Överklocka gammalt 7970?

Permalänk

Överklocka gammalt 7970?

Finns det anledning att tro att de första versionerna av 7970 klockar sämre än dagens? Har det kommit nya revisoner/steppings? Jag kan köpa ett begagnat Sapphire Radeon HD7970 från Januari. Kortet är av referens design. Vill vattenkyla och överklocka, hur kollar man om det går att övervolta kortet? Klarar MSI AB 2.3 detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappadophilus:

Finns det anledning att tro att de första versionerna av 7970 klockar sämre än dagens? Har det kommit nya revisoner/steppings? Jag kan köpa ett begagnat Sapphire Radeon HD7970 från Januari. Kortet är av referens design. Vill vattenkyla och överklocka, hur kollar man om det går att övervolta kortet? Klarar MSI AB 2.3 detta?

Jag har hört att du kan uppdatera bios på det och få det till ett GHz kort, sen ska det nog klocka som ett av dagens exemplar?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Avstängd

Klockar inte de första 7970 bättre då de har upplåst volt, de flesta 7970 har låst volt idag :/

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Klockar inte de första 7970 bättre då de har upplåst volt, de flesta 7970 har låst volt idag :/

Så är det med mina kort iaf, inget annat bios som låst upp hittils...

Permalänk

Hur kollar man enklast om det går att ändra volten? (hint...program rekommendation )

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Heskeytime:

Klockar inte de första 7970 bättre då de har upplåst volt, de flesta 7970 har låst volt idag :/

Skrivet av Pappadophilus:

Hur kollar man enklast om det går att ändra volten? (hint...program rekommendation )

Tips i all välmening: spänning*

God jul!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Dom tidiga, som har riktiga AMD referens PCB har chill volt kontroller och är helt upplåsta. Om dom mot förmodan är låsta så är det bara att flasha bios för ref. kort direkt från AMD.

Det är dom bästa korten eg. om du frågar mig(bortsett från värstingkort som matrix och lightning)

Ofta klockar dom mkt bra också.

Permalänk

Kan någon bekräfta att MSI AB 2.3 klarar att ändra spänningen på 7970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappadophilus:

Kan någon bekräfta att MSI AB 2.3 klarar att ändra spänningen på 7970?

Ja det kan det

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Personligen har jag mindre bra erfarenheter av MSI AB och 7970's. Men funkar det så visst, gillar det också.

Annars är tips nr. 1 att kolla om tillverkaren av kortet har nån mjukvara för OC, dom flesta har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Personligen har jag mindre bra erfarenheter av MSI AB och 7970's. Men funkar det så visst, gillar det också.

Annars är tips nr. 1 att kolla om tillverkaren av kortet har nån mjukvara för OC, dom flesta har det.

Fick OC Guru med till mina 2x7970 OC men det går inte att öka spänningen ändå, kortet klarar inte äns 1050 jämfört med standard 1000 :/
Men så är det ickereferens så det är väll varför det int går låsa upp, testat många bios på dessa kort utan framgång...

Permalänk

Vad är det för fabrikat, gigabyte kör OC guru väl? Kan blanda ihop.

VIlken revision av korten är det du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Fick OC Guru med till mina 2x7970 OC men det går inte att öka spänningen ändå, kortet klarar inte äns 1050 jämfört med standard 1000 :/
Men så är det ickereferens så det är väll varför det int går låsa upp, testat många bios på dessa kort utan framgång...

Som jag förstått det är det svårare att överklocka när man kör crossfire, kan inte vara det som ställer till det? Har du testat MSI AB?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Som jag förstått det är det svårare att överklocka när man kör crossfire, kan inte vara det som ställer till det? Har du testat MSI AB?

Samma med Afterburner, spänningen är låst (genom bios elelr hårdvara), därför det inte går högre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Samma med Afterburner, spänningen är låst (genom bios elelr hårdvara), därför det inte går högre...

Trist, är det ref design? isf kan du ju testa att flasha in Ghz bios, det kör jag på mitt och funkar kanon

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Trist, är det ref design? isf kan du ju testa att flasha in Ghz bios, det kör jag på mitt och funkar kanon

Har testat en 4 st, fel på alla på ett eller annat sätt...