Permalänk

Huvudbry över TV-köp

Ibland önskar jag att jag vore lyckligt ovetande i många ärenden. Främst gäller det teknik, för det är nu omöjligt för mig att komma fram till vilken TV jag ska köpa. Jag sitter här med en gammal 32'':are som har sju år på nacken. Bilden är klar och fin för att jag satsade stort när jag köpte den. För tre år sedan bestämde jag mig för att uppgradera för att kunna se filmer i 1080p. Ändå har jag inte hittat något som jag verkligen vill ha. Jag önskar att jag kunde vara nöjd med skräp som Finlux eller Andersson, för att på så sätt bara kunna impulsköpa en TV. Nu gräver jag istället ner mig i specar och blir bara missnöjd med allt jag ser. Hjälp mig om ni kan.

Jag använder TV:n till det mesta. HTPC:n är kopplad och används för både film och surf. En extern Bluray, en PS3 och en digitalbox finns också i smeten. Rummet i sig är ljust och i princip omöjligt att mörklägga på ett vettigt sätt. Min budget är max 25000 kr.

Permalänk
Medlem

Hur stor tv vill du ha? Vad har du för avstånd mellan där du sitter och där du har tvn?

Permalänk
Medlem

Hur stor har du tänkt dig? Några andra speciella preferencer alls?

Jag vet att när jag kollar på TV så slutar det alltid åt att det fastnar för Samsung, eller framförallt Sony. Så jag skulle då börjat leta där iaf. Sen kollar jag oftast på den näst nyaste tekniken, itne en nyaste, då slipper man barnsjukdommarna och det höga priset pga att det är en nyhet.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv och grubblar över TVköp och har kollat mycket på denna modell, Panasonic Viera TX-P50VT50Y ~15 000 :-. Finns även som 55" för ~19 000 :-

Enligt många källor på internet ska det vara en av de bättre tvapparaterna som finns i dagsläget, men som alla plasmor är ska den vara delvis känslig för direkt solljus.
Var brytpunkten går för "för ljust rum för plasma" vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem

Jag hade gått på en plasma, runt 50", matt i skärmen iom att du inte kan mörklägga, panasonic

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixpack2000:

Ibland önskar jag att jag vore lyckligt ovetande i många ärenden. Främst gäller det teknik, för det är nu omöjligt för mig att komma fram till vilken TV jag ska köpa. Jag sitter här med en gammal 32'':are som har sju år på nacken. Bilden är klar och fin för att jag satsade stort när jag köpte den. För tre år sedan bestämde jag mig för att uppgradera för att kunna se filmer i 1080p. Ändå har jag inte hittat något som jag verkligen vill ha. Jag önskar att jag kunde vara nöjd med skräp som Finlux eller Andersson, för att på så sätt bara kunna impulsköpa en TV. Nu gräver jag istället ner mig i specar och blir bara missnöjd med allt jag ser. Hjälp mig om ni kan.

Jag använder TV:n till det mesta. HTPC:n är kopplad och används för både film och surf. En extern Bluray, en PS3 och en digitalbox finns också i smeten. Rummet i sig är ljust och i princip omöjligt att mörklägga på ett vettigt sätt. Min budget är max 25000 kr.

Om jag hade varit dig hade jag köpt en bättre Samsung/Philips (föredrar själv Philips) för ca 10k. Kolla framförallt under mellandagsrean, bestäm dig innan vad du vill ha.

Du ska inte vänta nåt år på 4k? Eller UHD som det heter.

25k för en tv som du har kanske i fem år blir en månadskostnad på 420:- bara för tv-köpet. Om du anser att det är värt det så kör på, men alltid värt att tänka på!

Permalänk

Tack för snabba svar.

Jag tror främst att jag letar efter en LCD/LED med tanke på ljuset i rummet. Storleken bör vara på 55'' och uppåt. Jag är extra känslig för ryckig bild, vilket egentligen talar för en plasma. Jag är dock livrädd för inbränningar, dålig ljusstyrka osv.

4K verkar ju nice, men jag orkar inte riktigt vänta på att det ska bli prisvärt. Det finns ju heller inga bra källor som har den upplösningen ännu. Dock har jag en samling med bluray-filmer som jag inte har tittat på nu.

Permalänk

tittar du på LCD/LED i större storlekar, som inte ska vara 3D, skulle iallafall jag rekommendera Samsungs senare serier eller Sharp.
Det hela beror ju såklart på hur mycket pengar du vill lägga, men Sharps Aquos varianter är riktigt riktigt bra bild på av det jag har sett.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Ok. Jag har tittat lite närmare på Samsung ES8005 och Sony HX855, som båda verkar lovande. Samsungen är lite dyr och innehåller en massa fluff som jag inte bryr mig om. Sonyn är ju billigare nu, men samtidigt är man nyfiken på HX955 (dyr).

Vilka modeller av Sharp är värda att titta på?
Hur är exempelvis Sharp LC-70LE741S? 22000kr för 70'' låter lite väl bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixpack2000:

Ok. Jag har tittat lite närmare på Samsung ES8005 och Sony HX855, som båda verkar lovande. Samsungen är lite dyr och innehåller en massa fluff som jag inte bryr mig om. Sonyn är ju billigare nu, men samtidigt är man nyfiken på HX955 (dyr).

Vilka modeller av Sharp är värda att titta på?
Hur är exempelvis Sharp LC-70LE741S? 22000kr för 70'' låter lite väl bra för att vara sant.

Samsungs ES8000 serie har samma panel som ES7000 och ES7500, sen angående priset på sonys 70" så är den väldigt aggressiv du ska dock vara medveten om att lågupplöst material kommer inte att gå att kolla på en 70".

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Men har inte ES8000 bättre micro-dimming?

Sharps 70'' skulle vara nice. Jag tittar nästan aldrig på lågupplöst längre. Fast jag är osäker på hur bra den skulle hantera snabba rörelser. Panoreringar i film kan ju bli riktigt plågsamma om det hackar.

Permalänk
Medlem

Om bildkvalitet är viktigt för dig skulle jag endast titta på plasma.

Svärtan i "top of the line" skärmarna är helt underbar, bildkvaliteten är oslagbar och spela tex en blue ray på en riktigt bra plasma panel är magiskt

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

Men hur blir det i ett rum som är ljust? Hur bra fungerar plasma om man surfar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixpack2000:

Men hur blir det i ett rum som är ljust? Hur bra fungerar plasma om man surfar?

Det beror på hur ljust rummet är. En matt Plasma bör fungera bra så länge du inte har direkt soljus mot TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixpack2000:

Men har inte ES8000 bättre micro-dimming?

Sharps 70'' skulle vara nice. Jag tittar nästan aldrig på lågupplöst längre. Fast jag är osäker på hur bra den skulle hantera snabba rörelser. Panoreringar i film kan ju bli riktigt plågsamma om det hackar.

En review på sharps 70" , dock är detta varianten med full LED array istället för edge led som det är på LE741, annars är det samma.

Angående micro-dimmmingen så är den snäppet bättre på ES8005 men skulle föreslå att du åker och kollar i butik, helst på ett ställe där man kan leka själv med fjärrkontrollen (fabriksinställningar för tv-apparater är så dåliga, väldigt blått i regel)

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Jag var inne en runda på MM och tittade på Sharpen. Verkar vara rätt ljussvag, samtidigt som det ryckte lite i bilden titt som tätt. Förmodligen källmaterialet också som spökar.

Permalänk
Medlem

Inbränning behöver du inte oroa dig över mer. Ingenting jag upplever på min TV alls jämför mot min LG som jag köpte för 5 år sedan, där syntes det. Så tekniken går fort fram.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Men hur skön är bilden när man använder den som datorskärm och surfar?

Permalänk

Den här ska jag ta mig en titt på innan jul tänkte jag. Vad tros?

http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/plasma-tv/panasonic_tx-p65st50y_plasma-tv.htm

Permalänk
Skrivet av Sixpack2000:

Helt ärligt så tycker jag du ska gå på Panasonic TX-P55VT50Y då istället eftersom VT'n bland annat vunnit pris för Bästa Plasma tvn 2012-2013, däremot kommer man inte riktigt upp i samma storlek för samma pengar, då Panasonic TX-P65VT50Y ligger på ca 30000kr.

Jag ska däremot köpa Panasonic TX-P50ST50Y i mellandagarna. Och har redan varit och kollat på den. Helt sjuk svärta och en riktigt fin tv överlag. Jag är en fattig student så får nöja mig med tvn som lanserades direkt under deras flaggskepp men ändå får ta del av dess otroliga bildkvalitet osv.

Om du i vilket fall som helst väljer att gå på TX-P65ST50Y så tror jag att du kommer bli nöjd, snäppet mellan VT och ST är inte jätte stort. Jag tycker knappt det är märkbart men andra gnäller något enormt på det.

Permalänk
Medlem

tittade på vt:n precis vilken jäkla tv, de visade avengers i Blue-Ray, stog och gapade i 5 min tills något butiksbiträde tittade konstigt på mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

Jag vet faktiskt inte. 50'' känns lite klent nu när jag har spanat in en 65:a. Är bilden verkligen så pass bra på en VT att den är värd att jag går ner 15'' ?

Permalänk
Medlem

Tycker om Samsung och LGs senaste LED-serier. Kan vara något att spana in

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Var själv inne på att köpa panasonic p50st50y nu under mellan dagarna. Men så hittade jag Samsung PS51e6505 som verkar mycket uppskattad på minhembio.
Panasonic verkar ha haft en del problem med 2012 års modell av vissa plasma apparater. Om man räknar bort panasonic vt modellen, som ska vara helt sjuuukt bra men den är över min prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixpack2000:

Jag vet faktiskt inte. 50'' känns lite klent nu när jag har spanat in en 65:a. Är bilden verkligen så pass bra på en VT att den är värd att jag går ner 15'' ?

Ta med nån favvo rulle på usbsticka ner till butiken och be någon från personalen dema båda tv apparaterna.
Du kommer nog bli väldigt nöjd vilken du än väljer.

Permalänk

Det här var inte lätt. Idag tittade jag på en VT50 och en GT50. Har även fått se lite smakprov på IR på den första. Nu lutar det åt antingen en ST50 på 65'' eller konstigt nog en Sony HX855 på 55''

Blev positivt överraskad av Sonyn och med den kommande rean lär den falla i pris. Då slipper jag tänka på IR, även om bilden på plasman förmodligen hade varit kungligt bra. Ska bestämma mig imorgon.

Vad finns det för nackdelar med ST50 jämfört med VT50 och är det värt 10 000 extra i pris att satsa på den senare? Något jag bör undvika med Sonyn eller ska jag ta andra alterternativ för LED?

Permalänk

Ha ha... Jag är trög. Det blev en VT50 på 65''. Nudlar och vatten till nyår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixpack2000:

Ha ha... Jag är trög. Det blev en VT50 på 65''. Nudlar och vatten till nyår.

Haha!

Tror du inte kommer bli missnöjd med den dock

Rapportera tillbaka när du använt den ett par dagar

Visa signatur

Permalänk

Tror att jag blir nöjd också. Tyvärr blir det leverans först vecka 2.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med ditt vt50 köp... Nöjd?

Otroligt sugen på en 50vt50

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro