Byta batteri i PS3 kontroller......is it safe?

Permalänk

Byta batteri i PS3 kontroller......is it safe?

Hej.

Jag köpte och installerade ett nytt batteri i min PS3 kontroller.
Men efter jag var färdig så tänkte jag....um...är det verkligen en bra ide att använda ett billigt batteri?

Det var denna jag köpte:
http://www.ebay.com/itm/200619316341?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Det kostar ca 20:- för batteri och laddkabel.
Batteriet är dessutom nästan 3ggr så kraftfullt.

Kan det finnas risk för att det överhettar...exploderar?
Om det nu skulle göra det, hur illa är det, blir det bara skräp innuti kontrollern eller finns chansen att händerna exploderar bort

Permalänk
Medlem

Det står ju "High Quality Guarantee" skrivet med Comic Sans i magenta på bilden, hur skulle något kunna gå fel?

Vet inte om det finns anledning att tro att just de där skulle vara dåliga men Li-Ion batterier rent allmänt ska man väl vara lite försiktig med, se t.ex. http://computer.howstuffworks.com/dell-battery-fire.htm

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Det är lugnt, borde inte hända någonting. Har handlat mycket med importprylar av alla olika slag och har aldrig varit med om ett batteri som exploderat. Dock "exploderade" min iPhone 3Gs batteri, men det var ingen livsfarlig explosion, batteriet sväller bara och i värsta fall pyser det ut en väldigt varm gas blandat med vad det nu är i batteriet.

EDIT* Livsfarligt var det dock för iPhonen som blev totalförstörd.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Testpilot

Har köpt liknande batterier till mina PS3-kontroller och de har funkt fint för mig så de ska inte vara några problem, billiga batterier kan däremot vara överspecifierade så de räcker kanske inte alls så länge som påstås.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Ok sweet.

Man blir ju lite orolig när man tänker på att barn kommer handskas med kontrollern.