Speldator. ca 14 000, hjälp sökes! :D

Permalänk

Speldator. ca 14 000, hjälp sökes! :D

Hejsan Sweclockers! Kort och gott: ska köpa dator, ca 14 000 budget. Vill ha så bra som möjligt för pengen men vet inte exakt vad jag bör ha. Beredd att betala lite mer för en tystare dator. I övrigt utgår jag från en i5:a. Behöver bara burken och ett operativsystem, dvs ingen mus, skärm eller dylikt. Vore trevligt om ni kom med lite förslag!

*Tråd låst pga korspostning* /Mod

Korspostning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

Hejsan Sweclockers! Kort och gott: ska köpa dator, ca 14 000 budget. Vill ha så bra som möjligt för pengen men vet inte exakt vad jag bör ha. Beredd att betala lite mer för en tystare dator. I övrigt utgår jag från en i5:a. Behöver bara burken och ett operativsystem, dvs ingen mus, skärm eller dylikt. Vore trevligt om ni kom med lite förslag!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2802006/2013-01-05

sen har du ca 700kr att lägga på fläktar, det är smaksak exakt som chassi, jag tog r4an för den är rätt så bra.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Tackar för svar :). Tycker det där ser mycket fint ut. Har dock några frågor. När det kommer till fläktar osv, vad är det som gäller när det kommer till både pris och prestanda/ljudnivå? Ingen jättekoll på grafikkort heller, men du skulle alltså välja Radeon 7970(denna modellen iallafall) framför GTX 680 varianterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

Tackar för svar :). Tycker det där ser mycket fint ut. Har dock några frågor. När det kommer till fläktar osv, vad är det som gäller när det kommer till både pris och prestanda/ljudnivå? Ingen jättekoll på grafikkort heller, men du skulle alltså välja Radeon 7970(denna modellen iallafall) framför GTX 680 varianterna?

japp, denna jag valde är ghz edition, där den presterar bättre än 680 i vissa spel så som bf3 som är skapad för nivida.

sedan angående fläktar så beror det på vad du vill ha, liksom vill du ha utseende eller vill du ha den sjukt tyst osv osv. noctua fläktar brukar vara bra

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Låter gött då är jag nästan där då. Angående fläktar och datorn i helhet så kan den se ut hur som helst, det är trots allt insidan som räknas :D. Så vad skulle du rekommendera för fläktar om man bara ser till tystnad och datorns overall bästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

Låter gött då är jag nästan där då. Angående fläktar och datorn i helhet så kan den se ut hur som helst, det är trots allt insidan som räknas :D. Så vad skulle du rekommendera för fläktar om man bara ser till tystnad och datorns overall bästa?

http://www.inet.se/produkt/6300082/fractal-design-140mm-silen...

dessa har jag, är rätt så tysta o funkar fint att kyla systemet där nere

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

tyvm :). I övrigt är alltså Windows 7 att föredra framför 8:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

tyvm :). I övrigt är alltså Windows 7 att föredra framför 8:an?

det beror på hur du ser på det, har testat windows 8 och vissa spel funkar inte som dem ska osv osv, sedan så är det så pass ny att det ff finns buggar osv

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk

tackar för alla svar. Börjar se ganska bra ut nu, men är lite osäker på vad jag ska köra för ram. Behöver man mer än 8? är det framtidssäkert att köpa lite mer eller ska man bara se till att ha plats för framtida uppgraderingar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjockdator:

tackar för alla svar. Börjar se ganska bra ut nu, men är lite osäker på vad jag ska köra för ram. Behöver man mer än 8? är det framtidssäkert att köpa lite mer eller ska man bara se till att ha plats för framtida uppgraderingar?

Kör på 8gb, kommer räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

tackar för alla svar. Börjar se ganska bra ut nu, men är lite osäker på vad jag ska köra för ram. Behöver man mer än 8? är det framtidssäkert att köpa lite mer eller ska man bara se till att ha plats för framtida uppgraderingar?

vrf inte köpa 16 nu när dem kostar så himla billigt?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norowner:

vrf inte köpa 16 nu när dem kostar så himla billigt?

Gör det är totalt onödigt? Tror inte TS kör 40+ program å 50+ flikar samtidigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Gör det är totalt onödigt? Tror inte TS kör 40+ program å 50+ flikar samtidigt..

det har jag inte sagt att han gör, men när han väll köper en dator för 14k och minnen kostar 760kr så vrf inte? han får 16gb då behöver han inte oroa sig i framtiden, man vet aldrig tänk att minnen kommer kosta så sjukt mycket längre fram i tiden..?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norowner:

det har jag inte sagt att han gör, men när han väll köper en dator för 14k och minnen kostar 760kr så vrf inte? han får 16gb då behöver han inte oroa sig i framtiden, man vet aldrig tänk att minnen kommer kosta så sjukt mycket längre fram i tiden..?

som sagt fortfarande onödigt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

8 GB bör räcka till och med för den lite mer krävande användaren tycker jag personligen. Jag valde till min egen burk att köpa 8gb ram för det var billigt istället för 4gb som jag faktiskt tror hade räckt för mig. Jag tycker att kundvagnarna du fått länkade ser bra ut. Jag kan rekommendera dig att välja en i5 processor före en i7a då det ger mer ''prestanda per krona'' om det nu är det du är ute efter. Kan själv rekommendera fractal design chassit, jag har R3an och datorn jobbar riktigt tyst i den

Permalänk

Tack alla för hjälpen. jag har en fin grund nu tror jag, det som återstår nu är väl att beställa och välja ut detaljer osv. Är tex inte säker på hur jag gör med ram ännu. http://www.inet.se/kundvagn/visa/2802006/2013-01-05 är det i övrigt ett färdigt paket? saknas något, typ fläktar? skulle upskatta om någon kunde lägga in det som saknas om de har någon bra ide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

Tack alla för hjälpen. jag har en fin grund nu tror jag, det som återstår nu är väl att beställa och välja ut detaljer osv. Är tex inte säker på hur jag gör med ram ännu. http://www.inet.se/kundvagn/visa/2802006/2013-01-05 är det i övrigt ett färdigt paket? saknas något, typ fläktar? skulle upskatta om någon kunde lägga in det som saknas om de har någon bra ide!

jo det ända som saknar är fläktar och det är detaljer, så kör på det ser fint ut

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Köp en 920 istället för en 620 om du ska köpa en kylare (Eller kanske en H80i). En 620 låter hemskt mycket och jag satt och störde mig på min otroligt mycket att jag bytte den till en H100 så snabbt jag kunde. Dock så kan det ha med att jag satt på en i7 990x att den lät väldigt mycket men det kan aldrig vara fel att gå på något bättre från början än att köpa nytt senare.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjockdator:

Tack alla för hjälpen. jag har en fin grund nu tror jag, det som återstår nu är väl att beställa och välja ut detaljer osv. Är tex inte säker på hur jag gör med ram ännu. http://www.inet.se/kundvagn/visa/2802006/2013-01-05 är det i övrigt ett färdigt paket? saknas något, typ fläktar? skulle upskatta om någon kunde lägga in det som saknas om de har någon bra ide!

Bör byta ut fläkten som sitter på antec kylaren till en be-quiet 120mm fläkt

Sen håll dig till 8gb ram.

Permalänk

Lite hjälp med att förändra i ett speldator paket :D

Sitter och väger fram och tillbaka med det här med datorköp, med massor med olika råd om delar osv. Nu är det så att jag tänker att Julpaketet från Sweclockers(ca 2 månader sen) är en fin grund för mig att utgå ifrån då jag inte är den kunnigaste inom datorer. (http://www.sweclockers.com/artikel/16154-sweclockers-datorpak...). Däremot så tänkte jag att man kunde förändra den lite. Är beredd att betala mer. Hade tänkt en i5 istället för i7 då den är för gaming. En lite mindre Hårddisk och TYSTARE dator. Min nuvarande låter som en gräsklippare och det vore gott att slippa eller iallafall minska. Tänkte även att jag är beredd(om värt/förbättrande) lägga ytterligare på framförallt grafikkortet.

Vore gott med lite tips och byggen som kan hjälpa mig på vägen, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

Sitter och väger fram och tillbaka med det här med datorköp, med massor med olika råd om delar osv. Nu är det så att jag tänker att Julpaketet från Sweclockers(ca 2 månader sen) är en fin grund för mig att utgå ifrån då jag inte är den kunnigaste inom datorer. (http://www.sweclockers.com/artikel/16154-sweclockers-datorpak...). Däremot så tänkte jag att man kunde förändra den lite. Är beredd att betala mer. Hade tänkt en i5 istället för i7 då den är för gaming. En lite mindre Hårddisk och TYSTARE dator. Min nuvarande låter som en gräsklippare och det vore gott att slippa eller iallafall minska. Tänkte även att jag är beredd(om värt/förbättrande) lägga ytterligare på framförallt grafikkortet.

Vore gott med lite tips och byggen som kan hjälpa mig på vägen, tackar!

Juldatorn är tyst, såvida du inte får en Antec kühler som låter skriv gärna en specifik budget

EDIT: kanske kan köpa till någon fläkt till chassit i botten och 1 eller 2 st fläktar till din 620: )

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Kan väl gå upp mot 15 000 iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

Kan väl gå upp mot 15 000 iallafall

Kanske köpa en ny skärm, eller byta till 680, eller en SSD till som du har som bara OS disk. Sen den i paketet har du som spel/program disk

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Ett bygge, en tråd. Se §3.3 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Budgeten ligger väl på cirkus 14000 +- 1000. Skulle gärna se att man tjänar in lite på processor valet och lägger in lite kräm på grafikkortet. Någon som kunde modifiera till det lite schysst?

Citat:

Juldatorn är tyst, såvida du inte får en Antec kühler som låter skriv gärna en specifik budget

EDIT: kanske kan köpa till någon fläkt till chassit i botten och 1 eller 2 st fläktar till din 620: )

Det ingår ju en antec kuhler? kan man åtgärda det på nåt sätt? i övrigt tror jag att min nuvarande skärm gör jobbet utmärkt

Permalänk