Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på hur mycket lyftkraft eller vad det nu heter den saken kan leverera. Hur många gram skulle man kunna lasta på den och den skulle fortfarande lyfta?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Den jag har nu lyfter min 5DmkII utan problem iallafall och det är 1.4KG

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Riktigt tufft!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

hahahaha, ännu mer inspiration:
http://www.youtube.com/watch?v=rMQHHObgnSg

Permalänk
Medlem

Ruskigt coolt bygge! Men TS, snälla! Använd citera & citera flera knappen. Tack!
Ser fram emot en ny video!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFMDailyhc:

Ett litet tips till alla ni som håller på med UAVS osv. Ni behöver tillstånd från försvarsmakten, om ni inte vill ha påhälsning från SÄPO

GL

Jo men tjena. Hur svårt skulle det va att montera en kamera på ett vanligt modellflyg då? Suck människa.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Ser skoj ut! Skulle gärna bygga en i vinterns kalla dagar... Men hur svåra är de att styra, hur mycket erfarenhet av modellflygning behöver man? (Det närmaste jag har kommit till att flyga var i Bf2... och det sluta inget bra

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet från RC-världen:
-Byggde ihop segelflyg; Fick det fluget men flög aldrig själv
-Hade drakflygare i tidig ålder, krashad direkt efter start, den flög aldrig igen.

Så vågar påstå att det är lätt med all den elektronik vettiga kort har.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av Mordarosten:

Jo men tjena. Hur svårt skulle det va att montera en kamera på ett vanligt modellflyg då? Suck människa.

Samma sak faktiskt. Sätter du en kamera på ett fjärrstyrt flygande föremål med räckvidd över 50 meter behövs tillstånd. Bland annat därför t. ex. Parrot AR Drone bara har en räckvidd på 50 meter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Samma sak faktiskt. Sätter du en kamera på ett fjärrstyrt flygande föremål med räckvidd över 50 meter behövs tillstånd. Bland annat därför t. ex. Parrot AR Drone bara har en räckvidd på 50 meter.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillstånd? För vad? Källa, låter otroligt i mina öron. Man kan ju skicka upp balonger till rymden med kameror, dessa är ju dock inte fjärrstyrda.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Samma sak faktiskt. Sätter du en kamera på ett fjärrstyrt flygande föremål med räckvidd över 50 meter behövs tillstånd. Bland annat därför t. ex. Parrot AR Drone bara har en räckvidd på 50 meter.

Skickades från m.sweclockers.com

Citerar bara för att slippa ännu fler onödiga inlägg nu

Parrot AR Drone har räckvidden den har för att det är en överprissatt leksak.
Enda som gäller i Sverige är att ens modell ska vara inom synhåll

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordarosten:

Tillstånd? För vad? Källa, låter otroligt i mina öron. Man kan ju skicka upp balonger till rymden med kameror, dessa är ju dock inte fjärrstyrda.

Bra läsning:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/Dokument/ti...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då ser vi helt enkelt att det gäller när hotet mot riket ökar. Att fota över skyddsobjekt säger sig själv men just i detta nu så kan jag fota hur jag vill. Tyckte väl att det lät konstigt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ODDNAME:

Citerar bara för att slippa ännu fler onödiga inlägg nu

Parrot AR Drone har räckvidden den har för att det är en överprissatt leksak.
Enda som gäller i Sverige är att ens modell ska vara inom synhåll

Oddname måste du citera hela tiden.. Blir så less...

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordarosten:

Då ser vi helt enkelt att det gäller när hotet mot riket ökar. Att fota över skyddsobjekt säger sig själv men just i detta nu så kan jag fota hur jag vill. Tyckte väl att det lät konstigt.

Ja fota är ok i fredstid, men du får inte visa upp bilderna för andra, lägger du tex upp dem på en websida eller facebook så kommer militären och tar dig.
Jag bor nära en flygplats så här skulle de skjuta ner fotokoptern och påstå att man är terrorist
(Eller att man gjort så de riskerat att flyga in i nått, de ogillar även vindkraftverk och ankor)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja fota är ok i fredstid, men du får inte visa upp bilderna för andra, lägger du tex upp dem på en websida eller facebook så kommer militären och tar dig.
Jag bor nära en flygplats så här skulle de skjuta ner fotokoptern och påstå att man är terrorist
(Eller att man gjort så de riskerat att flyga in i nått, de ogillar även vindkraftverk och ankor)

Ja sprida fick man inte men tror knappt att FM skulle orka bry sig om det inte handlar om nåt viktigt. Dock vet man ju inte alltid vad man fotar så dumt att chansa. Men man får fota som sagt. Nja, tror inte dom skulle skjuta ner den, för regeringen suger och FM har inte råd med luftvärn vid varje flygbas.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Inte så troligt att någon skulle komma och säga:

"Hörredu du, hur lång räckvidd är det på dendär?"

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Citerar bara för att slippa ännu fler onödiga inlägg nu

Parrot AR Drone har räckvidden den har för att det är en överprissatt leksak.
Enda som gäller i Sverige är att ens modell ska vara inom synhåll

Sorry, stämmer. Inom synhåll ska den vara.
http://www.transportstyrelsen.se/Luftfart/Luftfartyg/Obemanna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja fota är ok i fredstid, men du får inte visa upp bilderna för andra, lägger du tex upp dem på en websida eller facebook så kommer militären och tar dig.
Jag bor nära en flygplats så här skulle de skjuta ner fotokoptern och påstå att man är terrorist
(Eller att man gjort så de riskerat att flyga in i nått, de ogillar även vindkraftverk och ankor)

Hur är det för tv och film som kör flygbilder från luften? Söker de tillstånd för att få visa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Hur är det för tv och film som kör flygbilder från luften? Söker de tillstånd för att få visa?

Jag förmodar att de har ett annat lagrum, de lär ha en ansvarig utgivare och faller under press/yttrandefrihet och granskas i efterhand i så fall enligt Yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469) en av våra grundlagar https://lagen.nu/1991:1469
För att den ska vara tillämplig så måste man ha ett utgivningsbevis annars räknas man som privatperson.
Men man ska ändå tänka på att insamlandet av den lagligt publicerade informationen kan innebära ett brott

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Mig veterligen så är all kommersiell flygning med "UAS" tillståndspliktigt enligt transportstyrelsen.
I rekreationssyfte så krävs inget tillstånd, men då är det endast inom "synhåll" vilket är öppet för tolkning av "synhåll".

Oavsett så måste man hålla gällande regler för luftrum.
Bor man nära en flygplats är sannolikheten stor att det är kontrollerat luftrum.
Men lite sunt förnuft får man ju ha, tar man en vända med quaden i parken så är det inte av denna värld att det skall bli problem för luftfarten.

ODDNAME:
Har du gått över och kört något med Nazan ?
Har en vän som packa upp sin Naza idag och jag körde på Arducopter

Permalänk
Medlem

Crypto:

Nazan jag kör med just nu, fick aldrig riktigt rätt på APM och den dog ju sen med, lödde ihop det sista på ersättnings 2.5an idag, men kommer nog köra den med nästa bygge. Nazan är riktigt trevlig dock, men funderar på att skaffa GPS med då den kan göra under.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

För spridning av flygbilder, och liknande registreringar, från luftfartyg över svenskt territorium krävs tillstånd från Försvarsmakten, enligt 6 § lagen (1993:1742) om skydd för landskapsinformation. Tillstånd ska ges om spridning kan ske utan att det kan antas medföra skada för Sveriges totalförsvar.

Däremot finns det inte längre något krav på förhandstillstånd för flygfotografering över någon del av Sverige, så länge inte höjd beredskap är anbefalld eller under annan tid som regeringen bestämmer med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap.

Det krävs således inte tillstånd i förväg för flygfotografering eller liknande registrering inom Sveriges territorium för närvarande, men alltid för spridning oavsett hur detta sker.

Permalänk
Medlem

Som lite "sidan om tester" istället för att fixa vidare med nya designen blev det lite tillbehör till Nazan.

Denna lilla sak gör att man kan hålla postionen i luften medans man tar en kopp kaffe, springer in en runda på dasset eller myser lite med ens flickvän som tittar på nyfiket. Det är helt enkelt en GPS/kompass.
Bilder och film kommer.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Som lite "sidan om tester" istället för att fixa vidare med nya designen blev det lite tillbehör till Nazan.
http://imageshack.us/a/img40/1852/p1000161kr.jpg

Denna lilla sak gör att man kan hålla postionen i luften medans man tar en kopp kaffe, springer in en runda på dasset eller myser lite med ens flickvän som tittar på nyfiket. Det är helt enkelt en GPS/kompass.
Bilder och film kommer.

Härligt!

Din tråd väckte mitt gamla RC-begär så nu har jag en DJI F450 med tillhörande DJI Naza, rx, tx och hela kalaset på ingående. RX och lipo från Hobbykings EU-lager kom i fredags, och jag hoppas att F450 ARK-kitet kommer imorgon eller på tisdag från UK. Sen ska man bara ha TX, lipo-laddaren och lite kablar för att komma igång
Sen dyker förhoppningsvis programmer board från smartieparts upp så att jag kan flasha om min Turnigy 9x-radio till er9x

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Kööööpt? Nu blir jag allt lite besviken =P
Vad blev det för TX/RX?

Smartiepartsbrädan var väl värd allt, skaffa bakbelyst lcd med så du får hela paketet

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Tycker konceptet med UAV är grymt häftigt, synd att man är student och går på en tight budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Kööööpt? Nu blir jag allt lite besviken =P
Vad blev det för TX/RX?

Smartiepartsbrädan var väl värd allt, skaffa bakbelyst lcd med så du får hela paketet

Köpt ja, jag har varken utrustning eller kontakter att kunna göra "kroppen" själv på ett vettigt sätt Känner mig redan tillräckligt begränsad av att bo i lägenhet inte ha något bra ställe att "mecka" på. Jag nöjer mig med att få löda och skruva ihop grejerna själv, samt modda RX...det blir nog en bra start

RX är en Turnigy 9x från HobbyKing. Den är billig, men verkar ju ändå vara väldigt omtyckt genom att peta i en FrSky-modul och byta firmware till er9x med smartipartsbrädan Iaf, den var mode 1, men jag har redan gett mig på den så nu ska den vara mode 2. Det är väl det som är det vanligaste här i krokarna som jag förstått det?

Modul och TX är
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14349__FrSky_DJT_2...
Tänkte att jag börjar med det, så kan jag byta ut TX sen om jag vill ha telemetry antar jag.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Ja telemetrimodulen är nog onödig. Tror inte du kan få någon telemetri med NAZAN heller, men rätta mig om jag har fel.
Har dock själv en Ardupilot 2.5 liggandes med tillhörande radiokit, men inte orkar fixa det till detta bygget.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

En liten bild på sötnosen in-flight med den fula mottagarenheten

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz