Permalänk
Medlem

RAID 0 som lagring?

God jul. Hade tänkt köra en SSD som systemdisk (OS på) och två 3,5" i RAID 0 som lagringsdiskar.

Går det?

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

God jul. Hade tänkt köra en SSD som systemdisk (OS på) och två 3,5" i RAID 0 som lagringsdiskar.

Går det?

Om de två 3.5" diskarna är likadana så kommer det gå fint.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Går bra, tänk bara på att RAID 0 inte är särskilt säkert då all data försvinner om en disk kraschar.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Kom bara ihåg att om en av de två diskarna går sönder så förlorar du all information på båda diskarna. Dvs backup är en god idé

God jul!

Permalänk
Entusiast

Om det bara är lagring hade jag hellre kört JBOD för det lättare att hämta ut data från en trasig sådan då den brukar skriva filerna till en disk först och inte aktivt hacka upp dem som RAID0 gör. Det är ytterst ovanligt att man behöver den ökade prestandan på en lagringspartition.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Om du vill ha RAID0 och säker lagring utan att behöva kontinuerliga backups kan du skaffa RAID10. Det är RAID0 fast med extra spegling som i RAID1. Dock så kräver denna lösning minst fyra diskar (tror jag) som gör det dyrt och rätt så högljutt.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Går bra, tänk bara på att RAID 0 inte är särskilt säkert då all data försvinner om en disk kraschar.

Okej nice. Ja precis, men det är jag redan medveten om att de gör.

Skrivet av Zotamedu:

Om det bara är lagring hade jag hellre kört JBOD för det lättare att hämta ut data från en trasig sådan då den brukar skriva filerna till en disk först och inte aktivt hacka upp dem som RAID0 gör. Det är ytterst ovanligt att man behöver den ökade prestandan på en lagringspartition.

Som lagring syftade jag mer på installerade spel, program mm och alltså inte bilder eller filmer. Skulle aldrig valt RAID 0 då utan hade mer siktat in mig på RAID 1 eller JBOD.

Tänkte att om jag hade RAID 0 för lagring så får jag snabbare laddningstider mm i spel och program.

Skrivet av FudgieCars:

Om du vill ha RAID0 och säker lagring utan att behöva kontinuerliga backups kan du skaffa RAID10. Det är RAID0 fast med extra spegling som i RAID1. Dock så kräver denna lösning minst fyra diskar (tror jag) som gör det dyrt och rätt så högljutt.

Ja har också för mig att de är 4 diskar så då är det uteslutet. Får helt enkelt inte plats och blir alldeles för dyrt. Antingen köper jag 2 stycken nya 3,5" diskar eller en lite större SSD på typ 240 GB.

Är bara som sagt spel och program som jag har tänkt installera. Men spel brukar ju fylla en hårddisk relativt snabbt..så en till SSD kanske inte räcker.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Ja har också för mig att de är 4 diskar så då är det uteslutet. Får helt enkelt inte plats och blir alldeles för dyrt. Antingen köper jag 2 stycken nya 3,5" diskar eller en lite större SSD på typ 240 GB.

Är bara som sagt spel och program som jag har tänkt installera. Men spel brukar ju fylla en hårddisk relativt snabbt..så en till SSD kanske inte räcker.

Beroende på hur många och vad för spel du har så kanske det skulle gå att ha alla SSD:n till spel/program och lägga allt annat på mekaniska. Annars om det skulle knipa med utrymme kan du alltid flytta program/spel till dem mekaniska diskarna. Jag skulle nog klara mig att ha de viktigaste spelen och programmen på SSD:n och ha runt 50GB över, men det varierar såklart från person till person.

Kolla upp hur mycket utrymme din program mapp tar upp.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FudgieCars:

Om du vill ha RAID0 och säker lagring utan att behöva kontinuerliga backups kan du skaffa RAID10. Det är RAID0 fast med extra spegling som i RAID1. Dock så kräver denna lösning minst fyra diskar (tror jag) som gör det dyrt och rätt så högljutt.

Isåfall är raid 5 bättre. Krävs bara 3 diskar.

Permalänk
Skrivet av anon120994:

Isåfall är raid 5 bättre. Krävs bara 3 diskar.

Problemet då är att man helst ska ha ett dedikerat RAID-kort för att få ut optimal prestanda.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av superst4r:

God jul. Hade tänkt köra en SSD som systemdisk (OS på) och två 3,5" i RAID 0 som lagringsdiskar.

Går det?

Jag gör detta (fast med 2,5" diskar, 2X VelociRaptor 300GB) Skulle jag köpa i dagsläget så skulle det nog bli en SSD för system och en eller två större SSD'er för lagring så det hade blivit ungefär samma kostnad som det jag kör just nu (om du inte behöver mer än 1TB lagring till spel).

Skrivet av anon120994:

Isåfall är raid 5 bättre. Krävs bara 3 diskar.

Ett problem med Raid 5 kan vara skrivhastighet om det är mjukvaru-Raid då det kan ta tid att räkna fram pritetsbitarna, Läshastigheten är ju dock ganska likvärdig.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Mina RAID5 på mobochippet: Läs 350-450 MB/s, skriv: 75-90 MB/s
Så, läshastigheten matchar SSD.

Paritetsberäkningarna drar ca. 3-7% CPU på en gammal Q6600.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Mina RAID5 på mobochippet: Läs 350-450 MB/s, skriv: 75-90 MB/s
Så, läshastigheten matchar SSD.

Paritetsberäkningarna drar ca. 3-7% CPU på en gammal Q6600.

Jag är bara lite nyfiken. Vad har du för diskar och hur många?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Mina RAID5 på mobochippet: Läs 350-450 MB/s, skriv: 75-90 MB/s
Så, läshastigheten matchar SSD.

Paritetsberäkningarna drar ca. 3-7% CPU på en gammal Q6600.

Exakt vad jag menar. Kopplingen mellan CPU och HDD är inte tillräckligt snabb för att skrivhastigheten ska matcha läshastigheten i Raid 5 vilket den gör i Raid 0. Jag har inte siffror i huvudet vad Raid 10 gör för skillnad men jag tror inte att man får mer än en halvering mot läshastigheten då kontrollern ska skriva till två diskar i stället för en.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Exakt vad jag menar. Kopplingen mellan CPU och HDD är inte tillräckligt snabb för att skrivhastigheten ska matcha läshastigheten i Raid 5 vilket den gör i Raid 0. Jag har inte siffror i huvudet vad Raid 10 gör för skillnad men jag tror inte att man får mer än en halvering mot läshastigheten då kontrollern ska skriva till två diskar i stället för en.

RAID10 får (i teorin) samma hastighet som RAID0 för att det är exakt som RAID0 fast med spegling.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Jag är bara lite nyfiken. Vad har du för diskar och hur många?

Minst: 4 st Seagate/Samsung, Mest: 6 st WD Black/Samsung. Ju fler desto snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Beroende på hur många och vad för spel du har så kanske det skulle gå att ha alla SSD:n till spel/program och lägga allt annat på mekaniska. Annars om det skulle knipa med utrymme kan du alltid flytta program/spel till dem mekaniska diskarna. Jag skulle nog klara mig att ha de viktigaste spelen och programmen på SSD:n och ha runt 50GB över, men det varierar såklart från person till person.

Kolla upp hur mycket utrymme din program mapp tar upp.

Bra idé. Den kör jag nog på. En SSD till och en mekanisk.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Mina RAID5 på mobochippet: Läs 350-450 MB/s, skriv: 75-90 MB/s
Så, läshastigheten matchar SSD.

Paritetsberäkningarna drar ca. 3-7% CPU på en gammal Q6600.

Tror en enda SSD av bättre modell spöar din RAID5:a när det kommer till random read/write samt söktider alla dagar i veckan.

Permalänk
Skrivet av stevenseagal:

Tror en enda SSD av bättre modell spöar din RAID5:a när det kommer till random read/write samt söktider alla dagar i veckan.

Skulle tro att du har rätt. Det är framförallt de sekventiella hastigheterna som mekaniska Raid-uppsättningar kan matcha en SSD, men att ha flera diskar hjälper även de andra värdena men inte lika mycket.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stevenseagal:

Tror en enda SSD av bättre modell spöar din RAID5:a när det kommer till random read/write samt söktider alla dagar i veckan.

Jag VET att en bra SSD spöar RAID5 i access samt i skrivning, MEN syftet med RAID5 är LAGRING å då får SSD SPÖ i pris/GB.
Skall du transportera grus-sten-betong->använd en lastbil inte en Ferrari, alla dagar om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag VET att en bra SSD spöar RAID5 i access samt i skrivning, MEN syftet med RAID5 är LAGRING å då får SSD SPÖ i pris/GB.
Skall du transportera grus-sten-betong->använd en lastbil inte en Ferrari, alla dagar om året.

Word. Och grym metafor du använde där

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!