LG börjar sälja ny OLED-TV i Korea – 55 tum och 4 millimeter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Hehe om 3år max ifall vi bortser från den exotiska storleken är min prognos

Håller med, 80" finns ju inte att skaffa inom rimliga priser oavsett tv-typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Gör. 24". 3840x2400. OLED. Now.

t,ftfy.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Håller med, 80" finns ju inte att skaffa inom rimliga priser oavsett tv-typ.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1172715
Får väl ändå anses vara hyffsat pris för den storleken.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1172715
Får väl ändå anses vara hyffsat pris för den storleken.

Allting handlar ju igentligen om vad man har för ekonomi...

Jag kommer iaf vänta tills man ser 50" (eller större för den delen) för runt 10k, 80" kan få gå för säg 15
edit: menar såklart oled nu.

Permalänk

Ser lovande ut med en prisbild på 69000 kr som startpris sen läggs det nog på ett mer saftigt pris när den kommer till Sverige med skatt och sånt. Undrar om det är 4K upplösning på denna modellen eller inte man kan ju hoppas. Tror nog det tar par år innan priserna sjunker till rimliga nivåer. Läste nån som skrev här innan att man inte ska köpa tv-apparter över 10 000 kr. Det är ju helt klart vad man ska använda tv till och hur mycket man använder den. Men enligt min mening är allt under 10 000 skräp om man som jag är en film och hifi nörd för det finns enorma skillnader som clouding, bleeding med mera som uppkommer sällan på dyrare tv. Sen är det så att kvalité och finesser kostar. Jag betalar hellre mer pengar för nåt som håller hög kvalité än betalar mindre för nåt som saknar det. Köpte själv Sharp Aquos 70" 3D LED TV i somras då dom sålde ut dom för 25 000 kr på Media Markt väldigt prisvärt och nu är den nere på cirka 21 000 tror jag ungefär. Så när en OLED tv på 70" kommer ner runt 30 000 slår jag till

Permalänk
Medlem

Får se vad Samsung kommer med på CES och hur Apple väljer att flytta pjäserna.

Definitivt intressant, verkligen ett flerfrontskrig med konsumenterna som vinnare.

Permalänk
Medlem

Blir nog en import på en sån här

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Sluta upp med dumheter, visst kan panelen vara tunn, men det gör inget om TVn innehåller elektroniken och ordentliga högtalare. I praktiken blir det ingen tunn lösning av att placera kretskorten i foten. Gör det lite mer användbart så blir det nog bra, sen förväntar sig nog folk mer än en dum display idag. LG får se till att göra något intressant på sin fyrkärniga ARM A9-SoC byggd för TV-apparater.

Permalänk
Medlem

8-10mm ram i borstad aluminium/rostfritt med en box bakom tv:n inte tjockare än 10mm där all elektronik sitter samt monteringshål för att hänga upp på väggen hade varit perfekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Highlaj:

Förutom att man kan placera den riktigt nära väggen och få en magisk upplevelse.

...och det magiska är att det är en TV då eller?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

För dyrt för att det ska vara ett lönsamt köp, man spenderar inte så mycket tid framför en TV att det är lönsamt, allt över 10000kr är onödigt dyra köp som inte tillför något speciellt

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det vara lönsamt? Allt beror på vad man har för referensramar till pengar. Finns de som betalar 50000kr natten för att bo på hotell..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Om man har höga krav på bildkvalitet och flyt utan eftersläpningar, smart-tv osv så bör man lägga till extra, det är ofta stor skillnad.
Du bör ta en runda i butikerna. Men jag själv lägger inte 10.000 på en TV som du säger..försöker kolla runt 5000-6000

De över 20000kr tillför absolut ingenting mer än de för 10000kr mer än en gladare försäljare och en fattigare köpare, resten är bara siffror som inte gör ett smack som de lurat på köparen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Varför skulle det vara lönsamt? Allt beror på vad man har för referensramar till pengar. Finns de som betalar 50000kr natten för att bo på hotell..

...och det gör de inte för att det är bekvämare sängar än på ett billigare rum på samma hotell, utan för att de tycker det är coolt att flasha, men det tillför fortfarande inget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elitist:

Får se vad Samsung kommer med på CES och hur Apple väljer att flytta pjäserna.

Definitivt intressant, verkligen ett flerfrontskrig med konsumenterna som vinnare.

Vad har Apple med saken att göra?! De tillverkar inga TV-apparater, finns inget som påvisar att de ens tänker göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skånegrabb90:

Ser lovande ut med en prisbild på 69000 kr som startpris sen läggs det nog på ett mer saftigt pris när den kommer till Sverige med skatt och sånt. Undrar om det är 4K upplösning på denna modellen eller inte man kan ju hoppas. Tror nog det tar par år innan priserna sjunker till rimliga nivåer. Läste nån som skrev här innan att man inte ska köpa tv-apparter över 10 000 kr. Det är ju helt klart vad man ska använda tv till och hur mycket man använder den. Men enligt min mening är allt under 10 000 skräp om man som jag är en film och hifi nörd för det finns enorma skillnader som clouding, bleeding med mera som uppkommer sällan på dyrare tv. Sen är det så att kvalité och finesser kostar. Jag betalar hellre mer pengar för nåt som håller hög kvalité än betalar mindre för nåt som saknar det. Köpte själv Sharp Aquos 70" 3D LED TV i somras då dom sålde ut dom för 25 000 kr på Media Markt väldigt prisvärt och nu är den nere på cirka 21 000 tror jag ungefär. Så när en OLED tv på 70" kommer ner runt 30 000 slår jag till

Jävligt gynnsamt att vara försäljare till dig, man kan lura på dig precis vad som helst bara priset är högt, t.o.m Media Markt med deras "kunniga" personal har lyckats...man jobbar helt klart i fel bransch, skulle valt samma väg som brorsan som t.o.m vägrar sälja de dyraste till folk men får mer sålt....som en hint så kan jag berätta att butikerna (Media Markt, El-Giganten etc.) har interna månadstävlingar om vem som säljer för mest pengar, vinnaren varje månad får en bonus, där brorsan kom på att om han är ärlig istället och berättar varför de inte ska köpa det dyraste då de i praktiken inte tillför något mer (siffror och "finesser" ser bra ut på papper) så fick han mer sålt än de som försökte kränga de dyrare, så du är bara lurad...för det andra så springer inte entusiaster för varken ljud eller bild på dessa butiker och köper dessa saker över huvud taget, det finns inget för dem där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jävligt gynnsamt att vara försäljare till dig, man kan lura på dig precis vad som helst bara priset är högt, t.o.m Media Markt med deras "kunniga" personal har lyckats...man jobbar helt klart i fel bransch, skulle valt samma väg som brorsan som t.o.m vägrar sälja de dyraste till folk men får mer sålt....som en hint så kan jag berätta att butikerna (Media Markt, El-Giganten etc.) har interna månadstävlingar om vem som säljer för mest pengar, vinnaren varje månad får en bonus, där brorsan kom på att om han är ärlig istället och berättar varför de inte ska köpa det dyraste då de i praktiken inte tillför något mer (siffror och "finesser" ser bra ut på papper) så fick han mer sålt än de som försökte kränga de dyrare, så du är bara lurad...för det andra så springer inte entusiaster för varken ljud eller bild på dessa butiker och köper dessa saker över huvud taget, det finns inget för dem där

Stor skillnad på edge light led tv och back light led tv. Har inte sett någon back light led tv under 10k. Beror på vad man vill ha ut av sin tv.
Jag köpte en tv för 5k eftersom den duger för mig. hade jag lagt 15k hade jag fått back light led samt blixt snabba menyer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Jävligt gynnsamt att vara försäljare till dig, man kan lura på dig precis vad som helst bara priset är högt, t.o.m Media Markt med deras "kunniga" personal har lyckats...man jobbar helt klart i fel bransch, skulle valt samma väg som brorsan som t.o.m vägrar sälja de dyraste till folk men får mer sålt....som en hint så kan jag berätta att butikerna (Media Markt, El-Giganten etc.) har interna månadstävlingar om vem som säljer för mest pengar, vinnaren varje månad får en bonus, där brorsan kom på att om han är ärlig istället och berättar varför de inte ska köpa det dyraste då de i praktiken inte tillför något mer (siffror och "finesser" ser bra ut på papper) så fick han mer sålt än de som försökte kränga de dyrare, så du är bara lurad...för det andra så springer inte entusiaster för varken ljud eller bild på dessa butiker och köper dessa saker över huvud taget, det finns inget för dem där

Skickades från m.sweclockers.com

Jadu jag jobbar själv på Media Markt i Malmö så jag vet nog lite mer än du. Dessutom är jag mer påläst än de flesta här på detta forumet om tv-apparater. Men visst du prioriterar inte bild och ljud men det finns det ganska många som gör så sluta klanka ner på dom som gör det och säga dom är okunniga. Jag är själv utbildad inom elektronik branschen det är mig rådfrågar när dom ska köpa tv så ditt snack är bara nonsens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Berätta då vad för nödvändigt de över 10000kr tillför

Nu är ni ju fjantiga..

Alla har väll helt olika bild av vad som är nödvändigt? Jag antar att du sitter på en gaming dator för <10k, en vanlig Svensson skulle tycka du var väldigt onödig eftersom du kan få en laptop för 2k, alla har väll olika bild av vad som är nödvändigt? Endel köper fyrverkerier till nyår för tusentals kronor för att det just tillfredsställer dom, att sitta och anklaga folk för att dom är dumma i huvudet till höger och vänster för att dom har köpt en lite exklusivare pryl är ju bara befängt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad har Apple med saken att göra?! De tillverkar inga TV-apparater, finns inget som påvisar att de ens tänker göra

Skickades från m.sweclockers.com

Har funnits rykten länge om det och Tim Cook själv antydde också det i en videointervju för inte så länge sedan, så det är nog ganska stor chans att Apple kommer släppa en TV.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Ja det blir en bra deal om den tjockteven är på 55 tum men mig veterligen har det inte tillverkats tjockteve större än 43 tum. Om det har funnits större så var det förmodligen för att slå rekord. Hur som helst, din tjockteve är maximalt 32 tum stor, inte sant?

1. Det var ett skämt...

2. Jag syftade på att han tyckte att OLED-TV:n var för tunn så då erbjöd jag honom en tjock TV för halva priset. Vet inte vad du fick dina tum ifrån?

Permalänk
Medlem

Justbecause måste ju vara ett troll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

En del kommenterar med att 69k är för mycket för en teve eftersom man inte tittar så mycket på den. Men hallå??? Har ni inte tänkt att använda den som medieuppspelare. Bluray och andra högupplösta format ger bättre filmkänsla på 55 tum än en 24 tum på skrivbordet eller laptop mellan 13 till 15,6 tum. Jag har en 40 tums LED och jag använder den mest till att titta på filmer med (eller streama från svt play). Vanliga tevesändningar tittar jag sparsamt eftersom den analoga bildkällan suger vid förstoring till 40 tum (ja, jag sitter i ett hyreshus där de fortfarande kör analogt).

När jag ändå håller på och klagar så har jag en undran. Blir backlight bleeding ett minne blott iochmed oledtekniken?

Backlight bleeding försvinner eftersom där inte är någon backlight.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Bara hoppas min Pioneer 50" plasma från -07 håller ihop några år till så man kan få sig en OLED uppgradering för rimligt pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lyckades lägga en förbeställning på 4 i samband med att de kommer till Europa, tur att man känner folk i LG's säljled

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

Fan, ljudet måste va bra dåligt i den, förmodligen inga högtalare alls:p

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske därför foten är så stor?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

vad är det för ide att ha en 4k upplöst tv när ändå filmerna kommer hålla sig på 1080p ett bra tag till.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

vad är det för ide att ha en 4k upplöst tv när ändå filmerna kommer hålla sig på 1080p ett bra tag till.

För filmer gör det ingen skillnad egentligen. Däremot finns det andra saker som kan dra nytta av det. De flesta grafikkort kan trycka ut högre upplösning än 1080p. Annars är det här säkert främst en PR-grej för att visa att de kan och för att eventuellt dra upp marknaden för högre upplösningar på längre sikt.
Med det priset är den ju knappast tänkt för vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det hända grejer Jag tänker inte byta från Plasma förrän detta kommit ner till överkomligt pris (för mig dvs).

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Lyckades lägga en förbeställning på 4 i samband med att de kommer till Europa, tur att man känner folk i LG's säljled

En liten recension med bilder skulle uppskattas när du får hem dom

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Skrivet av Skånegrabb90:

Jadu jag jobbar själv på Media Markt i Malmö så jag vet nog lite mer än du. Dessutom är jag mer påläst än de flesta här på detta forumet om tv-apparater. Men visst du prioriterar inte bild och ljud men det finns det ganska många som gör så sluta klanka ner på dom som gör det och säga dom är okunniga. Jag är själv utbildad inom elektronik branschen det är mig rådfrågar när dom ska köpa tv så ditt snack är bara nonsens

Vad är det för utbildning om man får fråga? jobbar du som vanlig säljare på mediamarkt så klarar ju vilken teknik intresserad person som helst att sköta det jobbet, det är ju inte direkt någon spetskompetens som råder där.

Skickades från m.sweclockers.com