Konvertera NTFS till FAT32

Permalänk
Medlem

Konvertera NTFS till FAT32

Hur gör man?
Jag har en hårddisk som är NTFS hur cuttar jag om den? Ska nämligen ha den i en dator med windows ME. Har försökt med Partition Magic men av någon anledning är FAT och FAT32 alternativen grå markerade (går inte och kryssa i), trots att det står att den ska klara det! Snälla hjälp! Det måste ju gå!
Tack!

Visa signatur

Gendish

Permalänk
Medlem

Lättast är la om man kör igång xp installationen och väljer att man vill göra om hd´n till FAT32, om jag inte minns helt fel så funkar det...eller? värt att testa iaf

Permalänk
Medlem

mmm

tyvärr funkar inte det! Om hårddisken är FAT32 kan man välja att antingen köra vidare på det eller byta till NTFS. Om hårddisken däremot är NTFS kan man bara välja att köra på. Så jävla verdelöst... Och inte kan man heller lägga in XP och välja att formatera om hårddisken till FAT32 (däremot formatera den).

Visa signatur

Gendish

Permalänk
Medlem

Re: mmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gendish
Om hårddisken däremot är NTFS kan man bara välja att köra på. Så jävla verdelöst... Och inte kan man heller lägga in XP och välja att formatera om hårddisken till FAT32 (däremot formatera den).

Det är av säkerhetskäl man inte ska kunna göra så eftersom NTFS har säkerhet på filnivå. Dock finns det ju som sagt program som ska kunna fixa detta ändå.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Lättast är la om man kör igång xp installationen och väljer att man vill göra om hd´n till FAT32, om jag inte minns helt fel så funkar det...eller? värt att testa iaf

Visst funkar det... Nackdelen är bara att all info på disken försvinner...

varning för detta med andra ord!!!

Permalänk
Medlem

...

Men det funkar ju inte alls! Har testat. Dessutom ar det lugnt om det innebar formatering av disken, det ar skit samma bara den blir FAT32!!!

Visa signatur

Gendish

Permalänk

Det borde gå att först ta bort partitionen (med NTFS) i Partition Magic eller nått annat å sen skapa en ny partition på samma utrymme och formatera den till fat32.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb