Permalänk

oväsen vid start av dator

när datorn har stått över en natt och jag sätter på den på morgonen så dånar det och skramlar som fan

sen efter en 10 sek så försvinner det och låter inte så på hela dagen sen om jag skulle stängt av den och satt på den igen

verkar mysko..låter som om det är nån fläkt som skramlar men vetifan

moderkortet är ett abit KT7A

och chassit ett budget colorcase

vad kan det va?

Permalänk
Medlem

Låter som att det skulle vara en fläkt som e på väg att lägga utav, har du kollat CPu fläkten och fläkten i nät agget?

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

samm fel för mig

det är min GPU fläkt som håller på och dör

Permalänk
Medlem

Ifall du öppnar lådan och lägger örat mot grafikkortsfläkten så är det kanske där oljudet kommer ifrån. Vissa grafikkort har nämligen en inbyggd funktion som ska blåsa ut dam från kylflänsen, och därför snurrar fläkten som faan vid start av datorn. Kan det vara det tror du ?

Permalänk
Medlem

Har också det problemet men det är bara att ge lådan en vinge i sidan

Permalänk
Medlem

men det skall ju inte skramla, det måste vara någon fläkt som håller på att dö, testa att förhindra fläktarna från att snurra vid uppstart och se vilken det är som skall bytas, obs, nätaggsfläkten skall inte stoppas med skruvmejsel, har gjort det misstaget på ett budgetagg

Visa signatur

-=DFI Lanparty=-=2*256MB Adata BH-5=-=XP-M 2400+ 35W=-=Vattenkylt PC 9800PRO@XT 128MB=-=Prometeia r404a=-=2*200GB Seagate SATA RAID0=-=OCZ Powerstream 520w=-=20685=-

Permalänk
Medlem

det är väl bara att lägga örat vid fläktarna och lyssna varifrån ljudet kommer

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Min dator låter också så i bland fast efter ett tag slutar de!!
men tror att den ska sprängas eller nåt!!

Visa signatur

Imac 27" 3.1 GHz Intel Core i5 - 4GB 1333 MHz DDR3 - 1Tb - OS X 10.8.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Folden
Min dator låter också så i bland fast efter ett tag slutar de!!
men tror att den ska sprängas eller nåt!!

jassså!!!!!1111

Permalänk
Medlem

Låter lika jävligt för mig, men de e bara att skita i att stänga av datorn slå slipper man starta den igen

Visa signatur

=D

Permalänk
Medlem

hade också sådant ljud, min asus gpu-fläkt som "meddelade" sin närvaro...

köp en zalman ZMHP80 fläns och var glad... gjorde jag iaf...

Visa signatur

SYSTEM ERROR, smash your head against the keyboard to continue

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av codename[black]
det är väl bara att lägga örat vid fläktarna och lyssna varifrån ljudet kommer

man får se till o inte komma för nära bara

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk

Min dator låter åxå mycket vid uppstart fast inte är det nått "skrammel" iofs. Det är bara nätaggsfläkten som drar på för fult innan den fattar att den ska vara ner lite (dock är detta ganska smart då fläktar kan ha problem med att gå igång på låg spännig fast de kan gå på det om de redan är i rotation..)

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Är kanske lite glapp i fläktarna. Testa att spruta i lite 5-56. Kanske finns nåt litet hål under nåt klistermärke kanske

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

har en relativt ny tt volcano 9 som när den va kall levde om en hel del.
kirrade det genom att limma fast kablarna på "baksidan" av fläkten där kablarna går in i själva "motorhuset". verkade va dom som vibrerade på nått vänster. nu låter den iaf inte längre kanske beror mycke på att datorn aldrig blir kall

Visa signatur

Athlon XP2200+ - 1024mb DDR ram - ASUS V8460Ultra/Deluxe GeForce4 Ti4600

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem här. På ett asus gf4ti4200 har vart så i flera månader=/

Blir till o testa litte 5-56 och limma kablar när man har tid över från all jul städning

Visa signatur

Hej

Permalänk

ett tips..... stäng aldrig av datorn....

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem

Standardfel på kt7a, det är chipsetfläkten som börjar ge sig... enklaste är att riva bort den och sätta på en större passiv fläns.. Eller så plockar du ur den, blåser ren från damm, lyfter på klistermärket och lägger i en droppe symaskinsolja, själv orkade jag bara det två till tre gånger sen åkte skiten bort

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk

låter som en fläkt helt klart. Min moderkortsfläkt tjuter och lever om när man startar, ger man den en kick med mejseln så brukar den sluta.
har ett Asus A7M266, gammalt och skräpigt.

Visa signatur

Kör: Mitsubishi Lancer Evolution II GSR. Åker: Salomon Shade 155cm.
Spelar: ASUS A8V-MX, Athlon64 +3200, 1024MB, GeForce 6800 GT, Aspire X-Qpack Black/Silver 420W.
Lyssnar: iRiver S10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av digge
Standardfel på kt7a, det är chipsetfläkten som börjar ge sig... enklaste är att riva bort den och sätta på en större passiv fläns.. Eller så plockar du ur den, blåser ren från damm, lyfter på klistermärket och lägger i en droppe symaskinsolja, själv orkade jag bara det två till tre gånger sen åkte skiten bort

samma skit på kr7:an...

Permalänk

samma för mig.. fast den har alltid låtit så, när den va ny me.

En n00b teori: värmer fläkten upp lr nått?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LajnuZ
samma för mig.. fast den har alltid låtit så, när den va ny me.

En n00b teori: värmer fläkten upp lr nått?

Mjo när lagret i den blir varmt så värmer det lilla smörjmedel som finns kvar där upp sig och blir mer lättflytande och då försvinner ljudet, men det är förbannat störande... allmänt tycker jag att kvaliten på alla fläktar undet 50*50 e helkass, pajjar direkt...

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att det har blivit oblans i nån fläkt så den vibrerar och när den fått upp farten så försvinner det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YodaX
Det kan vara så att det har blivit oblans i nån fläkt så den vibrerar och när den fått upp farten så försvinner det.

måste vara en jävla jetfläkt som tar 10 sekunder på sig att dra igång

Permalänk
Medlem

Har samma "problem" som trådskaparen. Tror det kommer från mitt ganska nya Tagan 480W...Råstörande, men jag har inte orkat dra ur det ur lådan och lämna in det.*lat*

Permalänk
Medlem

Mammoth: varför drog du upp en 3år gammaltråd? helt onödigt...