Vilken NAS och hårddisk?

Permalänk

Vilken NAS och hårddisk?

Jag behöver råd angående en bra NAS.

1. - Jag ska bara spara egna fotografier och bilder, den ska endast vara igång när jag för över eller ska hämta dessa filer.
- Behöver ej ha något prestandamonster.
- Drivsäkerheten är viktigaste.
- Under 1000-lappen vore bra om det finns något.

2.. Jag vill ha en hårddisk av bra kvalitet som håller, har sett att WD har kommit med RED-serien som är just för NAS:ar. Dock är den ny och då kanske det är svårt att veta om de håller bra?...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en Netger ReadyNas Ultra 2, väldigt nöjd över mitt köp då jag endast betalade 1044:- för den. Nu ser jag att den kostar ca 1550:- med studentrabatt. Hur som helst så är det en trevlig NAS att arbeta med, kan hända att det finns bättre alternativ men det får någon annan tipsa om.

Hårddisken har jag själv spanat lite på, blir nog en 3Tb i framtiden om dom presterar som dom ska. Dessa är gjorda för 24/7 användning så de kanske inte är något för dig?

http://www.dustinhome.se/product/5010486136/netgear-readynas-...

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en nas så är synology det ända alternativet. Mjukvaran är helt fantastisk att jobba med! Du kan göra hur mkt som helst med den och den har mkt olika extensions.

Här har du en live demo av mjukvaran: http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=enu
kolla omkring och se vad du tycker.
Här har du deras billigaste Nas som går riktigt bra! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=998955

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk

Kan denna vara något att ha?
D-Link DNS-320L
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1331526

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Kan denna vara något att ha?
D-Link DNS-320L
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1331526

Synology'n är värt vartenda extra öre mer (600kr). Se dig omkring om du kan hitta något begagnat alternativ.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Kan denna vara något att ha?
D-Link DNS-320L
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1331526

Om vi säger såhär, den föreslagna Synology är minst dubbelt så bra utan att kosta så väldigt mycket mer.

Visserligen behöver du kanske inget prestandamonster, men med D-linken får man ha rejält med tålamod, med stora filer gör väl den ca 25-30 Mb/s med små filer betydligt långsammare. mjukvaran är som vanligt med d-link lite si och så med.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hej och ursäkta om jag hijackar tråden, men är ute efter ny NAS jag med. Hoppas det går bra.

Är själv ute efter att upgradera min NAS. Har i nuläget en Buffalo Linkstation Live 2tb. Problemet jag upplever med Bufallo är att den är långsam och framförallt har den en usel lösning på "sleep" funktionen. Ska man ha ett AUTO läge som känner av om disken är i bruk eller inte så måste man köra deras egen NASNavigator program som skickar WOL var 3:e sekund för att hålla den vaken. När den slutar skickar så går den till sömn. Funktionen fungerar inte alltid och kräver framförallt att man kör Windows.

NAS:n är kopplad till en router (Asus RT-N65) och används mest till HTPC. Film, musik, men även backup för mina foton. I framtiden vill jag ha ett Sonos system och kommer troligen även skaffa en tablet, möjligtvis en Nexus 7. Den kan gå långa perioder då den inte används alls, till perioder då den får gå mer. Därför är någon form av sömnfunktionen på NAS:n som fungerar väl att föredra, utan att behöva använda speciell programvara för detta. NAS:n ska själv känna av inaktivitet och spinna ner diskarna och vid anrop dra igång dom igen.

Vilken NAS passar mina behov?

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på synology.

dock kör jag med budget varianten 212j.

Synology tar scheman att ställa in, när den bli inaktiv går ner i viloläge, när den ska starta på morgonen eller när den ska stängas av på kvällen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Synology är bra. Qnap är ett annat vettigt alternativ. Har haft båda - men kan inte påstå att ngn är betydligt bättre än den andre. Handlar mer om tycke o smak.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Lägger min röst på synology.

dock kör jag med budget varianten 212j.

Synology tar scheman att ställa in, när den bli inaktiv går ner i viloläge, när den ska starta på morgonen eller när den ska stängas av på kvällen.

Buffalo som jag har nu tar oxå schema, men är inget jag är ute efter. Vill helt enkelt ha en AUTO funktion, som gör att disken vaknar när anropad och går i sömn efter en viss tids inaktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Buffalo som jag har nu tar oxå schema, men är inget jag är ute efter. Vill helt enkelt ha en AUTO funktion, som gör att disken vaknar när anropad och går i sömn efter en viss tids inaktivitet.

Sitter just nu och pular med en Synology DS413j och den har dels vanligt viloläge där hårddiskarna stannar efter valt antal minuter samt även möjlighet att väcka den via WOL om man slagit ifrån den helt antingen manuellt eller via schema. Man kan dock inte få den att slå av till "WOL vila" automatiskt vid inaktivitet utan det är bara viloläget som funkar så.

Viloläget verkar funka bra och tror inte man sparar mer än några watt på att slå av helt och aktivera med WOL. Men eftersom min burk står bra till så trycker jag till den manuellt när första kaffet lagas för dagen.

EDIT: Ser att du nämnde hastigheten med innan... Jag får ca 40-45 MB/s skriv och 80-90 MB/s läs om det är en större fil man flyttar via Gb lan. Var lite fundersam på om "instegsmodellen" skulle räcka men är väldigt nöjd så långt.

Visa signatur
Permalänk

Anledningen till att jag vill ha en "AUTO" funktion är just för att min åtkomst till NAS:n är helt oförutsägbar. Kan gå dagar eller nån vecka ibland utan att jag sitter med HTPC:n eller datorn. Känns dumt att ha diskarna snurrandes i onödan, eller spelar det någon roll? Tänkte mest på deras livslängd.

Tänkte mig WD Red när man ändå ska handla nytt, och RAID1. Men har även funderat på om jag verkligen behöver RAID1. Det som är viktigast på disken är mina foton och musiken. Men den finns även lagrad på min stationära, så det blir ju dubbelt. Vet inte om RAID1 i det fallet blir lite väl kaka på kaka?

Permalänk
Medlem

Börja med en western RED och sedan köp flera i samma storlek om du känner att din typ utav lösning är något du vill lita på..

efter ett par månader kan du ju slänga in flera diskar och köra raid 1 eller motsvarande om du känner för att expandera redundans eller datakapasitet

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

synology

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Jag har en D-Link DNS-320 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733242), har haft den i runt ett halvår.

Det låter på dina krav som att den skulle kunna passa bra för dig med; den är tyst (den går bara igång när du kommunicerar med den), och den är väldigt tyst. Den är väl inget prestandamonster direkt, men det funkar, jag skickar ofta typ 300-400MB småfiler fram och tillbaka över mitt lokala nätverk, och det tar kanske en minut.

Om man hämtar över internet så tar det lite längre tid men fortfarande inte särskilt illa, kanske två-tre minuter per 500MB, fast jag har 100/10 uppkoppling, så du kanske får annorlunda resultat, idk.

Mjukvaran tycker jag är helt OK nu när jag har lärt mig hur det fungerar. Det var rätt så förvirrande i början med lite dumma designval när dom gjorde UI:n, men funktionaliteten är mer än nog för mina krav (lagra kodfiler via SVN, textdokument och modeller/texturer).

Vad gäller de dåliga betygen som den har fått i gamla recensioner så har de problemen blivit fixade genom uppdaterad firmware. Ha det i åtanke.

Edit: formatting.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem

Bygg en egen istället.
Du kan lägga på den mjukvaran du vill ha.
Du får exakt den hårdvaran du är ute efter.
Mycket större uppgraderingsmöjligheter.

Själv kör jag på en Intel D510MO med ett kontrolledkort så har 6st SATA utgångar.
Perfekt och får mycket snabbare överföringshastighet en det du får med en färdigbyggd NAS.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shen:

Bygg en egen istället.
Du kan lägga på den mjukvaran du vill ha.
Du får exakt den hårdvaran du är ute efter.
Mycket större uppgraderingsmöjligheter.

Själv kör jag på en Intel D510MO med ett kontrolledkort så har 6st SATA utgångar.
Perfekt och får mycket snabbare överföringshastighet en det du får med en färdigbyggd NAS.

Vilka tester baserar du detta på? Skulle gärna läsa dem.

Permalänk
Skrivet av Lemmitbh:

Jag har en D-Link DNS-320 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733242), har haft den i runt ett halvår.

Det låter på dina krav som att den skulle kunna passa bra för dig med; den är tyst (den går bara igång när du kommunicerar med den), och den är väldigt tyst. Den är väl inget prestandamonster direkt, men det funkar, jag skickar ofta typ 300-400MB småfiler fram och tillbaka över mitt lokala nätverk, och det tar kanske en minut.

Om man hämtar över internet så tar det lite längre tid men fortfarande inte särskilt illa, kanske två-tre minuter per 500MB, fast jag har 100/10 uppkoppling, så du kanske får annorlunda resultat, idk.

Mjukvaran tycker jag är helt OK nu när jag har lärt mig hur det fungerar. Det var rätt så förvirrande i början med lite dumma designval när dom gjorde UI:n, men funktionaliteten är mer än nog för mina krav (lagra kodfiler via SVN, textdokument och modeller/texturer).

Vad gäller de dåliga betygen som den har fått i gamla recensioner så har de problemen blivit fixade genom uppdaterad firmware. Ha det i åtanke.

Edit: formatting.

Har kollat upp denna, verkar som man löst mycket problem med firmwares och dessutom stödjer den 3Tb diskar numera också. Ska kika närmare på denna.

Nu till frågan vilken disk? Har läst lite trådar om WD Reds vara eller icke vara. Kommer dock inte fram till något konkret svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Anledningen till att jag vill ha en "AUTO" funktion är just för att min åtkomst till NAS:n är helt oförutsägbar. Kan gå dagar eller nån vecka ibland utan att jag sitter med HTPC:n eller datorn. Känns dumt att ha diskarna snurrandes i onödan, eller spelar det någon roll? Tänkte mest på deras livslängd.

Tänkte mig WD Red när man ändå ska handla nytt, och RAID1. Men har även funderat på om jag verkligen behöver RAID1. Det som är viktigast på disken är mina foton och musiken. Men den finns även lagrad på min stationära, så det blir ju dubbelt. Vet inte om RAID1 i det fallet blir lite väl kaka på kaka?

De flesta NASar (Q-Nap och Synology med säkerhet) har funktion för att stanna diskarna i NASen, spelar mindre roll för livslängden på dina diskar för hemmabruk.

Det jag egentligen skulle kommentera var din fråga kring RAID1.

Jag ska börja med att säga att RAID aldrig är en ersättning för backup.
Att lagra filer på datorn och på en NAS med/eller utan RAID inte heller är ersättning för backup.

Backup ska du har så att du kan återställa filer till ett tidigare datum. Helst ska du ha backup på ett fysiskt annat ställe än där din data lagras i normala fall.
Och för att knyta ihop det hela - om stället brinner ner eller blir bestulet så är du av med både datorn och din NAS.

För att lämna ovan så tycker jag ändå att du ska köra RAID1 (eftersom jag förstår att du tittar på en 2-disk NAS, annars RAID5 om du tittar på en 3+ diskNAS).

Anledningen till detta är att du ska kunna komma åt det du behöver även ifall en disk går sönder. Det är egentligen huvudsyftet för RAID (tillsammans med ökad hastighet).

Jag tror att du kommer att tycka om att använda din NAS när du levt med den ett tag och kommer att lägga mer och mer filer på den. Även sådan filer som du inte har dubbelt på din dator och då blir det viktigare att skydda dem så bra det går.

Själv kör jag en Q-Nap TS-509 i RAID5 (och lever medvetet farligt utan backup, tittar dock på någon molntjänst eller att synka till en kompis NAS tvärs över stan).

Och ja, kör på WD RED diskar. Själv hade jag GREEN som jag sedermera fick byta ut till Seagate då GREEN diskarna hade stora problem (dålig prestanda, RAID behövde synka om osv).

Tänk också att själva NASen kommer du ha ett tag, köp hellre en modell bättre än du behöver idag så byter du bara diskar i den framöver. Dvs var inte dumsnål och köp billigaste möjligast NAS, det är ofta värt kronorna extra till nästa modell.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Vilka tester baserar du detta på? Skulle gärna läsa dem.

Inga tester alls utan egen erfarenhet.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shen:

Bygg en egen istället.
Du kan lägga på den mjukvaran du vill ha.
Du får exakt den hårdvaran du är ute efter.
Mycket större uppgraderingsmöjligheter.

Själv kör jag på en Intel D510MO med ett kontrolledkort så har 6st SATA utgångar.
Perfekt och får mycket snabbare överföringshastighet en det du får med en färdigbyggd NAS.

Du glömde en sak. Mycket mer valfrihet och inställningsmöjligheter

Skrivet av goa200:

Vilka tester baserar du detta på? Skulle gärna läsa dem.

Sök på Freenas

Skrivet av Shen:

Inga tester alls utan egen erfarenhet.

Och din erfarenhet är helt riktig! Och det har den varit länge!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]