Tim Sweeney: Mycket kvar att hämta på grafikfronten

Permalänk
Skrivet av aMp:

Det är inte "bullshit". Det är sant. Det satsas mer på att anpassa spel till konsoller än till PC. Sedan att EA drog in mer pengar på PC har ju inte ned den saken att göra?

Det finns många mer fler speldatorer än konsoller = större marknad.

De har ju nu sitt program Origon där man kan lösa in många spel vilket kan vara en förklaring, och sedan den största är väl BF3 som var speltiden av 2012 och som många inte piratkopierat då man måste ha äkta för att spela online, och det är ju knappast ett spel man köper för single-player. Det är just online-spel som man inte kan ladda ner och spela som är de som säljer bäst av en anledning.

Tänkte om, tänk rätt med saker som faktiskt har med varandra att göra. Suck.

Skickades från m.sweclockers.com

sorry mitt skalle vänder du inte, du får påstå vad du vill, sätt gärna lite vetenskapligt fakta

Permalänk
Medlem

Det görs för få BRA spel, spel som inte läggs på hyllan efter 1 år... Visst många spela BF3 ännu, men om 1 år?

1. Kommer nästan bara skit spel till konsoller å pc
2. Kommer de ett bra, så börjar de mjölkas (Cod 4)
3. Kommer de nått bra på konsoll så vågar SweC användare inte erkänna de för dom är "SO HARDCORE! ZOMG LOL LULZ!" (Se Zelda SW och Killzone) å vågar inte spela för de är konsoll.

Det finns både jätte gamla och lite nyare guldklimpar, både på konsoll å pc, men hur många guldklimpar lr tillochmed "okej" spel som man spelar som finns efter 2007? Jag kan inte nämna många. Nu räknar ja inte med MP för de håller för alltid bara man gillar det i stort sett, menar faktiskt spel som håller både SP å MP, df kan ja säga att ja, BF3 är ett skitspel, allt de har är MP å lite fancy graphics. Kolla på Halflife 2 som inte är antikt, eller Stalker, Witcher, Age of Empires, MarioKart 64/GCN, Bioschock osv... Mästerverk som håller för alltid. Vart finns dom nya mästerverken? Nope.

Och inget nostalgi faging nu om ni svarar på denna posten som "bf 1942 håller idag" nej, de gör de inte, de df ni spelar bf3.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Det görs för få BRA spel, spel som inte läggs på hyllan efter 1 år... Visst många spela BF3 ännu, men om 1 år?

1. Kommer nästan bara skit spel till konsoller å pc
2. Kommer de ett bra, så börjar de mjölkas (Cod 4)
3. Kommer de nått bra på konsoll så vågar SweC användare inte erkänna de för dom är "SO HARDCORE! ZOMG LOL LULZ!" (Se Zelda SW och Killzone) å vågar inte spela för de är konsoll.

Det finns både jätte gamla och lite nyare guldklimpar, både på konsoll å pc, men hur många guldklimpar lr tillochmed "okej" spel som man spelar som finns efter 2007? Jag kan inte nämna många. Nu räknar ja inte med MP för de håller för alltid bara man gillar det i stort sett, menar faktiskt spel som håller både SP å MP, df kan ja säga att ja, BF3 är ett skitspel, allt de har är MP å lite fancy graphics. Kolla på Halflife 2 som inte är antikt, eller Stalker, Witcher, Age of Empires, MarioKart 64/GCN, Bioschock osv... Mästerverk som håller för alltid. Vart finns dom nya mästerverken? Nope.

Och inget nostalgi faging nu om ni svarar på denna posten som "bf 1942 håller idag" nej, de gör de inte, de df ni spelar bf3.

Kan icke tala för BF3, men ja håller grymt med om Age of Empire, Mariokart etc, Konsoler har as bra spel (och då menar ja oftast Nintendo då dom gör exklusiva spel vilket ja gillar), och säger densamma med det där med mästerverk, va hände med dom liksom.

På gamla goda SNES N64 tiden var vartannat spel ett mästerverk nästan, nu kommer det ett bra spel om året, och mästerverk syns knappt till:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne:

Ja du har säkert rätt, om man har samma definition på kvalitet som du har. Själv har jag svurit heligt och dyrt att aldrig mer köpa ett spel innan jag fulspelat det i minst en månad. Majoriteten av spelen i bokhyllan har jag spelat ett par timmar eller några dagar som bäst.

Aldrig mer.. så har man tänkt så många gånger och nästan varje gång man köper ett nytt spel ändå så blir man besviken på dessa amatörer till game designers som missar de mest enkla sakerna. Som exempelvis ett HUD interface med text i läsbar storlek. Vet inte hur många gånger man blivit blåst av dessa tomtar men spelbranschen som kollektiv har helt klart fått mer pengar än vad dom förtjänat.

När man sen tar en titt på vad det är för människor som sitter och designar spelen så får man det inte riktigt att gå ihop, dom verkar både intelligenta, erfarna och påhittiga. Så varför blir slutprodukten då så dålig? Måste bero på piratkopieringen va.

Jo, tyvärr har jag börjat resonera på ungefär samma sätt. Den dag jag erbjuds samma möjligheter att ångra ett köp av mjukvara, som jag erbjuds vad det gäller i princip allt annat, så kommer jag nog omvärdera det hela. Så länge man däremot tvingas köpa grisen i säcken, och sitter där med sitt skitspel om man ens bara öppnat kartongen får det dock vara; finns inget demo så är det test genom fulspelande som gäller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

sorry mitt skalle vänder du inte, du får påstå vad du vill, sätt gärna lite vetenskapligt fakta

Du tappade mig vid "mitt skalle"...

EA är dessutom EN av flera aktörer. Stora titlar som GTA V (5) kommer inte till PC, och det är ju en legendarisk spelserie från Rockstar Games som man spelat i jag vet inte hur många år. Om det skulle vara som du påstår så skulle det definitivt släppas till PC, men icke.

Att EA tjänade mer på PC-spel var ju inte svårgissat iom tex BF3. Men fakta är att det släpps färre bra spel till PC nu än för flera år sedan, och fler spel och större satsningar mot konsolerna. Det finns egentligen bara en anledning till det - speltillverkarna gör generellt sett bättre vinst på det. Ganska logiskt då företag strävar efter så hög vinst som möjligt och där har du ditt svar med fakta. Det är i många fall inte värt pengarna att göra ett PC-spel från grunden optimerat för just PC, för annars skulle de göra det såklart. Och piratkopieringen har exploderat senaste åren och det spelar nog en stor roll i detta, och vi får lida av det nu.

Det blir en ond spiral - man vet att de flesta PC-spel är dåliga och då vill inte folk köpa de direkt och laddar ner olagligt istället. Speltillverkarna får höja priser, minska budget och gör mindre satsningar i nästa spel osv. Detta gäller framförallt SP-spel. MP-spel som BF3 måste man ju köpa, men de brukar ha lite lägre priser så att mycket folk köper det, och de kan även förutspå hur bra det kommer att sälja och då pressa ner priserna. Marknadsekonomi 1-on-1, sälj dyrt och lite, eller billigt i kvantitet. Kvantitet är viktigt för MP för att det ska finnas många att spela med tex.

Tänk innan du skriver nu eller skriv inte alls. Som jag sa: tänk om, tänk rätt. Sitt inte och gissa utan förklara isf varför du skulle ha så rätt så kanske jag kan ta dig seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tycker att väldigt många ser svart/vitt på dessa ämnen som piratkopiering och varför utvecklare ligger på latsidan med att göra portningar till PC. Ni har ju alla rätt på vissa punkter men ingen av er har 100% rätt. Det är för många faktorer som spelar in varför folk piratkopierar. Men något de flesta av de största spelutvecklarna brukar förhålla sig till är att ju bättre ett spel är(plus dess service) desto mer kommer det tilltala konsumenterna(därmed mer pengar). Bla har Gabe Newell och CD Project uttalat sig specifikt om dessa punkter, där CD Project tex gick ifrån att försöka bekämpa piratkopiering med DRM-skydd till att göra upplevelsen och servicen bättre för kunden och att de faktiskt tjänade mer på att göra så. Gabe pratade en hel del om piratkopiering under en konferens i Seattle och menar att tex pris inte har någon direkt koppling till piratkopiering utan mer kan vara ett oavsiktligt samband, om ni vill läsa mer av vad han säger så finns denna länken http://www.geekwire.com/2011/experiments-video-game-economics...
Men det finns källor som visar att PC-spelarna blir allt fler och att konsumenterna börjar bli lite mätta på denna generationens konsoler, men det finns många olika anledningar till det.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Du tappade mig vid "mitt skalle"...

Tänk innan du skriver nu eller skriv inte alls. Som jag sa: tänk om, tänk rätt. Sitt inte och gissa utan förklara isf varför du skulle ha så rätt så kanske jag kan ta dig seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk själv?

Steam har extremt bra utbud av spel och de säljer som smör! Innovativa pc spel säljer så mycket att folk/företag tjänar grova pengar på dessa.

Bra spel säljer! Så har det alltid varit och så kommer det förbli! Hur svårt är det att fatta? I varenda tråd om piratkopiering har folk om och om postat att bra spel alltid sålt bra oavsett hur mycket det har piratkopierats. Hur svårt är det att fatta att ingen vill ha dåliga konsol-port och tråkiga uppföljare nr 23? Det är bara unga killar/tjejer som inte vet att det finns bättre spel som köper massa skit utan att ifrågasätta vare sig kvalitet, längden på spelet eller vad det är man egentligen får för pengarna. Sådna individer sväljer det mesta och det är just sådana individer EA samt andra stora utgivare riktar sig mot.

Sedan finns det spel för oss mer vuxna. Vi som varit mer ett tag vet vad ett bra spel är då vi testat det mesta och har erfarenhet. Därmed ser vi direkt vad som är en konsol-port och vad som ett riktigt kvalitetsspel. Yngre spelare som har växt upp med halvdåliga spel samt massa konsol-port vet helt enkelt inte att det de nyss köpt hade kunnat vara mycket bättre om utgivarna haft annan inställning. De säljer på namnet och riktar medvetet sina produkter mot yngre just för att kunna dra in så mycket som möjligt. Sedan finns det utgivare/utvecklare som riktar sig till oss äldre pc-spelare. Gör de bra spel då tjänar de också pengar men generellt sätt så är det större risk att utveckla spel till mer kräsna och kvalitetsmedvetna konsumenter än till unga som gärna köper grisen i säcken utan att ens veta om det.

Yngre med ingen eller låg inkomst kommer aldrig kunna köpa alla spel de vill ha så de kommer alltid att försöka piratkopiera en del av dessa. Även äldre som inte vill chansa tankar ner spel för att se vad det är. Många köper sedan om spelet är bra så man slipper hålla på med cracks osv...Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att piratkopiering alltid kommer att finnas där så länge det blir tekniskt möjligt att hacka/cracka mjukvara. Det betyder inte att spelutvecklare/utgivare inte kan tjäna bra med pengar på pc-spel. Så länge vi får kvalitetsprodukter utan massa korkade spärr för hackare som bara skadar de som betalar för spelet kommer vi köpa pc-spel! Underlätta för köparen genom säkra digitaltjänster med rimliga priser så lär piratkopieringen krympa så mycket att dåliga utvecklare inte ens kommer nämna det som en ursäkt längre bara för att deras skitspel inte sålt tillräckligt.

Nu betalar vi tom för spel som inte ens släppts! Kolla på kickstarter! Ser det bra ut och det är seriösa utvecklare bakom projektet man är intresserad av och tom har möjlighet att påverka utvecklingen samt får tillgång till en beta så åker visa-kortet fram direkt.

Så lägg ner det här med att piratkopieringen gör att det släpps massa dåliga konsol-portar eller att man inte nått målet och lägger ner spel/utvecklare/utgivare osv...Ge oss vad vi efterfrågar så betalar vi!

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart att PC-spel kommer få mer avancerad grafik för annars kan inte hårdvarutillverkarna sälja sina grejer.
Hårdvarutillverkarna investerar i spelhus/grafikmotorer och de båda går hand i hand.

Men dessa tyngre spel misstänker jag blir tråkiga grafikuppvisningar iform av FPS-spel medan de roligare/innovativare spelen kommer till konsol.

Strategispel och äventyrsspel som väl får anses vara PC-sidans starkaste kort kommer säkert få mer krävande titlar (såsom jag som inte har nån avancerad dator kan tycka att Civilisation 4 blivit lite väl krävande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Finns ju undantag, vissa företag som lägger ner enorm tid på att porta spelen, spel som till exempel The Witcher 2, AC3 etc.

Say what?

Witcher 2 är kodat för PC och sedan portat till Xbox 360.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Skrivet av Hawac90:

Om jag inte misstar mig så är Witcher 2 ett PC-spel som man sedan har portat till Xbox?

//CDproject fanboy out!

Skrivet av Nikken:

Say what?

Witcher 2 är kodat för PC och sedan portat till Xbox 360.

Ajdå, my bad. Inte undra på att det ser så bra ut då

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av aMp:

Du tappade mig vid "mitt skalle"...

EA är dessutom EN av flera aktörer. Stora titlar som GTA V (5) kommer inte till PC, och det är ju en legendarisk spelserie från Rockstar Games som man spelat i jag vet inte hur många år. Om det skulle vara som du påstår så skulle det definitivt släppas till PC, men icke.

Att EA tjänade mer på PC-spel var ju inte svårgissat iom tex BF3. Men fakta är att det släpps färre bra spel till PC nu än för flera år sedan, och fler spel och större satsningar mot konsolerna. Det finns egentligen bara en anledning till det - speltillverkarna gör generellt sett bättre vinst på det. Ganska logiskt då företag strävar efter så hög vinst som möjligt och där har du ditt svar med fakta. Det är i många fall inte värt pengarna att göra ett PC-spel från grunden optimerat för just PC, för annars skulle de göra det såklart. Och piratkopieringen har exploderat senaste åren och det spelar nog en stor roll i detta, och vi får lida av det nu.

Det blir en ond spiral - man vet att de flesta PC-spel är dåliga och då vill inte folk köpa de direkt och laddar ner olagligt istället. Speltillverkarna får höja priser, minska budget och gör mindre satsningar i nästa spel osv. Detta gäller framförallt SP-spel. MP-spel som BF3 måste man ju köpa, men de brukar ha lite lägre priser så att mycket folk köper det, och de kan även förutspå hur bra det kommer att sälja och då pressa ner priserna. Marknadsekonomi 1-on-1, sälj dyrt och lite, eller billigt i kvantitet. Kvantitet är viktigt för MP för att det ska finnas många att spela med tex.

Tänk innan du skriver nu eller skriv inte alls. Som jag sa: tänk om, tänk rätt. Sitt inte och gissa utan förklara isf varför du skulle ha så rätt så kanske jag kan ta dig seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

fotvarande bara bla bla bla ,utan bättre vetenskap eller källa, kan du inte komma med annat ,rekommenderar jag att du gör samma som du skrev självTänk innan du skriver nu eller skriv inte alls, är det du som bestämmer vem får skriva här (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Tror mer bra story är som tex.

Tänk dig Zelda Ocarina of Time (om du kört), super bra spel än idag, men grafiken där är kass (var bra på den tiden dock), men spelet är fortfarande bra, och det är för nostalgin.

Fixat, storyn är banal.

Permalänk

I en intervju med <a target="_blank" class="bblink" href="http://weeney also notes that the low latency of solid-state storage creates new possibilities with texturing, especially when compared with reading data off an optical disc. It's unclear whether Unreal Engine 4 has been designed to exploit the faster texture streaming enabled by PC hardware, but indirect lighting seems to be on the menuâ��provided your GPU is up to it.">Gamasutra</a> uppger han att det finns mycket kvar att hämta

Länken som texten "Gamasutra" refererar till, i denna nyhetsartikeln, fungerar inte riktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det vore ju trevligt om fler tillverkare slutade med grafikonanin och fokuserade på roliga spel istället.

Ju bättre grafik desto bättre spel, men jag förstår självklart vad du menar.

Minecraft är ett ypperligt exempel: om grafiken inte försökte mörda min ögon så skulle jag gilla det betydligt bättre än jag redan gör.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

fotvarande bara bla bla bla ,utan bättre vetenskap eller källa, kan du inte komma med annat ,rekommenderar jag att du gör samma som du skrev självTänk innan du skriver nu eller skriv inte alls, är det du som bestämmer vem får skriva här (:

Inget "bla bla bla", det är vetenskap att företag arbetar för att gå med så bra vinst som möjligt, och de flesta satsar på konsolerna = de anser att de är deras bästa chans till profit. Det är ju inget beslut de tar över en kafferast, utan sådant undersöks noggrant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Inget "bla bla bla"

Det är det ju, du hänvisar inte till några trovärdiga källor eller några alls för den delen för att ge dina påståenden trovärdighet. Så hur kan du förvänta dig att en utomstående ska se dig eller dina påståenden som trovärdiga när folk kan visa studier och annat som pekar på motsatsen till det du påstår? Det enda du säger är att företag agerar som det vore sant och att det därmed måste vara sant för att du antar att deras beslut är taget på goda grunder.

Det är inte vetenskapligt, det är godtyckliga och lösa antaganden som blir desto lösare när andra kan visa upp betydligt mer empiriskt material som tyder på att detta inte alls är fallet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Ju bättre grafik desto bättre spel, men jag förstår självklart vad du menar.

Minecraft är ett ypperligt exempel: om grafiken inte försökte mörda min ögon så skulle jag gilla det betydligt bättre än jag redan gör.

Visst är det trevligt med fin grafik men många lägger på tok för stor vikt på det. Ett snyggt spel som är dåligt i övrigt blir inte kul att spela men åt andra hållet kan man förlåta väldigt mycket i grafikväg om bara spelet är kul. Jag tycker att på tok för många gnäller på tok för mycket på grafiken. Det borde vara långt mycket viktigare att konsolportar gör om spelet så att mekaniken fungerar på PC än att de slänger in de senaste DX11-effekterna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ju bättre grafik desto bättre spel, men jag förstår självklart vad du menar.

Minecraft är ett ypperligt exempel: om grafiken inte försökte mörda min ögon så skulle jag gilla det betydligt bättre än jag redan gör.

Just Minecraft är ju nog bland det bästa exemplet på att grafik inte är det viktigaste för att göra ett spel som tilltalar oss kunder, sen kan det vara en smaksak, vissa tycker att det är otroligt charmigt med pixlig grafik:)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Och vart har du fått den faktan ifrån? Dagens spel är extremt svåra att få i pirat version...tro mig jag vet! Ytterst få som piratar då steam finns så enekelt att köpa spel via det

Ehm nu är du allt ute och cyklar.. Dagens spel är långt ifrån svåra att få i piratversion, vilken tolvåring somhelst kan sätta sig på en torrentsida och ladda hem piratversioner som endast kräver en mild kunskap för att få igång.

Har du kunskap att montera virtuella dvdrips och vet hur man copy/pastear ett crack och en cd-key så är du i hamn.. Det är minst lika lätt som det alltid varit för enskilda personen, det som blivit svårare är för hackers att knäcka spelsäkerheten så de sedan kan släppa ut en piratversion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Båbbafett:

Ehm nu är du allt ute och cyklar.. Dagens spel är långt ifrån svåra att få i piratversion, vilken tolvåring somhelst kan sätta sig på en torrentsida och ladda hem piratversioner som endast kräver en mild kunskap för att få igång.

Har du kunskap att montera virtuella dvdrips och vet hur man copy/pastear ett crack och en cd-key så är du i hamn.. Det är minst lika lätt som det alltid varit för enskilda personen, det som blivit svårare är för hackers att knäcka spelsäkerheten så de sedan kan släppa ut en piratversion.

Jodå, jag vet minsann hur man gör...men problemet med dagens spel är att steam och dylikt alltid ska kolla med online databaserna om koderna stämmer och stulna koder stängs hela tiden...Det är inte alls lika lätt som för 2-3 år sen... BF3 är det bara att glömma att få piratat!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vill se en värdig uppföljare till Quake Live. För mig duger det inte med realistiska, långsamma allmänt tröga shooters ala cod/bf3.
En snygg och snabb arena shooter med vettig spelmekanik... Det är vad PC-plattformen behöver och inget som konsolerna kan konkurrera med.

Får hoppas på att 2gd och hans reborn inte floppar.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Jodå, jag vet minsann hur man gör...men problemet med dagens spel är att steam och dylikt alltid ska kolla med online databaserna om koderna stämmer och stulna koder stängs hela tiden...Det är inte alls lika lätt som för 2-3 år sen... BF3 är det bara att glömma att få piratat!

Det va inte menat personligen mot dig som "att du inte visste" Men i vart fall om det är multiplayer du pratar om så nej, men de delar som är singelplayer kringgår allt de flesta hackers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Båbbafett:

Det va inte menat personligen mot dig som "att du inte visste" Men i vart fall om det är multiplayer du pratar om så nej, men de delar som är singelplayer kringgår allt de flesta hackers.

Jodå, men du tror inte att det är lika lätt på konsoller? Bara att hacka den en gång så funkar alla DVD rips... köp en 100 stack med BLueray skivor så är det bara att bränna ut spel

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Om du inte fattar att enda anledningen till att EA drog in mer på PC Q1 2013 är enbart pga av 1mille+ sålda kopior av kotor och en massa subscription inkomster sä är det nog inte värt min tid att argumentera.

Skrivet av Mnemozyne:

Ja du har säkert rätt, om man har samma definition på kvalitet som du har. Själv har jag svurit heligt och dyrt att aldrig mer köpa ett spel innan jag fulspelat det i minst en månad. Majoriteten av spelen i bokhyllan har jag spelat ett par timmar eller några dagar som bäst.

Aldrig mer.. så har man tänkt så många gånger och nästan varje gång man köper ett nytt spel ändå så blir man besviken på dessa amatörer till game designers som missar de mest enkla sakerna. Som exempelvis ett HUD interface med text i läsbar storlek. Vet inte hur många gånger man blivit blåst av dessa tomtar men spelbranschen som kollektiv har helt klart fått mer pengar än vad dom förtjänat.

När man sen tar en titt på vad det är för människor som sitter och designar spelen så får man det inte riktigt att gå ihop, dom verkar både intelligenta, erfarna och påhittiga. Så varför blir slutprodukten då så dålig? Måste bero på piratkopieringen va.

Ok, så du är en del av problemet för PC-utvecklare. Grattis

Skrivet av masse70:

Lustigt, är det därför man oftast ser att konsollversionerna på nya spel släpps före Pc-versionen på piratscenen för nedladdning menar du?

Eller tänkte du bara inte till nu?

Med tanke på att förmodligen mindre än ca 5% av alla PS3/360 är chippade så har det en minimal effekt för utgivarna. Däremot så är jag ganska säker på att om vi skulle säga att vi har 1000pers som spelar samma spel till PC, så har nog enbart 10-20% betalat för det.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Jodå, men du tror inte att det är lika lätt på konsoller? Bara att hacka den en gång så funkar alla DVD rips... köp en 100 stack med BLueray skivor så är det bara att bränna ut spel

Du sa ju nyss att dagens spel va svåra att få piratversion på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Det är det ju, du hänvisar inte till några trovärdiga källor eller några alls för den delen för att ge dina påståenden trovärdighet. Så hur kan du förvänta dig att en utomstående ska se dig eller dina påståenden som trovärdiga när folk kan visa studier och annat som pekar på motsatsen till det du påstår? Det enda du säger är att företag agerar som det vore sant och att det därmed måste vara sant för att du antar att deras beslut är taget på goda grunder.

Det är inte vetenskapligt, det är godtyckliga och lösa antaganden som blir desto lösare när andra kan visa upp betydligt mer empiriskt material som tyder på att detta inte alls är fallet.

Jag förstår inte varför vi tjafsar vidare om detta, vi tycker och tänker helt olika som du märkt. Det började ju med att killen länkade en nyhet som inte var relevant och jag svarade på det. Jag har inte sett några "studier eller annat" som säger att spelindustrin satsar mer på bra spel till PC än till konsoller?

Du har helt rätt i att jag själv inte har några studier eller forskning om detta på rak arm som styrker det jag säger, och jag skriver inte för att bevisa detta utan jag gjorde ett inlägg med personlig logik sedan får folk tro vad de vill - det kan jag inte bry mig mindre om. Därimot har jag en kvinnlig kompis som jobbar på ett av Sveriges största, om inte det största, spelhus som grafisk designer (eller vad titeln nu exakt är) i produktionen av nya spel. Enligt henne anpassas nästan alla spel som inte har ett väldigt stark multiplayer-läge (som BF3) till konsoll i första hand. Grafiken byggs oftast upp kring TV-upplösningar och det optimeras för visning på TV-skärm och optimeras prestandamässigt för konsollen hårdvara och dess begränsningar.

Dessutom har jag för mig att jag läst en eller flera nyheter genom åren här på Sweclockers ned citat och/eller intervjuer från betydande personer inom spelindustrin att PC-spel är så kraftigt utsatt för piratkopiering, och/eller av andra anledningar är mindre prioriterade nu än för säg åtta år sedan bara för att dra till med något. Ett stort undantag var iaf Allan Wake som sålde så bra så att det efter några dygn redan betalat av alla tidigare kostnader för spelet. Men det kan ju dock bero på att de inte satsade så mycket på att jag göra till PC vilket leder till låga utvecklingskostnader. Jag har inte testat det själv så jag har inte en aning om det är bra till PC eller inte. Men det kommer alltid att finnas undantag.

Någon nämnde Steam och att de tjänar pengar. Det är ingen speltillverkare. Dessutom börjar de ju också gå mot konsoll-hållet nu ned tex sin nya funktion för helskärmsläge anpassat främst för användning till TV och med spelkontroll istället för datormonitor, mys och tangentbord.

Sedan så om du själv har spelat en del de senaste åren så märker man av (iaf jag, min åsikt som jag står fast vid stenhårt) att det kommer många fler halvfärdiga och sämre anpassade spel till PC som är tex dåligt optimerade och inte kan utnyttja datorns hårdvara på så bra sätt som det gjort tidigare vilket leder till sämre prestanda. De finns också fler buggar/glitchar än förr.

Vad säger då detta? Om PC-spelen blivit sämre optimerade och buggigare så läggs det inte ner samma resurser som förr för att få till det okej iaf. Varför? Det finns endast en anledning för spelföretag att göra på detta sättet vad jag kan komma på: tjäna mer pengar genom att inte lägga ner de resurser som gjorts tidigare för att få lägre en utvecklingskostnad och kunna sätta lägre pris på spelet för att sälja fler exemplar. Om spelet är billigare så är det också mer "okey" att spelet inte är optimalt.

Jag säger återigen: om marknaden för försäljning av datorspel skulle vara lönsam så skulle det återspeglas genom fler bra anpassade spel, färre buggar och fler titlar till PC. Att de nu beslutat att inte släppa GTA V (5) till PC talar ett ganska tydligt språk tycker jag. Om de ansett att det skulle vara något som de skulle tjäna bra med pengar på skulle det såklart komma till PC. Men Rockstar Games har väl gjort en egen studie/undersökning baserad på vinster och försäljningssiffror från tidigare titlar, piratkopieringen av deras spel i serien som släppts till datorer tidigare, och kommit fram till att det inte är värt det helt sonika.

Det finns många exempel på titlar som gjorts dåligt från konsoll till PC, och även några där man valt att helt stå över. Far Cry 3 är ju ett relativt nytt spel som är i den första gruppen - spel som det inte lagts ner tillräckligt med resurser på för PC-versionen vilket garanterar resulterat i generellt dålig och oförutsägbar prestanda, buggar och tom menyn ska vara kvar från konsoll-versionen och vara uruselt anpassad för datorer med mys och tangentbord.

Jag vet inte vad mer än äkta exempel på spel som visar problemet, med beskrivning till några saker som klart och tydligt är dåligt gjort, är bättre "bevis". För att inte tala om de tusentals personer (minst) som jorden över är mindre nöjda med FC3 PC-variant.

För mig är det en tydlig trend att datorspel har hamnat lite i skymundan från konsolerna spel. Du får såklart tycka vad du vill, men jag kan inte tänka på någon annan anledning är just pengarna som orsak till denna tråkiga utveckling och trend. Av alla jag känner som spelar datorspel är (uposkattningsvis) säkert minst 90% ej köpta, för konsoll skulle jag uppskatta siffran till att runt 95% av de jag känner köper sina spel. Och då sitter jag i styrelsen för en av Sveriges största datorspels-communityn och har kontakt med MÅNGA olika personer som spelar och tycker mig ha bra insikt i saken.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Med tanke på att förmodligen mindre än ca 5% av alla PS3/360 är chippade så har det en minimal effekt för utgivarna. Däremot så är jag ganska säker på att om vi skulle säga att vi har 1000pers som spelar samma spel till PC, så har nog enbart 10-20% betalat för det.

Precis, det jag försöker säga men folk verkar inte riktigt vilja ta in sanningen. Jag tror tom att dina siffror för antalet betalande PC-spelare är är väl tilltagna (dvs att ännu färre betalar för sig), men det har jag inget bevis för, mer än mina egna observationer och egen erfarenhet av som fd. vice ordförande och nuvarande styrelseledamot under många år för ett av Sveriges största datorspels-communityn.

Det är främst yngre generationen som jag sett som i princip växt upp med att ladda ner och spela de flesta spelen gratis. Det blir då väldigt svårt för dem att efter fem år av att bara betalat för säg 10% av de spel de spelar till att köpa alla. Det blir helt plötsligt många tusen kronor per år då mot kanske att de köper en-två titlar per år "som vanligt".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Precis, det jag försöker säga men folk verkar inte riktigt vilja ta in sanningen. Jag tror tom att dina siffror för antalet betalande PC-spelare är är väl tilltagna (dvs att ännu färre betalar för sig), men det har jag inget bevis för, mer än mina egna observationer och egen erfarenhet av som fd. vice ordförande och nuvarande styrelseledamot under många år för ett av Sveriges största datorspels-communityn.

Det är främst yngre generationen som jag sett som i princip växt upp med att ladda ner och spela de flesta spelen gratis. Det blir då väldigt svårt för dem att efter fem år av att bara betalat för säg 10% av de spel de spelar till att köpa alla. Det blir helt plötsligt många tusen kronor per år då mot kanske att de köper en-två titlar per år "som vanligt".

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men tänk på att på Konsol har dom mycket mer Anti Pirat saker mot mängden av PC spel.
Det vill säga att dom har Xbox Live och allt va det finns, och att man måste spärra internet totalt för att kunna köra spelen, så i slutändan måste man köpa två konsoler, och det blir väldigt onödigt för mågna tror ja.

PC har inte det på samma sätt, dock med Steam är det så, och PC industrin verkar ha öppnat ögonen för dom nu som tur är.
Men för många andra spel som bara är att köra in en skiva och sen är man glad, så kör nog alla i princip Pirat.

Det är i fallen med Extra grejer, som en Community, Online, Achievements, och sånt som man Måste och rent ut sagt, Vill verkligen betala för spelen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Båbbafett:

Du sa ju nyss att dagens spel va svåra att få piratversion på!

Till PC ja...men inte till konsoll...piratkopieringen är högst troligen värre hos konsollerna än hos pc användarna. Juast för att det är så enkelt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Begagnat marknaden på konsoller gör lika mycket skada som piratkopiering på pc, för speltillverkarnas inkomster. Så det går på ett ut.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.