Fläkt i Antec P180 började snurra efter att den aldrig tidigare varit igång

Permalänk

Fläkt i Antec P180 började snurra efter att den aldrig tidigare varit igång

Ungefär så här ser mitt chassi ut inuti: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Silent_PC-...

Den flälkt som är allra längst ner, mellan nätaggregatet och hårddiskutrymmet har, vad jag vet, aldrig varit igång tidigare. Detta har aldrig skapat några problem, men när jag alldeles nyss startade datorn för första gången år 2013 så började den snurra, helt utan vidare!

Det var lite läskigt, eftersom jag hade dragit kablar precis vid, och nästan genom, den fläkten. När datorn startades började det smattra ordentligt då fläkten slog mot kablarna.

Jag har tagit bort fläkten ur chassit nu, så "problemet" är löst. Vad jag undrar är: Hur kommer det sig att fläkten bara gick igång sådär, efter att aldrig tidigare snurrat? Var den inställt på att starta efter x antal år, d.v.s. 2013, eller vad är det frågan om?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att du tidigare haft kablar mot den, har du kontrollerat att den gick fritt innan?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är ingen större fara med kablar mot en fläkt. De är knappast så starka att de drar av en kabel.
De kan väl däremot nötas sönder under en längre tid kanske.

Hade själv ett sådant chassi och hade ofta kablar som låg emot fläkten där nere.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk

Det har alltid legat kablar mot fläkten såvitt jag vet, men den har aldrig givit från sig något ljud. Jag antar att den varit avstängd på ett eller annat sätt. Nu när den startade så började den ju låta som jag vet inte vad; som om den sovit i tusen år och väckts mitt i skönhetssömnen.

Jag ville minnas att just den fläkten var urkopplad, då jag fick för mig att den inte behövdes när datorn byggdes ihop. Det kan dock inte stämma, eftersom den ju gick igång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marxdaskapital:

Det har alltid legat kablar mot fläkten såvitt jag vet, men den har aldrig givit från sig något ljud. Jag antar att den varit avstängd på ett eller annat sätt. Nu när den startade så började den ju låta som jag vet inte vad; som om den sovit i tusen år och väckts mitt i skönhetssömnen.

Jag ville minnas att just den fläkten var urkopplad, då jag fick för mig att den inte behövdes när datorn byggdes ihop. Det kan dock inte stämma, eftersom den ju gick igång...

Har säkert som redan nämts varit så att du hade fläkten inkoppplad och någon kabel har legat emot. Vilket har gjort att fläkten inte snurrat, men sen har kanske kabeln flyttat på sig så fläkten hoppade igång igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk

En alternativ förklaring är att Antec filar på en spökhistoria där en viss hårdvara är i huvudrollen. Om jag inte minns fel så ryktas det om en novell med namnet "The legacy of the lost fan´s soul".

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

lite glapp kanske

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®