Drivrutiner som ökar prestandan, fuskmetoder?

Permalänk

Drivrutiner som ökar prestandan, fuskmetoder?

Hejsan!

När nya drivrutiner lanseras, som förbättrar prestandan, hur vet man då att det endast är optimeringar som har skett och att de möjligtvis inte använder sig av fuskmetoder som i själva verket får saker och ting att diskret se sämre ut för att i gengäld kunna rendera fler bildrutor per sekund?

Det jag tänker på är den senaste 12.11 beta-drivrutinen från AMD som drastiskt höjde prestandan i BF3 för grafikkort ur deras 7000-serie. Att man lyckas göra en sådan förbättring känns antigen som att de har gjort någonting väldigt fel med sina drivrutiner tidigare eller att de numera använder sig av fuskmetoder på något sätt. Om det nu ens är möjligt, det är bara spekulationer från min sida.

Vad tror ni? Hur ligger det till egentligen?

Permalänk

Höjde det verkligen prestandan så drastiskt? drivisar brukar knappt vara märkbart efter några utgåvor.

Permalänk
Medlem

En kod är aldrig perfekt, minne kan alltid allokeras bättre, osv...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Pippihunter:

Höjde det verkligen prestandan så drastiskt? drivisar brukar knappt vara märkbart efter några utgåvor.

I Battlefield 3 höjdes medel-FPS:en med ungefär 20 FPS. Vilket är väldigt anmärkningsvärt.

Skrivet av Haptic:

En kod är aldrig perfekt, minne kan alltid allokeras bättre, osv...

Det är jag fullt medveten om. Men i och med att 12.11-drivrutinen har lyckats göra såpass stora prestandaskillnader så kände jag för att ifrågasätta. Att man kan vinna lite prestanda hit och dit är jag medveten om, men det är väldigt mycket prestanda vi snackar om i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

I Battlefield 3 höjdes medel-FPS:en med ungefär 20 FPS. Vilket är väldigt anmärkningsvärt.

Det är jag fullt medveten om. Men i och med att 12.11-drivrutinen har lyckats göra såpass stora prestandaskillnader så kände jag för att ifrågasätta. Att man kan vinna lite prestanda hit och dit är jag medveten om, men det är väldigt mycket prestanda vi snackar om i det här fallet.

För mig blev det inte så jäkla stor skillnad (kör visserligen ett 6870) men en drivrutin kan ju också ge bättre "sammarbets stöd" för tex cpu som avbelastar och på så sätt ökar prestandan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

I Battlefield 3 höjdes medel-FPS:en med ungefär 20 FPS. Vilket är väldigt anmärkningsvärt.

Det är jag fullt medveten om. Men i och med att 12.11-drivrutinen har lyckats göra såpass stora prestandaskillnader så kände jag för att ifrågasätta. Att man kan vinna lite prestanda hit och dit är jag medveten om, men det är väldigt mycket prestanda vi snackar om i det här fallet.

Antar att man inte kan veta om de har försämrat bildkvaliteten annat än att jämföra med de tidigare drivernas bilder. Om man inte ser någon skillnad är ingen skada skedd och det spelar ingen roll. Sedan ska man tänka på att hd 7000 serien alltid legat efter i just bf3 jämfört med nvidias grafikkort som alltid presterar bättre i just det spelet när de annars är jämlika. Kan helt enkelt vara så att driverna hanterade bf3 på ett ineffektivt sätt vilket de har fixat nu.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pippihunter:

Höjde det verkligen prestandan så drastiskt? drivisar brukar knappt vara märkbart efter några utgåvor.

Skrivet av Subdubwise:

I Battlefield 3 höjdes medel-FPS:en med ungefär 20 FPS. Vilket är väldigt anmärkningsvärt.

Det är jag fullt medveten om. Men i och med att 12.11-drivrutinen har lyckats göra såpass stora prestandaskillnader så kände jag för att ifrågasätta. Att man kan vinna lite prestanda hit och dit är jag medveten om, men det är väldigt mycket prestanda vi snackar om i det här fallet.

Jag uppmätte 16 % förbättring i multiplayer (Ultra, Caspian, 64p), men den verkliga skillnaden är enorm: Innan kunde jag inte spela på Low+MSAA, men nu käkar kortet High+MSAA till frukost. Och i slutänden är det ju det upplevda flytet, inte den uppmätta frameraten, som spelar roll.

Skrivet av swehunter2000:

För mig blev det inte så jäkla stor skillnad (kör visserligen ett 6870) men en drivrutin kan ju också ge bättre "sammarbets stöd" för tex cpu som avbelastar och på så sätt ökar prestandan.

Catalyst 12.11 ger enbart nämnvärda prestandaförbättringar till grafikkort med arkitekturen GCN, alltså 7000-serien.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Klart man kan öka prestandan med drivrutiner! Det man gör är väl att kortet får veta bättre hur det ska behandla kod, alltså hoppa över onödiga steg och utföra beräkningar i en mer passande ordning.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

AMD har varit med så länge att de borde veta att fusk uppdagas förr eller senare och det ger nog en hel del negativ uppmärksamhet. Drivrutinerna är nog väldigt komplexa, men visst är det lite konstigt att de hittat så pass mycket extra prestanda. Jag hoppas att de lyckas med samma bedrift i blizzards spel, jag kan tycka att D3 och WoW känns lite segt på min dator med ett 7770 ibland

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just BF3 kanske gynnades av att AMD optimerat för Medal of Honor Warfighter, som använder samma grafikmotor

HD7000-seriens arkitektur ska ju dock vara väldigt annorlunda jämfört med AMDs tidigare kort, så AMD hade väl helt enkelt en del kvar att lära...