Permalänk
Medlem

Vilken 40" tv? LED eller LCD?

Tjenare, har tänkt mig köpa en tv. Har hittat två stycken men vet inte vilken jag ska välja, den ena är LCD och den andra är LED.

Tvn ska användas som tv och delvis datorskärm och kanske XBOX om skiten fungerar...
Så vad tycker ni att jag ska köpa? LCD eller LED?
Har även en budget på ca 3900:-

Fråga för mer info eller om något är oklart,

http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/LE40D504XXE/s...
http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/UE40EH5005XXE...

MVH

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1180428,921407

Här kan du lättare jämföra dem mot varandra, skulle jag handlat hade jag tagit LED varianten då den är nyare.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

LCD och LED i TV-sammanhang är inte saker som ställs emot varandra (även om det låter så hos hemelektronikkedjorna). LCD (Liquid Crystal Display) handlar om hur panelen fungerar. Då kristallerna i en LCD inte själva avger ljus behöver panelen lysas upp bakifrån. Detta sker, på TV-apparater, oftast med CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamp) eller LED (Light Emitting Diode).
Det du väljer på är alltså "LCD med LED" och "LCD med CCFL". Personligen tycker jag du skall satsa på "LCD med LED".

Riktiga LED-paneler existerar visserligen; det är oftast sådana som används för gigantiska reklamskyltar o dyl (och ser bara ok ut på stora avstånd, på nära håll ser man de individuella grupperna med LEDer).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

CCFL varianten lär vara bättre än den med LED utifrån min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

CCFL varianten lär vara bättre än den med LED utifrån min erfarenhet.

Dock är de också varmare och tjockare samt förbrukar mer el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Dock är de också varmare och tjockare samt förbrukar mer el.

Men CCFL har de en mer jämn bakgrundsbelysning, betydligt mindre cloudning samt flera andra fördelar jämfört med Edge-led. Hade aldrig vågat köpa en tv med edge-led, särskilt när det är från Samsung.

Permalänk
Medlem

blir galen på alla som tror att LED tv är en helt annan skärmpanel. Men försäljarna är ju glada ju mer som går på försäljningstricket, och de är ju deras fel alltihop att många tror att LED-tv är nått helt annat än va de är. Var me en jobbarkompis på elgiganten när han skulle köpa ny tv, och han hade inte så bra koll så va ju nära att gå på skitsnacket. Försäljaren typ snackade om att LED är mkt bättre, LCD är den gamla tekniken bla bla. Jag höll på att koka, ville bara knocka aset:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Men CCFL har de en mer jämn bakgrundsbelysning, betydligt mindre cloudning samt flera andra fördelar jämfört med Edge-led. Hade aldrig vågat köpa en tv med edge-led, särskilt när det är från Samsung.

Självklart!
Dock för vanliga dödliga tror jag att de mera praktiska fördelarna överväger lite sämre bild.

Permalänk
Medlem

tror jag väljer en led pga att den är tunnare och "snyggare". Tack för bra svar!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

CCFL varianten lär vara bättre än den med LED utifrån min erfarenhet.

Skrivet av Potatissallad:

Men CCFL har de en mer jämn bakgrundsbelysning, betydligt mindre cloudning samt flera andra fördelar jämfört med Edge-led. Hade aldrig vågat köpa en tv med edge-led, särskilt när det är från Samsung.

Att CCFL har mindre clouding är inte så konstigt, den lider av backlight bleeding i stället

Den allmänna uppfattningen är att LED-tekniken trots edge-lit ändå ger en bättre bild med sin högre ljusstyrka, bättre kontrast och bredare färgspektrum. Lägg därtill att back-lit LED har ännu snabbare uppdatering. Jag hävdar dessutom att för den som orkar navigera i menyn för bildinställningar, något som ändå rekommenderas eftersom fabriksinställningarna out-of-the-box vanligen är överdrivna, så kommer clouding inte längre vara ett problem.
Har en Samsung första generation LED edge-lit som jag tog mig tid att kalibrera och uppvisar knappt någon clouding ens om jag verkligen anstränger mig för att se den. Min Sony med CCFL kan ju drämma om att leverera en sådan "perfekt" bild som min Samsung.. men så kostade Sony:n i och för sig bara en tredjedel.

Sen om någon bryr sig... LED sägs vara strömsnålare.

OnT: TS har ju gjort ett bra val men jag summerar ändå: TV med LED-teknik alla dagar i veckan vid samma prisintervall. Back-lit framför edge-lit om ekonomin tillåter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av vivaadam:

led pga att den är tunnare

Visst det finns de som hänger upp skärmen på väggen*, men det är ju inte så ovanligt att det ser ut så här hos folk

Vad skjutton gör då 2-3-4 centimeter hit eller dit? Foten förhindrar ju ändå att TVn ställs nära väggen samt att själva bordet som mojängen står på är betydligt bredare, så att en CRT-skärm hade kunnat få plats. Och denna onödiga vinsten gör att man får prioritera bort bildkvalité (läs Potatissallads post) som rimligen borde vara det man prioriterar hos en TV i första hand. Hade du å andra sidan haft ett stort behov av att förvara TVn i fickan så hade jag köpt ditt argument om att den är tunnare. Och hur påverkar det mig?

Jo det resulterar i att fler tillverkare inte satsar på bildkvalité eftersom konsumenterna ändå inte köper de produkterna, så vi som faktiskt använder TVn till att titta på den får stå vid sidan om och iakta detta märkliga räjs.

Visst du är fri att göra som du vill, men jag irriterar mig ändå på hur marknadsföring lyckas få konsumenter att göra väldigt märkliga val.

*= Vilket i många fall också är väldigt intressant, då teve-tillverkarna väljer att låta kontakterna sticka RAKT ut från tvns baksida istället för vinkel (som TVn du länkar), vilket resulterar i en bulky upphängning i slutänden ändå.