Intel/Nvidia Speldator för 25000 KÖPRÅD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja men du får ju vad du betalar för för också. Vill man ha det bästa ska man ju köpa det. Sen har ju alla olika krav på prestanda

vad tillför en 3930k till spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

vad tillför en 3930k till spel?

Läs ett äldre inlägg så ska du se att den inte bara ska spelas på. tillför en hel del om man vet någonting om datorer.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Läs ett äldre inlägg så ska du se att den inte bara ska spelas på. tillför en hel del om man vet någonting om datorer.

Det enda som kan ha någon nytta av en i7 är redigeringen som verkade vara av sekundär betydelse, om man redigerar nån bild nu och då behöver man verkligen inte en i7 hexacore. Kommer du att köra med 1 skärm i 120Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Det enda som kan ha någon nytta av en i7 är redigeringen som verkade vara av sekundär betydelse, om man redigerar nån bild nu och då behöver man verkligen inte en i7 hexacore. Kommer du att köra med 1 skärm i 120Hz?

Film, elements och premier är film redigering. 3st varav 1är 60' full hd3d

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Film, elements och premier är film redigering. 3st varav 1är 60' full hd3d

Så du tänker slänga ut 3000kr för att möjligtvis få en liten fördel i redigering som inte är det primära syftet med datorn? Sen om du kör tre skärmar så skulle inte lite mera v-ram skada i grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du lyfter fram en optimal situation med en benchmark. Fastän detta är en benchmark så måste du hålla med om att skillnaderna mellan 2011 processorerna och 1155 sandy inte var stora, med nya ivy skulle skillnaden vara ännu mindre. Skulle datorn vara till nån som håller på med redigering till arbete eller mycket allvarligt så skulle jag ha en viss förståelse men inte då det gäller lite redigering nu och då.

Permalänk
Medlem

Inte jätte men har man pengarna så why not

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Visst

Men pengarna kommer och går.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grafit:

Ja det skulle ha varit hemskt. Köper du 2011 med en 3930k så blir det säkert 7000kr, sen ivy bridge E så har vi säkert 5000kr till så 12.000kr kan du se fram emot att sätta på don 2011 platform förrän den dör ut.
Jag med 1155 ivy bridge i5 för 3500kr kan köpa nya haswell i5 med nytt moderkort för 3500kr och sedan haswells efterträdare, kanske med en i7:a om den skulle ha nån nytta då redan för 4500kr. Så jag kan totalt uppgradera mitt moderkort och processor två gånger för samma pris som du köper en 3930k med moderkort och uppgraderar till ivy bridge E.
Jag kommer att ha uppgraderingar med ungefär ett års mellanrum och kommer allt som allt ha bättre prestanda, det du kommer ha är antagligen blingfaktorn av 2011.

Men snälla, du länkar till CPU'er som inte klarar x16 SLI. Ditt förslag hade varit aktuellt om han velat köra en ensam GPU.
Dessutom behöver han inte IvyBridge-E för det ger bara marginell skillnad, så summa summarum ditt bygge blir dyrare.

Dessutom har morgondagens spel 64-bit exe så mer minne kommer att löna sig, och det finns redan spel som kan hantera 12 trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grafit:

Det enda som kan ha någon nytta av en i7 är redigeringen som verkade vara av sekundär betydelse, om man redigerar nån bild nu och då behöver man verkligen inte en i7 hexacore. Kommer du att köra med 1 skärm i 120Hz?

120hz är ett skämt när det gäller BenQ och diverse annat skräp med TN-panel. Kolla in Eizo istället, deras skärmar har länge kört 120hz men dom renderar varannan svart varannan grafik, på detta sätt existerar inga eftersläpningar över huvud taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grafit:

Så du tänker slänga ut 3000kr för att möjligtvis få en liten fördel i redigering som inte är det primära syftet med datorn? Sen om du kör tre skärmar så skulle inte lite mera v-ram skada i grafikkortet.

Är det dina pengar??
Sluta vara avundsjuk och ge tips baserat på vad han vill ha istället för på vad du har råd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack grabbar hehe

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Är det dina pengar??
Sluta vara avundsjuk och ge tips baserat på vad han vill ha istället för på vad du har råd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Avundsjuk? Här hoppar vi till slutsatser.

Jag gillar dessa 20.000kr + byggena då de som köper datorn brukar grovt överdriva deras krav och vad de behöver idag, detta tror jag är fallet här också. De flesta inser dock att bara för att du pröjsar mer än 20.000kr för en dator behöver inte betyda att den skulle prestera bättre än en för 15.000kr i vardaglig använding , detta var inte fallet här. Köp din dator och var nöjd i så fall.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig behöva byta CPU eller mobo på flera år med denna setup. Jag vet att jag kan slänga vilka framtida gpuer som helst på systemet medans din 1155 inte ens fixar full 16x i sli, 1155 är också låst på Dual-Channel DDR3 minne medans 2011 fixar Quad-Channel DDR3 minne. Undra vems bygge som är mer ekonomisk du byter varje år jag jag var 5e inte för att jag bryr mig om det. Om jag vill ha det värsta köper jag det värsta. Sen följer det med en massa mer godis på ett moderbord för 3000kr istället för ett med samma chipset för 1500. Jag väljer ju dem dyraste komponenterna för att dem är bättre inte för att dem är dyrare.

Du är säkert en sån som kör renualt skåda eller ford.
Jag betalar gärna dubbelt så mycket för min Audi även om den drar dubbelt så mycket. Kvalitet komfort prestanda & körglädje går före priset.
Detsamma gäller min PC, TV, osv

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Är 8x i SLI en flaskhals, nej. Visst har jag bara dual channel men är 32gb ram begränsande? Sen att din dator kommer hålla något betydligt längre, skulle du villa ha en 5 år gammal dator, finns för 2000kr på blocket.
För den vanliga användaren är det helt enkelt inte värt att köpa 2011 då 1155 har allt som 95% av användare behöver.

Jämförelsen med bilar stämmer egentligen inte, du vinner inte praktiskt med en dyr audi över en skoda, endast status. Bilar är även mycket mer subjektiva än datorer.

Permalänk
Medlem

Tipsar om http://www.inet.se/kundvagn/visa/2844061/gtx-690 3770k flaskar inte på några år om du överklockar till 4.5ghz vilket du kan med en h100i.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Är 8x i SLI en flaskhals, nej. Visst har jag bara dual channel men är 32gb ram begränsande? Sen att din dator kommer hålla något betydligt längre, skulle du villa ha en 5 år gammal dator, finns för 2000kr på blocket.
För den vanliga användaren är det helt enkelt inte värt att köpa 2011 då 1155 har allt som 95% av användare behöver.

Jämförelsen med bilar stämmer egentligen inte, du vinner inte praktiskt med en dyr audi över en skoda, endast status. Bilar är även mycket mer subjektiva än datorer.

Ja men självklart det är. Nä därför köper jag en ny. -_-
Klart det gör. Jag kör själv en Audi, Quattro lyxig inredning snygg och 3L V6an ger mig mer körglädje än skådan någonsin skulle göra.
Skådan saknar ju det som Audin har!? Samma med en billigare dator den saknar det den dyra har ju.
För många äre dem små sakerna som gör det. Man köper ju hälldre ett premium kort än ett mainstream. Visst dem kanske är rätt lika och premium bordet kostar 1000kr mer. Men dem där extra 6gbps sata portarna, dem extra usb. 3.0 memtest knappar, eufi bios OSV OSV OSV

Förstår du min poäng med dem dyra Lightning korten?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

Tipsar om http://www.inet.se/kundvagn/visa/2844061/gtx-690 3770k flaskar inte på några år om du överklockar till 4.5ghz vilket du kan med en h100i.

Jag behöver den extra skjutsen jag får med 3930kn

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja men självklart det är. Nä därför köper jag en ny. -_-
Klart det gör. Jag kör själv en Audi, Quattro lyxig inredning snygg och 3L V6an ger mig mer körglädje än skådan någonsin skulle göra.
Skådan saknar ju det som Audin har!? Samma med en billigare dator den saknar det den dyra har ju.
För många äre dem små sakerna som gör det. Man köper ju hälldre ett premium kort än ett mainstream. Visst dem kanske är rätt lika och premium bordet kostar 1000kr mer. Men dem där extra 6gbps sata portarna, dem extra usb. 3.0 memtest knappar, eufi bios OSV OSV OSV

Förstår du min poäng med dem dyra Lightning korten?

Därför sa jag att bilar inte är jämförbara med datorer, det finns många subjektiva frågor, datorer är bara siffror.

Du betalar för extra skräp som inte ger dig prestanda utan de är snyggare/dyrare. Sen rekommendationen med 3770k, varför skulle de två extra kärnorna vara så betydande i 3930k då 3770k i andra fall är nyare, effektivare och har nya funktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Därför sa jag att bilar inte är jämförbara med datorer, det finns många subjektiva frågor, datorer är bara siffror.

Du betalar för extra skräp som inte ger dig prestanda utan de är snyggare/dyrare. Sen rekommendationen med 3770k, varför skulle de två extra kärnorna vara så betydande i 3930k då 3770k i andra fall är nyare, effektivare och har nya funktioner?

Nu sätter jag punkt låt mig köpa skräp då om det gör mig glad

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Tillbaka till inköpet!
Velar lite kring moderkortet.
Asus kortet har 5år garanti

https://www.inet.se/produkt/1902170/asus-sabertooth-x79-tuf
https://www.inet.se/produkt/1902179/asrock-x79-extreme9

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=118325...

Byt ut kylaren till en bättre variant.
Kör med lite bättre moderkort.
och kanske 3tb hårddisk modellen.

Permalänk
Skrivet av grafit:

du vinner inte praktiskt med en dyr audi över en skoda, endast status.

Endast status? Jo tjena..
Komfort, lyx, körglädje, teknik, prestanda, osv.

Själv skulle jag välja 3930k BARA för att det presterar så bra i folding, men det är jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loggan08:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=118325...

Byt ut kylaren till en bättre variant.
Kör med lite bättre moderkort.
och kanske 3tb hårddisk modellen.

Byta ut kylaren? Det är ju en h100i

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Jag har ett Rampage IV kort, men det är för att jag ville hålla ett färgtema, Sabertooth har såklart bättre kvalitet då det tål högre temperaturer, därav militärklassningen. Vad jag förstått så är det för att dom ersatt mycket av plasten där värmen kan uppstå med keramiska material.
Sen är 5års garanti inga fel att ha, överklockar du inte så kommer både moderkort och CPU att hålla väldigt länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Byta ut kylaren? Det är ju en h100i

Kylaren funkar jättebra till din CPU, hade själv en h100 innan jag skaffade riktig vattenkylning. Min h100 var lite vaj och lät en hel del men det ska vara åtgärdat nu i nya modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jag har ett Rampage IV kort, men det är för att jag ville hålla ett färgtema, Sabertooth har såklart bättre kvalitet då det tål högre temperaturer, därav militärklassningen. Vad jag förstått så är det för att dom ersatt mycket av plasten där värmen kan uppstå med keramiska material.
Sen är 5års garanti inga fel att ha, överklockar du inte så kommer både moderkort och CPU att hålla väldigt länge.

Okey men det låter ju bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Oseriös tråd som borde stängas av mod.... Trolls, trolls everywhere....

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabuza:

Oseriös tråd som borde stängas av mod.... Trolls, trolls everywhere....

Den var ju seriös tills dem komme Hur stänger jag?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks