Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

kompletts garanti är ett skämt

Hallo där!

Skickade in datorn till komplett för service, eftersom mitt grafikkort och andra saker inte fungerar som det ska.
Dvs en helkontroll, för saker de har itne åtgärdat innan.

komplett säger att damm har täckt mina fläktar och garantin hävs då.
komplett säger de har bild på olika komponenterer och det förekommer damm här och där.
komplett skickar tillbaka den, utan att åtgärda något.

Till min förvåning, så var de en del damm när jag öppna datorn.
Komplett säger, att jag ska skicka in bilder på hur min stationär såg ut innan jag skickade in den för service.

Nu säger komplett, hur vet vi komplett att du har tagit det här kortet efter och inte innan.
De finns inget datum säger komplett, men däremot har komplett datum på sina.
Kan vara så att någon har lagt till damm där, eller så har damm trollats dit.
Jag vet inte, därför behöver jag så mycket hjälp jag kan få mot dessa bedragare.

Man känner sig bedragen, jag har ingen bild med datum innan.

Övriga fel när jag köpte den här datorn, så har följande fel tillkommit direkt vid användning.

De är:
sata
micro SD
sdhc/mmc

fungerade inte alls!

support skrev nyligen :
"9.6 Kom ihåg att skador uppkomna pga för mycket damm i datorn förverkar garantin och reklamationsrätten. Vår rekommendation är att inte låta datorn stå på golvet utan att hänga upp den under skrivbordet. Gör rent den några gånger per år genom luft på burk och öka på så sätt datorns livslängd. "

Så min garanti gick ut, tack vare damm? (ingen aning var de kom ifrån)
Nu kan jag inte lämna in något?

Har köpt datorn privat och jag undrar,

Har dem rätt ?
Ska man ta kontakt med konsumentverket eller någonting liknande?
Har fortf garanti?

Aldrig mer kompletts garanti avtal, de avgör själv.

Problemet med datorn är "signal not deteced" sen lägger skärmen av, tror det är grafikkortet som har pajat.

Permalänk
Medlem

Egentligen ska man väl inte behöva öppna datorn och rengöra för damm eller? Kan de inte bygga en dator som inte tål att användas i en normal hemmiljö utan att damma igen så borde de inte ge garanti de inte kan hålla kan man tycka.

Angående bilderna så är det väl ganska troligt att du tog bilderna efter att de bett dig, inte så att du råkade ta bilder innan du skickade in eller hur?

Permalänk
Medlem

Några gånger per år? Shit.. jag städar mina datorer (huvuddator, server och HTPC) en gång i veckan. Varje lördag är det dust busting time. Tar liksom 2-3 minuter per burk, så varför inte göra det?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Några gånger per år? Shit.. jag städar mina datorer (huvuddator, server och HTPC) en gång i veckan. Varje lördag är det dust busting time. Tar liksom 2-3 minuter per burk, så varför inte göra det?

Men Kalle Svensson, 42, ska väll inte behöva städa sin dator 1 gång i veckan för att få garanti på sin dator

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Låter som rent skitsnack från kompletts sida. Om damm ska bryta garantin så borde dom informera om detta tydligt samt installera dammfilter när dom bygger datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Egentligen ska man väl inte behöva öppna datorn och rengöra för damm eller? Kan de inte bygga en dator som inte tål att användas i en normal hemmiljö utan att damma igen så borde de inte ge garanti de inte kan hålla kan man tycka.

Angående bilderna så är det väl ganska troligt att du tog bilderna efter att de bett dig, inte så att du råkade ta bilder innan du skickade in eller hur?

tog bilderna efter....

Har en bärbar jag använder, så tycker jag att den stationära ska fungera när jag väl använder.
Aleshi du har helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Låter som rent skitsnack från kompletts sida. Om damm ska bryta garantin så borde dom informera om detta tydligt samt installera dammfilter när dom bygger datorn.

"9.6 Kom ihåg att skador uppkomna pga för mycket damm i datorn förverkar garantin och reklamationsrätten. Vår rekommendation är att inte låta datorn stå på golvet utan att hänga upp den under skrivbordet. Gör rent den några gånger per år genom luft på burk och öka på så sätt datorns livslängd. "

Din garanti samt reklamationsrätt är härmed förbrukad.

Från kompletss support till min mejl.

Permalänk
Medlem

Nej absolut inte, man ska inte behöva städa varje vecka. Men nån gång i bland får man nog ta sig i kragen och göra det. Eller menar du att komplett ska bygga någon slags scifi pryl som automagiskt undviker damm? Förr eller senare ansamlas en mängd damm nog stor för att störa/förstöra komponenter. Har man låtit det gå så långt tycker jag nog att komplett har en poäng.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Nej absolut inte, man ska inte behöva städa varje vecka. Men nån gång i bland får man nog ta sig i kragen och göra det. Eller menar du att komplett ska bygga någon slags scifi pryl som automagiskt undviker damm? Förr eller senare ansamlas en mängd damm nog stor för att störa/förstöra komponenter. Har man låtit det gå så långt tycker jag nog att komplett har en poäng.

Visst, de borde informera det! Innan man tecknar ett 3 årigt avtal som skyddar mot allt.
Hur ska jag bevisa det nu att säljaren som sålde detta till mig, sa att de täcker allt.

Hade jag vetat i förhand, hade jag självklart putsat av den innan jag hade skickat in den.
Men de märkvärdiga jag tycker är att, de var otroligt mycket damm i när jag mottag datorn??
när jag väl skicka in den till frakten var det inte så mycket damm, de kontrollerade jag men tog ingen bild!
när jag fick den efter...så var damm vid alla komponenter..
damm har varit på utrymmen där de inte finns komponenter...längst in...

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså köpt en begagnad dator som nu strular pga att den blivit varm för att den var dammig ? Du har inte öppnat datorn och kollat hur den såg ut inuti när du köpte begagnat? Så varför klagar du på komplett, du borde klaga på den tidigare ägaren och lära dig att kolla saker du köper begagnade.
Hur mycket damm det blir i en dator beror ju dessutom på hur mycket dam det finns runt den.
Och konsumentverket hjälper dig inte i det här fallet när du handlat av en privatperson.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så kom ihåg att städa era datorer/komponenter innan ni skickar in dem... Dels för att det är trevligare för teknikern som skall jobba med prylarna och för att det kan påverka din garanti.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså köpt en begagnad dator som nu strular pga att den blivit varm för att den var dammig ? Du har inte öppnat datorn och kollat hur den såg ut inuti när du köpte begagnat? Så varför klagar du på komplett, du borde klaga på den tidigare ägaren och lära dig att kolla saker du köper begagnade.
Hur mycket damm det blir i en dator beror ju dessutom på hur mycket dam det finns runt den.
Och konsumentverket hjälper dig inte i det här fallet när du handlat av en privatperson.

nej, du missförstår mig.
Jag har köpt datorn helt ny!
plus 3 årigt garanti som kosta ?
den las in i orderns garantin för den stationära, så dem har tagit betalt för något och upphört de! genom att lägga in extra mycket damm.

Mitt tips är att ta bild innan ni lämnar in komponenterna eller stationära datorn!
Så ni har bevis.

Permalänk

de e väl förmodligen så att du inte tagit så väl handom din dator allmänt.
kan vara så att dem vill ha nåt konkret att skylla på.
Försök resonera med dem.

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej, den är inte begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Men Kalle Svensson, 42, ska väll inte behöva städa sin dator 1 gång i veckan för att få garanti på sin dator

Detta är ett evigt hamster hjul som aldrig går att lösa.

När du köper ett hus är det ingen som förklarar för dig att du måste damsuga och städa hemma... det blir juh äckligt efter ett tag så det är "självklart"?

Bara för folk inte tittar in i sin dator så ser dom inte skiten..... då är det helt plöttsligt "okej". Att inte städa datorn.

Har jobbat på Fujitsu Siemens och reparerat hemdatorer. Ni skulle bara veta hur datorer man får in ser ut. Vanliga citat kunder drar när dom
lämnar in sin burk är:

"HDDn har börjat låta, jag _KAN_ det ljudet, tyiskt dåliga lager i hårddisken"

"Efter ca 2 år nu så hör man tydligt hur missljud från nätagget kommer... sist det lät så i en PC var det dåliga kondensationer i nätagget"

Bla bla bla... Listan kan göras evig lång. 20% av missljuds fel och en hel del med grafikkort osv har med dam att göra.

Jag kan också berätta att jag stått i luckan på El-Giganten när en tant hävda garanti på en bakmaskin. Den hade börjat ryka o lukta bränt förra veckan. Hon ville ha den lagad... Men hon tycket det var lämpligt att lämna in den med en 7 dagar gammal deg i rumstemperatur.... hon blev jätte förvånad när jag förklarar hur ingen reparations firma kan laga en sak som stinker surströmming och är en sanitär olägenhet.

Har jobbat på många service jobb och sätt ALLT. Folks äcklighet går inte att beskriva med ord.

Sen kanske TS är en renlig snubbe av sig.... men kan vara tvärt om.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Vaddå? Menar du att komplett tog fram sin dammsäck och helt sonika pulade in damm lite här och där för att slippa ta garantin? Det är så det låter att du menar. När datorn åkte var den dammfri och välskött, men när banditerna på komplett haft sina smutsiga labbar på den är den nu fullproppad med damm och övrigt mök?

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Var står det att han köpte datorn begagnad, har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Vaddå? Menar du att komplett tog fram sin dammsäck och helt sonika pulade in damm lite här och där för att slippa ta garantin? Det är så det låter att du menar. När datorn åkte var den dammfri och välskött, men när banditerna på komplett haft sina smutsiga labbar på den är den nu fullproppad med damm och övrigt mök?

Du har ingen aning om vad folk påstår.

Har visat en kund en Nokia mobil, bilder på PCBn, gick knappt att urskilja färgen på PCBn pga mängden kaffe fläckar (Telefonen hade badat i kaffe).
Jag blev anklagad att photoshoppat bilderna....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Ja, jag öppnade den stationära, jag hitta damm bollar ?!?!?!?!?!?
dem var itne där innan ?!

Jag kommer ihåg var dammet fanns.
Jag vet inte om det är komplett eller på väg dit.

Vad kan jag göra ? de vill att jag ska pröjsa 500 kr inklusiv moms för att få de fixat.
En bagatell summa, men saken är att jag känner mig lurad!

Permalänk
Medlem

Självklart kan de inte räkna med att folk som köper deras i princip OEM-datorer, ska ha kunskap om hur man städar en dator. Har de heller inte givit någon information om det i samband med köpet borde det vara ett solklart fall.

Påtala det till att börja med. Om inte det biter så hota dem med passande organisation/myndighet, din garanti ska gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du har ingen aning om vad folk påstår.

Har visat en kund en Nokia mobil, bilder på PCBn, gick knappt att urskilja färgen på PCBn pga mängden kaffe fläckar (Telefonen hade badat i kaffe).
Jag blev anklagad att photoshoppat bilderna....

Man skulle kunna tro att du jobbar för komplett

Saken är att jag har betalat för kompletts 3 åriga avtal!
De informerade mig endast detta:
Det täcker mot allt!

Nu gör de inte det, hur dammet hamna där! intresserar inte mig, men jag la märke till att de var damm bollar?

hur ska jag vända mig och till vem ? konsumentverket ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Självklart kan de inte räkna med att folk som köper deras i princip OEM-datorer, ska ha kunskap om hur man städar en dator. Har de heller inte givit någon information om det i samband med köpet borde det vara ett solklart fall.

Påtala det till att börja med. Om inte det biter så hota dem med passande organisation/myndighet, din garanti ska gälla.

tack!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Machee:

genom att lägga in extra mycket damm.

Jag betvivlar väldigt starkt att Komplett fyllt på damm i din burk, däremot är det troligt dels att damm som suttit i fläktar eller bakom komponenter skakats loss under transporten, dels att Komplett börjat pilla i datorn och kanske blåst igenom någon kylfläns så att dammet som byggts upp där (vilket kan vara ansenliga mängder) nu ligger fritt inne i chassit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror inte att de lagt dit dammbollar , de kanske pillade lite i datorn så det föll ut från olika ställen. Nätagg, cpu, gpu, fläktar, sedan kanske lät det ligga kvar för att visa dig att det fanns i datorn. Det är min gissning i alla fall , det är dock löjligt att det inte ska täcka dammbildning dock. Man brukar väl inte få öppna "färdiga" datorer utan att häva garantin trodde jag.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft datorn?

Permalänk
Medlem

Det står iofs klart och tydligt i deras garantivilkor om detta med damm. Men skall jag vara ärlig så har jag beställt mycket saker ifrån komplett utan att läsa igenom detta

9. Garanti
9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.

9.2 Handlar du som privatperson och har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 3 år från den dagen du mottog den.

9.3 Förbrukningsvaror som batterier, bläckpatroner och toners lämnas normalt 6 månaders garanti om inget annat anges på produktsidan.

9.4 Näringsidkare har ej rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.

9.5 Serienumret måste vara intakt för att garantin skall gälla.

9.6 Kom ihåg att skador uppkomna pga för mycket damm i datorn förverkar garantin och reklamationsrätten. Vår rekommendation är att inte låta datorn stå på golvet utan att hänga upp den under skrivbordet. Gör rent den några gånger per år genom luft på burk och öka på så sätt datorns livslängd.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Citat från din första post "Kan vara så att någon har lagt till damm där, eller så har damm trollats dit"

Det är därför jag har så svårt att ta dig och dina frågor på allvar, men ok. Jag ska försöka.
Komplett har redan skickat tillbaka datorn till dig och vill ha 500 spänn för att fixa problemet.
De vill alltså att du skickar tillbaka burken, ger dem 500 pix och då löser de ditt problem?
Har jag förstått saken rätt? I så fall är det ju upp till dig att avgöra om du tycker det är värt det.
Komplett har ju redan tagit ställning och jag tror inte de ändrar sig. Du kan gå till din konsumentperson och
de kan skriva ett jätteargt brev till komplett som komplett kan strunta i. De har nämligen ingen som helst tvingande makt de där konsumenttomtarna. Annars kan du ju stämma komplett inför domstol, men då vill jag ha tid och datum för det vill jag se.. Nä, det gick inte.. jag kunde inte ta dig på allvar.
Vi tar det en gång till, mest för att det är kul "Kan vara så att någon har lagt till damm där, eller så har damm trollats dit"

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Datum på en bild ifrån en vanlig kamera bevisar inte ett skit. Förutom att ändra bilden i ett bildbehandlingsprogram och metakoden, så är det inte värdens mest komplicerade sak att ställa om datumet i kameran.

Annars angående damm så finns det miljöer där vanliga persondatorer ej kan vistas i utan att garantin åker, i vanliga hem så bör persondatorer klara av detta, men har man husdjur som vistas i närheten så blir det fort dammigt.

Man kan tycka att tillverka borde montera dammfilter, men dessa är inte underhållsfria. Och på datorer som man ej får öppna (vet ej om detta gäller komplett), så ser jag dammfilter bara som dumt då dessa snart kan tätna.

I det aktuella fallet så anser jag att vi behöver fotografier för att kunna säga det ena eller andra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

På samma vis som man inte delar sin TV apparat för dammsugning varje vecka kan man inte kräva att en okunnig ska själv förstå att OEM-datorn behöver öppnas och dammrensas emellanåt. Speciellt inte om man köper en "feta garantipaketet som täcker allt".

@AkUs: Att folk är upprörda över att produkten gått sönder och kommer med rövarhistorier får man nästan räkna med på first line. Är det alldeles för jobbigt får du avancera i hierarkin eller byta område.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Machee:

Har köpt datorn privat

Skrivet av davidolw:

Var står det att han köpte datorn begagnad, har jag missat något?

I förstaposten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.