Assassins Creed 3 krashar ofta

Permalänk

Assassins Creed 3 krashar ofta

Hej!

Under två dagar nu har jag börjat lira AC3 på PC och det är sjukt kul. Dock så har jag ett problem, och det är att spelet fryser sig i ungefär 3 sekunder, och sedan måste jag gå in i task manager för att avsluta processen = spelet krachar. Det har hänt runt 10 gånger nu, och jag har totalt spelat i ungefär 4 timmar. Det är ganska irriterande, särskilt när progressen inte blir sparad.
Jag har de senaste grafikdrivrutinerna för mitt GTX 580 (WIN 7 64 Bit) dock innan det hade jag Windows 8, och då krashade datorn när jag hade grafik drivrutinerna installerade, så jag kom tillbaka till Windows 7 och här funkar grafik drivrutinerna men spelet krashar då och då.

Vad ska jag göra åt saken? Snabba svar uppskattas1

Tack!!

// Shajan

Permalänk
Medlem

Börja med att stabilitetstesta din dator, då du verakr få fel i båda operativsystemen... Testa prime95, memtest eller liknande, håll koll på temperaturen bara!

Själv har jag knappt spelat spelet sen jag köpte det på releasedagen, gick så förbannat dåligt på min dator, kan ju vara så att dom inte löst alla buggar i spelet än... Men det är lite långsökt då du verkar ha problem utanför spelet.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa några äldre drivisar om du inte löser det. :/

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Börja med att stabilitetstesta din dator, då du verakr få fel i båda operativsystemen... Testa prime95, memtest eller liknande, håll koll på temperaturen bara!

Själv har jag knappt spelat spelet sen jag köpte det på releasedagen, gick så förbannat dåligt på min dator, kan ju vara så att dom inte löst alla buggar i spelet än... Men det är lite långsökt då du verkar ha problem utanför spelet.

Skrivet av Wrathborn771:

Du kan ju alltid testa några äldre drivisar om du inte löser det. :/

Saken är ju den att, det känns som att det är själva datorns fel. Det funkade inte alls i Windows 8, och i Windows 7 krashar den då och då. Mitt dator är inte så städad i burken, kanske det har något med det att göra? Och vad menar du att jag ska hålla koll på temperaturerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanslös:

Saken är ju den att, det känns som att det är själva datorns fel. Det funkade inte alls i Windows 8, och i Windows 7 krashar den då och då. Mitt dator är inte så städad i burken, kanske det har något med det att göra? Och vad menar du att jag ska hålla koll på temperaturerna?

Stresstestar man datorn med exempelvis prime95 så blir den varm, ofta varmare än vanligt, därför ska du vara redo att stoppa programmet om temperaturen flyger iväg... Både prime å memtest kommer att lista fel om dom påträffas.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. PCGamingWiki föreslog att man, om man har ett Geforce 5xx, sänker GPU-klockfrekvensen eller höjer GPU-spänningen, och det hjälpte för mig.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Stresstestar man datorn med exempelvis prime95 så blir den varm, ofta varmare än vanligt, därför ska du vara redo att stoppa programmet om temperaturen flyger iväg... Både prime å memtest kommer att lista fel om dom påträffas.

Skrivet av margnus1:

Jag hade samma problem. PCGamingWiki föreslog att man, om man har ett Geforce 5xx, sänker GPU-klockfrekvensen eller höjer GPU-spänningen, och det hjälpte för mig.

Ska pröva båda, tack!

Börjar med att följa det de skrev på PcGamingWiki, sedan laddar jag ned prime95, kommer med svar!

Permalänk
Skrivet av margnus1:

Jag hade samma problem. PCGamingWiki föreslog att man, om man har ett Geforce 5xx, sänker GPU-klockfrekvensen eller höjer GPU-spänningen, och det hjälpte för mig.

Har installerat MSI Afterburner och ville bara fråga, vilka är GPU- klockfrekvensen och GPU- spänningen. Installerade programmet på Engelska, så jag har ingen aning vad jag ska sänka eller höja.

Det finns:

Core Voltage (mV)
Power Limit (%)
Core Clock (MHz)
Memory Clock (MHz)
Fan Speed (%)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanslös:

Har installerat MSI Afterburner och ville bara fråga, vilka är GPU- klockfrekvensen och GPU- spänningen. Installerade programmet på Engelska, så jag har ingen aning vad jag ska sänka eller höja.

Klockfrekvensen är både Core Clock och Memory Clock, Afterburner flyttar dem tillsammans om man inte klickar ur hänglåset.
Core Voltage är spänningen.

Märk väl att höjningar av alla värden (utom Fan Speed) kan vara skadliga för ditt grafikkort och ogiltigförklarar förmodligen din garanti. För mig så hjälpte en höjning av spänningen med 75mV (men det är en god idé att kolla upp vad rekommenderad maxspänning för ens grafikkort är (1.15V för GTX580 om jag minns rätt), och endast höja i små steg).

Var försiktig!