Permalänk
Medlem

Vart ansluter jag fläktarna ??

Hej det är så att jag just har köpt en dator som jag då ska bygga själv och nu är frågan..

om jag nu har 4 fyra fläktar och ska ha en fläkt kontroll ska jag ansluta fläkten till nätdelen, moderkortet eller själva kontrollen har sökt runt lite och har inte hittat svaret vore grymt om nån kunde svara på min fråga så snabbt som möjligt
Tack!

Permalänk

Är fläktkontrollen en 5,25" enhet, eller en PCI-bracket?
Är den en 5,25"-enhet, så ska du först skruva fast den i fram på chassit. Sedan ska du koppla in alla fläktar i den. Sedan ska du ansluta den (Vanligtvis med Molex) till Nätagget.

Är den en PCI-bracket, ska du först skruva fast den i bak på datorn i en PCI-plats som inte används. Sedan ska du koppla in alla fläktar i den. Sedan kopplar du in ström i den från nätagget(Brukar vara olika, kan ibland vara Molex och ibland Floppy(?))

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Är fläktkontrollen en 5,25" enhet, eller en PCI-bracket?
Är den en 5,25"-enhet, så ska du först skruva fast den i fram på chassit. Sedan ska du koppla in alla fläktar i den. Sedan ska du ansluta den (Vanligtvis med Molex) till Nätagget.

Är den en PCI-bracket, ska du först skruva fast den i bak på datorn i en PCI-plats som inte används. Sedan ska du koppla in alla fläktar i den. Sedan kopplar du in ström i den från nätagget(Brukar vara olika, kan ibland vara Molex och ibland Floppy(?))

do it! do it now!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fläktarna måste kopplas i kontrollern om de ska styras av kontrollern.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

AA tack så mycket det är en 5.25 enhet, så om jag förståt rätt så drar fläktarna ström från kontrollen då?

Permalänk

Precis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om man inte har en fläktkontroll och har fyra fläktar, hur kopplar man in dom då? På moderkortet, nätagget eller både och? Annat?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Om man inte har en fläktkontroll och har fyra fläktar, hur kopplar man in dom då? På moderkortet, nätagget eller både och? Annat?

Då kopplar du in dem till moderkortet och försöker bli vän med mjukvara som Speedfan, om du kopplar in till nätagget går fläktarna på 100% hela tiden.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Då kopplar du in dem till moderkortet och försöker bli vän med mjukvara som Speedfan, om du kopplar in till nätagget går fläktarna på 100% hela tiden.

Jasså, men finns det så många anslutningar på de flesta moderkort att det funkar med 4 st? I speedfan kan man styra fläktarna då?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Jasså, men finns det så många anslutningar på de flesta moderkort att det funkar med 4 st? I speedfan kan man styra fläktarna då?

Kolla din manual och räkna.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.