Nytt ljudkort, dator startar ej.

Permalänk
Medlem

Nytt ljudkort, dator startar ej.

Tjenare, satte in ett nytt ljudkort i datorn igår och då startar inte den alls. Testat olika kablar och spottar i det modulära agget. När man klickar på startknappen så går den igång i en sek och stänger av sig, ser ut som en kortslutning av något slag.

Ljudkortet är helt, användes i en annan datorn nyligen och min dator fungerar utan problem.

Ljudkortet är ett https://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx

Datorns komponenter är :
Asus Maximus V Gene
XFX 850W silver BE
amd 6950
g-skill 2200mhz 2x6gb
i5 3570k

Förstår inte vad problemet kan vara, någon som har en idé?
Har även ett till problem, när datorn startas efter den har varit avstängd så står mitt internet still i den för ett par minuter i windows. Kan inte starta mozilla etc men kan öppna mappar och likartat i windows.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Någon med en blekaste aning?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad händer om du plockar ut ljudkortet igen, startar den då?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Och det fungerar igen som vanligt om du tar ur ljudkortet?

Permalänk
Medlem

Precis, fungerar utmärkt utan ljudkort, och som sagt innan så fungerade ljudkortet precis innan vi satte in det i burken.

Permalänk
Rekordmedlem

Då skulle jag testa med en annan kortplats och kolla om det är skit i den som inte fungerar, och kanske även testa ljudkortet igen i en annan dator för att utesluta att det skadats under monteringen, ni kan ju ha monterat det fel så det kortslutit, tex inte fått det på helt rätt plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr inga fler platser att sätta i. Det är ju ett mATX moderkort och gjort för SLI även så finns bara 2x16 och en för ljudkort som är x4 om jag inte misstar mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Crim2:

Finns tyvärr inga fler platser att sätta i. Det är ju ett mATX moderkort och gjort för SLI även så finns bara 2x16 och en för ljudkort som är x4 om jag inte misstar mig.

Ja men för att testa så kan du ju lyfta ur ett grafikkort då om du har 2 i, det handlar bara om att felsöka om det ev är fel på en kortplats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men för att testa så kan du ju lyfta ur ett grafikkort då om du har 2 i, det handlar bara om att felsöka om det ev är fel på en kortplats.

Får jag i ljudkortet i en PCIe 16 ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Crim2:

Får jag i ljudkortet i en PCIe 16 ?

Ja inga problem, det går att göra tvärt om också om du tar bort änden på sockeln, men att köra ett grafikkort i en 1x port skulle bli slött, men elektriskt går det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok skall testat, tackar!