AMD stoppar påminnelser om Catalyst-uppdateringar av säkerhetsskäl

Permalänk
Melding Plague

AMD stoppar påminnelser om Catalyst-uppdateringar av säkerhetsskäl

En "mindre sårbarhet" i drivrutinerna Catalyst tvingar AMD att plocka bort funktionen som uppmärksammar användaren om att nya uppdateringar finns tillgängliga.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ojdå, mindre trevligt...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

De kunde inte fixa den "Mindre Sårbarheten" då?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Att en liten informationsruta om uppdateringar gör Windows sårbart är lite fascinerande ändå. Finns det någon plats bland dessa ettor och nollor som är idiotsäkert egentligen?

Permalänk
Medlem

Det är bra att de går ut med info tycker jag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

SweClockers nyhetsfeed är tillräckligt med påminnelse

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slaktardej:

De kunde inte fixa den "Mindre Sårbarheten" då?

Det kommer aldrig bli 100% säkert. Aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

De kunde inte fixa den "Mindre Sårbarheten" då?

Det är väl bättre att de plockar ner den och (kanske) fixar den, istället för att låta den vara uppe och utgöra en risk för användaren.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd

Bra!

Drivrutiner ska inte innehålla massa uppdaterings grejer, och andra saker.
Drivrutiner ska vara minimalistiska och bara förse systemet med funktion att kommunicera med hårdvaran.

Det är sjukt att drivrutiner tar 100 mb. Dom ska ta 100 kb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Bra!

Drivrutiner ska inte innehålla massa uppdaterings grejer, och andra saker.
Drivrutiner ska vara minimalistiska och bara förse systemet med funktion att kommunicera med hårdvaran.

Det är sjukt att drivrutiner tar 100 mb. Dom ska ta 100 kb.

Du verkar ha koll på drivrutiner och programmering hör jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra!

Drivrutiner ska inte innehålla massa uppdaterings grejer, och andra saker.
Drivrutiner ska vara minimalistiska och bara förse systemet med funktion att kommunicera med hårdvaran.

Det är sjukt att drivrutiner tar 100 mb. Dom ska ta 100 kb.

100kb? Haha, lycka till att få en drivrutin att fungera på 100kb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra!

Drivrutiner ska inte innehålla massa uppdaterings grejer, och andra saker.
Drivrutiner ska vara minimalistiska och bara förse systemet med funktion att kommunicera med hårdvaran.

Det är sjukt att drivrutiner tar 100 mb. Dom ska ta 100 kb.

hmm... 100 millibit är ganska lite det med

Är det verkligen så jobbigt att det tar 100MB? Det är en ganska liten % av all lagring man har (Om man nu inte har typ 1GB eller något )

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

Bra!

Drivrutiner ska inte innehålla massa uppdaterings grejer, och andra saker.
Drivrutiner ska vara minimalistiska och bara förse systemet med funktion att kommunicera med hårdvaran.

Det är sjukt att drivrutiner tar 100 mb. Dom ska ta 100 kb.

Ehhh okej ^^ du kan ju prata med dom som programmerar och fråga varför inte allt kan bli mindre

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Han är välkommen att prata med mig

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Skrivet av rektor:

Bra!

Drivrutiner ska inte innehålla massa uppdaterings grejer, och andra saker.
Drivrutiner ska vara minimalistiska och bara förse systemet med funktion att kommunicera med hårdvaran.

Det är sjukt att drivrutiner tar 100 mb. Dom ska ta 100 kb.

Ehm...? Jo men skriv en drivrutin på 100 kb du, och säg till mig när du är klar

Permalänk
Medlem

Well det finns några simpla anledningar till att drivrutinspaketen är stora:

1. Det är en del "skräp" inkluderat.
2. Ett drivrutinspaket innehåller många drivers, ofta separerade för olika kort men alla finns med i paketet.
3. Drivrutinerna idag behöver (för vissa platformar) exempelvis inkludera sin egen implementation av OpenGL.

Skulle tippa på att punkt 2 är den största boven.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Ehm...? Jo men skriv en drivrutin på 100 kb du, och säg till mig när du är klar

Det går att skriva drivrutiner som är betydligt mindre än 100kB. Det beror helt på vad det är för driver man ska skriva...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Det går att skriva drivrutiner som är betydligt mindre än 100kB. Det beror helt på vad det är för driver man ska skriva...

Kanske en bra drivrutin för ett nyare radeon-kort?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BrutalSwede:

Det är väl bättre att de plockar ner den och (kanske) fixar den, istället för att låta den vara uppe och utgöra en risk för användaren.

Som jag uppfattade det (läs den engelska texten) tas inte funktionen bort i nuvarande/installerade drivrutiner utan kommer vara borttaget i framtida versioner, man kan ju då helt klart tycka att de borde kunna fixa till funktionen istället för att ta bort den. Troligtvis är det helt enkelt enklare/billigare att ta bort den.

Om funktionen kunde tas bort ur nuvarande/installerade versioner borde de ju inte rekomendera folk att stänga av funktionen och hur skulle det gå till att ta bort funktioner i folks datorer automatiskt? det låter enligt mig som en större säkerhetsrisk.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Bra. Är det bara jag som är less på eviga tjatet om att det finns nya drivrutiner tillgängliga?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv

Okey, då är det bara att kolla manuellt på webben, lätt att man glömmer. Man kan kanske hitta en påminnelsefunktion på den officiella webbsidan, då är det okey.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan är vad hålet är? Hacka HOST-filen och redirecta förfrågan om uppdatering till random malware så att man laddar ner malware istället?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra!

Drivrutiner ska inte innehålla massa uppdaterings grejer, och andra saker.
Drivrutiner ska vara minimalistiska och bara förse systemet med funktion att kommunicera med hårdvaran.

Det är sjukt att drivrutiner tar 100 mb. Dom ska ta 100 kb.

Integrerad uppdatering är mycket smidigt och borde finnas helintregrerat i operativet tycker jag, så att även tredjepart och inte enbart MS kunde släppa uppdateringar via Windows Update. Så jag håller med om att varje pryttel inte borde ha sitt eget uppdateringssystem, men inte om att drivrutiner överhuvudtaget inte ska ha något alls.

Jag håller med när det gäller allt fördömt bloat som nästan alltid tillkommer i drivrutinspaket, men ska man vara petig så är det ju inte själva drivrutinerna som tar särskilt stor plats, utan allt lull som följer med (Catalyst Control Center när det gäller AMD t.ex.).

Det brukar ju dock finnas möjlighet att enbart ladda ned själva drivrutinerna utan allt bloat, och då brukar det aldrig ingå något uppdateringssystem, så din önskan kan redan vara uppfylld.

För övrigt hoppas jag att AMD tätar till hålet, och inte tar bort funktionen permanent.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Splash!

*Magplask*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Laddar gärna ner nya uppdateringar manuellt från AMD:s hemsida, om det fanns några.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Äh, lugnt ju! Sweclockers nyhetsflöde påminner oss!