Permalänk
Medlem

Hjälp med formatering.

Tjena!

Nu är det så här att jag ska ta och köpa en ssd inom kort, och skulle vilja formatera om min hdd bara för att börja om från början med den.

det jag undrar är, räcker det att stoppa i win 7 instl. skivan och påbörja en formatering därigenom och när formateringen är klar så avbryter man installationen och kopplar därefter in ssd, och ut med hddn, och installerar win på ssdn.

tänker ändra sata port och liknande till achi och sådant innan jag formaterar om hddn för att kunna få det att installera korrekt på ssdn.

Tack för svar, då jag är väldigt osäker på just denna del av datorer, (formaterar inte så ofta) så skulle uppskatta hjälp=)

Tycker även inte att jag hittar några ordentliga svar på internet. vill helst inte ladda ned program som gör jobbet åt mig.

Mvh//
Turtel

Permalänk
Avstängd

Finns guides till detta, använd sökfunktionen

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Hej Turtel,

När du installerar Windows 7 är det skitviktigt att du kopplar ur alla andra lagringsutrymmen än den disk du vill lägga OS på. Tro mig, det går inte att bedyra detta för mycket. Så:
1. Koppla ur alla SSD'ar och HDD'ar.
2. Koppla in din nya SSD.
3. Installera Windows 7 på SSD'n.
4. Stäng av allting, dra ut strömkabeln och låt elen gå ur alla komponenterna. Koppla in din gamla HDD på SATA-port efter din SSD (du har nu båda dina lagringsenheter ikopplade), men boota upp från din nya SSD.
5. Väl inne i Windows på din nya SSD kan du välja att formatera din HDD som vanligt. Ingenting du behöver ha Windows-skivan till.

Lycka till!

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Avstängd

Det går bra att göra som du själv skrivit efter formatering av gamla disken får du nog dra ut strömkabeln för och stänga den.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Hej Turtel,

När du installerar Windows 7 är det skitviktigt att du kopplar ur alla andra lagringsutrymmen än den disk du vill lägga OS på. Tro mig, det går inte att bedyra detta för mycket. Så:
1. Koppla ur alla SSD'ar och HDD'ar.
2. Koppla in din nya SSD.
3. Installera Windows 7 på SSD'n.
4. Stäng av allting, dra ut strömkabeln och låt elen gå ur alla komponenterna. Koppla in din gamla HDD på SATA-port efter din SSD (du har nu båda dina lagringsenheter ikopplade), men boota upp från din nya SSD.
5. Väl inne i Windows på din nya SSD kan du välja att formatera din HDD som vanligt. Ingenting du behöver ha Windows-skivan till.

Lycka till!

hur är det man formaterar den som anligt? med tanke på att jag alldrig formaterat förut så vet jag inte, noob faktor jag vet men har alldrig behövt göra det tidigare

Permalänk
Avstängd

kontrollpanelen,system och säkerhet,administationsverktyg,skapa och formatera hårdiskpartioner. formatera rätt disk.Har du fått igång ssdisken nu?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turtel:

hur är det man formaterar den som anligt? med tanke på att jag alldrig formaterat förut så vet jag inte, noob faktor jag vet men har alldrig behövt göra det tidigare

Det enklaste sättet att bara formatera en disk är genom att öppna "Computer" (den här datorn) och högerklicka den volym du vill formatera, genom att välja "Formatera..." i högerklicksmenyn. Exempelvis om du nu vill formatera volymen D: så högerklickar du den volymen och väljer "Formatera..." och så snabbformaterar du enkelt.

Ett alternativ, om du t.ex. vill partitionera din disk till flera logiska volymer, så kan du direkt från skrivbordet högerklicka på "Computer" (den här datorn) och välja "Manage" (hantera?), ange systembehörighet och därifrån gå via Storage -> Disk Management i det vänstra sökträdet. Därifrån kan du dela upp din gamla HDD till flera volymer om du vill, och formatera dem från samma vy. Tänk på att du - om du vill dela upp HDD'n till flera volymer - också vill göra detta i samma svep som du formaterar disken.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

kontrollpanelen,system och säkerhet,administationsverktyg,skapa och formatera hårdiskpartioner. formatera rätt disk.Har du fått igång ssdisken nu?

tyvär så har jag inte ssdn just nu den lär nog komma efter jul, sorry för jag inte kunnat svara tidigare har varit fullt upp