GTX 670 + i5 eller i7 hållbart framöver?

Permalänk
Medlem

670/680/7970, vilket du väljer du kommer inte bli missnöjd!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tumnus:

Låter mer som du gjorde fel än att det var CCC som strulade. Kan ju säga att Nvidias panel känns ännu mer hemmagjord. Säg vad du vill om Nvidia men deras kontrollpanel är värdelös. Vet man hur man använder CCC så är det absolut inga problem.

OK, jag har aldrig använt Nvidias kontrollpanel så jag vet inte hur den är. Men GUI:t i CCC är dåligt. Knappar får inte de färger man förväntar sig när man hovrar eller klickar på dem. Valda menyalternativ är inte markerade på ett sådant sätt som man förväntar sig och är van vid. Och så vidare.

Och jag kan specifikt peka på ett fel som inte är subjektivt/GUI-relaterat: CCC kan, som idag, få för sig att automatiskt ställa in en skärm på ett antal procent underscan, så att bilden inte fyller skärmen och ej heller blir pixelmappad (eller vad det heter). Man får då själv ändra till 0 %, vilket ger ett perfekt resultat, men VARFÖR skulle någon vilja ha underscan som default!?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag skulle hålla med om att 7970 är det bättre valet för tillfället, nvidia korten är inte dåliga men helt enkelt för dyra. Jag gick själv från ATI till nvidia efter att ha haft nvidia innan och AMD känns aldrig som en lika bra lösning. Mjukvaran har inte varit lika trevlig att jobba med vilket var ett argument för mig när jag valde nvidia den här gången.

Hur framtidssäkert det är vet man aldrig men med tanke på att nästa arkitektur blir försenad kommer det nog hålla längre och ett toppkort håller alltid längre innan det blir för gammalt för att fungera. Jag bytte från ett 4870 och det fungerade helt ok fortfarande, inte max men inte lägsta med hack heller.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Om jag till exempel bara skulle byta ut mitt GTS 250 mot ett 7970 eller 670 fast behålla min nuvarande processor, 4cpu 2.6Ghz Amd Athlon kommer den då att sega ner mina spel mycket eller kommer jag få mycket bättre prestanda än vad jag har just nu ändå?

Alltså om man klarar sig på 2.6Ghz? Eller kräver spelen idag mycket från processorn?

Är tyvärr inte så kunnig inom ämnet, därför jag har en del frågor.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk

Är den fyrkärnig är det på gränsen redan nu för att den ska vara för gammal, är det en tvåkärnig är det helt klart en ide att byta. Om du vill försöka är det ju bara att klocka den så högt det går och se om den räcker men det finns en hyffsad chans att den kommer flaska i en del spel. Du borde nog ställa in dig på att den kommer behöva bytas ut men om den räcker ett tag till är det bara en bonus. Tänk bara på att ett 7970 kräver rätt mycket ström så kolla om du har sladdar nog, 670 har fördelen där.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Om jag till exempel bara skulle byta ut mitt GTS 250 mot ett 7970 eller 670 fast behålla min nuvarande processor, 4cpu 2.6Ghz Amd Athlon kommer den då att sega ner mina spel mycket eller kommer jag få mycket bättre prestanda än vad jag har just nu ändå?

Alltså om man klarar sig på 2.6Ghz? Eller kräver spelen idag mycket från processorn?

Är tyvärr inte så kunnig inom ämnet, därför jag har en del frågor.

Athlon är ju inte kända för att vara särskilt snabba och misstänker att du sitter på AM2 också som är väldigt gammalt, men du kan ju alltid testa om du har tillräckligt med kräm från nätagget (ett rejält nätagg med 80+ cert på 500w+ funkar bra till 7970)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Är den fyrkärnig är det på gränsen redan nu för att den ska vara för gammal, är det en tvåkärnig är det helt klart en ide att byta. Om du vill försöka är det ju bara att klocka den så högt det går och se om den räcker men det finns en hyffsad chans att den kommer flaska i en del spel. Du borde nog ställa in dig på att den kommer behöva bytas ut men om den räcker ett tag till är det bara en bonus. Tänk bara på att ett 7970 kräver rätt mycket ström så kolla om du har sladdar nog, 670 har fördelen där.

Skrivet av Oliver91:

Athlon är ju inte kända för att vara särskilt snabba och misstänker att du sitter på AM2 också som är väldigt gammalt, men du kan ju alltid testa om du har tillräckligt med kräm från nätagget (ett rejält nätagg med 80+ cert på 500w+ funkar bra till 7970)

Ahokej tack grabbar! Ska även höra med grabbarna i skolan för att se vad dom säger.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

OK, jag har aldrig använt Nvidias kontrollpanel så jag vet inte hur den är. Men GUI:t i CCC är dåligt. Knappar får inte de färger man förväntar sig när man hovrar eller klickar på dem. Valda menyalternativ är inte markerade på ett sådant sätt som man förväntar sig och är van vid. Och så vidare.

Och jag kan specifikt peka på ett fel som inte är subjektivt/GUI-relaterat: CCC kan, som idag, få för sig att automatiskt ställa in en skärm på ett antal procent underscan, så att bilden inte fyller skärmen och ej heller blir pixelmappad (eller vad det heter). Man får då själv ändra till 0 %, vilket ger ett perfekt resultat, men VARFÖR skulle någon vilja ha underscan som default!?

CCC är inte perfekt. Men jag tar CCC före Nvidias panel varje dag i veckan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Lego Master

Jag sitter i samma sits som TS, valet och kvalet mellan ett 7970 och ett 670. Rent objektivt talar det mesta för att 670 ligger i underläge när det gäller prestanda/krona. Men jag har känt mig trygg med Nvidia väldigt länge, och man ska inte underskatta värdet av "peace of mind". Skillnaden i prestanda och pris är för mig tillräckligt liten för att jag ska kunna motivera ett köp av 670, just på grund av att det för mig "känns bättre" med ett Geforce-kort i byttan, oavsett vad prestandajägarna säger. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag sitter i samma sits som TS, valet och kvalet mellan ett 7970 och ett 670. Rent objektivt talar det mesta för att 670 ligger i underläge när det gäller prestanda/krona. Men jag har känt mig trygg med Nvidia väldigt länge, och man ska inte underskatta värdet av "peace of mind". Skillnaden i prestanda och pris är för mig tillräckligt liten för att jag ska kunna motivera ett köp av 670, just på grund av att det för mig "känns bättre" med ett Geforce-kort i byttan, oavsett vad prestandajägarna säger. ^^

det är sant men det verkar som AMD har fått ordning på sina drivrutiner 1 år efter lansering + att de börjat pressa ur all potentiella kraft som gömmer sig i 7900 serien genom optimerade drivrutiner

kan säga dig att i dagsläget är det lika stor risk att ha strul med ett nvidia kort som det är med ett amd kort

dock känns nvidia bättre på någotvis ändå

nvidia släpper ju fortfarande färska drivrutiner till 8000 serien medans amd bara kör på 5000/6000/7000 serien (dx11 korten) nuförtiden

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

det är sant men det verkar som AMD har fått ordning på sina drivrutiner 1 år efter lansering + att de börjat pressa ur all potentiella kraft som gömmer sig i 7900 serien genom optimerade drivrutiner

kan säga dig att i dagsläget är det lika stor risk att ha strul med ett nvidia kort som det är med ett amd kort

dock känns nvidia bättre på någotvis ändå

nvidia släpper ju fortfarande färska drivrutiner till 8000 serien medans amd bara kör på 5000/6000/7000 serien (dx11 korten) nuförtiden

AMD känns bättre enligt mig.

Anledningen till att AMD inte uppdaterar kort äldre än 5000-serien, är för att det inte finns något att göra.
Och eftersom de håller på att bytas ut(de äldre korten) så finns inte mycket att göra heller. Vi som spelar mycket på våra datorer, byter ju grafikkort oftare än människor som bara surfar och tittar på videor på sina datorer. Därför är t.ex 4000-serien inte i samma behov av uppdateringar som 5,6 och 7k-serien.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Ingenting är framtidssäkert när det gäller datorhårdvara. Räkna med att byta med ganska få års mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

skit bakom spakarna brukar det vara i 99% av fallen.

Second that, när jag byggde min polares dator med 7970 provade vi eyefinity på två skärmar. Det tog knappt två minuter att fixa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Jag uppgraderar varje halv år. Ska köpa ett nytt kort (har gtx 680 nu) i mitten utav 2013, cirka ett halv år alltså.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av coolsamme:

Jag uppgraderar varje halv år. Ska köpa ett nytt kort (har gtx 680 nu) i mitten utav 2013, cirka ett halv år alltså.

Di rige di kan, som man säger i skåne.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag tror din processor kommer flaska. Som de sade innan, så se till att ditt moderkort har AM3+ om du skall köpa en Bulldozer-processor.

Annars säger jag som de flesta andra, i5 3570k.

Grafikkort hade jag nog tagit ett 7970, då det känns som jag får mer prestanda per krona. (Sitter själv på ett 660Ti, också ett jättebra kort, tyckte att prisskillnaden mellan 660Ti - 670 var för hög sett till prestandavinsten)

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51