Skrivet av henkiii:
Office och sharepoint blir nog de stora säljargumenten på företagssidan. För hemanvändare är jag tveksam att den kommer och slå, för smalt app utbud än och för lite lek-o-skoj.
Me det skulle vara intressant att läsa en swec recention av den.
På jobbet har vi förbokat Pro varianten för utvärdering. Den ska ju vara som en riktig laptop, kan bli väldigt intressant då det är mycket gnäll om leksaksplattor nu.
Jag är osäker på om man ens får köra Office 2013 RT Home and Student. Äldre versioner är inte tillåtna till det. Dessutom har du bra tredjaparts-appar och i princip hela Officepaket som integrerar i Skydrive, Sharepoint (med extraprogram, men rätt kraftfullt), Dropbox och andra tjänster. Windows Mail är definitivt sämre än iOS integrerade och tom sämre än Android integrerade sedan version 2.3/3.0 där omkring, mycket sämre än tredjeparts som TouchDown och har inte säkerhetsfunktioner. Det är i praktiken tom sämre än Exchange för Symbian, WebOS, Blackberry Playbook/10, MeeGo osv. Så jag ser inte hur det skulle vara bra för företag och jag köper inte argumentet att Microsoft kan leverera Office, Sharepoint och Exchange till klienter bättre än tredje part som är fria att implementera vad de vill som de licensierar protokollen för av Microsoft.
På Android och iOS har du t ex Lync med videokonferens på Android och iOS, medan Lync på Windows Phone bara är en text-meddelandelösning och Skype inte körs i bakgrunden och multitaskar ordentligt ett år efter Microsoft köpt det, uppgraderat telefonerna till Mango/7.5 och möjligen har fixat det i 7.8 som de direkt överger för att de inte har något SDK till telefonekosystemet överhuvudtaget i dagsläget. WP8 har komplett inget SDK du kan utveckla med ännu. Preview-SDK släpps inte till alla. Ingen NDK/nativekod-utveckling med verktygen de släppt än så länge till allmänheten. Utvecklingsverktygen även om inte i slutgiltig version får gärna finnas ett tag innan en lansering. I preview-versionen så gömmer och blockerar de massor funktioner. För de har helt enkelt inte kommit så långt i utvecklingen och har själva inga verktyg att tala om när det gäller hur färdigt allt är, och verkar inte riktigt ha förstått det här med inkrementell utveckling - det ska vara allt på en gång samt lämna ute stora delar som kommer i senare klumpar istället för per feature och det man implementerat ska inte fungera ordentligt. Kompatibilitet och uppdateringar har varit hemskt. Inget som gynnat utvecklarna än så länge. De är helt ointresserade trotts att de har mobilappar för Apple och Google. Det är inte som C# utvecklare kan bry sig mindre om plattformen när det gäller den mobila delen. C#-utvecklare kommer fortsätta utveckla backend-applikationer till Windows Server 2012/8 av samma stuk som förut dessutom. Vänta helt enkelt inte på att Microsoft ska vara magiska här.
De kommer dessutom stödja andra mobila prylar än sina egna, för det är där användarna finns. Även om det finns tredjepartsprogram för Sharepoint, Skydrive, Onenote osv så har Microsoft även egna appar till andra mobila operativsystem. Att de kan bygga in det i WP har inte hjälpt, de har inte byggt systemet (7.x uttalar jag mig bara om) särskilt stabilt i sin helhet och de har färre funktioner mot sina egna serverprodukter. Nej Office 2013 RT har nog inte Sharepointstöd. Inget tyder på det.
Tillägg: Office RT för företag kommer att kosta, man måste uppgradera det med eller snarare inneha volymlicens, licens för Office 2013 Standard / Professional Plus eller via Office 365. http://www.zdnet.com/microsoft-office-for-windows-rt-how-to-m...
För andra kommer det vara förbjudet.
Det blir ingen riktig fördel för har du detta så får du köra den licensen på en x86-baserad Windows 8 slate/convertible. Officelicens ingår t ex i många av Office 365-planerna som ger dig rätt att använda Office 2013 RT kommersiellt, för företagsbruk. Kör du en plan/abonnemang som inte innehåller Office-licens på O365 har du nästan säkert licens på dina bärbara/stationära (klient) datorer för användarna som ger samma rätt. Blir väldigt svårt att dra någon fördel av det hela.