok ut i pris för vad man får om det bara ska surfas, men vad exakt då vitsen med att välja en istället för Android är kan man ju fundera på.

Surface PRO stödjer ju iaf alla viru.. eh, applikationer som finns ute.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Den billigaste varianten har sålt slut nu, dröjer tre veckor innan det skickas ut fler.

http://www.neowin.net/news/499-32-gb-surface-sells-out-backor...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vi vet vad det beror på. Windows RT är en version av Windows 8 som körs på ARM-processorer. Denna arkitektur är inte kompatibel med dagens x86-program. Man skulle vara tvungen att bygga om alla dagens program för ARM. Microsoft tillåter dessutom inte att det installeras något annat än Windows Store-appar på Windows RT.

Så den enda chansen att vi får se Libre Office på Windows RT är om de bygger det som en Windows Store (Metro) app.

Jag sitter med utveckling och korskompilering mot arkitekturer som ARM/MIPS dagligen så jag vet hur det fungerar. Libreoffice kompilerar redan för ARM och det fungerar. (Nej x86 är inte binärkompatibel med ARM, men det är i många fall bara att använda sig av exempelvis arm-gcc och kompilera för att få ut en binär för ARM.)

Problemet är återigen det du nämner: Microsoft tillåter sin egen office-suite att köra i classic mode, men ingen annans. Därför måste alla andra spendera enormt mycket tid för att göra en metro-app medans Microsoft själva inte gör det med sin Office-svit. Där är problemet, inget annat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Tacka vet jag SplashTop 2 till nya iPad, startar min dator (win 7) från sängen med wake-on lan, har desktopen på retina skärmen, kan se filmer, surfa, köra program, köra spel. Zooma in och zooma ut, upplösningsoberoemde... Surface grejen från Microsoft såg rätt blek ut i jämförelse med det jag är van med...

Fungerar det på iPad 2?

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk

Samma grundpris som "the new ipad" va?

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Blev lite sur när jag såg upplösningen. För låg tycker jag. En anledning till att iPad 3 är ett utav de bästa plattorna. Annars är det väl inga fel på prestandan.

Skrivet av Coldfire2143:

Surface PRO blir nog min första surfplatta. Har en digitilizer och en penna på min mobil så att ha det på en platta skulle sitta väldigt fint. Synd bara att upplösningen är så låg. Har högre på mobilen som är 5,3" och att sänka upplösningen och gå till 10" känns inte särskilt kul.

Skrivet av Hankoo:

Men seriöst detta måste väl ändå vara fel? "10,6"-skärm med upplösningen 1366 x 768 pixlar"

Jag köper gärna en sån här platta för att testa lite, men eftersom jag har en iPad 3 nu så blir det svårt att gå från retina till grynig text igen (alá iPad 1).

Vem fan släpper en 10" premium platta med 1366x768 i upplösning när folket är vana med retina?

Skrivet av P-NILZ:

Upplösningen är alldeles för låg. Kindle Fire HD har 1920x1200 och kostar $299.

Skrivet av olafett:

Känns som den upplösningen passar bättre på en 5" skärm...

RT kommer ha 1366x768 och Pro 1920x1080, detta gäller Microsofts egna plattor, vad andra tillverkare levererar återstår att se. Möjligen har Microsoft satt regler men man får hoppas inte.

Iallafall så kan man väll inte klaga på den upplösningen på en liten 10,6"? Hur hög Upplösning har ni på er skärm i förhållande till storleken? Självklart ser man skillnad under ett mikroskop men på normalt avstånd? tveksamt.

Det hade såklart varit något annat om man var ute efter att göra allt mindre på skärmen och därmed pressa in mer saker men det är väll inte tanken på en liten platta?

Visst är hög upplösning trevligt men när behövs det? När du jobbar med grafik? Gör du det på en liten 10" platta? Eller menar ni att text kommer bli sjukt jobbigt att läsa?

Jag köpte nyligen en 27" skärm med upplösningen 2560x1440 och visst är det nice när man får in mer saker på samma yta men är inte operativet anpassat så kan det bli mer ansträngande att läsa saker(för att det blir på gränsen för litet). Ex så får jag köra Zoom faktor på 110% i internet browsern och i utvecklings miljön har man fått skruva upp fontstorleken 2 steg för att slippa behöva luta sig över bordet. Och ja jag har bra syn(den är kontrollerad).

Så visst har hög upplösning sina fördelar men att säga att upplösningen inte räcker i detta fallet(10") låter mindre troligt.

Högre upplösning kräver väll dessutom mer hårdvara och större batteri och då detta är en hanhållen enhet man gärna undviker att koppla sladd till under tiden man använder den så är detta väll ett naturligt val? Kanske är inte vidare mogen för batteritiderna som MS siktar på?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Priset på 5000 kr vid släpp är väll inget konstigt? Det lär säkert gå ner en del efter någon månad när de fått ner kostnaderna i fabriken.

Man tycker att en telefon ex Galaxy S3 har ett rimligt pris på runt 5000 kr men det är för dyrt med en surfplatta på runt samma summa?

Att Pro versionen kommer kosta strax över 10 000 kr är väll inte häller så konstigt? Det är ju en komplett bärbar dator och en sådan av finare kvalitsort ligger väll oftast runt 10 000 kr (fråga Apple folket).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Galet dyrt. Det måste ju vara ett sent aprilskämt med 1k extra för ett svampigt tangentbord.

Du vet inte vad ett SmartCover till iPad kostar går jag ut ifrån? 649,- betalade jag för frugans och det har inte ens ett tangentbord eller trackpad.

Skrivet av Teddis:

ipad sitter på ett BRETT tredjepartsstöd. Vill microsoft in på marknaden i detta skede så är det här priset lite för mycket.

Jag håller egentligen med, men det är så "lite" för mycket att de allra flesta ändå kommer ge den en chans. Priset är konkurrenskraftigt mot både iPad och likvärdiga Android plattor spec for spec eller var man ska säga. Det tog inte många timmar förrän 32GB modellen utan cover var slutsåld i USA, visst, vi vet inte hur många de släppte i första skedet, men ändå.

Skrivet av henkiii:

Office och sharepoint blir nog de stora säljargumenten på företagssidan. För hemanvändare är jag tveksam att den kommer och slå, för smalt app utbud än och för lite lek-o-skoj.
Me det skulle vara intressant att läsa en swec recention av den.

På jobbet har vi förbokat Pro varianten för utvärdering. Den ska ju vara som en riktig laptop, kan bli väldigt intressant då det är mycket gnäll om leksaksplattor nu.

För smalt app utbud? I studie efter studie visar det sig att app utbudet hos de olika platformerna egentligen inte styr konsumenternas val när de köper så jag tror inte det har något att säga initiellt sett. Ser man på den som en surfplatta behövs en browser, lite musik/video streaming appar, några spel och lite ereader apps så klarar man sig.

Skrivet av AndreaX:

såg ok ut i pris för vad man får om det bara ska surfas, men vad exakt då vitsen med att välja en istället för Android är kan man ju fundera på.

Surface PRO stödjer ju iaf alla viru.. eh, applikationer som finns ute.

Varför inte välja den över valfri Android platta? Du har samma frihet som Android fast du kan göra fler saker lättare - f.ex. kan du enkelt kopiera över dagens bilder från din DSLR och ladda upp på Facebook, detta är sånt jag inte orkar på varken min iPad, Kindle Fire eller Asus Transformer då det blir för bökigt. På en Surface kopplar man helt enkelt till kameran och de importeras automatiskt om man så vill.

Och det är ju verkligen rikt att du som precis nämnt Android nu väljer att nämna Virus i samband med Surface Pro... Här är en notis från FBI/NW3C.

Skrivet av Dimman:

Jag sitter med utveckling och korskompilering mot arkitekturer som ARM/MIPS dagligen så jag vet hur det fungerar. Libreoffice kompilerar redan för ARM och det fungerar. (Nej x86 är inte binärkompatibel med ARM, men det är i många fall bara att använda sig av exempelvis arm-gcc och kompilera för att få ut en binär för ARM.)

Problemet är återigen det du nämner: Microsoft tillåter sin egen office-suite att köra i classic mode, men ingen annans. Därför måste alla andra spendera enormt mycket tid för att göra en metro-app medans Microsoft själva inte gör det med sin Office-svit. Där är problemet, inget annat.

De tillåter sin egna Office suite att köra i Classic mode enbart pga av att de inte är färdiga med en full RT version. De ändringar som gjorts i Office 2013 för touch anpassning är, förutom OneNote, helt enkelt quick fixes fram tills dess att man tagit fram en fullt touch vänlig version. Denna kommer nästa år och släpps då även för iOS och Android.

Jag skulle inte alls bli förvånad om vNext slopar "Classic" mode helt (för RT) då den enbart finns med idag för att utföra saker som de ännu inte har touch-ifierat.

Att korskompilera för x86/ARM på Windows sker automatiskt sålänge man skriver en RT app så det är en non issue.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

tråkigt att den inte släpps i norden i år =/

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Du vet inte vad ett SmartCover till iPad kostar går jag ut ifrån? 649,- betalade jag för frugans och det har inte ens ett tangentbord eller trackpad.

Jaså? Sist jag kollade låg ett SmartCover på 449kr, går du upp till 649kr får du ett i skinn som säkerligen är betydligt bättre gjort än vad detta tangentbordet är. Apples sladdlösa tangetbord går för samma summa (d.v.s. billigare än Surface-skyddet) och är garanterat av högre kvalitet än den här kompromissen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro