Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uppgradera till Windows 8 för att sedan installera Windows 8 på SSD (Möjligt?)

Permalänk
Inaktiv

Uppgradera till Windows 8 för att sedan installera Windows 8 på SSD (Möjligt?)

Hallå!

Sitter nu på Windows 7 Home Premium som var förinstallerat när jag köpte min nya laptop. Men jag vill gärna uppgradera till Win 8 eftersom det endast kostar mig 139:- http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/upgrade-offer

Nu till frågan, funkar det att hämta hem och installera Win 8 på disken som sitter i nu, för att sedan installera Windows 8 på en SSD (när jag får råd)?
Jag tänkte att det kunde bli problem då man inte får med en installationsskiva och att jag därmed redan har aktiverat Win 8 en gång.

Jag har för övrigt installationsskiva till Windows 7. (Den kanske inte ens behövs?)

Permalänk
Medlem

Det går bra. Du kan
1. Installera 8 nu och sedan klona disken till din nya SSD.
2. Installera 8 nu och sedan installera om Windows 7 på din SSD och sedan uppgradera till 8 igen. Jag TROR dock att du kan installera 8 direkt med en 8-ISO med nyckeln du får när du köper det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson30:

Det går bra. Du kan
1. Installera 8 nu och sedan klona disken till din nya SSD.
2. Installera 8 nu och sedan installera om Windows 7 på din SSD och sedan uppgradera till 8 igen. Jag TROR dock att du kan installera 8 direkt med en 8-ISO med nyckeln du får när du köper det.

Tack så mycket för snabbt svar!
Hade glömt bort att man kan klona disken, ska nog ta det alternativet då man får med kloningsprogram med Intels och Samsungs SSD's.
Dock vore det nog bättre att installera Windows 8 direkt, så får jag en clean installation.....hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Tack så mycket för snabbt svar!
Hade glömt bort att man kan klona disken, ska nog ta det alternativet då man får med kloningsprogram med Intels och Samsungs SSD's.
Dock vore det nog bättre att installera Windows 8 direkt, så får jag en clean installation.....hmm

Mjo jag rekommenderar hellre en ren installation av Win 8 än att uppgradera från Win 7.
Det bör du kunna göra med nyckeln du får vid uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Hallå!

Sitter nu på Windows 7 Home Premium som var förinstallerat när jag köpte min nya laptop. Men jag vill gärna uppgradera till Win 8 eftersom det endast kostar mig 139:- http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/upgrade-offer

Nu till frågan, funkar det att hämta hem och installera Win 8 på disken som sitter i nu, för att sedan installera Windows 8 på en SSD (när jag får råd)?
Jag tänkte att det kunde bli problem då man inte får med en installationsskiva och att jag därmed redan har aktiverat Win 8 en gång.

Jag har för övrigt installationsskiva till Windows 7. (Den kanske inte ens behövs?)

Ännu enklare, när du gör första uppgraderingen får du alternativet "installera senare från iso" eller något liknande.
Då sparas det ner en win8 iso på datorn som du sedan kan använda att installera från tillsammans med den nyckel du får när du köper det.
Ison fungerar även med usb verktyget till win 7 från MS som skapar en bootbar usb sticka att installera från, eller så bränner du ner ison på skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ännu enklare, när du gör första uppgraderingen får du alternativet "installera senare från iso" eller något liknande.
Då sparas det ner en win8 iso på datorn som du sedan kan använda att installera från tillsammans med den nyckel du får när du köper det.
Ison fungerar även med usb verktyget till win 7 från MS som skapar en bootbar usb sticka att installera från, eller så bränner du ner ison på skiva.

Det hade jag ingen aning om. Skitsmidigt ju. Tack för tipset!

Permalänk

Varför börja installera på din IDE-disk och flytta över till din SSD, låter onödigt...

Sen går det INTE att göra en ren installation av Windows 8 om du har en licens för Win 8 update.
MEN du kan däremot installera Windows 8 på din SSD sedan direkt efter att installation är slutförd uppdaterar du Windows 8 till Windows 8.

Om du inte gör det, kan du inte aktivera med din Win 8 nyckel.

Så skulle i alla fall jag göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelneck:

Varför börja installera på din IDE-disk och flytta över till din SSD, låter onödigt...

Sen går det INTE att göra en ren installation av Windows 8 om du har en licens för Win 8 update.
MEN du kan däremot installera Windows 8 på din SSD sedan direkt efter att installation är slutförd uppdaterar du Windows 8 till Windows 8.

Om du inte gör det, kan du inte aktivera med din Win 8 nyckel.

Så skulle i alla fall jag göra!

Enligt många andra som provat så går det visst att använda ison till ren installation, MS själv godkänner även att man installerar den på vilken dator man vill och nödvändigtvis inte den som kvalificerat sig för erbjudandet.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av steelneck:

Varför börja installera på din IDE-disk och flytta över till din SSD, låter onödigt...

Sen går det INTE att göra en ren installation av Windows 8 om du har en licens för Win 8 update.
MEN du kan däremot installera Windows 8 på din SSD sedan direkt efter att installation är slutförd uppdaterar du Windows 8 till Windows 8.

Om du inte gör det, kan du inte aktivera med din Win 8 nyckel.

Så skulle i alla fall jag göra!

Det fungerar alldeles utmärkt, har själv gjort det då jag köpte en Windows 8 upgrade license för 139:- och körde en helt ren installation med koden jag fick från MS och mitt Windows 8 är aktiverat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det säkert det? Vore ju kanonsmidigt.
Jag har vista nu, men tänkte köpa nytt moderkort och en ssd.
Kan jag alltså bränna upgrade-iso'n till en dvd nu i Windows Vista, sen bygga ihop nya hårdvarukonfigurationen, koppla in SSD'n (alla andra HDD bortkopplade) och installera Window 8 rent på SSd'n?

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk

Uppgraderade till Windows 8 nyligen och Grymt bra optimerat fick ca 20-30 mer fps i Swtor tex det jag hunnit testa ännu. Grymt nöjd faktisk för 279kr.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå