Reklamationsrätt vid köp av begagnad produkt från butik

Permalänk

Reklamationsrätt vid köp av begagnad produkt från butik

Ifall man köper en begagnad produkt från en butik som säljer dessa. Gäller då reklamationsrätten? Eller har man inget som helst skydd? För jag måste nämligen köpa ett moderkort som inte finns som nya längre inom den Svenska gränsen. Jag vill inte handla utomlands.

Så gäller reklamationsrätten även när man köper begagnade produkter från en butik?

Permalänk
Entusiast

Konsumentköplagen gäller även när du köper begagnade saker från en butik men inte när du köper av en privatperson.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Konsumentköplagen gäller även när du köper begagnade saker från en butik men inte när du köper av en privatperson.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Okej vad bra. Då känns det säkrare att handla i butiken när man kan garantera att det håller eller byts yt trotts felproduktion.

Permalänk
Medlem

Visst skydd har du alltid i alla köp, även med privatpersoner (se Köplag) och även internationellt.

Men Konsumentköplagen ger förstås ett betydligt bättre skydd som kan likställas med eller till och med ersätta garanti de första 6 månaderna och dessutom ge visst förbättrat skydd i upp till tre år.

Som ovan sagt är Konsumentköplagen tillämplig oavsett om produkten är ny eller gammal om du köper den från en butik som privatperson. Detta framgår motsatsvis i första paragrafen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Ifall man köper en begagnad produkt från en butik som säljer dessa. Gäller då reklamationsrätten? Eller har man inget som helst skydd? För jag måste nämligen köpa ett moderkort som inte finns som nya längre inom den Svenska gränsen. Jag vill inte handla utomlands.

Så gäller reklamationsrätten även när man köper begagnade produkter från en butik?

Vad gäller det för moderkort? Har själv letat som en tok efter P45 moderkort men fick till slut tag på ett Q45 för 450:- inkl frakt och kommer lägga undan den som reservdel så länge mitt ordinarie fungerar.

Kanske kan ge dig en knuff åt rätt riktning mot ett nytt kort?

Permalänk
Skrivet av olirc:

Vad gäller det för moderkort? Har själv letat som en tok efter P45 moderkort men fick till slut tag på ett Q45 för 450:- inkl frakt och kommer lägga undan den som reservdel så länge mitt ordinarie fungerar.

Kanske kan ge dig en knuff åt rätt riktning mot ett nytt kort?

Har redan införskaffat kortet. Men det var ett socket 754. Hittade moderkortet på ghdata