Permalänk
Avstängd

Mitt nätagg är från 2007

Ett Corsair HX620W som jag köpte tillsammans med ett Nvidia 8800 GTS. Bytt moderkort, processor och grafikkort samt chassi några gånger sedan dess men nätaggregatet är "still going strong" och tystgående. Innan brukade jag smälla ett agg om året inklusive populära aggregat från Antec. Är väll inte aktuellt ännu med byte men har jag haft tur eller gör Corsair enormt pålitliga agg? Eller är det så att man tjänar på att satsa med prisklassen runt 1000-2000 kr.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ett Corsair HX620W som jag köpte tillsammans med ett Nvidia 8800 GTS. Bytt moderkort, processor och grafikkort samt chassi några gånger sedan dess men nätaggregatet är "still going strong" och tystgående. Innan brukade jag smälla ett agg om året inklusive populära aggregat från Antec. Är väll inte aktuellt ännu med byte men har jag haft tur eller gör Corsaire enormt pålitliga agg? Eller är det så att man tjänar på att satsa med prisklassen runt 100-2000 kr.

Klart du "tjänar" på att köpa kvalitétsditon som oftast är lite dyrare... Corsair gör nätagg från klassen skräp-topp så din plånbok sätter gränserna.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Vilket märke? Ops. läste dina spec: PSU: be quiet! L8 630W

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Klart du "tjänar" på att köpa kvalitétsditon som oftast är lite dyrare... Corsair gör nätagg från klassen skräp-topp så din plånbok sätter gränserna.

Kanske blir det ett Corsair AX1200i 1200 W nästa gång. Massa onödiga watt över men vem vet vilka grafikkort framtiden har att erbjuda.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Kan säga att även mitt nätagg är från 2007 och fungerar lika bra idag som när det var sprillans nytt. Fläkten blev förvisso lite högljudd men byttes ut under 2012, väldigt lätt att byta ut och datorn blev mycket tystare efter ingreppet

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Keeper of Traditions

Varför ska du byta om du redan har ett bra nätagg..?

Nej, du tjänar ingenting på att byta, om du inte måste byta för att du vill få in 2 grafikkort till...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Corsair's agg är bra grejor, har ett HX520 (antar att det är ur samma serie som ditt HX620) även det inköpt 2007. Sitter i en server som tuffar 24/7 och har gjort det i snart 2 år så det är stabila saker.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Har 2 st Antec Neopower 500W (Seasonic) från slutet av 2005 som tuffar på än...sitter i ungarnas spelriggar.
Deras datorer är i princip igång alla dagar iaf någon timme.
http://www.pcper.com/reviews/Cases-and-Cooling/Antec-Neo-HE-5...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

HX620 är riktigt bra kvalitet, Seasonic med Japanska elektrolyter. Jag har själv ett HX520 från 2008. Jag byter inte det utan att det dör själv.. vilket jag inte tror det kommer göra dom närmaste 5 åren..
Kör man bara aggen svalt med välventilerade chassin så lever dom bra länge om dom är välbyggda med bra komponenter.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Hehe, min förra dator är helt och hållet från 2007, och den tuffar fortfarande på under brorsans skrivbord.
Han slängde i ett nytt grafikkort, men annars är allt orginal och funkar fortfarande, fast HDD:n har nog börjat sjunga på sista versen.

Sen kan man väl diskutera hur pass mycket en AMD Athlon 64 X2 5200+ (2,66Ghz) flaskar ett GTX 560 Ti, men det är en annan historia.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Kanske blir det ett Corsair AX1200i 1200 W nästa gång. Massa onödiga watt över men vem vet vilka grafikkort framtiden har att erbjuda.

Komponenter lär bara bli snålare och snålare. 1200w kommer alltså med stor sannolikhet vara onödigt i framtiden om det är det för tillfället!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Varför ska du byta om du redan har ett bra nätagg..?

Nej, du tjänar ingenting på att byta, om du inte måste byta för att du vill få in 2 grafikkort till...

Nej, jag byter inte förrän det rasar.

Skrivet av Rydisen:

Komponenter lär bara bli snålare och snålare. 1200w kommer alltså med stor sannolikhet vara onödigt i framtiden om det är det för tillfället!

Ja, man kan aldrig veta. Kanske kommer det i framtiden konsument-moderkort med stöd för fler processorer och spel som kräver fler än två grafikkort. Men det är ju mindre troligt än att mitt nätaggregat ska hålla några år till.

Skrivet av lacrits:

HX620 är riktigt bra kvalitet, Seasonic med Japanska elektrolyter (http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...). Jag har själv ett HX520 från 2008. Jag byter inte det utan att det dör själv..

Trodde att Seasonic fortfarande gjorde Corsairs nätaggregat i övre prisklassen?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Nej, jag byter inte förrän det rasar.

Ja, man kan aldrig veta. Kanske kommer det i framtiden konsument-moderkort med stöd för fler processorer och spel som kräver fler än två grafikkort. Men det är ju mindre troligt än att mitt nätaggregat ska hålla några år till.

Trodde att Seasonic fortfarande gjorde Corsairs nätaggregat i övre prisklassen?

Är en stor djungel när du köpte ditt agg var det bara seasonic som nästan vx 550 750 var dock cwt. Nu idag är det bara ax serien som är seasonic / flextronic flextronic är snäppet bättre känns det som finare bygge bättre ripple världen och sådant. Själv kör jag bara seasonic byggda kommer fortsätta med det och antagligen skaffa flextronic i framtiden. Mina nätagg har aldrig svikit mig

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Trodde att Seasonic fortfarande gjorde Corsairs nätaggregat i övre prisklassen?

Så är det nu ja, men back in the good old days så var det lättare.. Då fanns det bara HX och VX från Corsair. Vad jag minns från 2008:
VX450 = Seasonic
VX550 = CWT
HX520 = Seasonic
HX620 = Seasonic
HX1000 = CWT
Sen kom TX??? = CWT

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd

Oj, kopplade in ytterligare två fläktar i chassit och då knäade grafikkortet. Får dra ut kontakterna till dem för att grafikkortet ska starta - så ligger nog på gränsen och får kanske köpa ett nytt i alla fall. Får kolla efter rekommendationer här på Swe-

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

mitt corsair hx520 (eller något sånt) är från hösten 2007 det med:) det fick mig till att bli lite nyfiken, upptäckte att min sekundärhårddisk är från 2006, varav 5 år som "main"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Oj, kopplade in ytterligare två fläktar i chassit och då knäade grafikkortet. Får dra ut kontakterna till dem för att grafikkortet ska starta - så ligger nog på gränsen och får kanske köpa ett nytt i alla fall. Får kolla efter rekommendationer här på Swe-

Hm, kan vara Nvidias betadrivrutiner 310.90 som spökar då jag nu läst att fler har problem. Ska testa med att backa tillbaka till officiella 310.70 innan jag köper nytt.

Uppdaterat senare

Ja, nu flaskar inte grafikkortet vid uppstart så får väll köra vidare på mitt gamla nätaggregat.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)