kass macbook pro retina?

Permalänk
Medlem

kass macbook pro retina?

Fick min nya macbook pro retina 15 tums nyss för 30 minuter sen, men allting laggar och hackar fram, datorn känns långsammare än min 7 år gamla dell.. , går inte ens att surfa på internet för det hackar när man scrollar.. , känns som att ha riktigt dålig fps i ett spel fast man är ute i operativsystemet
Retina skärmen som skull vara så bra är långt ifrån imponerande, kalla färger och suddig,

vafan har apple gjort. trodde i7 processorerna skulel vara snabba..

får väl lämna tillbaka skiten om det inte går att fixa?

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Medlem

Det låter som ett riktigt måndags-ex, och inte alls hur det ska vara. Ta den till närmaste Apple Servicebutik och be dem kolla på den.

Permalänk
Medlem

Sitter på en MBPr själv och den beter sig absolut inte så.

Låter som en måndags exemplar. Gör som Soir sa och hoppas det löser sig.
Synd att det händer en, man vill ju börja använda den så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

verkar vara mjukvaru problem, prestandan ändras varenda gång man startar om datorn..

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Medlem

http://support.apple.com/kb/HT3964

Det här kanske vore nåt att testa?

Visa signatur

Burk: Asus X79-Deluxe | Intel Core-i7 4930K @ 4.6ghz | gtx 780 | trötta minnen än så länge

Permalänk

Fått min med och laggade som fn tills jag uppgraderade osx, då funka det fin fint! Så som din beter sig ska den absolut inte göra!

Permalänk

Vad kör du för upplösning? “Best for retina display” eller “Scaled”. Om “Scaled” vilken? Är skärmen suddig i “Best for retina display” (om ja då är det helt klart något fel, byt ut maskinen mot en ny!).
Hur ser det ut om du öppnar “Activity Monitor” (/Application/Utilities/Activity Monitor.app)? Något som drar mycket CPU? Hur mycket ledigt RAM har du?

Om du kör skalat (dvs. de till höger om “Best (Retina)” i inställningarna för skärmen) så kräver det oerhört mycket mer av dator. T.ex. gör inställningen “More Space” att maskinen måste rendera 1920*2*1200*2 = 3840*2400 = 9 216 000 pixlar 60 gånger per sekund. Dessa bilder skalas sedan ner till skärmens normala upplösning (2880x1800 pixlar). Grafikkort innehåller i dag hårdvaruaccelererad skalning men då dessa inte klarar av att ge ett bra resultat vid de upplösningarna som vi nu nått har Apple varit tvugna att skriva sin egna vilken då, tyvärr, tvingas till att köra på processorn. För att klämma in ytterligare ett “tyvärr” så bör jag nämna att din vanliga processor är rätt dålig på att utföra den här typen av beräkningar.

Allt detta leder till att CPUn inte riktigt orkar med om du kör skalat (valen till höger om “Best (Retina)”). Problemet brukar främst uppstå i webbläsaren med sidor som redan är riktigt tunga (t.ex. Facebook som laddar in galet mycket bilder och kör en massa JavaScript som behöver tolkas och därefter exekveras).

Vill du vara helt säker på att slippa lagg av den här formen bör du vänta tills nVidia/AMD/Intel har fixat sin hårdvaru-baserade skalning så att Apple kan använda den. Detta bör förhoppningsvis ske tills nästa generation retina MacBooks.

Jag ska nog också påpeka att jag kör skalat (den som ser ut som 1680x1050) och upplever väldigt lite lagg. Endast om jag har igång många applikationer* märker jag av lagg och då endast när jag drar igång Exposé eller skrollar på tunga webbsidor (så som Facebook).

*) Typ: Xcode med ett relativt stort projekt och några små, Photoshop med ett par “bilder”, Safari + Chrome med ~40 tabbar, Mail, Calendar, Tweetbot, iTunes, Spotify, Chocolat, GitX, Dash, Terminal, Messages, Dictionary, iPhone Simulator, Preview med ett par dokument, CoRD med 1-2 RDP sessioner och lite till…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör best for retina, cpun körs inte mycket, om den hade jobbat mera knanske det inte laggat... Känns som exakt allting har låg fps(frames per second) och vissa program hackar sig fram ibland( safari chrome och spotify och lite annat) om man gör maximera rutan så hacker den sig upp osv, men minimera flyter som det ska,

Köpte laptop för ja behöver en när jag reser bort 4 veckor på måndag, inte kul hinner inte få en ny innan de.. Tog 9 dgar att få denna skickad från kina, endå lyckades dom inte märka något i kvalitetskontrollen som verkar kass som fan, nya iphonen sitter det lösa dekar innuti som skramlar .. Apple är ett stort misslyckande på sistone

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du lagt in alla uppdateringar?
Har spotlight indexerat klart?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

alla iphones rasslar inuti, det är väl gyrot...
Men solklart ska din dator tillbaka, låter som du fått ett riktigt dåligt exemplar