Ny extern hårddisk, datorn startar inte upp

Permalänk

Ny extern hårddisk, datorn startar inte upp

Hej!

Förra veckan fick jag hem en ny extern hårddisk (USB) på 2TB från Western Digital. Jag har en sen tidigare på 500GB. Hur som helst. Jag kopplade in den och allt fungerade precis som det ska, tills jag var tvungen att starta om datorn. Precis som när man har något fel på raminnet eller liknande så startar inte datorn upp ordentligt, den går upp lite i varv för att sedan starta om igen och försöka på nytt. Sådär kan den hålla på. Jag testade att dra ur USB-sladden till den nya hårddisken och då startade datorn upp som vanligt. Exakt samma sak hände idag.

Värt att tillägga är ju alltså att hårddisken fungerar att koppla in så fort datorn är uppstartad. Då är det som vanligt.

Hur som helst, jag undrar om någon har varit med om något liknande tidigare? Och kanske rent av vet varför? Min första tanke var att nätagget inte pallar mer. Har precis köpt nytt grafikkort också som är lite mer krävande än det jag hade tidigare, men det är säkert inte därför.

Tacksam för tips/hjälp hur som haver!

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk

Hade samma problem ett tag sen. Har för mig att datorn försöker starta windows från den externa hdd. Gå in i bios och ändra i vilken ordning datorn ska söka efter windows när den externa hdd:n är inkopplad. Detta fungerade för mig iaf
tex
cd/dvd
hdd
extern hdd

/ Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombox21:

Hade samma problem ett tag sen. Har för mig att datorn försöker starta windows från den externa hdd. Gå in i bios och ändra i vilken ordning datorn ska söka efter windows när den externa hdd:n är inkopplad. Detta fungerade för mig iaf
tex
cd/dvd
hdd
extern hdd

/ Lycka till

Precis USB-boot har antagligen högre prioritet än interna hårddiskar. Ändrar du det så borde det inte vara några som helst problem.

Permalänk

Jag kommer aldrig så långt att jag kan komma in i BIOS med den nya hårddisken inkopplad, eftersom den resettar hela tiden.

Och så undrar jag en annan sak, jag har ju redan en extern hårddisk via USB inkopplad sen innan och det fungerar ju hur bra som helst. Varför får jag problem nu helt plötsligt när jag har en till inkopplad? Borde jag inte fått samma problem innan också?

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk

Hej! Återupplivar denna tråd då problemet kvarstår. Jag drog ut diskarna och gick in i bios, tog bort så den inte bootar från USB alls, men problemet kvarstår. Enda sen jag satte in den här nya externa disken vägrar datorn hoppa igång, aldrig haft det problemet med min första. Drar jag bara ut den nya disken så startar datorn upp, men inte när båda är inkopplade i USB:n samtidigt. Märkligt som fan. Ingen som har någon ny idé?

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem

Du har kollat och ändrat på felställe i bios.

Du ska välja EXAKT vilken hårddisk du vill starta från. EXAKT. Det finns ett annat ställe med en lista med konstiga märke modeller serie nr som stämmer med alla hårddiskar, USB minne mm du för tillfället har kopplat.

Permalänk
Medlem

Sen hoppas jag att du iaf testat ringa supporten för produkten och frågat dom vad dom tror. Det löser ofta mer problem än vad folk ger dom credit för.

Kan ju faktiskt vara så enkelt att det är något som är fel. Även om jag är lite lur på att personerna som skrivit ovan är något på spåret.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10