Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hitachi evighetslagrar data i glas

Permalänk
Avstängd

Kvarts glas är då inte flytande...En kristall-struktur flyter inte ut, den grå sönder i bitar i så fall! Tror att detta kan bli bra om man förvarar bitarna bra och inte gör dem lövtunna

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Mina glasfönster har så många fina minnen. Som när grannen halkade och drog med sig kärringen

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Dedär är en gammal semi-myt.

"Beräkningar visar att det skulle ta miljoner år, innan man överhuvudtaget skulle kunna mäta en utflytning av glaset.
Det är därför en myt att glas flyter ut långsamt så att det med tiden blir tjockast nedtill. Att glaset i kyrkofönster och andra gamla fönster är tjockast nedtill beror på att tillverkningen av fönsterglas i gamla dagar var ett hantverk. Först gjöt man glaset i en form, varpå man valsade och polerade det. Resultatet blev varierande, och en del rutor var väldigt ojämna i tjocklek. När en glasmästare skulle sätta i rutan, valde han att placera den tjocka delen av glaset nedåt för att göra rutan så stark som möjligt."

http://illvet.se/fraga-oss/ar-glas-egentligen-en-vatska

Tackar, nu känner jag mig genast lite klokare

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Att va fönstergluttare kommer få en ny mening i framtiden. "står du och glor in i deras kök?" "nä jag läser gårdagens blaska"

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Skrivet av mrfish:

Stjärnor kommer till slut inte att kunna bildas längre då det inte finns tillräckligt med gaser för de att bildas och när de stjärnor som existerar har förbrukat sin energi så kommer universum bara att vara ett stort kallt, mörkt tomrum. Inget som helst liv kommer att existerar och inget kommer någonsin att skapas igen.

Detta lär inte inträffa förrän om en nästintill oändligt lång framtid så det är inget att oroa sig för. Googla "Big Freeze" om du känner för det!

Du glömde dock energiprincipen. Den energi som stjärnorna avger kommer alltid att finnas någon annanstans, i någon form.

http://en.wikipedia.org/wiki/Conservation_of_energy

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Det är en myt, glaset är handblåst och det blev aldrig riktigt jämt, man satte den tjockare delen nedåt för att det inte skulle samlas fukt i blyfogen nedtill.

Jag är inte rädd för att ha fel, så lär man sig. Utan att någonsin läst nåt i ämnet med mina egna amatörmässiga observationer på gammalt glas som enda referens I stand corrected.

Skrivet av Ozzed:

Trollar du eller? Det finns ju minst 5 inlägg som föklarar den myten längre upp i tråden. Att du orkar.

Det förutsätter ju att man läst alla kommentarer, vilket jag uppenbarligen inte hade gjort. Med din ofantliga intelligens borde väl det faktumet varit glasklart?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som funderar över varför vi behöver förvara information om vårt samhälle och våra kunskaper åt folk som kommer leva om ett par hundra tusen år? Vad förväntar dom sig, att bomberna ska falla och nästan alla ska dö? Är ju inte direkt som att vi har någon egentlig nytta av vad en grottmänniska skrev på en stenvägg för x antal tusen år sedan. Vi vet ju ändå allt han visste och mer därtill. Alltså, vad ska framtiden ha för nytta av våra kunskaper? De kunskaper som är nyttiga bevaras på tusentals andra sätt, böcker, internet, lärande från generation till generation, etc.

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Visste att jag skulle bli tvungen att skriva längre.

Myten om att glas är en vätska uppkom på grund av en vana bland dåtidens fönstermakare. Dessa klippte dessa äldre fönsterglas och därför blev ena änden tjockare än den andra. Vanan var den att de alltid satte den tjockare delen nederst och därför har folk trott att glas är en trögflytande vätska. I rumstemperatur är dock glas ett fast ämne, uppenbarligen.

Jag vet inte varför du fick för dig att jag kallade glas för en vätska. Det är ett amorpht material, dvs det saknar den reguljära kristalina strukturen som tex metaller har. Om du skall klassificera material så kan du inte kalla glas för varken kristallint eller att det är i en vätskefas. Historielektionerna känner jag redan till.

Citat:

Sedan är detta lite som att tala om frukter. Det finns många och alla smakar inte likadant. Min poäng är att det finns glas, som jag har läst om där de blandar in metallatomer för att ändra glasets egenskaper. Därpå har det bildats en struktur, men är ingen expert inom området och inte du heller förmodar jag.

Självklart finns det flera olika former av glas, men de har en sak gemensammt, de har fortfarande den amorpha molekylstrukturen. Jag är ingen expert (än) men jag sitter med litteratur framför mig.

Citat:

Diamanter har en struktur. Punkt slut, varje kolatom binder fyra andra kolatomer i ett regelbundet mönster. Självaste definitionen av en struktur.

Något överförenklat. Kolatomer i en diamant binder i thetrahida mönster med en C som endast binder två andra C mellan thetrahiderna. Det finns en bra illustartion av det på wikipedia

Visa signatur

-----------------------------------------------
if it a'int broke, don't fix it!
-----------------------------------------------

Permalänk
Korsordsguru
Skrivet av jooster:

Ingen mer än jag som funderar över varför vi behöver förvara information om vårt samhälle och våra kunskaper åt folk som kommer leva om ett par hundra tusen år? Vad förväntar dom sig, att bomberna ska falla och nästan alla ska dö? Är ju inte direkt som att vi har någon egentlig nytta av vad en grottmänniska skrev på en stenvägg för x antal tusen år sedan. Vi vet ju ändå allt han visste och mer därtill. Alltså, vad ska framtiden ha för nytta av våra kunskaper? De kunskaper som är nyttiga bevaras på tusentals andra sätt, böcker, internet, lärande från generation till generation, etc.

Det är ju just lärande från generation till generation som säkerställs med säkrare lagring. "Internet" och böcker är ju inte direkt vattentäta lagringsmedium. Kanske för semesterbilder som bara behöver existera några år, tills företaget som tillhandahåller molnlagringen försvinner. Finns många fall där företag som går i konkurs lägger ner verksamhet och tar med sig all data i graven. I fallet av böcker så förstörs ju såklart bibliotek då och då och på gamla dagar innebar det ju att alla texter försvann för evigt, såvida de inte var kopierade. Till exempel http://en.wikipedia.org/wiki/Library_of_Alexandria#Destructio... (och det är ju ironiskt att pålitlig information om hur det förstördes inte existerar heller). Jag tycker att man kan säkert anta att mänskligheten kommer dö ut någon gång, antingen helt och hållet eller bara delvis, och vore väl synd om allting vi lärt oss försvinner bara för att några bibliotek och datacenter brinner ner. Jag tycker ändå det är ganska så viktigt att den generation vi tillhör kan garantera att all information vi har (digitaliserat) kan föras vidare. Men visst, det spelar ju ingen roll för mig personligen att veta att grottmänniskor bar vita pälskalsonger modell boxer, men tydligen verkar sånt vara viktigt för väldigt många forskare. Praktiskt att till exempel veta cyklerna på en vulkan långt bak i tiden för att kunna förutse utbrott.

Sen vet jag inte om just det här är det ultimata sättet att evighetslagra data, men det kommer garanterat bättre metoder längre framöver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av solid_force:

Jag vet inte varför du fick för dig att jag kallade glas för en vätska. Det är ett amorpht material, dvs det saknar den reguljära kristalina strukturen som tex metaller har. Om du skall klassificera material så kan du inte kalla glas för varken kristallint eller att det är i en vätskefas. Historielektionerna känner jag redan till.

Självklart finns det flera olika former av glas, men de har en sak gemensammt, de har fortfarande den amorpha molekylstrukturen. Jag är ingen expert (än) men jag sitter med litteratur framför mig.

Något överförenklat. Kolatomer i en diamant binder i thetrahida mönster med en C som endast binder två andra C mellan thetrahiderna. Det finns en bra illustartion av det på wikipedia

Du förstår, hoppas jag, att jag inte endast pratar med dig fastän jag citerar dig..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jooster:

Ingen mer än jag som funderar över varför vi behöver förvara information om vårt samhälle och våra kunskaper åt folk som kommer leva om ett par hundra tusen år? Vad förväntar dom sig, att bomberna ska falla och nästan alla ska dö? Är ju inte direkt som att vi har någon egentlig nytta av vad en grottmänniska skrev på en stenvägg för x antal tusen år sedan. Vi vet ju ändå allt han visste och mer därtill. Alltså, vad ska framtiden ha för nytta av våra kunskaper? De kunskaper som är nyttiga bevaras på tusentals andra sätt, böcker, internet, lärande från generation till generation, etc.

Det kom ju tex fram ett bevis för några år sedan om att man inom den tidiga kristna kyrkan hade skrivit över dokument från grekiska antiken, dokumenten innehöll från början avancerad matematik, matematik som började "återupptäckas/återförklaras" på 1700 talet, iom att den infon försvann så tappade vi 2000år av utveckling inom matematiken, såna saker kan man bara spekulera i hur det påverka utvecklingen, men troligen så hade en massa genombrott skett långt tidigare, kanske inte allt hade skett som idag, men hade genombrotten skett före medeltiden då kyrkan var extremt vetenskapsfientlig då hade vi kanske legat idag på den punkt vetenskapen är om 500år
Den moderna vetenskapen är ung, kanske egentligen bara 400år, hade den fått 500-1500 år till på sig så.....
Att bevara historiska dokument är oerhört viktig !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Stjärnor kommer till slut inte att kunna bildas längre då det inte finns tillräckligt med gaser för de att bildas och när de stjärnor som existerar har förbrukat sin energi så kommer universum bara att vara ett stort kallt, mörkt tomrum. Inget som helst liv kommer att existerar och inget kommer någonsin att skapas igen.

Detta lär inte inträffa förrän om en nästintill oändligt lång framtid så det är inget att oroa sig för. Googla "Big Freeze" om du känner för det!

Energi tar inte slut *PUNKT*. Tror det du stirrar dig blind på är: "stjärnorna förbrukar sitt bränsle" vilket inte är samma sak. Energi kan inte försvinna bara omvandlas. Se "energiprincipen" eller "termodynamikens första huvudsats".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Energi tar inte slut *PUNKT*. Tror det du stirrar dig blind på är: "stjärnorna förbrukar sitt bränsle" vilket inte är samma sak. Energi kan inte försvinna bara omvandlas. Se "energiprincipen" eller "termodynamikens första huvudsats".

Är väl medveten om det, uttryckte mig lite klumpigt kanske.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Är väl medveten om det, uttryckte mig lite klumpigt kanske.

Ordmärkeri från min sida kanske. Jag är på banan hur du menade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Fast..glas är ju flytande. Så för evigt är att ta i.

Det där är bara en myt
http://io9.com/the-glass-is-a-liquid-myth-has-finally-been-de...

Edit: för sent då detta nämnts aldeles för många gånger, någon moderator borde nog rensa alla inlägg angående om myten att glas skulle vara flytande vid normala temperaturer ^^