Permalänk
Medlem

Nånting konstigt händer med min dator

Hej kunniga, har haft lite problem med min dator på senaste tiden och problemens natur är lite oroväckande. Min skärm går bara igång när windows är startat vilket gör att jag inte kan få tillgång till bios.

Detta händer också när jag försöker göra en clean install av grafikrutiner, jag väljer att avinstallera drivrutinen och då stängs skärmen ner och får ingen kontakt med datorn. Efter upprepade omstartningar går till slut skärmen igång igen och vissa grejer jag lagt ut på skärmen 1 timme tidigare är inte där längre så jag antar att en systemåterställning har gjorts.

Vad är det som är fel? Skulle chansa själv på att det inbyggda grafikkortet i moderkortet strular eftersom skärmen bara kan starta när drivrutinerna är inlästa och att ingen bild verkar visas alls utan den. Hur ska jag lösa detta?

MVH

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk

Det skulle kunna vara att skärmen inte kan visa andra upplösningar än sin standarupplösning, med andra ord att omskalaren i skärmen är trasig/inte finns. Vet att min kompis har det problemet med sin koreaskärm han köpte.

Edit: Prova att ändra upplösning inne i datorn och se om du får svart skärm då.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Det skulle kunna vara att skärmen inte kan visa andra upplösningar än sin standarupplösning, med andra ord att omskalaren i skärmen är trasig/inte finns. Vet att min kompis har det problemet med sin koreaskärm han köpte.

Edit: Prova att ändra upplösning inne i datorn och se om du får svart skärm då.

Tack för svar, testade att ändra upplösning utan att det blev något problem. Har en 3 veckor gammal Dell u2412m, och har även testat att byta skärm när det hände första gången och det var samma problem.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk

okej... har ingen aning då. kolla inställningar för bild i bios, kan du iaf försöka med!:)

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att den utgången du använder på grafikkortet bara aktiveras när Widnows är igång? Har hört talas om att vissa kort beter sig på det viset. Prova en annan utgång, eller byt till DVI om du kör med HDMI, elelr tvärtom.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du har video ut aktiverad på en annan utgång än VGA/DVI, kolla i moderkortsmanualen om sådan finns. Då visas bilden på BIOS osv genom den. Först när windows startar går signalen ut i utgången du har skärmen. Ibland behöver man man bara trycka någon tangentbordskombination för att ändra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det kan vara så att du har video ut aktiverad på en annan utgång än VGA/DVI, kolla i moderkortsmanualen om sådan finns. Då visas bilden på BIOS osv genom den. Först när windows startar går signalen ut i utgången du har skärmen. Ibland behöver man man bara trycka någon tangentbordskombination för att ändra.

Jag har ju inte haft detta problem tidigare, har haft burken nu i ungefär ett år och har varit en del i bios innan. Svårt att säga exakt när detta problem började men var väll ungefär för kanske 3-4 veckor sen.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det kan vara så att du har video ut aktiverad på en annan utgång än VGA/DVI, kolla i moderkortsmanualen om sådan finns. Då visas bilden på BIOS osv genom den. Först när windows startar går signalen ut i utgången du har skärmen. Ibland behöver man man bara trycka någon tangentbordskombination för att ändra.

Skulle ju iofs kunna testa att byta utgång och se om det hjälper, dock har jag ju skärmen inkopplad i samma utgång som jag alltid haft. Kan den ändras av sig själv?

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

En sådan inställning kan ju ha skett i.o.m att du uppdaterat programvara/drivrutiner kanske.

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt skärmen inkopplad i porten på mitt andra grafikkort, fungerade nu igen när jag koppla in den i första. Tack för hjälpen, kan inte göra annat än att skratta åt mig själv :).

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite, har haft ett liknande problem. Skärmen startar inte när jag kör DVI koppling direkt till min vanliga skärm (oavsätt DVI port), men när jag däremot kör DVI adapter till VGA och sedan VGA sladd till en annan skärm så startar skärmen i bios. Anyone?