Permalänk

Hej!
Har precis köpt mej en 66u men inte packat upp den än, efter allt man läst här blir man tveksam på om man ska också.
köpte den för att jag behöver bra mottagning när det gäller trådlös och även hålla högfart, kommer flytta inom en 1mån och kommer få en bostad med två plan på totalt 120kvm, när man kollar på youtube när asus själva gör test på det trådlösa verkar ju den hur grym som helst även när man läser omdömena på prisjakt, fundera annars på att byta till en 56u ska jag det?, blir orolig för att den trådlösa delen blir sämre med den.
råd tas tacksam emot

Permalänk

50 Mbps, jo det är ju varierande bitrate. Beroende på hur mycket bilddata det är och ljuddata. Men 50 Mbps är ganska mycket. jag skulle aldrig försöka köra det över wifi, hemma kör jag trådbundet till alla mina enheter. Bara trådlöst till ungarnas datorer och telefoner. Och frugans förstås

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Medlem

Har du provat att ändra på antennernas riktingt då , provade att vinkla dem åt det hållet du har din utrustning - så lite justering brukar räcka.

Skrivet av Nzt:

Här kollat på det mera och dippar inte mycke alls. Det är ungefär 7-8 meter till routern. Med en betong vägg imellan. Det är sämre överförings hastighet på 2.4Ghz. Iso Blu-ray filmerna hackar konstant då. Blir som bild spel. På 5Ghz så hackar det till var 6-7e sekund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska i alla fall inte byta ut den till en n56U - den har lägre signalstyrka på de trådlösa banden.
Det du ska tänka på är placeringen av Asus:en och om det är tunna eller tjocka väggar.
Du kanske behöveren router till i AP-läge för att täcka hela huset. Det vet du när du testar
täckningen när du flyttat in.
Kontrollera firmwaren du har i N66u:n så att inte är för gammal och uppdatera helst den till den
senaste Asus eller om du vill vara säker på stabil firmare Merlins senaste f/w .22.
Har du inte lärt dig att INTE tro på allt som det lovas i reklam ....

Skrivet av Jolly_Roger:

Hej!
Har precis köpt mej en 66u men inte packat upp den än, efter allt man läst här blir man tveksam på om man ska också.
köpte den för att jag behöver bra mottagning när det gäller trådlös och även hålla högfart, kommer flytta inom en 1mån och kommer få en bostad med två plan på totalt 120kvm, när man kollar på youtube när asus själva gör test på det trådlösa verkar ju den hur grym som helst även när man läser omdömena på prisjakt, fundera annars på att byta till en 56u ska jag det?, blir orolig för att den trådlösa delen blir sämre med den.
råd tas tacksam emot

Permalänk
Skrivet av Jolly_Roger:

Hej!
Har precis köpt mej en 66u men inte packat upp den än, efter allt man läst här blir man tveksam på om man ska också.
köpte den för att jag behöver bra mottagning när det gäller trådlös och även hålla högfart, kommer flytta inom en 1mån och kommer få en bostad med två plan på totalt 120kvm, när man kollar på youtube när asus själva gör test på det trådlösa verkar ju den hur grym som helst även när man läser omdömena på prisjakt, fundera annars på att byta till en 56u ska jag det?, blir orolig för att den trådlösa delen blir sämre med den.
råd tas tacksam emot

Du kommer att bli jättenöjd.
Förut hade jag en D-Link DIR-655 och den räckte inte i hela min bostad. Fick dra en kabel till en accesspunkt för att fylla ut det trådlösa. Nu kunde jag köra utan och jag har god fart överallt. Men ska sanningen fram så är det kabel som gäller om man vill ha fart.

Packa upp den och njut
Gott nytt år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Du ska i alla fall inte byta ut den till en n56U - den har lägre signalstyrka på de trådlösa banden.
Det du ska tänka på är placeringen av Asus:en och om det är tunna eller tjocka väggar.
Du kanske behöveren router till i AP-läge för att täcka hela huset. Det vet du när du testar
täckningen när du flyttat in.
Kontrollera firmwaren du har i N66u:n så att inte är för gammal och uppdatera helst den till den
senaste Asus eller om du vill vara säker på stabil firmare Merlins senaste f/w .22.
Har du inte lärt dig att INTE tro på allt som det lovas i reklam ....

Tack för svaret Micke guld värt!!!
Har du inte lärt dig att INTE tro på allt som det lovas i reklam <---hoppas det
vart bara så mycket negativt i denna tråden, därför undra jag.

Permalänk
Skrivet av TobbeLundgren:

Du kommer att bli jättenöjd.
Förut hade jag en D-Link DIR-655 och den räckte inte i hela min bostad. Fick dra en kabel till en accesspunkt för att fylla ut det trådlösa. Nu kunde jag köra utan och jag har god fart överallt. Men ska sanningen fram så är det kabel som gäller om man vill ha fart.

Packa upp den och njut
Gott nytt år

Skickades från m.sweclockers.com

Tack Tobbe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Har du provat att ändra på antennernas riktingt då , provade att vinkla dem åt det hållet du har din utrustning - så lite justering brukar räcka.

Här provat justera antennerna nu. Gav i stort sett inget bättre resultat. Tips på något annat?

EDIT: Har beställt den här nu. Går det inte med den så får det bli sladd.
http://cdon.se/hemelektronik/netgear_n900_wireless_usb_adapte...

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Vad har för trådlös anslutning i dag då ? Har du sett om det finns nya drivrutiner till denna ? Prova att höja TX-värdet under Professional settings från 80 till 80 mW. Har själv provat en annan Nethar USB-adapter men den fungerade inte ihop med Asus:en. Prova den snabbt så att du kan skicka tillbaks den om den inte fungerar. Som sagt har jag 3 st av denna http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:4251416 y och Asus mot Asus verkar fungera bättr...

Skrivet av Nzt:

Här provat justera antennerna nu. Gav i stort sett inget bättre resultat. Tips på något annat?

EDIT: Har beställt den här nu. Går det inte med den så får det bli sladd.
http://cdon.se/hemelektronik/netgear_n900_wireless_usb_adapte...

Permalänk

Skulle nån kunna mäta med sin smartphone. Vill jämföra siffror. min router går segt.

Edit. mätte nu med min SG3, 10 cm från. får på 2,4 bandet 34 Mbit i ner
på 5 bandet 52 Mbit. detta är väl inte bra siffror för denna router?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Vad har för trådlös anslutning i dag då ? Har du sett om det finns nya drivrutiner till denna ? Prova att höja TX-värdet under Professional settings från 80 till 80 mW. Har själv provat en annan Nethar USB-adapter men den fungerade inte ihop med Asus:en. Prova den snabbt så att du kan skicka tillbaks den om den inte fungerar. Som sagt har jag 3 st av denna http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:4251416 y och Asus mot Asus verkar fungera bättr...

Har redan lämnat tillbaka den. Hade Netgear WNDA 3100.
Har beställt WNDA 4100 nu.
http://www.netgear.com/home/products/wireless-adapters/ultima...
Var den snabbaste jag kunde hitta. Kommer nog imorgon. Återkommer när jag har testat den

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Skaffade mig en Asus RT-N66U för några dagar sedan, generellt så är jag mycket nöjd med den, det enda jag märkt är att med 5GHz bandet så måste jag vara inom en 5cm radium av routern för att få någon kontakt med min PadFone (När jag har den ställd till 5GHz). Har satt på antennerna på routern men är det något annat man måste göra för att få det att funka? Och är det routern eller min PadFone som det är fel på? 5GHz har ju generellt lägre räckvidd än 2.4GHz men med 2.4GHz så kan jag vara åtminstone cirka 15 meter ifrån och fortfarande ha väldigt bra styrka på signalen. Hoppas att det är min PadFone som är felet och inte routern.

Permalänk
Medlem

Det första du ska göra är att kontrollera vilken firmware du har i routern nu.
Du borde uppdatera f/w:ren till den senaste Asusen .266 eller Merlins variant f/w .23B. Troligen har du problem med Apple-utrustningen pga f/w
och det trådlösa är samma problem - alltså f/w. Se till så du har senaste IOS:en i din PadFone också.

Skrivet av SanyaIV:

Skaffade mig en Asus RT-N66U för några dagar sedan, generellt så är jag mycket nöjd med den, det enda jag märkt är att med 5GHz bandet så måste jag vara inom en 5cm radium av routern för att få någon kontakt med min PadFone (När jag har den ställd till 5GHz). Har satt på antennerna på routern men är det något annat man måste göra för att få det att funka? Och är det routern eller min PadFone som det är fel på? 5GHz har ju generellt lägre räckvidd än 2.4GHz men med 2.4GHz så kan jag vara åtminstone cirka 15 meter ifrån och fortfarande ha väldigt bra styrka på signalen. Hoppas att det är min PadFone som är felet och inte routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Det första du ska göra är att kontrollera vilken firmware du har i routern nu.
Du borde uppdatera f/w:ren till den senaste Asusen .266 eller Merlins variant f/w .23B. Troligen har du problem med Apple-utrustningen pga f/w
och det trådlösa är samma problem - alltså f/w. Se till så du har senaste IOS:en i din PadFone också.

Har .260 vilket routern säger är den senaste. Har senaste versionen av mjukvaran till Asus PadFone.. som kör android. Märkte dock att Asus RT-N66U 5GHZ bara har 36, 40, 44 och 48 medans Asus PadFone 2 verkar köra med 52. Vet inte om PadFone 1 kör med samma, kan vara därför. Om det är det som är problemet så tycker jag att det är väldigt dåligt att de låser ner vilka kanaler som får användas i olika områden, sedan säljer de mobiler som använder andra kanaler än de som får användar i de områden de säljer mobilen i, eller är det kanske att Asus routern har låst ner även fast vi kan ha högre kanaler?
Edit: Tittade precis på wikipedia och i Europa så ska vi kunna ha 52 men ändå så har Asus routern inte det vilket jag tycker är ganska besvikande.

Permalänk
Medlem

Hej, f/w .260 är inte den senaste , .266 är det. Routerns check på ny f/w ska du inte lita på utan gå in på Asus download-site och hämta hem .266.
Asus följer enligt enligt utsago de regler som gäller på respektive del sv världen. Om kanal 52 inte är tillgängligt på Asus routern men enligt dina uppgifter ska vara
tillgängligt i Europa så ring Asus support och anmäl detta som fel så att de kan rätta det till nästa f/w om de nu hinner med detta...
Det finns möjlighet att ändra region-inställning på Asus:en och därmed köra på andra kanaler men det är ändringar i nvram sättningarna och varje gång du startat om eller får strömavbrott får du göra om dessa ändringarna. Merlins f/w är lättare att använda för att skicka kommandon till routern , Asus egen f/w måste du logga in via telnet. Om du är intresserad av nvram ändringarna skicka mig ett privat meddelande.

QUOTE=SanyaIV;13072425]Har .260 vilket routern säger är den senaste. Har senaste versionen av mjukvaran till Asus PadFone.. som kör android. Märkte dock att Asus RT-N66U 5GHZ bara har 36, 40, 44 och 48 medans Asus PadFone 2 verkar köra med 52. Vet inte om PadFone 1 kör med samma, kan vara därför. Om det är det som är problemet så tycker jag att det är väldigt dåligt att de låser ner vilka kanaler som får användas i olika områden, sedan säljer de mobiler som använder andra kanaler än de som får användar i de områden de säljer mobilen i, eller är det kanske att Asus routern har låst ner även fast vi kan ha högre kanaler?
Edit: Tittade precis på wikipedia och i Europa så ska vi kunna ha 52 men ändå så har Asus routern inte det vilket jag tycker är ganska besvikande.[/QUOTE]

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Hej, f/w .260 är inte den senaste , .266 är det. Routerns check på ny f/w ska du inte lita på utan gå in på Asus download-site och hämta hem .266.

På Asus dl-sida för n66u så finns det bara .260. Fattar inte vart folk hittar .266 om de inte kör Merlins fw... Såklart kan .266 ha dragits tillbaka av någon anledning.
Kopplade annars in min n66u igår och har det bra, nu. (Också bara auto, och 4 kanaler att välja emellan för 5Ghz)
Det var lite strul med QoS, hade DNS, ICMP och sånt som högsta prio, sen http/https som näst högsta. Ändå kunde jag inte göra något när det full fräs i linan. Kom på sedan att jag såklart var tvungen att ange en source-adress. Lite udda att behöva det men inte säga till när man sparar konfen.
Plan på att installera Merlins finns (cron och script är super!), men vill testa stock fw lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

På Asus dl-sida för n66u så finns det bara .260. Fattar inte vart folk hittar .266 om de inte kör Merlins fw... Såklart kan .266 ha dragits tillbaka av någon anledning.

De kanske laddade hem .266 från AC66U's sida. Är det samma FW för N66U som för AC66U?

Permalänk
Medlem

Svar : NEJ , det äne samma fw för N66U
som AC66U....

Skrivet av xaedon:

De kanske laddade hem .266 från AC66U's sida. Är det samma FW för N66U som för AC66U?

Permalänk
Medlem

Ledsen blandade ihop AC66U med N66U , Asus har visst olika datum för att släppa f/w för resp. men Merlins f/w senaste är här :
http://www.mediafire.com/asuswrt-merlin/#a5gwz5qgq0d3q .
Du bör inte använda QoS tills vidare - fungerar inte så bra ännu , Asus behöver fixa detta.

Skrivet av toe_cutter:

På Asus dl-sida för n66u så finns det bara .260. Fattar inte vart folk hittar .266 om de inte kör Merlins fw... Såklart kan .266 ha dragits tillbaka av någon anledning.
Kopplade annars in min n66u igår och har det bra, nu. (Också bara auto, och 4 kanaler att välja emellan för 5Ghz)
Det var lite strul med QoS, hade DNS, ICMP och sånt som högsta prio, sen http/https som näst högsta. Ändå kunde jag inte göra något när det full fräs i linan. Kom på sedan att jag såklart var tvungen att ange en source-adress. Lite udda att behöva det men inte säga till när man sparar konfen.
Plan på att installera Merlins finns (cron och script är super!), men vill testa stock fw lite mer.

Permalänk
Medlem

Fick mitt http://www.netgear.com/home/products/wireless-adapters/ultima...
idag. Full Hd 3D iso filmer funkar utan några som helst problem nu

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Bra att veta att denna fungerar ihop med Asus:en ....

Skrivet av Nzt:

Fick mitt http://www.netgear.com/home/products/wireless-adapters/ultima...
idag. Full Hd 3D iso filmer funkar utan några som helst problem nu

Permalänk
Medlem

tänkte prova tomato, men vilken ska man välja egentligen?

http://tomato.groov.pl/download/K26RT-N/build5x-104-EN/Asus%2...

och när man väl har fått in tomato men sedan om man skulle vilja byta tillbaka till asus fm är detta då möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

tänkte prova tomato, men vilken ska man välja egentligen?

http://tomato.groov.pl/download/K26RT-N/build5x-104-EN/Asus%2...

och när man väl har fått in tomato men sedan om man skulle vilja byta tillbaka till asus fm är detta då möjligt?

Jag testade att installera Tomato av Shibby, senaste versionen. 5GHz bandet kunde då använda alla kanaler mellan 36 och 1xx nackdelen var att jag inte kunde lista ut hur jag skulle få den att komma ut på Internet ^^'' Jag har en Netgear cg3100 som är bryggad till Asus RT-N66U så netgear agerar modem antar jag? Med stock firmware så fick jag automatiskt anslutning till WAN men med Tomato så kan jag bara inte få det att funka. Angående om det går att flasha tillbaka: Ja. Från Asus stock till en annan firmware så var jag tvungen att använda desktop utility saken och sätta routern i recovery mode, men jag kunde flasha direkt från tomato till asus stock genom webui så att gå tillbaka är lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Jag testade att installera Tomato av Shibby, senaste versionen. 5GHz bandet kunde då använda alla kanaler mellan 36 och 1xx nackdelen var att jag inte kunde lista ut hur jag skulle få den att komma ut på Internet ^^'' Jag har en Netgear cg3100 som är bryggad till Asus RT-N66U så netgear agerar modem antar jag? Med stock firmware så fick jag automatiskt anslutning till WAN men med Tomato så kan jag bara inte få det att funka. Angående om det går att flasha tillbaka: Ja. Från Asus stock till en annan firmware så var jag tvungen att använda desktop utility saken och sätta routern i recovery mode, men jag kunde flasha direkt från tomato till asus stock genom webui så att gå tillbaka är lättare.

tack för snabba svaret!
Men jag tänkte på det här med, AIO, BT, MEGA osv... är det nåogon större skillnad, vilken ska man använda sig av?

// HB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

tack för snabba svaret!
Men jag tänkte på det här med, AIO, BT, MEGA osv... är det nåogon större skillnad, vilken ska man använda sig av?

// HB

Är inte helt säker men fick fram att AIO betyder All-In-One och eftersom att Asus RT-N66U har 32MB eller Mb(?) flash så kan man likaväl använda den. Men som sagt så fick jag inte igång den, är inte så kunnig inom tomato eller hemma nätverk överhuvudtaget och ändå så studerar jag till att bli nätverkstekniker XD Fan vad jag har misslyckats känner jag.

Edit: Har nu fått hjälp med att ändra region till US (tack mikeg) fick då upp väldigt många alternativ på channels på 5GHz nätet, dock så verkar min PadFone inte gilla någon av dem så jag antar att det är min PadFone som inte har den bästa 5GHz nätverkskortet

Permalänk
Medlem

Jag hittar ingen annan fw än .260 på asus sida för RT-N66. Har jag missat något!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolly_Roger:

Hej!
Har precis köpt mej en 66u men inte packat upp den än, efter allt man läst här blir man tveksam på om man ska också.
köpte den för att jag behöver bra mottagning när det gäller trådlös och även hålla högfart, kommer flytta inom en 1mån och kommer få en bostad med två plan på totalt 120kvm, när man kollar på youtube när asus själva gör test på det trådlösa verkar ju den hur grym som helst även när man läser omdömena på prisjakt, fundera annars på att byta till en 56u ska jag det?, blir orolig för att den trådlösa delen blir sämre med den.
råd tas tacksam emot

bor i 2 plansvilla med källare - ca 120-130 kvm per våning. Täcker allt utan problem. Är dock trävilla, inga överdrivet tjocka väggar eller liknande, vanligt hus.
Jag drar inga jättefiler på trådlösa men streamar ibland med airvideo till min ipad eller iphone, då med 5200 kbit/sec bitrate på video - högsta som går för appen.

Pappa vet jag streamade en 20 gb 1080p film till tvn utan problem (inga bufferproblem eller liknande) dock står tvn 15m från routern så kanske inte bästa testet.

Jag är överlag nöjd med routern, dock är live-visningen av vilka klienter som är anslutna käpprätt åt helvete - den uppdaterar helt enkelt inte så man ser inte exakt vilka som är ansluta när. Går väl att överleveva utan.
Routern stödjer inte heller portforwarding av wake on lan paket över WAN, inom LAN går det dock utmärkt.

Fråga på om du undrar mer!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av perund:

Jag hittar ingen annan fw än .260 på asus sida för RT-N66. Har jag missat något!?

Nej, .260 är senaste för Asus RT-N66U. Det var ett missförstånd då Asus RT-AC66U har .266 Men sedan så vet jag inte om de båda använder samma firmware så att man kan använda den menad för RT-AC66U till RT-N66U.

Permalänk
Medlem

Det är olika firmware för de olika modellerna, Så försök inte uppdatera fiirmware för RTAC66U på N66U eller tvärtom , då brickas routern !

Skrivet av SanyaIV:

Nej, .260 är senaste för Asus RT-N66U. Det var ett missförstånd då Asus RT-AC66U har .266 Men sedan så vet jag inte om de båda använder samma firmware så att man kan använda den menad för RT-AC66U till RT-N66U.

Permalänk
Medlem

Kör du Merlins firmware ? På den ska det gå att köra Wake on lan över WAN. Livsevisningen av klienter får man titta under System Logg . Wireless Logg där man kan se de trådlöst anslutna enheterna , i Merlins firmware med namn och inte bra MAC-adresser som i Asus fw. Den vanliga Nätvrerks kartans klient status är inte så bra.
Asus har en del att arbeta på firmwaren i alla fall.

Skrivet av qhrizz:

bor i 2 plansvilla med källare - ca 120-130 kvm per våning. Täcker allt utan problem. Är dock trävilla, inga överdrivet tjocka väggar eller liknande, vanligt hus.
Jag drar inga jättefiler på trådlösa men streamar ibland med airvideo till min ipad eller iphone, då med 5200 kbit/sec bitrate på video - högsta som går för appen.

Pappa vet jag streamade en 20 gb 1080p film till tvn utan problem (inga bufferproblem eller liknande) dock står tvn 15m från routern så kanske inte bästa testet.

Jag är överlag nöjd med routern, dock är live-visningen av vilka klienter som är anslutna käpprätt åt helvete - den uppdaterar helt enkelt inte så man ser inte exakt vilka som är ansluta när. Går väl att överleveva utan.
Routern stödjer inte heller portforwarding av wake on lan paket över WAN, inom LAN går det dock utmärkt.

Fråga på om du undrar mer!