Svarta kanter på TV:n (trots scaling options)

Permalänk

Svarta kanter på TV:n (trots scaling options)

Hejsan

Har nu inhandlat mig en ny tv (Philips 5500 series Smart LED-TV 46PFL5527T 46 tum). Denna har jag kopplat till datorn via hdmi-kabel för att kunna spela upp filmer mm direkt i tv:n. Dock har det uppstått ett litet irriterande moment, trots att jag använt mig utav scaling options i CCC (Catalyst Control Center) så får jag svarta kanter på två av sidorna på tv:n och detta skulle jag väldigt gärna vilja fixa till.

Jag har uppdaterat grafikkortets drivrutiner, men det hjälpte dock inte. Men jag hittade en inställning på tv:n under bildinställningar som heter "skärmkanter", denna är dock gråmarkerad och jag lyckas inte ändra denna inställning hur jag än fifflar i inställningarna.

Så nu hoppas jag någon här kan hjälpa mig, med tips på vad som kan tyckas va problemet innan jag återställer tvn till fabrikinställningar och provar att börja om från början.

Tack på förhand Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Antar att du ställt upplösningen 1920x1080.

Vad använder du för mediaspelare?

Filmer är oftast i formatet 2.35/1 eller 1.85/1 vilket ger svarta kanter upptill och nertill.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Du det där tog mig ett tag att upptäcka... Visst är det kanske jobbigt när man vet om det men jag hade aldrig märkt det ^^
Hoppas det fixar sig annars är väl nån mm inte så mycket kanske?

Gott nytt år i förskott

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Det stämmer bra, båda skärmarna är ställda på 1920x1080 (utvidgade). Grejen är den att dom svarta kanterna är alltid där, vare sig jag spelar upp något via VLC eller om den bara står med skrivbordet som bakrundsbild.

Nej det är sant det är väl inget man kanske tänker på om man inte vet om det, men skulle det gå att fixa skulle det inte göra något för mig, haha!

Gott nytt i förskott på dig med!

Permalänk
Inaktiv

Du har ingen inställning i TVn för detta? På min TV finns något i stil med 16:9 overscan som jag måste aktivera annars får jag likadant som dig.
Provat olika aspect ratios i TVn?

Permalänk
Medlem

Ibland har TVn HDMI-portar som är öronmärkta för datorinkoppling.
Alternativt kan det gå att konfigurera porten i TVn, och välja anslutningstyp "dator".

Konsultera din manual...

Fo3

PS såg först inte ens problemet på din bild DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Du har ingen inställning i TVn för detta? På min TV finns något i stil med 16:9 overscan som jag måste aktivera annars får jag likadant som dig.
Provat olika aspect ratios i TVn?

Har provat detta dock utan några resultat, kanterna kvarstår tyvärr.

Skrivet av FatherOfThree:

Ibland har TVn HDMI-portar som är öronmärkta för datorinkoppling.
Alternativt kan det gå att konfigurera porten i TVn, och välja anslutningstyp "dator".

Konsultera din manual...

Fo3

PS såg först inte ens problemet på din bild DS

Jag har nu konfigurerat en av hdmi-portarna till datorn men kanterna kvarstår, men tack för tipset, blev lite smidigare i övrigt för mig! Jo sitter och lusläser manualen just nu, kan ändra något som heter "bildskifte" där jag lyckades få bort lite av den ena svarta kanten. Har som sagt en till inställning som heter "skärmkanter" som jag tror kan lösa problemet men den inställningen går ej redigera för tillfället. Blir nog till att återställa och se om det händer något.

och jag vet att det inte syns så väl på bilden då ramen också är svart, men det syns bättre i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Ska snabbt flika in lite. Har för mig att du inte ska behöva skala bilden, utan det det finns en inställning där man kan "overscana" bilden.

Kan dock inte förklara var den finns då jag skriver från telefonen...

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Skrivet av weedad89:

Ska snabbt flika in lite. Har för mig att du inte ska behöva skala bilden, utan det det finns en inställning där man kan "overscana" bilden.

Kan dock inte förklara var den finns då jag skriver från telefonen...

Okej tack för ditt lilla instick, menar du att denna inställning finns på datorn eller tv:n?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kletgunnar:

Hejsan

Har nu inhandlat mig en ny tv (Philips 5500 series Smart LED-TV 46PFL5527T 46 tum). Denna har jag kopplat till datorn via hdmi-kabel för att kunna spela upp filmer mm direkt i tv:n. Dock har det uppstått ett litet irriterande moment, trots att jag använt mig utav scaling options i CCC (Catalyst Control Center) så får jag svarta kanter på två av sidorna på tv:n och detta skulle jag väldigt gärna vilja fixa till.

http://cdn.imghack.se/images/9a4b609e7868441305c37d839229e9e1...

Jag har uppdaterat grafikkortets drivrutiner, men det hjälpte dock inte. Men jag hittade en inställning på tv:n under bildinställningar som heter "skärmkanter", denna är dock gråmarkerad och jag lyckas inte ändra denna inställning hur jag än fifflar i inställningarna.

Så nu hoppas jag någon här kan hjälpa mig, med tips på vad som kan tyckas va problemet innan jag återställer tvn till fabrikinställningar och provar att börja om från början.

Tack på förhand Mvh Emil

Jag har exakt samma TV. Gå in i TV'n konfiguration och välj "Aktivera datorläge" för den HDMI-porten du använder till datorn. Det hjälpte för mig. Ingen scaling, ingenting.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kletgunnar:

Det stämmer bra, båda skärmarna är ställda på 1920x1080 (utvidgade). Grejen är den att dom svarta kanterna är alltid där, vare sig jag spelar upp något via VLC eller om den bara står med skrivbordet som bakrundsbild.

Nej det är sant det är väl inget man kanske tänker på om man inte vet om det, men skulle det gå att fixa skulle det inte göra något för mig, haha!

Gott nytt i förskott på dig med!

Syns hela bilden? Om du tar Windows-skrivbordet, ser du då hela Taskbaren eller är den avkapad med lika mycket som den svarta kantens bredd?

Alltså, vilket av följande?
1. Allt som ska synas syns, men det är skalat i höjdled = ser skit ut.
2. Allt som ska synas syns, och det är inte skalat = ser bra ut. (Skulle kunna bero på att TV:ns glasruta är lite för stor.)
3. En del av det som ska synas syns inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Jag har exakt samma TV. Gå in i TV'n konfiguration och välj "Aktivera datorläge" för den HDMI-porten du använder till datorn. Det hjälpte för mig. Ingen scaling, ingenting.

Jag kopplade HDMI-port 2 till datorn, fortfarande ingen förändring. Men det finns en inställning som heter "datorläge" under bildinställningarna, som ej går att ändra på. Är det denna du menar, eller det som jag gjorde?

Skrivet av HurMycket:

Syns hela bilden? Om du tar Windows-skrivbordet, ser du då hela Taskbaren eller är den avkapad med lika mycket som den svarta kantens bredd?

Alltså, vilket av följande?
1. Allt som ska synas syns, men det är skalat i höjdled = ser skit ut.
2. Allt som ska synas syns, och det är inte skalat = ser bra ut. (Skulle kunna bero på att TV:ns glasruta är lite för stor.)
3. En del av det som ska synas syns inte.

Om jag förstått rätt så är det alternativ nummer 2. Allt som ska synas syns, jag skapade en ny bild i pant 1920x1080 och drog ett rött streck på toppen respektive botten av bilden för att se ifall båda två syntes på tv-skärmen vilket dom gjorde. Så det känns som att TV:ns glasruta är något för stor.

Permalänk
Medlem

Ändrat ratio på fjärren? ställt in pixelmappningen där?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Japp provet det också, detta börjar gå mig riktigt på nerverna!