Komplett bedrägeri, samt skiter i sina kunder.

Permalänk
Medlem

Komplett bedrägeri, samt skiter i sina kunder.

Hej alla användare!

Har köpt en stationär dator ifrån komplett.
Köpte datorn med vissa fel, datorn fungerar bra idag.

När du köper en dator ifrån komplett så finns de 3års garant, så jag ville att de skulle utföra de jag har rätt till.
Så jag skickar den och så får jag den tillbaka på rekord tid inom 1 vecka.

Jag tänker fy fan va bra komplett är, de är riktiga snabba.
Jag startar datorn, märker att inget har ändrats.

Ringer komplett, de meddelar mig tråkiga nyheter. De informerar inte mig något! Jo via ett email som jag knappt loggar in på.
De säger att min garanti är hävd pga damm i datorn (mer kan ni läsa de på "kompletts garanti är ett skämt" på sweclockers)

Jag säger som en enkel kund, men varför skicka ni den tillbaka då?
De svarar med att de fanns damm och de kan inte göra något.

De svarar att de vill i sin tur ha 500kr för serviceavgiften. (håll de på minnet så länge)
Sa är jag klart upprörd och säger, ni kunde åtminstonde bytt ut komponenterna som har inget med damm att göra.

Komplett säger till mig, din garanti är hävd.... pga vi hitta damm i datorn...
så komplett skicka den tillbaka till mig, utan att göra någonting!!!!!! Förklarar rekordtiden, varför ja fick den tillbaka så snabbt.

Så jag frågar dem och säger, ni hade inte behövt skicka den tillbaka. De säger vi skicka ett mejl till dig om inbetalningen.
Jag går in och kollar på min email hittar inget ifrån komplett.
De hänvisar mig till en annan email och jag svarar med... hur skulle ja hinna betala den, när ni komplett skicka den så snabbt tillbaka.
tar oftast 3 bankdagar för att ni ska få in era pengar...?!?!??!?!

fakturan som komplett skicka till mig via email...de hade skickat den till mitt gamla email.... även om de hade varit min aktuella email som jag kontrollerat varje dag....
så hade komplett ändå skickat datorn tillbaka....för de hade inte ens haft tid till att betalalningen ska komma in....även om jag fått mailet samma dag ifrån komplett och gjort betalningen samma dag...tänk på att de inte ens ringde eller väntade så som el-giganten.

(Ni kan läsa mer på de på kompletts garanti är ett skämt)
Sweslockers experter sa att vissa komponenterer borde ha bytts ut, eftersom de har inget med damm att göra.

OFF-topic
Hade skickat in en bärbar till el-giganten, de ringde och informerade mig efter en vecka att de kostar så här mycket och felet täcks inte av (garanti) för det är batterin. El giganten frågade om jag ville ha den reperad eller inte. OM jag vill ha den fixad så skulle det kosta mig 800kr.
jag tacka ja och de sa till mig att vi fixar den då. När ja hämta ut den fick jag betala de på plats.

Så ska det vara, El giganten och massa andra bolag gör säkerligen rätt, jämfört med komplett.

Här är email konversationen mellan mig och patrik på komplett.
Där jag förklarar till han.. ni gjorde ingen servicea på datorn...ni öppna den och stängde den lika snabbt.
Sedan förklarar han för mig att det är något de brukar ta betalt för.
MEn jag hade jo garanti när den skickades..
Så med andra ord, blev jag dubbelkörd.

http://i.imgur.com/dvq5w.png

Med ord kan jag inte förklara hur jag har blivit behandlad, borde svartlistas direkt komplett..
Deras kundtjänst suger, tar evigheter att komma fram...pröva själva...

De hänvisar till en serviceavgift, men ingen service är gjord! Inte ens dem felen som jag fick vid 1dagen.
dessa felen är rätt många!!

Jag får mer än "stötar" något mer kraftullt när jag rör min iphone. När jag laddar den via usb på datorn.
vilket det var fel på vid 1 dagen!!!
vad kan man göra åt detta?
MEN VILKEN SERVICEAVGIFT ÄR DET OM JAG HADE GARANTI PÅ MIN DATORN INNAN DEN SKICKADES.
SEN ATT DEN HÄVDES PÅ PLATS OCH de SKICKA TILLBAKA DEN UTAN ATT INFORMERA MIG NÅGOT ÖVERHUVUDTAGET.
SÅ SKA DE HA 500KR TILL FÖR NÅGOT DE HAR INTE ENS GJORT!!!

vad ska man göra i detta fallet, funderar på att betala in dem innan man hamnar på något inkasso...
represanter ifrån komplett får gärna komma in här p¨å sweclockers och försvara sig och jag ser fram emot gärna att se vad dem har att säga om detta!!

Permalänk
Medlem

Jag läste din text.
Jag kan bara säga SKÄMS Komplett.
Synd att sånt här ska få hända.

Jag har förstått att INET.se är bra på att serva sina kunder.
Hoppas de har den fina servicen om det skulle bli problem.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Köpte datorn med vissa fel, datorn fungerar bra idag.

What..? Köpte du datorn med fel och klagar? Eller blev det fel senare pga. misskötsel?

Skrivet av Machee:

När du köper en dator ifrån komplett så finns de 3års garant, så jag ville att de skulle utföra de jag har rätt till.
Så jag skickar den och så får jag den tillbaka på rekord tid inom 1 vecka.

Garantin får du ut inom vissa gränser, det gäller alla produkter.

Skrivet av Machee:

Komplett säger till mig, din garanti är hävd.... pga vi hitta damm i datorn...
så komplett skicka den tillbaka till mig, utan att göra någonting!!!!!! Förklarar rekordtiden, varför ja fick den tillbaka så snabbt.

Se ovan.. Att de skickade tillbaka den så snart utan att haft en kommunikation med dig, verkar ju dock lite konstigt.

Skrivet av Machee:

Så jag frågar dem och säger, ni hade inte behövt skicka den tillbaka. De säger vi skicka ett mejl till dig om inbetalningen.
Jag går in och kollar på min email hittar inget ifrån komplett.
De hänvisar mig till en annan email och jag svarar med... hur skulle ja hinna betala den, när ni komplett skicka den så snabbt tillbaka.
tar oftast 3 bankdagar för att ni ska få in era pengar...?!?!??!?!

Det är ditt ansvar att ha en aktuell mailadress, som de kan nå dig på. Då du kryssade i detta när du skapade ditt konto hos dem..

Skrivet av Machee:

De hänvisar till en serviceavgift, men ingen service är gjord! Inte ens dem felen som jag fick vid 1dagen.

Serviceavgiften är till för den tid de lagt ner på att öppna chassit och kolla vad som varit fel.. Själv lämnade jag in ett objektiv för justering av fokus, men de hade inte några papper på hur man skulle göra. Fick tillbaka objektivet utan åtgärd och en räkning på 650kr. De hade dock kollat att det var helt i övrigt och bara behövde justeras..
Killarna på serviceverkstan måste ju ändå ha en lön, för det jobb de gör.. och det inbegriper att öppna och kolla över kunders datorer och kanske konstatera att de inte underhållit dem, för att få ut något på garantin.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Citat:

9.6 Kom ihåg att skador uppkomna pga för mycket damm i datorn förverkar garantin och reklamationsrätten. Vår rekommendation är att inte låta datorn stå på golvet utan att hänga upp den under skrivbordet. Gör rent den några gånger per år genom luft på burk och öka på så sätt datorns livslängd.

Står klart och tydligt i garantivilkoren så jag ser inte vad problemet är. Gå och köp en tröja, klipp ett hål i den och hävda garanti och se vad dom säger. Det är DU som har misskött din produkt. Inte direkt svårt och tidskrävand att öppna burken en gång i veckan och blåsa rent den på damm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"You can’t snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams, it’s not gentlemanly."

Permalänk
Medlem

tjena !

tvärtom, jag står ut med datorn! Har betalat valuta för något jag ville ha, men inte fått de!
köper du trasiga skor, så återlämnar du dem direkt väl...de jag har gjort...men de har missskött reperationerna...
Det är mitt ansvar ja med en aktuell mailadress, men jag förvänta inte mig detta...då hade jag dammsugit datorn innan
och fortf haft min garanti..
.Men även om jag hade haft en aktuell mailadress som jag skrev ovan...så hade du inte haft möjlighet att få din dator fixad!!!
de måste ha fått datorn samma dag och skickat den samma dag, varför skicka fakturan om serviceavgiften vet jag inte. för jag fick tillbaka den inom en vecka!!!

till skillanad ifrån mig me din kamera,,,så kunde de blåsa bort dammet...och stänga chassit igen...och ge en bra service..
men i mitt fall har de bara öppnat den och stängt den...samt de har avverkat min garanti på plats...hade garanti då datorn skickades...
självklart ska alla ha lön...sunt förnuft...

den datorn jag hade köpt hade många fläktar för att inte damm ska komma in dit...mitt rum är väldigt rent...
dammet har jag struntat i...

Permalänk

"då hade jag dammsugit datorn innan och fortf haft min garanti.."
Inge bra att dammsuga datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Det är mitt ansvar ja med en aktuell mailadress, men jag förvänta inte mig detta...då hade jag dammsugit datorn innan
och fortf haft min garanti..
.Men även om jag hade haft en aktuell mailadress som jag skrev ovan...så hade du inte haft möjlighet att få din dator fixad!!!
de måste ha fått datorn samma dag och skickat den samma dag, varför skicka fakturan om serviceavgiften vet jag inte. för jag fick tillbaka den inom en vecka!!!

Såg bilderna i den andra tråden på ditt chassi.. Med tanke på allt damm där som troligtvis skakats ner från fläktar och tak under transporten och hur mycket damm det är på grafikkortet, är det inte konstigt att Komplett hänvisar till sin dammklausul.

Skrivet av Machee:

till skillanad ifrån mig me din kamera,,,så kunde de blåsa bort dammet...och stänga chassit igen...och ge en bra service..
men i mitt fall har de bara öppnat den och stängt den...samt de har avverkat min garanti på plats...hade garanti då datorn skickades...
självklart ska alla ha lön...sunt förnuft...

Visst kunde de rengjort burken åt dig.. men det är inte något de måste göra. Möjligtvis för "goodwill".. Som en gång när jag lämnade in min bil på service, var den väldigt skitig, då jag inte hunnit tvätta av den. När jag hämtade ut den var den nytvättat och genomgången. Tvätt ingår inte i servicen..
Men nu var detta damm något som du hade åtstadkommit genom att inte städa burken. Sen genom det brutit mot garantin.. så jag ser inte varför du klagar på att de avverkat din garanti på plats. Det är ju du som inte har gjort rätt.. klart de häver garantin om du bryter mot villkoren.

Skrivet av Machee:

den datorn jag hade köpt hade många fläktar för att inte damm ska komma in dit...mitt rum är väldigt rent...
dammet har jag struntat i...

Om du nu har en dator med bra luftflöde, troligtvis utan fläktfilter, kommer det sugas in enorma mängder damm i burken. Detta sätter sig i processorkylare, grafikkort, PSU och på andra ställen. Att det sätter sig i processor kylaren betyder att den får sämre kylning och fläkter kommer gå mer och högre. Dock kommer datorn att stänga av sig pga. värmeskyddet som finns inbyggt i processorn om det blir för varmt.
Grafikkortet däremot har inte denna inbyggda säkerhet, vad jag vet och blir väldigt varmt. Detta gör att komponenter kan bli "kallödadade" det blir glapp i dem, då lödningarna på kretskortet smälter och släpper.
Detta går ibland att laga genom att man "bakar" grafikkortet i ugnen.

Om PSU:n blir full med damm, kan det mycket väl bli överslag och kortslutningar, vilket i sin tur kan slå ut resten av datorns komponenter.

Att ditt rum är rent har jag faktiskt svårt att tro.. Har själv tre katter och dammråttor i hörnen.. då jag inte hinner/orkar städa kontoret så ofta.
Men mina datorer kommer inte i närheten av att se ut så där..

Sen att du struntat i dammet är själva avtalsbrottet i garantin, som jag skrev ovan..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Köpte en speldator från komplett för ca 5 år sedan(ca 18k). Lämnade in datorn 4 gånger hos dom. Jag visste inte riktigt vad som var problemet med den så lämnade in hela datorn varje gång. De bytte ut del efter del tills det bara grafikkortet var kvar från "orginal" datorn.

En gång fick jag tillbaks datorn utan dom gjort något alls. Problemet den gången var att datorn inte startade alls. Ett problem som kvarstod efter jag fick tillbaks den. Körde direkt tillbaks med den. En vecka senare hade de bytt ut moderkort(för andra gången) + cpu + minne.

Allt gick på garantin och jag behövde inte betala något. Irriterande att jag behövde lämna in datorn så många gånger dock, speciellt då det tar ca 3-4 veckor för service.

Har inte haft några problem med att köpa/returnera lösa datorkomponenter från komplett men jag kommer nog inte köpa en hel dator från dom igen. Har köpt två datorer från Inet sedan dess som har fungerat utan problem så jag vågar inte säga hur deras service är ännu om jag nu skull behöva lämna in hela datorn.

Skulle vara intressant och veta hur dammig en dator måste vara för att garantin inte ska gälla. En bild kanske

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem

Det måste vara den dammigaste dator jag sett.

Inte konstigt att du inte får någon garanti när du misskött den så totalt.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.