Hur bra skalar GTX 690 i SLI?

Permalänk
Medlem

Hur bra skalar GTX 690 i SLI?

Hej, jag köpte idag mitt första GTX 690 4 GB, men jag undrar hur bra det skalar med två stycken GTX 690 i SLI? Jag har googlat lite utan att finna så bra recensioner eller test på det.

Sedan när jag ändå skriver - vilken drivrutin fungerarbäst med 690 just nu? Då främst i BF3, men även Far Cry 3, DiRT 3 och SC2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Entusiast

Kanske en liten off-topic kommentar men hur mycket du än klockar din CPU så kommer den flaska dina GTX 690'n tror jag, den kanske redan flaskar ditt nuvarande GTX 690 men det är lite osäkert.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Nej, detta är inte sant. Ett i5 2500k 3.3 har enligt tester inte flaskat sli gtx 680.

Permalänk
Medlem

Menar du att du har Quad SLI när du säger att du har två stycken 690? Har du ett 690 så kör du vanlig SLI.

EDIT: Läste troligtvis lite fel men jag tror du undrade om hur 690 Quad SLI skalas.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolsamme:

Nej, detta är inte sant. Ett i5 2500k 3.3 har enligt tester inte flaskat sli gtx 680.

nu är det iofs 690 SLI, inte 680....

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

om du ska köra med ett till kort så skulle jag köpa nytt nätagg, moderkort och processor till minnst ett 3770K om du ska ha två st då.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Far Cry 3 = nytt spel och inte så säkert än, vänta 1-2 veckor så vet vi kommer säkert massor av patchar
DiRT 3 = borde du kunna maxa rätt lätt
SC2 = ca 1 miljon fps eller nått... hade ud haft ett 660 så hade u kunnat maxa det med iaf 60fps utan problem. 1 680 hade maxat det på 200fps, ditt 690 kommer maxa det. punkt. 2 st? 2 miljoner fps säger vi då

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolsamme:

Nej, detta är inte sant. Ett i5 2500k 3.3 har enligt tester inte flaskat sli gtx 680.

Min i7 2600K @ 3,6Ghz (Turboi) flaskar mina två GTX 580 i SLI beroande på spel såklart. Finns en tråd här på SweC där man testat BF3 och behövt klocka en 2600K till 4,5Ghz för att det inte ska flaska två stycken GTX 580 så 2st GTX 680 borde i störta sannolikhet flaskas utav en i5:a i 3,3Ghz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Kan ju tilläggas att det inte är systemet i signaturen som ska köras med kortet jag har nu, och eventuellt ett till kort.

Det som kommer att köras på är Intel s1155 med den snabbaste CPUn + maximal 24/7 OC med ett högpresterande slutet vattenkylningssystem. Till det 32GB 1600 MHz-minne (redigerar mycket stora bilder och har många program igång samtidigt) så därav att det blir mycket minne + en i7 för HT. Nätagg blir förmodligen Corsair AX1200 eller AX850 då det bara var min nyfikenhet egentligen som funderade på 2x GTX 690 och ett Asus premium-moderkort till det. Allt detta som det ser ut nu i ett Fractal Design Define XL med alla fläktar utbytta till bättre för behagligare ljudnivå + bättre kylning. Så den biten behöver ni inte oroa er för.

Dock så ska ett 690 enligt min research inte flaskas något nämnvärt med nuvarande system. Resten av delarna kommer jag att gå igenom imorgon och beställa med all sannolikhet. Jag kommer göra en tråd för tips på idéer och förslag på exakta komponenter imorgon, men om någon vill hjälpa till och ha en överraskning till mig när jag vaknar är ni gärna välkomna att sätta ihop vad ni tycker är de bästa komponenterna för att jag ska undvika flaskhalsar så mycket det bara det går med min budget som är kvar.

Budgeten är runt 12 500 kronor max exklusive grafikkort och SSD, och alla (iaf dyrare) komponenterna måste finnas i lager på CDON.com nu idag söndag den 9/12-2012 då jag ska beställa idag. Jag skriver brevid de saker jag har tänkt mig så får ni kommentera, komma med tips och förändringar. Det som ska ingå i den budgeten är:

* Kraftfull Intel-CPU med HT. Min tanke = i7-3770K 3.5GHz Socket 1155
* Corsair H80i. Min tanke = Corsair H80i
* Bra och stabilt moderkort för OC, minst 8st SATA-kontakter, bra BIOS som är lättanvänt men med alla tänkbara inställningsmöjligheter man kan tänkas behöva vid OC. Min tanke = Asus P8Z77-V Deluxe Intel Z77
* 32GB DDR3-minne @ minst 1600 MHz, CL10 känns mest prisvärt. Min tanke = Corsair Vengeance DDR3 32GB Kit, 1600MHz
* Stabilt modulärt nätagg på ~850w. Min tanke = Corsair AX850, men finns ej på CDON - andra likvärdiga tips motas gärna!
* Bästa kylpastan just nu för CPU-kylaren. Min tanke = jag har ingen tanke alls, här behöver jag vägledning!
* Bra DVD-brännare som helst ska vara så tyst som möjligt så länge det inte är mycket stor prisskillnad. Min tanke = jag har ingen tanke alls, här behöver jag vägledning!
* Bra fläktar som flyttar antingen likvärdigt med luft som original men är tystare och/eller som flyttar mer luft än original till samma ljudnivå (2st 120mm för H80i med bra statiskt tryck, beroende på chassi 2-4st 120/140mm, eller kanske någon större chassi fläkt(ar) för insug och utsug beroende på chassi). Min tanke = jag har ingen tanke alls, här behöver jag vägledning!
* Stort rymligt chassi med bra kylningsmöjligheter, bra kabeldragningsmöjligheter, relativt tyst för denna klassen + minst 6st HDD-platser, gärna fler (inget blinkande eller lysande som inte går att stänga av heller och mycket gärna ej något plexiglas). Min tanke = det var Fractal Design Define XL, men den är slut just nu på CDON. Tips på likvärdiga chassin där mottages med öppen famn!

* Gärna också en bra fläktkontroller för fläktarna om det finns någon bra modell där ute och det går in i budgeten. Min tanke = jag har ingen aning, hör behövs hjälp!

Jag satte ihop en snarlik inköpslista på Inet för att ni enkelt skall kunna överskåda de komponenter som jag har funderat på. Det är dock en del som jag är osäker på som ni kan läsa i texten två stycken ner. Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2604633/2012-11-28- Vad sägs om detta? CPUn ska upp i minst 4 GHz med HT på vilket inte bör vara något problem. Såklart klockar jag så högt jag kan utan för hög volt eller temp då den kommer vara på 24/7.

Jag behöver inte spendera hela budgeten, blir det billigare utan att man snålar in är det välkommet! Det är väl främst moderkort, fläktar till radiator + chassit och fläktkontroller som jag känner mig väldigt osäker på. Även chassi är inte så självklart kylpasta var några år sedan jag inhandlade så jag vet inte heller där vilken som är smidigast och kyler bäst, trots att senast jag kollade var det ganska små variationer mellan de olika märken.

Tack på förhand om någon vill hjälpa till med detta, om billigare saker som fläktar osv inte finns på CDON.com länka gärna till Inet, Komplett, Webhallen, Alina (i butik i Uppsala som längst bort) eller NetOnNet (eller annan pålitlig butik som finns fysiskt i Stockholms-området) istället så kan jag köpa det där.

Den som jag tycker hjälper till bra och kommer med bra tips och tankar kan jag belöna med en rabattkod till CDON på 25% rabatt på datortillbehör som headset, tangentbord, möss, musmattor osv. Jag har tre stycken koder så det finns rum för flera att få en liten fin belöning Du kan köpa hur mycket du vill på koden och få rabatt på allt, med enda reservationen att man inte kan ta exakt samma produkt två gånger.

Mvh
Tommy

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Menar du att du har Quad SLI när du säger att du har två stycken 690? Har du ett 690 så kör du vanlig SLI.

EDIT: Läste troligtvis lite fel men jag tror du undrade om hur 690 Quad SLI skalas.

Såklart, dålig tid på dygnet att skriva helt klart, men de flesta förstår nog vad jag menade. Räknade inte med intern SLI, men du har helt rätt att det rör sig om QUAD-SLI isf med 2x GTX 690 Ursäkta förvirringen och glad andra advent!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att du vill skaffa ett till gtx690?
Quad har alltid skalat extremt dåligt, det skapar mer problem än mer flyt, dels pga du har störst chans att få micro stuttering, det skalar även extremt dåligt och quad lär skapa en del problem helt allmänt. Det ska o bör undvikas såvida du inte endast överklockar o jagar poäng i 3dmark eller dylikt.
3way däremot skalar fortfarande tillräckligt bra för att kunna vara värt det.

"Det enda som egentligen verkar hålla systemet tillbaka är Nvidias ibland bristfälliga drivrutinsoptimeringar för Quad SLI. Det är helt enkelt svårt att få fyra grafikkretsar att på ett jämt och effektivt sätt dela upp belastningen och 3D-renderingen i spel. Vi lyckades långt ifrån optimalt användande av alla grafikkretsarna nå spelbar prestanda även med de mest extrema inställningar i tungdrivna titlar som Battlefield 3, Skyrim och Borderlands 2. Allt i en upplösning på 5 760 x 1 080 pixlars upplösning och faktiskt även med Vision 3D Surround i Borderlands 2 och Skyrim."

"Med 3D-läget aktiverat och maximala inställningar i Borderlands 2 gick det faktiskt lite trögt. Vi hade även stundtals problem i Battlefield 3 på stora multiplayer-kartor i ultra-grafikinställningar. Här kunde vi stundtals notera kraftiga prestandadippar som troligtvis kan bero på grafikkretsarnas något begränsade minnesmängd i kombination med ett något dåligt drivrutinsstöd för Quad SLI."

http://www.nordichardware.se/System/komplett-xtreme-i90-vi-te...
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/41581-nvidia-geforce-g...

Ska man köra fler än 2 grafikkort så är det 3 way som gäller 3x 7950,7970 gtx670 4gb eller gtx680 4gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Vad är anledningen till att du vill skaffa ett till gtx690?
Quad har alltid skalat extremt dåligt, det skapar mer problem än mer flyt, dels pga du har störst chans att få micro stuttering, det skalar även extremt dåligt och quad lär skapa en del problem helt allmänt. Det ska o bör undvikas såvida du inte endast överklockar o jagar poäng i 3dmark eller dylikt.
3way däremot skalar fortfarande tillräckligt bra för att kunna vara värt det.

"Det enda som egentligen verkar hålla systemet tillbaka är Nvidias ibland bristfälliga drivrutinsoptimeringar för Quad SLI. Det är helt enkelt svårt att få fyra grafikkretsar att på ett jämt och effektivt sätt dela upp belastningen och 3D-renderingen i spel. Vi lyckades långt ifrån optimalt användande av alla grafikkretsarna nå spelbar prestanda även med de mest extrema inställningar i tungdrivna titlar som Battlefield 3, Skyrim och Borderlands 2. Allt i en upplösning på 5 760 x 1 080 pixlars upplösning och faktiskt även med Vision 3D Surround i Borderlands 2 och Skyrim."

"Med 3D-läget aktiverat och maximala inställningar i Borderlands 2 gick det faktiskt lite trögt. Vi hade även stundtals problem i Battlefield 3 på stora multiplayer-kartor i ultra-grafikinställningar. Här kunde vi stundtals notera kraftiga prestandadippar som troligtvis kan bero på grafikkretsarnas något begränsade minnesmängd i kombination med ett något dåligt drivrutinsstöd för Quad SLI."

http://www.nordichardware.se/System/komplett-xtreme-i90-vi-te...
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/41581-nvidia-geforce-g...

Ska man köra fler än 2 grafikkort så är det 3 way som gäller 3x 7950,7970 gtx670 4gb eller gtx680 4gb.

Som sagt en tanke än en idée som jag kommer genomföra. Resterande dator går först helt klart. Jag räknar med att klarar mig på ett GTX 690 @ 2560x1440 med relativt höga inställningar, dock förmodligen inte allt på max med massa AA osv. Jag föredrar då en högre stabil FPS före snyggare grafik som får FPS-drops vid väldigt intensiva situationer.

Tack för länkarna, det var precis vad jag misstänkte. När jag lånade en kompis ATI 5970 för några år sedan för att köra i CF så var det otroligt mycket problem (och då körde vi de på separata Corsair HX 850w och Corsair HX750w så det var inte problemet). Det blev tom lägre poäng i 3DMark än med ett kort. Så jag har upplevt mina egna problem med fyra GPU:er tidigare, men undrade om det har blivit bättre.

Åter igen tack för informationen!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Läser man på detta testet får då jag en helt annan uppfattning om hur 690 skalar i sli:
http://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/grafikk...

Frågan är ju varför detta testet skalar så pass bra jämfört med dom andra, är det bara för dom inte kört BETA drivrutiner?

Skrivet av aMpari:

Åter igen tack för informationen!

Skrivet av Jonathanknet:

Vad är anledningen till att du vill skaffa ett till gtx690?
Quad har alltid skalat extremt dåligt, det skapar mer problem än mer flyt, dels pga du har störst chans att få micro stuttering, det skalar även extremt dåligt och quad lär skapa en del problem helt allmänt.

Ska man köra fler än 2 grafikkort så är det 3 way som gäller 3x 7950,7970 gtx670 4gb eller gtx680 4gb.

glömde citera
Visa signatur

CPU:AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB (vattenkyld)
GPU: RTX 2070S Aorus 8G
Minnen: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Kan ju tilläggas att det inte är systemet i signaturen som ska köras med kortet jag har nu, och eventuellt ett till kort.

Det som kommer att köras på är Intel s1155 med den snabbaste CPUn + maximal 24/7 OC med ett högpresterande slutet vattenkylningssystem. Till det 32GB 1600 MHz-minne (redigerar mycket stora bilder och har många program igång samtidigt) så därav att det blir mycket minne + en i7 för HT. Nätagg blir förmodligen Corsair AX1200 eller AX850 då det bara var min nyfikenhet egentligen som funderade på 2x GTX 690 och ett Asus premium-moderkort till det. Allt detta som det ser ut nu i ett Fractal Design Define XL med alla fläktar utbytta till bättre för behagligare ljudnivå + bättre kylning. Så den biten behöver ni inte oroa er för.

Dock så ska ett 690 enligt min research inte flaskas något nämnvärt med nuvarande system. Resten av delarna kommer jag att gå igenom imorgon och beställa med all sannolikhet. Jag kommer göra en tråd för tips på idéer och förslag på exakta komponenter imorgon, men om någon vill hjälpa till och ha en överraskning till mig när jag vaknar är ni gärna välkomna att sätta ihop vad ni tycker är de bästa komponenterna för att jag ska undvika flaskhalsar så mycket det bara det går med min budget som är kvar.

Budgeten är runt 12 500 kronor max exklusive grafikkort och SSD, och alla (iaf dyrare) komponenterna måste finnas i lager på CDON.com nu idag söndag den 9/12-2012 då jag ska beställa idag. Jag skriver brevid de saker jag har tänkt mig så får ni kommentera, komma med tips och förändringar. Det som ska ingå i den budgeten är:

* Kraftfull Intel-CPU med HT. Min tanke = i7-3770K 3.5GHz Socket 1155
* Corsair H80i. Min tanke = Corsair H80i
* Bra och stabilt moderkort för OC, minst 8st SATA-kontakter, bra BIOS som är lättanvänt men med alla tänkbara inställningsmöjligheter man kan tänkas behöva vid OC. Min tanke = Asus P8Z77-V Deluxe Intel Z77
* 32GB DDR3-minne @ minst 1600 MHz, CL10 känns mest prisvärt. Min tanke = Corsair Vengeance DDR3 32GB Kit, 1600MHz
* Stabilt modulärt nätagg på ~850w. Min tanke = Corsair AX850, men finns ej på CDON - andra likvärdiga tips motas gärna!
* Bästa kylpastan just nu för CPU-kylaren. Min tanke = jag har ingen tanke alls, här behöver jag vägledning!
* Bra DVD-brännare som helst ska vara så tyst som möjligt så länge det inte är mycket stor prisskillnad. Min tanke = jag har ingen tanke alls, här behöver jag vägledning!
* Bra fläktar som flyttar antingen likvärdigt med luft som original men är tystare och/eller som flyttar mer luft än original till samma ljudnivå (2st 120mm för H80i med bra statiskt tryck, beroende på chassi 2-4st 120/140mm, eller kanske någon större chassi fläkt(ar) för insug och utsug beroende på chassi). Min tanke = jag har ingen tanke alls, här behöver jag vägledning!
* Stort rymligt chassi med bra kylningsmöjligheter, bra kabeldragningsmöjligheter, relativt tyst för denna klassen + minst 6st HDD-platser, gärna fler (inget blinkande eller lysande som inte går att stänga av heller och mycket gärna ej något plexiglas). Min tanke = det var Fractal Design Define XL, men den är slut just nu på CDON. Tips på likvärdiga chassin där mottages med öppen famn!

* Gärna också en bra fläktkontroller för fläktarna om det finns någon bra modell där ute och det går in i budgeten. Min tanke = jag har ingen aning, hör behövs hjälp!

Jag satte ihop en snarlik inköpslista på Inet för att ni enkelt skall kunna överskåda de komponenter som jag har funderat på. Det är dock en del som jag är osäker på som ni kan läsa i texten två stycken ner. Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2604633/2012-11-28- Vad sägs om detta? CPUn ska upp i minst 4 GHz med HT på vilket inte bör vara något problem. Såklart klockar jag så högt jag kan utan för hög volt eller temp då den kommer vara på 24/7.

Jag behöver inte spendera hela budgeten, blir det billigare utan att man snålar in är det välkommet! Det är väl främst moderkort, fläktar till radiator + chassit och fläktkontroller som jag känner mig väldigt osäker på. Även chassi är inte så självklart kylpasta var några år sedan jag inhandlade så jag vet inte heller där vilken som är smidigast och kyler bäst, trots att senast jag kollade var det ganska små variationer mellan de olika märken.

Tack på förhand om någon vill hjälpa till med detta, om billigare saker som fläktar osv inte finns på CDON.com länka gärna till Inet, Komplett, Webhallen, Alina (i butik i Uppsala som längst bort) eller NetOnNet (eller annan pålitlig butik som finns fysiskt i Stockholms-området) istället så kan jag köpa det där.

Den som jag tycker hjälper till bra och kommer med bra tips och tankar kan jag belöna med en rabattkod till CDON på 25% rabatt på datortillbehör som headset, tangentbord, möss, musmattor osv. Jag har tre stycken koder så det finns rum för flera att få en liten fin belöning Du kan köpa hur mycket du vill på koden och få rabatt på allt, med enda reservationen att man inte kan ta exakt samma produkt två gånger.

Mvh
Tommy

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att du ska köpa Noctuas NF-F12 eller P12 till din H80i. Sen så kan du köpa tex Be quiet Shadowings till chassit.
Kylpasta spelar inte så stor roll så du kan ta nästan vilken som helst. Själv har jag Artic silver 5. http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=757481 Här var en fläktkontroller som jag hittade.

MVH

N0iZE

EDIT: såg att det var från CDON bara. här är en. http://cdon.se/hemelektronik/scythe_kaze_master_pro_5.25-tum_fl%C3%A4ktkontroller%2c_svart-14930332
Tycker nog att om du kan så skippa h80i. Vet inte hur det är med pumpen på H80i men på min H60 så låter den för jävligt Kör annars på en tornkylare

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Tycker också Noctua eller Thermalright Silver Arrow (den sistnämnda är någon grad eller två kallare än Noctua) istället för H80.
Får du ett bra CPU ex så skall det gå att skrämma upp den till 4,6 - 4,7GHz. Hört att 5GHz också är möjligt men då blir det rätt varmt vilken kylare du än köper.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Allt är köpt redan, H80i som tillsammans med H100i är bland de vassaste "vanliga" kylarna på marknaden. Originalfläktarna ska vara utbytta till rätt bra med högljudda varianter i högre rpm, så jag köpte två GT 1850 rpm (och en GT 1150 rpm bara för att testa hur skillnaden är hehe) som då kommer att gå på lägre varv med hjälp av Link 2-mjukvaran.

Det skulle absolut inte bli någon tornkylare som presterar sämre, inte har samma omskrivna bra flöktstyrning och tar upp typ all plats över CPUn. Pumpen ska vara förbättrad och tyst på H80i för övrigt

Det blev för övrigt också tre stycken Corsair AF120mm (?) 1150 rpm till chassit med runt upp mot 70 cfm och ska vara tysta, speciellt då jag kommer kontrollera dem med Fractal Design Define R4 inbyggda fläktkontroller.

Btw SLI GTX 690 prestrrade/skalade bättre än vad jag trodde, då finns det kanske möjligheten att jag skaffar ett till i framtiden Men det förmodligen blir det ett byta till GTX 790 om det presterar märkbart bättre och håller samma underbart suvärena kvalitet som GTX 690 gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha väntat på Maxwell 890? innan jag skulle ha uppgraderat från 690.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

En tornkylare av den bästa sorten (noctua nh-d14, silverarrow etc) presterar bättre än h80i , men h100i presterar bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Btw SLI GTX 690 prestrrade/skalade bättre än vad jag trodde, då finns det kanske möjligheten att jag skaffar ett till i framtiden Men det förmodligen blir det ett byta till GTX 790 om det presterar märkbart bättre och håller samma underbart suvärena kvalitet som GTX 690 gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror Nvidia inte lanserar ett GTX 790 då det handlar om samma arkitekturer mellan 600-och 700-serien. You're are gonna wait to GTX 890

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag tror Nvidia inte lanserar ett GTX 790 då det handlar om samma arkitekturer mellan 600-och 700-serien. You're are gonna wait to GTX 890

Du får det bli så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Btw SLI GTX 690 prestrrade/skalade bättre än vad jag trodde, då finns det kanske möjligheten att jag skaffar ett till i framtiden Men det förmodligen blir det ett byta till GTX 790 om det presterar märkbart bättre och håller samma underbart suvärena kvalitet som GTX 690 gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade också gett upp hoppet om sli med 690 före jag ens köpte mitt kort. Men detta testet ändrade som sagt min syn på det hela :D.

Dock kommer snart en ny serie från nvidia som kommer bli spännande och än så länge klarar man sig hyffsat(high på bf3)

Visa signatur

CPU:AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB (vattenkyld)
GPU: RTX 2070S Aorus 8G
Minnen: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver