Nybörjare gällande backup

Permalänk

Nybörjare gällande backup

Hej,

Har nyss skaffat NAS för att lagra värdefulla hemmafilmer och bilder, men också kunna streama direkt till TVn, vlilket är grymt.

För närvarande har jag tre upplagor av mina filer, en på datorn, en på extern hårddisk och en på nasen där de speglas mellan 2 diskar.

Mitt problem är att hålla mig till en "orginal" källa och alltid utgå ifrån den, alltså backuppa den. Jag får inte till ett bra system. Exempelvis händer det att jag behöver ändra mappsystem, rensa skit från gamla bilder eller byta namn på mappar, och då vill jag ju att samma sak ska hända i nasen på ett smidigt sätt, utan att jag ska behöva göra det manuellt ytterligare en gång och utan att behöva göra en helt ny backup av allt. Nåt i stil med Rsync, men att även sånt jag rensar och ändrar avspeglas i NASEN. Är detta möjligt? Nåt mer jag efterfrågar är ett program som kan ge mig differensen mellan två diskar eller mappar på ett bra sätt, så man kan se skillnaden på upplagorna enkelt, om ni förstår. Jag vill även att nasen på en gång anpasser sig till "orginal" upplagan istället för att vänta in en schemalagd backup...

Det är många OLIKA saker jag funderar kring och det kan tillkomma ännu fler frågor... Jag blir därför tacksam även för andra tips och trix allmänt gällande backup och programvaror för backup.

Permalänk
Avstängd

Ja du kan synca men varför? Har man nas räcker det att ha filerna där.