PSU, kvalitet, FSP, och vem mer?

Permalänk
Medlem

PSU, kvalitet, FSP, och vem mer?

Polaren har ett PSU som har ballat ur sedan mitten av sommaren. Trist nog har man inte riktigt tagit tag i det, utan det har fått leka lite som det själv velat den senaste tiden. Datorn börjar helt enkelt starta om när PSU't blir för varmt. Lösningen har varit att slita av en chassi-sida, och ställa en bordsfläkt på en låda för att kyla hela burken. I dag har jag så äntligen tagit tag i det, och konstaterat att med mitt gamla Tagan EasyCon PSU försvann problemet. Men Tagan verkar inte finnas på den Svenska marknaden längre, så även om det var ett märke jag kände mig bekväm med, är det inte speciellt aktuellt...

Så, vad för märken är billig , men bra kvalitet i dagsläget? Är FSP fortfarande värda att satsa på, eller är det något annat som är mer rätt?
Siktar på 650-700w.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

650-700W ? Budget ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Jo, FSP gör ganska bra grejjer.. inte top of the line men prisvärt och tillräckligt god kvalitet.
Men det finns en del andra som du bör snegla på som inte kostar skjortan - XFX Core Edition och Corsair TX v2.. Antec TruePower New och HCG.
Säg din budget och vad vill ha från agget (tyst, modulärt, hög 80plus cert.)?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Hej! Jag kan rekommendera FSP Group FSP650-80EGN 650W. 650W med guldstandard. Tyvärr ingen rolig färg eller modulärt eller sleevade kablar. Men gör jobbet!
I min nya dator har jag Fractal designs Tesla R2 650W. Funkar fint

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold

Fördelar: Billigt, 80+ guld, mycket bra kvalitet.
Nackdelar: Kanske inte det snyggaste nätagget som finns ute på marknaden, Inte modulärt.

Slutsats: om du har en mindre budget go for it men om du har en lite större budget köp nått i still med ungefär http://www.inet.se/produkt/6909557/corsair-ax-750w-80-gold-mo...

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte är jag som betalar, så finns det ingen budget begränsning , men jag har inte för vana att slänga på en 500'ing för att det ska vara ett snyggare PSUutan det är ekvationen "funktion + kvalité = pris" som ska gå ihop. Exemplet ovan, FSP 650w 80+ Gold vs Corsair 750w 80+ Gold, och dubbla priset på det senare är helt enkelt inte aktuellt. Jag är inte speciellt insatt i vem som tillverkar Corsairs nätagg, men kvalitén är rimligtvis inte dubbelt så bra, för i så fall har FSP blivit skit över de senaste åren.

Just nu är jag sugen på att tvinga honom att shoppa ett FSP Group Aurum 700W, men Inet är helt enkelt för dyra på hela Aurum serien. Det blir nog CDON för 900 spänn. Är jag helt tokigt på det?

Ah, just det. Ljudnivå... Så länge det inte överröstar hans 6970 är han inte medveten om att PSU't är där...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om du är beredd gå upp till tusingen så ta också en flukt på Seasonic G-650.. Där får du ett mkt bättre agg än FSP. Skulle inte vilja säga dubbelt så lång livslängd, men du betalar bara någon hundring till och får ett mkt bättre kvalitetsmässigt och tystare agg.. samt att det är modulärt!
Eller så kan jag slå ett slag för det agg jag själv kör på; NZXT Hale90 650.. Jag skulle hålla det i samma klass som Seasonics G-650, fast vitt. Jag hör aldrig fläkten varva upp, du ser mitt system i signaturen.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1339092

Väldigt bra kvalite, effektiv, platinum och väldigt tyst. Kanske lite högt pris dock ?
http://www.sweclockers.com/recension/16111-fractal-design-new...

Annars skulle jag kolla Be quiet! eller dom bättre FSP nätaggregaten. NZXT har bra nätaggregat, men en av dom värsta support/service som jag varit med om.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1026706
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1026705

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Vad du än gör så köp inte Corsair HX650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Vad du än gör så köp inte Corsair HX650.

På sistone har Corsair varit riktigt dåligt, väldigt halvdant. Som att dom börjat spara in på komponenterna. Kan säga att jag aldrig haft problem med Corsair innan 2012, men efter 2012 så har jag bara problem med dom. Kanske för att dom växt så pass mycket som ett företag ? Lite synd...

Dock så har dom ännu väldigt bra service, så alltid något.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ananasen:

Hej! Jag kan rekommendera FSP Group FSP650-80EGN 650W. 650W med guldstandard. Tyvärr ingen rolig färg eller modulärt eller sleevade kablar. Men gör jobbet!
I min nya dator har jag Fractal designs Tesla R2 650W. Funkar fint

en tumme up till för Tesla R2 har den själv riktigt tyst är den med jämfört med mitt gamla xfx med sin jobbiga coilwhine

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

På sistone har Corsair varit riktigt dåligt, väldigt halvdant. Som att dom börjat spara in på komponenterna. Kan säga att jag aldrig haft problem med Corsair innan 2012, men efter 2012 så har jag bara problem med dom. Kanske för att dom växt så pass mycket som ett företag ? Lite synd...

Dock så har dom ännu väldigt bra service, så alltid något.

Kan bara hålla med. Sitter ett Corsair 1000W nätagg i min burk, köpte det beggat av en Swec'are, det har funkat felfritt för mig i 2 år nu. Eller ja.. jag måste nog byta fläkten i det snart, men det är ingen biggie..

Vetefan varför Corsair har ballat ur, måste ju kosta mer att behöva fixa alla RMA's och för att inte tala om den dåliga publicitet som följer.

Permalänk
Medlem

Det blev ett FSP Group Aurum 700W, via CDon, och det har gjort jobbet strålande i 6 veckor, mellan tumme och pekfinger..
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det blev ett FSP Group Aurum 700W, via CDon, och det har gjort jobbet strålande i 6 veckor, mellan tumme och pekfinger..
B!

Funderar själv på ett Aurum, dock den modulära varianten.
Deras sida är helt värdelös så den är svår att kolla på.

Har du någon uppfattning om ljudnivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Funderar själv på ett Aurum, dock den modulära varianten.
Deras sida är helt värdelös så den är svår att kolla på.

Har du någon uppfattning om ljudnivån?

lite för budget bygge för min smak men ett okey agg titta på exempelvis fractal r3 som är riktigt tyst och bättre bygge

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Fractal-Design, köper inte de sina PSU'n från ATNG? FSP VS ATNG, det ena taiwanesiska bolaget vs det andra. Känns som skitsamma, ungefär, och det var då definitivt inte värt nästan dubbla pengarna för 100w mer. Fast det var ju min åsikt, när det var polaren som behövde nytt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fractal-Design, köper inte de sina PSU'n från ATNG? FSP VS ATNG, det ena taiwanesiska bolaget vs det andra. Känns som skitsamma, ungefär, och det var då definitivt inte värt nästan dubbla pengarna för 100w mer. Fast det var ju min åsikt, när det var polaren som behövde nytt.
B!

Det ATNG som bl.a. sitter i Newton R3 är ett bra agg. Påminner väldigt mycket om Super Flowers Golden green. Japanska kondingar runt om, bra gejjer. Bra agg helt enkelt! Inte Seasonic kanske, men inte långt ifrån..
Dock hade jag gärna sett en eller två andra seriösa tester på Newton R3 än den vi har från Swec. Swec test är bra, dom använder riktiga mätmetoder med ordentliga prylar.. Men dom mäter på bänk i rumstemperatur. Det hade vatt väldigt bra se hur Newton R3 håller inne i ett varmt chassi när tempen börjag gå upp över 40C. Med moderna agg så brukar det inte vara så stora skillnader numera, men lite brukar det ändå förändras med temperatur.

[EDIT] Man skulle kunna ta denna review på ATNG platinum platformen som en andra referens för Newton R3.. Hardwaresecrets testar i högre temperaturer och man får en bra genomgång av insidan. Som jag ser det så långt så är det i stort sett samma nätagg som Newton R3, nästan identiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

På sistone har Corsair varit riktigt dåligt, väldigt halvdant. Som att dom börjat spara in på komponenterna. Kan säga att jag aldrig haft problem med Corsair innan 2012, men efter 2012 så har jag bara problem med dom. Kanske för att dom växt så pass mycket som ett företag ? Lite synd...

Dock så har dom ännu väldigt bra service, så alltid något.

verkar som de ryckt upp sig på senaste GS 800 2013 edtion, AX 760/860 va ja läst iaf toptestade med highgrade 105○c komponenter gäller även den billiga icke modulära GSen

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P