Vad skulle du välja idag, AMD eller Nvidia ? :)

Permalänk

Vad skulle du välja idag, AMD eller Nvidia ? :)

Hej bara en liten översikt vad du skulle välja för grafikkort AMD eller Nvidia
Skriv gärna vilket och varför

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk

Beror på budget och vad du spelar för spel.

Permalänk
Medlem

AMD blir det för mig, nu när de nya drivisarna släpps och ger en rejäl prestanda-boost i vissa spel.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

AMD. Man får mer för pengarna. Nvidia slutade jag köpa när de satte i system att döpa om gamla grafikkort med nya namn.

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening med att bråka om vem som är bäst, i vissa prisklasser är Nvidia bäst i vissa är AMD bäst.
Sen beror det också på vilka spel.
Säger man att Nvidia är rent av dåliga och AMD är mycket bättre eller tvärtom, så är man inget annat än en fanboy utan kunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

AMD. Man får mer för pengarna. Nvidia slutade jag köpa när de satte i system att döpa om gamla grafikkort med nya namn.

Fast det har ju AMD också gjort flera gånger.

Angående vad man ska välja så är AMDs highend kort som HD 7970 lite mer prisvärt i skrivande stund. Bland mellanklasskorten är Nvidia kanske något mer prisvärt men man får kolla på tester för att avgöra. Vilket kort man ska välja beror ju på budget, om man vill ha funktioner som physx etc. Ska man dock köra med dubbla kort så är Nvidia ett bättre val.

Permalänk

Går man för en 8000kr budget är Nividia bäst (GTX 690) men om man har en ''normal'' budget på t.e.x 3000kr så skulle jag kört 7970/7950 från AMD, eller GTX 670 från Nividia

Permalänk

Är bara onödigt att jämföra tillverkare och fråga vem som är bäst, det är bara att be om fanboy flamewar. Båda tillverkare gör utmärkta kort, och båda är bra för olika spel. Kolla istället vilka spel du vill spela och vilken FPS du vill landa på, och därifrån kan du välja vilket kort som passar dig bäst. Har man bestämt sig för vilken tillverkare kortet ska vara ifrån har man gjort något fel.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Nu frågade ju inte han vilket tillverkare som är bäst utan vilket kort du skulle köpa idag. Det är lite skillnad.

Det blir alltid gröna laget då jag gillar physx i Borderlands 2, Mafia 2, Batman spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är bara onödigt att jämföra tillverkare och fråga vem som är bäst, det är bara att be om fanboy flamewar. Båda tillverkare gör utmärkta kort, och båda är bra för olika spel. Kolla istället vilka spel du vill spela och vilken FPS du vill landa på, och kolla därifrån vilket kort du ska välja.

Jo, men tråden handlar ju om vad du själv skulle välja idag, inte vilken tillverkare som är bäst.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuffinManxD:

Går man för en 8000kr budget är Nividia bäst (GTX 690) men om man har en ''normal'' budget på t.e.x 3000kr så skulle jag kört 7970/7950 från AMD, eller GTX 670 från Nividia

Var hittar du ett sådant för detta pris?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Jo, men tråden handlar ju om vad du själv skulle välja idag, inte vilken tillverkare som är bäst.

Är väl rätt ointressant att höra vad folk skulle välja om inte för att påverka folk om vad som är bäst?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag så gått som alltid köper det kortet som ger mest prestanda (man får ta hänsyn till användnings område och andra faktorer) för de pengarna jag eller andra jag köper åt är villiga att lägga.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Var hittar du ett sådant för detta pris?

Prisjakt är din vän

Produktkategorier och Tillverkare
Grafikkort (PCI Express) med GeForce GTX 690 från 7 995:-

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2004&o=produkt_pris_in...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Var hittar du ett sådant för detta pris?

CDON SWEC för ca 7000kr

Skrivet av MuffinManxD:

Går man för en 8000kr budget är Nividia bäst (GTX 690) men om man har en ''normal'' budget på t.e.x 3000kr så skulle jag kört 7970/7950 från AMD, eller GTX 670 från Nividia

Nej för då är det bättre att köpa två stycken 7970 och ha 2000kr i fickan eller sträcka sig till 9000kr och köra 3st 7970.
AMD är utan tvekan mest prisvärt om du bara ska spela.

Om jag hade köpt kort idag hade jag köpts 3st GTX 680 4gb. Men ska vänta tills nästa generation och då blir det nog 3st GTX 780 eller liknande.
Enda orsaken att jag ska köra Nvidia nästa gång är för att det kan vara roligt att använda sig av GPU rendering i max. Annars skulle jag kört på AMD om dom fortsätter med bra budget kort.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

I dagsläget hade jag fortfarande förmodligen valt AMD, då de överklockar så fruktansvärt bra. Men sedan beror det ju på priset och allt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Prisjakt är din vän

Produktkategorier och Tillverkare
Grafikkort (PCI Express) med GeForce GTX 690 från 7 995:-

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2004&o=produkt_pris_in...

Jo, men de kan ha vilka priser som helst men har de dem inte hemma så.... De hade de ju inte heller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo, men de kan ha vilka priser som helst men har de dem inte hemma så.... De hade de ju inte heller.

Den är ju fortfarande beställbar, och priset är inte oskäligt lågt så att de kan hävda tryckfel, och produkten finns att få tag på så de kan inte påstå att den utgått.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Den är ju fortfarande beställbar, och priset är inte oskäligt lågt så att de kan hävda tryckfel, och produkten finns att få tag på så de kan inte påstå att den utgått.

Det är ingen butik jag skulle beställt ifrån iaf.

PIMPIM: Var hittar du detta pris på CDON?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Gillar nvidia mer, men AMD ger mer för pengarna, iaf. när det gäller typ 1500 - 2000 kr prisklassen Så det beror väldigt mycket på

Permalänk
Medlem

Frågan är ju också riktad då den ställts i AMD forumet....

Iaf, jag hade valt nVida. Deras CUDA kärnor för annat arbete än spel verkar vara bättre än AMDs motsvarighet.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Var hittar du ett sådant för detta pris?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1234337

Permalänk
Medlem

Jag väljer AMD utav egna erfarenheter.

Känns mer prisvärt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Nvidia, bäst prestanda och grafik på spel. Om du ska spela så rekommenderar jag nvidia starkt !

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Nvidia, bäst prestanda och grafik på spel. Om du ska spela så rekommenderar jag nvidia starkt !

Precis vaknat ur koma eller?
Visst köp ett 690 för 8k om du vill ha bäst spelprestanda men annars så är det AMD som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Nvidia, bäst prestanda och grafik på spel. Om du ska spela så rekommenderar jag nvidia starkt !

Ja de var ju en grundläggande åsikt ?? Amd är minst lika bra.
Jag håller på det röda laget.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Det är ingen butik jag skulle beställt ifrån iaf.

PIMPIM: Var hittar du detta pris på CDON?

Here you go
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/#227443-dis...

8320:- för Asus 690 - 15% swec rabatt = 7076:- + frakt

Permalänk
Medlem

Rent allmänt skulle jag säga att AMD just nu är lite mer för pengarna, sedan är det självklart en fråga om budget och vad som finns just vid köp etc.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle valt amd. Ger mycket prestanda för pengen, och Jag uppskattar att det gått ifrån gammal arkitektur och satsar framåt.
Jag kan leva med några få mindre fps i vissa spel, men kan också leva med lite mer pengar i plånboken + att amd behövs på marknaden, och stödjer gärna dom

Skrivet av Lasergurka:

Är väl rätt ointressant att höra vad folk skulle välja om inte för att påverka folk om vad som är bäst?

Det är väl ointressantare och läsa en kommentar som inte har med tråden att göra? och om du tycker det är ointressant så blir du ännu mer ointressant för oss andra som inte bryr sig om amd vs nvidia i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Har kört med fyra stycken AMD kort nu i olika generationer, 1XXX hd 5XXX hd 6XXX och nu 7XXX, så jag kanske kommer testa nvidia i typ deras 8XX serie när det är dax att broadwella

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR