Koppla ihop flera internet anslutningar

Permalänk

Koppla ihop flera internet anslutningar

Hej, behöver hjälp med att koppla ihop 2 internet anslutningar som det blir 1. Det är ett 3G "tre" och ett 4G "tele2" båda med obegränsat surf, 3G har en router och 4G en router, ska jag skaffa en "switch" och sen koppla in 3G och 4G där och sen yttligare vidare till den vanliga routern som jag använder? Min andra router är en "netgear" och det finns då bara en internet "port" sen delar den ut i respektive "1,2,3,4" Blir det rätt då? Tacksam för snabbt svar

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalslandan:

Hej, behöver hjälp med att koppla ihop 2 internet anslutningar som det blir 1. Det är ett 3G "tre" och ett 4G "tele2" båda med obegränsat surf, 3G har en router och 4G en router, ska jag skaffa en "switch" och sen koppla in 3G och 4G där och sen yttligare vidare till den vanliga routern som jag använder? Min andra router är en "netgear" och det finns då bara en internet "port" sen delar den ut i respektive "1,2,3,4" Blir det rätt då? Tacksam för snabbt svar

För att göra detta enklast skulle jag rekommendera en pfSense maskin.

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk

Okej, och en pfSense maskin kostar? Har aldrig hört talat om något sånt...

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Detta är lite mer avancerat än att sätta upp en brandvägg med pfSense (som är gratis men behöver en dator eller device för att köra) eller annan router (och då menar jag inte hemma-modell-router-för-att-dela-internet utan mer kompetent enhet riktad mot SOHO eller företagsmarknaden).

Det handlar om hur du ska lastbalansera trafiken på de två internet anslutningarna, balansera på session eller device (eller annat som jag inte känner till).

Du behöver googla själv på detta för att bilda dig en uppfattning om hur avancerat detta är för just dig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Detta är lite mer avancerat än att sätta upp en brandvägg med pfSense (som är gratis men behöver en dator eller device för att köra) eller annan router (och då menar jag inte hemma-modell-router-för-att-dela-internet utan mer kompetent enhet riktad mot SOHO eller företagsmarknaden).

Det handlar om hur du ska lastbalansera trafiken på de två internet anslutningarna, balansera på session eller device (eller annat som jag inte känner till).

Du behöver googla själv på detta för att bilda dig en uppfattning om hur avancerat detta är för just dig.

Intressant, jag ska faktiskt sätta upp en "router" med pfsense snart. Visste inte att den kunde fördela internet, verkar vara endlösa funktioner

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jodå.. https://www.google.se/search?q=pfsense&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t...

Fast det är nog lite mer pill än "plugg and play"

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

aa, okej. Kanske skippa det då om det är så komplicerat, sitter ju en del vid datorn och har en hel del kunskaper men om det är så svårt så kanske man skiter i det ändå istället...

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]