Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installationen loopar

Permalänk
Medlem

Installationen loopar

Hej!

Bestämde mig för att uppgrader till windows 8 igår kväll. Jag köpte uppgraderingen och valde att skapa ett USB-minne som jag kan boota från. Under installationen så valde jag att ta bort de partitioner jag hade sedan tidigare för att göra en ren installation. Nu har jag fastnat i någon slags loop som gör att jag börjar installationen och processen känns lite skum.

Först går allt som det ska och jag skriver in serial key osv.
När instllationen hoppar igång så tar första steget "Kopierar Windows-filer" ca 10-15 sek och hoppar från inget upp till 100%
När den sedan "förbereder filer för installation" så tickar procenten på ganska normalt och det tar väl en 10 min eller liknande.
Stegen därefter: "installerar funktioner", "installerar uppdateringar" och "slutför" går för fort (en sek på varje) för att den ska hinna göra något alls, är min slutsats.

Har googlat runt lite men hittar ingen med riktigt detta problem. Någon som har en aning eller kan vägleda mig en aning?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Min installation loopade för att skivan satt kvar i optiska läsaren ;).
Är det möjligt att du kan ha samma problem?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

har provata ut USB-minnet vilket leder till att datorn försöker starta från HDD som enbart leder till att den efter 3-4 sek bryter strömmen och startar om.

Har även provat att skapa USB-minnet på nytt vilket gjorde en skillnad. Det var att när installationen är klar enligt den process jag beskrivit i min första post så stod det förut att jag skulle avlägsna installtionsmediumet. Därefter startade datorn om och det kom upp en lista på enheter att starta från där jag försökte välja hårddisken, men det fungerade inte heller.

Har ju raderat den gamla installationen av windows 7 så kan ju inte ångra mig och försöka göra en uppgradering igen. Hade ju läst att det skulle gå och göra en ren installering, men just nu ser det ju inte så ljust ut.

Permalänk
Medlem

Efter första omstarten i installationen, ta ur skivan så datorn bootar från hårddisken och inte skivan.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du råkar ha en Fujitsu Lifebook? möjligen UH572?

Min brorsa köpte en sån och snäll som jag var så tänkte jag slänga in win8 åt honom då vi får det från universitetet.
Problemet är att den har en 32gig extra SSD som agerat cache tidigare och den formaterade du inte sant? Installationen hamnar lite över båda diskarna och installationen blir därför trasig. Enklast är att dra ut ssd'n och köra in den i en annan dator och installera w8. Annars får du hålla på att pilla med lite mer avancerade saker, tog mig som datorvan många timmars frustration och irritation att lösa det problemet...

Har du inte en Lifebook så kan du ignorera hela min post men om du har detta problemet så kan jag hjälpa dig mer senare idag/ i helgen när jag har tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruum:

Det är inte så att du råkar ha en Fujitsu Lifebook? möjligen UH572?

Min brorsa köpte en sån och snäll som jag var så tänkte jag slänga in win8 åt honom då vi får det från universitetet.
Problemet är att den har en 32gig extra SSD som agerat cache tidigare och den formaterade du inte sant? Installationen hamnar lite över båda diskarna och installationen blir därför trasig. Enklast är att dra ut ssd'n och köra in den i en annan dator och installera w8. Annars får du hålla på att pilla med lite mer avancerade saker, tog mig som datorvan många timmars frustration och irritation att lösa det problemet...

Har du inte en Lifebook så kan du ignorera hela min post men om du har detta problemet så kan jag hjälpa dig mer senare idag/ i helgen när jag har tid

Jag har en Samsung 530U3C med 24gb SSD som är fastlödd på moderkortet. Tog naturligtvis bort den partitionen också när jag skulle göra denna rena installation. Känns väl som om problemet kan vara snarlikt då även om det inte är samma modell. Anser mig också vara datorvan, men är inte så ofta man sitter och installerar nytt OS så där är jag väl inte så vass egentligen. Ska se om jag kan avaktivera SSD-delen i BIO möjligen då och se aktivera den på nytt efter installationen kanske. Tack iaf!!

Kom gärna med fler tips!!

Permalänk
Hedersmedlem

Om man tittar på tillverkarens sidan, vilket man alltid bör göra givetvis, speciellt innan man raderar gammalt OS, så hittar iaf jag inga drivrutiner för W8. I ditt fall lär det vara extra väsentligt tack vare ExpressCache på 24GB, något som garanterat kräver speciell konfigurering vid nyinstallation av OS. Extra drivrutiner krävs iaf även till W7.

Det enda som finns för W8 är en användarmanual för just 8, så troligen levereras de väl med 8 nu, fast då givetvis konfigurerad på rätt sätt från början.

Hittar du inget vid googlingar kanske det vore en bra idé att kontakta Samsungs support och fråga.

Vad tänkte du förresten uppnå med att byta till 8? Har den pekskärm?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag försöker följa denna guide:

http://forum.notebookreview.com/samsung/697841-guide-how-inst...

fungerar bra till slutet då jag ska kommandot:

bcdboot f:\windows /s c:

Får till svars att: "Failure when attempting to copy boot files."

Förstår inte varför riktigt. Mina drives tycks ha samma namn som personen som skapat guiden. Några förslag?

Permalänk
Medlem

Ändra boot prioritering efter första om start . så du bootar först med usb sedan ändrar till hårddisken som prio 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Ändra boot prioritering efter första om start . så du bootar först med usb sedan ändrar till hårddisken som prio 1.

Väljer jag att boota från hårddsisken så byrter datorn strömmen och startar om sig automatiskt efter 3-4 sekunder. Så det hjälper inte riktigt även om jag också trodde det först...!

Permalänk
Medlem

Jag fick den lösningen jag länkade till tidigare att fungera! Underbart! Nu är allt som det ska vara förutom att jag inte fått express cache att fungera riktigt än. Lösning överst i denna tråd fick det hela att fungera:

http://forum.notebookreview.com/samsung/697841-guide-how-inst...

Tack för svaren här!